| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Beräkna kraften på fjädern
|
10 besök senaste veckan (7236 totalt) |
|
Re:
|
||||
|
Här är alla mått på original fjäderben med kapad fjäder:
Totalhöjd okomperimerat ben, från botten till planet som monteras i tornen: 690mm Mått mellan fjädertallrikarna: ca 245mm Frilängd på kapad originalfjäder: ca 250mm Fjäderkonstant kapad originalfjäder: ca 28N/mm Mått på nya fjädern och dess "tillbehör": Frilängd ny fjäder: 152,4mm Fjäderkonstant ny fjäder: 80N/mm Bygghöjd topplagring/övre fjädertallrik: 40mm Bygghöjd hjälpfjäder/mellanbricka i helt komprimerat läge: ca 18mm Vikt per fjäderben fram ca 450kg (1500kr tung bil, ca 60% överframvagnen) Fuling: Skulle du nu kunna räkna fram vart den nya undre tallriken ska sitta mätt från botten på benet? _________________ Martin Israelsson |
||||
|
Jag tycker vi krånglar till det i onödan här.
Med de uppgifter som finns här kan vi räkna ut att den nya fjädern kommer komprimeras 59,83mm. (är det verkligen 60% vikt fram?) För att slippa gissa på den gamla fjädern så gör klart allting utom placeringen på undertallriken. Hissa upp hela paketet utan fjäder och mät. Tallriken ska sitta 152,4-59,83= 92,57mm från övre fjädertallriken. Nu har du ju en hjälpfjäder också som bygger 8mm + stödringen 10mm. Så 92,57+18mm = 110,57mm Fjäder och hjälpfjäder kommer vid utfjädring att bli 262,4mm EDIT: Ändrat mitt hjärnsläpp Mvh Samuel |
||||
|
Re:
Ursäkta jag måste tryckt fel på miniräknaren. Rätt ska vara. 1500*0,6/2=450kg 450/0,94=478,7kg 478,7/8=59,83mm Det blir alltså 59,83 istället. (jag ändrar inlägget ovan sådet blir rätt) Mvh Samuel |
||||
|
En grej bara om bilen väger 450kg ihörnet så är inte de den vikten som påverkar fjäder.
Utan fälj,däck, bromsar, skivor mm. Allså allt sånt junk som förljer vägen skall tas bort från hörnvikten. Tumme pekfinger ca ca ca 30-50kg.
Jag tyecker Samuel förslag låter lysande. Samuel Hälst skall nedre fjädersätet vara justerbart så man kan ställa hörnvikterna. _________________ Johan Sjölinder |
||||
|
Re:
Vill man använda Racefjädrar så finns de ju ändå bara i stegvis längder och stegvis hårdheter. Det skulle vara rätt jobbigt att behöva flytta en fast tallrik varje gång man vill testa en ny fjäder. Har man dessutom en justering som är 40-50 mm hög så måste man inte ens hitta exakt rätt längd för att få till det (fler än en längd kan fungera). |
||||
|
Självklart så är undre fjädersätet justerbart ca 90mm, men ville bara höra lite teori om vart tallriken ska sitta om man ska räkna fram det...
Att dra bort lite ofjädrad vikt var ju ett bra tips, det har jag inte tänkt på
Nu är jag helt med på hur MR beräknas osv... men vart tar ni hänsyn till hur långt hjulcentrum ligger ligger från fjäderbenets infästning, för om inte centrum på hjulet ligger vid infästningen så ökar ju fjäderkraften, t.ex. vi monterar en spacer på överdrivna 300mm då måste ju fjäderkraften öka ordentligt?
_________________ Martin Israelsson |
||||
|
Re:
Jepp. _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||
|
Intressant läsning
Nu fick jag flera kluriga ideér igen. Jag har en stel bakaxel på min gamla Ascona A. Ska jag dra av halva den vikten / hjul då? (bakaxeln+bromshistoria+stötdämpare) Räknar jag som vanligt när min konstruktions ser ut så här 0====-F--B--S 0= infästning stag bakaxel (Sitter fjäderskålar på bakaxeln) F= Fjäder B= Bakaxel rör/drivakel S= Stötdämpare Sen kan man räkna ut på något sätt hur hårda dämpare man ska ha till Fjädrarna?? Jag har sjusterbara RödaKoni runt om / kan man bara ta och trycka i hopp dem över än våg, och se hur många kilos tryck det blir ?? Sen ska man räkna olika om man ändrar krängnins hammaren hårdlek? En fråga om krängninsg hammare (hör inte hitt men passar på ändå) om man för spänner den (olika långa infästningar i karossen) så den är lite vriden när bilen är i vilo läge. Blir den hårdare då när bilen kränger Vrider krängnings staget ytligare? Fast det blir väll bara så åt ett håll, den lär ju vrida sig neutralt åt andra hållet. En till dålig ideé svårt att lyckas gämnt!! _________________ Daniel Mauritzell https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=15860 http://www.TURBOOpel.info.se |
||||
Hmm om jag nu inte är ute och cyklar blir strutens infästin till bakaxelns centrum som styr. Men prinsipen är den samma 0====-F--B--S Bara att o är centrumsinfästingen i karossen. L1= 0 till B L2= 0 till F L3= 0 till S MR=L2/L1 för fjäden MR=L3/L1 för stötdämparen. En rimlig fjäder går temligen lätt att räkna ut. Stötdämparen är riält mycket lurigare pga att där är kraften hastighetsberoende. Mao man måste simulera fjädringen dynamiskt för att bestämma en vättig nivå på stötdämparen. Hur många fixar det? _________________ Johan Sjölinder |
||||
|
Re:
Två. _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||
|
Re:
Nja, jag kan nog sträcka mig till att jag känner ngn till...men jo, han är oxå avlönad av ett företag strax norr om hufudstaden...
Många är det inte som reder detta... |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
Beräkna kraften på fjädern
|
10 besök senaste veckan (7236 totalt) |