Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3 >> 15806 besök totalt |
När jag körde till Växjö igår var utetemperaturen runt 3-4grader och motorn gick aldrig upp över 84grader. Är det normalt vid lugn körning?
Min gråa ligger på 89grader. Mätte bredden på "ventilationen" på bromsskivorna och den var närapå 8mm.
ohh Nillet, utan dig hade jag nog inte vågat åka ner till Tyskland och köpa en bil innan säsongen hade börjat och priserna gått upp lite. Kunde ju inte provköra den där nere pågrund av snöstorm så besöket hos dig var guld värt även om du inte ville ha en krona för besväret ![]() _________________ Jim Kindblad Mazda MX-5 1.8 -99 Opel Speedster 2.0 TURBO Opel Speedster 2.2 N/A *såld* 2st Mazda MX-5 1.8 -94 *sålda* |
||||||
Re:
Hur funkar det, programerar han om den medans du är där på några minuter eller måste jag skicka ner den i förväg eller att han skickar den till mig efter det att han är klar? Jag ersätter dig såklart för besväret om du vill göra det men du får inte känna någon press. Jag har räknat med att skicka ner den ![]() _________________ Jim Kindblad Mazda MX-5 1.8 -99 Opel Speedster 2.0 TURBO Opel Speedster 2.2 N/A *såld* 2st Mazda MX-5 1.8 -94 *sålda* |
||||||
Re:
Jag tror det går ganska snabbt, men kolla med Stephan. Jag har en kollega med mig och kan inte stanna längre än en halvtimme där. Blir i så fall på tisdag kväll runt 18-19 tiden. _________________ Lasse Alfons |
||||||
![]() Har nu monterat bort ECU:n så att Alfons ![]() Han som ska hjälpa mig med resten hjälpte mig även med detta då jag (som förväntat) gick bet på det. Tog bort den med monteringsplattan kvar, hoppas det inte ställer till problem för Stephan. ![]() Fixade iallfall att få ur luftburken. Var lite trångt men jag tog bort ena luftintaget så kom jag åt hyffsat. Imorgon ska jag mötas upp med Pär (ska tyvär sälja sin bil) som jag ska köpa chargecooler och avgas av. Byter även min orginal luftburk mot hans modifierade. Kommer antagligen inte få klart bilen till säsongen börjar i April då jag ska åka iväg nu i mars. Mekanikern verkar också ha hittat ett nytt Klondike i att bygga A-traktorer och sedan sälja ![]() _________________ Jim Kindblad Mazda MX-5 1.8 -99 Opel Speedster 2.0 TURBO Opel Speedster 2.2 N/A *såld* 2st Mazda MX-5 1.8 -94 *sålda* |
||||||
|
||||||
Nu har resten av delarna hittat hem
![]() ![]() ChargeCoolern, varit trött hela helgen så jag får packa ihop det lite snyggare ikväll. ![]() Milltek systemet, ska bli spännande att höra hur det låter. ![]() ![]() ![]() _________________ Jim Kindblad Mazda MX-5 1.8 -99 Opel Speedster 2.0 TURBO Opel Speedster 2.2 N/A *såld* 2st Mazda MX-5 1.8 -94 *sålda* |
||||||
Ang temperaturen, så är det normalt. Min brukar ligga runt 85 grader på sommaren vid landsvägskörning. Vid stillestånd en varm dag, så kan det gå upp över 98-99 grader innan fläkten går in. Normalt vad jag vet.
Hur är luftburken modifierad? om 6 timmar ska jag upp och köra neråt, din box ligger i bilen ![]() _________________ Lasse Alfons |
||||||
"innan filtret" är det baslådetratt istället för slang där luft sugs in. Borrat extra hål med tratt på ovansidan.
"efter filtret" så att det bortaget ett litet rör och satt tratt där istället, hålet har blivit större. Vet inte alls om det är borrat på måfå eller om det finns nån uträkning i det hela. Har fungerat bra på bilen den satt på. Ska testa hur det funkar eller om filtret blir väldigt skitigt annars får jag köpa en ny luftburk. Skönt att höra att oljetempen var normal. Håller tummarna att allt går bra i Tyskland för min lilla ecu ![]() _________________ Jim Kindblad Mazda MX-5 1.8 -99 Opel Speedster 2.0 TURBO Opel Speedster 2.2 N/A *såld* 2st Mazda MX-5 1.8 -94 *sålda* |
||||||
Din ECU är nu omprogrammerad
![]() ur ![]() _________________ Lasse Alfons |
||||||
Har bara en nyckel och larmdosa så jag ringde och beställde nya. Kostade över 2000kr
![]() Sura pengar men vad ska man göra ![]() _________________ Jim Kindblad Mazda MX-5 1.8 -99 Opel Speedster 2.0 TURBO Opel Speedster 2.2 N/A *såld* 2st Mazda MX-5 1.8 -94 *sålda* |
||||||
Re:
Är du hemma nu? När skall vi ut och köra?!?!?! ![]() Surt med nyckeln, hade inte den förra ägaren två? _________________ Lasse Alfons |
||||||
Re:
Jag kom hem i lördags men jag är så snål så jag ställer inte på bilen förrän på söndag den 1:e april. Ska åka och hämta den gråa den dagen också så att den är klar för service och recall grejjer den 3:dje april. Sen hoppas jag att vi får en ny medlem från Skellefteå i Speedster familjen den 5:e ![]() Jag kan och är sugen på att köra hela tiden ![]() ![]() _________________ Jim Kindblad Mazda MX-5 1.8 -99 Opel Speedster 2.0 TURBO Opel Speedster 2.2 N/A *såld* 2st Mazda MX-5 1.8 -94 *sålda* |
||||||
Re:
Annandagen??? _________________ Lasse Alfons |
||||||
Tjena Jim!
![]() Det var ett tag sedan. Kul bil du skaffat dig! Inte för att den förra var så tråkig den heller... ![]() ![]() Tyvärr har jag inte den svarta E30-in kvar. Ett j-kla rådjur kom emellan och eftersom mina kunskaper i plåtlagning är kass och man saknar svets m.m. så såldes den efter att stått orörd ett tag. ![]() Men jag kunde förstås inte vara utan busbil så jag har köpt en annan gammal Bimmer istället. Finns här på rejsa den också! Se signaturen nedan för länk. |
||||||
Jag misskötte mig i trafiken och körde på tok för fort så jag blev av med körkortet 5 dagar efter att jag hade tagit ut bilen den 1:a April. Har varit en riktig pina
![]() Nu är det iallafall snart dags att få kortet tillbaka så det har blivit lite bråttom att få på grejerna på bilen så denna helgen blir det ett litet ryck. Jobborder: Byta ut intercoolern mot en chargecooler. Byta hela avgassystemet från turbon till ett Milltek avgas. Montera förstärkningar till motorfästerna. Har även en starkare koppling men den hinns nog inte med denna helg. ![]() Börjades tidigt på morgon. ![]() Knappa timmen efteråt såg det ut såhär. ![]() Skönt med mycket plats att lägga alla delar. ![]() Claus igång med att passa in kylaren till det nya systemet. ![]() Var en del jobb med att få ut all inredning men det var gick bra. ![]() Bakclam snart borta. ![]() Bakclam borta. Var mer jobb med den än framclammen. Nu kan man montera värmeväxlaren, expansionskärlet och elpumpen. ![]() Värmeväxlaren som sitter där intercoolern sitter orginal. Vi blev istort sett klara med monteringen av chargecoolern, ett fäste till expansionskärlet som behövdes saknades så det får vi göra ett imorgon. Milltek avgassystemet är också monterat. fortsättning följer.... _________________ Jim Kindblad Mazda MX-5 1.8 -99 Opel Speedster 2.0 TURBO Opel Speedster 2.2 N/A *såld* 2st Mazda MX-5 1.8 -94 *sålda* |
||||||
Allt flöt på riktigt bra idag, fast det är inte mycket jag kan göra. Är nog mest ivägen känns det som, men det är kul att titta på någon som är duktig.
Motorfästena och kopplingen får bli en annan helg för det hanns inte med. Gjorde en tabbe och inte tömde min kamera på kort så det blev inte många tagna idag. Fast jag kunde ju tagit bort lite kort direkt genom kameran kom jag på nu i efterhand. ![]() En bild på expansionskärlet(aluminiumburken) och pumpen(blå/svart/vita) blev det iallafall. Kanske inte mycket att se.... Provade bilen och det har blivit ett helt annat ljud, mörkare och mer rejsigt. Bilen går nått fruktansvärt också, inbjuder verkligen till att köra så körkortet ligger löst men man får hejda sig. Är supernöjd med resultatet av detta, blev bättre än jag trodde. Nu är nästa steg andra fälgar, tycker orginal är snyggast men vill prova r-däck. Hör mig för om Team Dynamics PrORace 1.2 fälgar, fula men de ska vara okej och de finns i vitt ![]() Kommer bli en långa vecka i väntan på kortet, ska terrorisera Länstyrelsen också så att jag verkligen har kortet i näven som är ett krav för att få köra på fredag. _________________ Jim Kindblad Mazda MX-5 1.8 -99 Opel Speedster 2.0 TURBO Opel Speedster 2.2 N/A *såld* 2st Mazda MX-5 1.8 -94 *sålda* |
||||||
Re:
*Host* Du menar att du åkte med när någon annan provade bilen... ![]() Skall bli kul och se hur den går. Den borde vara något snabbare än min och Sliparns, i alla fall på varma sommardagar. _________________ Lasse Alfons |
||||||
Re:
Ahh det vet i tusan, rakt fram isåfall kanske men skulle det börja svänga lite så försvinner ni säkert bort ur sikte ganska snart. Ni har mycket mer "kompletta" bilar, men denna bil är ju ny för mig så jag är inte klar än. Fast några Öhlinare och AP Big Brake Kitt har jag inte råd med, det får förbli en våt dröm. Näe, fälgar, r-däck och nya belägg är som sagt nästa steg men det kanske inte ens blir iår. Är du lite anti mot chargecoolern, vad har den för några nackdelar gentemot intercoolern? Säg gärna till om du ska iväg och köra bana, jag skulle vilja prova jag med. PS/givetris var det ju inte jag som körde ![]() _________________ Jim Kindblad Mazda MX-5 1.8 -99 Opel Speedster 2.0 TURBO Opel Speedster 2.2 N/A *såld* 2st Mazda MX-5 1.8 -94 *sålda* |
||||||
Jag var lite anti mot chargecooler tidigare, pga svårighet att få igenom bilen vid besiktningen. Det blir ju väldigt tydligt att du har modifierat motorn. Men Christoffers dåliga inflytande
![]() ![]() Synd jag inte tänkte till, men jag var faktiskt på Emmaboda Trafikövningsplats(som det så fint heter) idag. Den 15 juli skall jag köra på Knutstorp om det blir fint väder. https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php Bara att komma dit! _________________ Lasse Alfons |
||||||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3 >> 15806 besök totalt |