Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2 4 besök senaste veckan (11558 totalt) |
Nej, och länktar inte efter det häller. (Inget fel på Porche, ski.. bra bil, men JAG vill inte ha någon) Men jag har ett par 1000h simulering + div diskutioner med de/den som KAN. Japp, det är 5kg per hjul. Därimot lätter vi av totalvikten riält så börjar 5kg per hjul få betydelse. och till sist det är viktigare att dämparna är avstämda mot den fjädrade och den ofjädrade vikten än att den ofjädrade är ski... låga. Men självklart är lättast bäst men det är tillsamman som gäller. EDIT: Fixat en förtydligande _________________ Johan Sjölinder |
||||
Re:
Som jag trodde då, bara teori nisse alltså.. ![]() Ps en gt2 väger inga 2 ton men 1400kg _________________ Mvh/Rickard Cornacchini Porsche 997 RSR GT2 |
||||
Re:
och du gjorde såklart ett blindtest för att se om du kunde känna av det... ![]() |
||||
Re:
Jag körde båda bilar på bana med samma setup och jag tyckte man kände av vikt skillnaden, den va lättare på sina fötter som sagt, men jag föredrar stål skivorna känsla... _________________ Mvh/Rickard Cornacchini Porsche 997 RSR GT2 |
||||
The french magasine sport auto in the #520 issue (may 2005) ad tested both the PCCB and regular brakes on the porsche 997 carrera s.
The test were performed on the Mortefontaine's auto facility (France) with speedway and roadtrack. PCCB front : 350*34 mm, 6 piston calipers, yellow PCCB rear: 350*28mm , 4 piston calipers, yellow car's weight 1446kg tires: michelin pilot sport 235/35 zr19 front & 295/30 zr 19 rear Regular carrera s brakes front : 330*34 mm, 4 piston calipers , red Regular carrera s brakes rear : 330*28 mm, 4 piston calipers , red car's weight 1467kg tires :michelin pilot sport 235/35 zr19 front & 295/30 zr 19 rear tests were the following: 20 braking from 200km/h to 0, one lap of the Mortefontaine's oval speedway beetween each braking (3 km) 3 braking from 250km/h to 0, one lap of the Mortefontaine's oval speedway beetween each braking (3 km) time attack on the Mortefontaine's inner roadtrack (ala Indiannapolis) First test: 20 braking from 200km/h to 0 Carrera S regular brakes : 200km/h - 0 = 5 sec, 138 meters, 11.1 m/s of deceleration 20th braking : same numbers, efficacity loss : 0% Carrera S PCCB : 200km/h - 0= 5.sec , 140 meters, 11 m/s of deceleration 20th braking : same numbers, efficacity loss : 0% Winner : Big reds Second test: 3 braking from 250km/h to 0 Carrera S regular brakes : 250km/h - 0 = 224 meters, 10.7 m/s of deceleration 3th braking : same numbers , efficacity loss : 0% Carrera S PCCB : 250km/h - 0= , 226 meters, 10.6 m/s of deceleration 3th braking : same numbers, efficacity loss : 0% Winner : Big reds Third test : Time attack on track Carrera s regular brakes : 1st signs of problem after 5 laps Carrera S PCCB : no problems after 5 laps Winner : PCCB All the tests were performed in the order 1 - 2 - 3, without changing any part of the brakes. _________________ Erik B Såld: Megane RS Cup 250 |
||||
pccb
nästan alla våra kunder med pccb byter till stålskivor efter att kört slut sina keramik skivor ganska givet att det är en kostnads fråga 4 stålskivor kostar 15000kr 4 pccb skivor kostar 120000kr man kan ju byta stål skivorna rätt många gånger innan man är uppe i dom pengarna. som någon skrev tidigare så håller pccb skivorna dubbelt så länge som stål skivorna och det6 stämmer nog rätt bra, problemet blir när man bromsar fel under en en helg på banan och stål skivorna är kass efter en dag och pccb skivorna räcker det att man byter på måndagen efter körningen ![]() bromsar man rätt eller låter bilen gå mer som bruksbil så håller nog pccb grejerna bilens livslängd. mvh dennis _________________ Dennis Hansson Lärare fordonsprogrammet Ängelholm Förare/mek Guldgossarna Racing |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2 4 besök senaste veckan (11558 totalt) |