Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Krängningshämmare till 944 (grovlek?)
<<   1, 2
1 besök senaste veckan (10983 totalt)
mr.b
Jakobstad / Finland
Här sen Aug 2005

Trådstartare
Jag har bara haft bilen ca 1år nu och framfjädrarna blev bytta i förra vintras, bakstavarna bytte jag nu i somras men han aldrig (pga. indraget körkort...) pröva ordentligt hur det fungerade på torr asfalt.. Det märkte jag åtminstone att bilen var ordentligt understyrd med enbart de styvare framfjädrarna och det blev mycket bättre när jag fick dit 26mm stavarna bak. Jag tror att det hade varit ännu bättre med 27mm men var orolig just att det skulle börja släppa på innern pga. saknad diffbroms.

ps. jag miste inte körkortet med porschen utan med bmw.n

Porsche 944 -86
Buell xb9r -03
Chimo Cobra ~82
Marin san rafael ~98
Fötter -70
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004

Re:

mr.b skrev:
Jag har bara haft bilen ca 1år nu och framfjädrarna blev bytta i förra vintras, bakstavarna bytte jag nu i somras men han aldrig (pga. indraget körkort...) pröva ordentligt hur det fungerade på torr asfalt.. Det märkte jag åtminstone att bilen var ordentligt understyrd med enbart de styvare framfjädrarna och det blev mycket bättre när jag fick dit 26mm stavarna bak. Jag tror att det hade varit ännu bättre med 27mm men var orolig just att det skulle börja släppa på innern pga. saknad diffbroms.

ps. jag miste inte körkortet med porschen utan med bmw.n

okej, synd att du inte han testa på riktigt. Jag hade lite problem med överstyrning. Speciellt när däcken började bli lite slitna. Då gick det väldigt brett. En stor del i det ligger nog i cambern. Fram justerade jag till ca -3. Men bak lämnades orörd p.g.a omstädigheterna. Men jag vet inte hur mycket mer jag hade kunnat ändra utan att innerhjulsspinnen hade blivit för jobbig. Men det funkade mycket bra när däcken var i gott skick. Men däckslitaget fram gick rätt fort i ytterkant ändå, jag fick vågformad förslitning i ytterkant på rdäcken. Det vore trevligt att råda bot på någorlunda...

Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
mr.b
Jakobstad / Finland
Här sen Aug 2005

Trådstartare
Jag har suttit och funderat på hurudana hjulvinklar jag skall sätta på den, spec. bak eftersom det är så mycket jobbigare att ställa om där. Så mycket camber det går och 0-1mm toe-in kanske vore en kompromiss att börja med, fram är det ju betydligt enklare att laborera så det får man kanske pröva sig fram till vad som passar. Alla vinklar är satta med ögonmått nu så det borde kanske vara dax att börja kolla hur de är på riktigt eftersom asfalten börjar dyka fram lite här och där.. men till sommar-däcks sesången känns det långt..

Porsche 944 -86
Buell xb9r -03
Chimo Cobra ~82
Marin san rafael ~98
Fötter -70
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003

Hjälpmoderator

Lite hjulvinkar på en 944, se
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=24457

Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004

Ögonmått är väl kanske lite väl yxigt. Jag körde med biltemas vinkelmätare för camber, det blev rätt bra tror jag. För toe var det pinnar och måttband som fick göra jobbet. Ingen überprecision, men det funkade okej. Hjulinställningar är dyra. Det är lite jobbigt att vara på en snäv budget. Det är därför jag inte kan komponera som jag vill. Jag kör med det jag fått tag på billigt. Den främre krängare kostade tex 203 dollar (1450kr) exkl frakt(betalar bara frakt inom usa). Det är ändå ett kit med bussningar och hela rubbet. Synd att man inte kunde göra som vissa andra här och bara beställa hela färdiga fjäderben med den fjäderkonstant jag ville ha o.s.v.

Jag kanske missade det, en vilka dämpare kör du på?. Jag skulle villja ha lite mer utförliga dämpardiagram än dom jag fick med mina dämparna, så att man på ett lite mer kontrollerat sätt kunde anpassa dämpning mot fjäder istället för att prova sig fram. Dags att maila GAZ kanske.

Mycket skitsnack blir det, kanske ska spara in på det

Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003

Hjälpmoderator

Citat:
Jag skulle villja ha lite mer utförliga dämpardiagram

om jag minns rätt vara det en sån där snurr dämpar provningsmaskin dina kruvor kom ifrån.
Det är bara räkan om till v-F skala, iof så blir kurvan lite yxig men det räckar för att se vilket bollplanka man skall sikta på.

Jakobstad / Finland
Här sen Aug 2005

Trådstartare
Re:

Ögonmått var kanske att ta i liite.. I määtutrustningen ingick såväl vattenpass, måttband/skjutmått, snören o.dyl. men riktigt nogat blev det aldrig mätt för det skulle göras "senare"

fuling skrev:
Lite hjulvinkar på en 944, se
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=24457

direkt jag såg artikeln kom jag på att jag set den förr, men glömt bort den.. måste läsa på

Porsche 944 -86
Buell xb9r -03
Chimo Cobra ~82
Marin san rafael ~98
Fötter -70
Citera
mr.b
Jakobstad / Finland
Här sen Aug 2005

Trådstartare
Re:

Cédric skrev:

Jag kanske missade det, en vilka dämpare kör du på?. Jag skulle villja ha lite mer utförliga dämpardiagram än dom jag fick med mina dämparna, så att man på ett lite mer kontrollerat sätt kunde anpassa dämpning mot fjäder istället för att prova sig fram. Dags att maila GAZ kanske.

Mycket skitsnack blir det, kanske ska spara in på det

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=26155

Porsche 944 -86
Buell xb9r -03
Chimo Cobra ~82
Marin san rafael ~98
Fötter -70
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004

Re:

fuling skrev:
Citat:
Jag skulle villja ha lite mer utförliga dämpardiagram

om jag minns rätt vara det en sån där snurr dämpar provningsmaskin dina kruvor kom ifrån.
Det är bara räkan om till v-F skala, iof så blir kurvan lite yxig men det räckar för att se vilket bollplanka man skall sikta på.

Visserligen fattar jag lite mer än vad jag gjorde då. Men jag fattar fortfarande inte diagrammet. Kraft mot position. Det är ju skumt. Dämpkraften beror ju på hastigheten. Ska man derivera eller hur funkar det här ? Har dom kört mätningen med konstant hastighet ?

Hur vet jag vilken utav de 0 till jättemånga varv jag ska skruva till, det är lite svårt för mig att avläsa ur diagrammet.

Kanske denna diskussion ska tas någon annan stans ?

Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003

Hjälpmoderator

Har du läget så har du farten om du vet vad maskinen snurrar med för varvtal.
Hmm väck tråden med kurvan så skall jag försöka förklara hur det hänger ihopp.

Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004

Jag skickar pm så tråden slipper bli nersölad.

Citera
SevenEight
Sävar
Här sen Feb 2012

Re:

[quote="fuling"]
Citat:

Hmm jag har måtten på Sellholmsknivar så du kan få värdena.
240: 180-2280N/mm (liggande-stående)
280: 85-1046
320: 27-330

Ta värdena med en nypa salt då jag inte testat utan bara räknat, men man får en känsla av vilket bollplank man är på.

fuling - för vilka knivar gäller detta? Rally eller racing? Och - på vilket sätt går det här ihop med sellholms egna "enheter"
Rally Racing
240 - 110 135
280 - 80 110
320 - 45 60

Det står Nm men jag antar att man menar N/mm. Eller är det Nm, typ vilket moment som går åt för att vrida 1mm eller nåt...

Att saker rostar är verkligen ett tråkigt faktum i livet!
Citera
Skruva banåkabil
Krängningshämmare till 944 (grovlek?)
<<   1, 2
1 besök senaste veckan (10983 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande