Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3 >> 17396 besök totalt |
Re:
I have... Lättat dessutom! ![]() |
||
Kam och förgasare!
Skaffa dig en reservmotor som du kan skruva med, en 1600 X-Flow. Sen köper du en Weber 32/36 DGAV (eller ännu hellre Weber/Dellorto 40:or) och en BCF2 eller BCF3 kam, fräser ner blocket och svarvar av kolvarna.. En liten portning av toppen också, sen är du hemma! ![]() _________________ Håkan Persson |
||
Cross flow. En topp där insug sitter på ena sidan och avgas på andra.
Motsatt sk. Pre-crossflow, Uniside, där insug och avgas sitter på samma sida.. Aha, men så ser väl en vanlig escortmotor ut? Iaf min 1,3a som nu sörplar olja, skaffade nya oljetätningar för flera år sen jue... Hälsn Jan _________________ Jan Johansson |
||
Jo, 1300 är samma "grundmotor". Det brukar alltid vara mer lönsamt (ekonomiskt skulle man kanske säga) att börja med den största möjliga motorn, därav råden om att gå på 1600 skulle jag säga.
Vissa saker (extraktorrör, insug, kanske kam) kan man väl i och för sig använda även på en 1600 senare om man skulle vilja. Så omdu är sugen på att börja i "liten skala" kan du visst pilla på din 1300, tycker jag. Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||
Hej!
Tack för upplysningarna... Får ge mig ut till skroten å leta eter en 1600... Fick annars ett tips jag skulle kolla upp om en som kört rally men upphört med detta... Det löser sig... Ser nu begränsningarna med en 1300, tror det bara är 57 kusar jämfört med närmare 75 i en 1600 Närmare 25% förbättring bara efter detta ingrepp... Är det bara att montera över moton, inget annat som skiljer 1300 och 1600 åt? Avgassystemet är väl annorlunda? Tackam för synpunkter... Ha det! Hälsn Jan _________________ Jan Johansson |
||
Allt passar...blocket är lite högre på 1600 än 1300 (om jag minns rätt) men annars ska det vara bolt on.
Tänk på att 1600 från Escort 1976-80 har 63 hk i sitt avgasrenade utförande...de är lite segare än de tidigare motorerna men funkar förstås ändå att bygga vidare på. /Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||
Kent
Skall du sköra med Kent motorn så är mitt råd att skaffa en så ny 1600 som möjligt (fram till 80) sen skaffar du insug/förgasare från en Mexico och grenrör. Insug/förgasare kan man ta i från en Cortina/capri 1600 GT eller från en Formel Ford 1600. Söker du info så finns det massor av det ex www.burtonpower.com _________________ Per Fogelberg Favorit leverantörer : LJ Trim Hammarö. Anders Lack Center Forshaga, K H Cortina GT 1966 Gr 2 Sierra 1990 2 dör Andrabil / Busbil |
||
Hrmm
Motorn du letar efter bör heta 711m BA XXXX . 1600 förstärkt version av orginalmotorn. Din motor idag heter väl 711 m AA? MEN om du inte är kär i den gamla crossflowen/Har hur mycket pengar som helst ![]() ![]() Detta sagt av mig som kör crossflow ![]() ![]() hur du än gör lycka till!! ![]() _________________ Johan Lundberg *BBDB* Ex Marcos 2T EX Marcos 1600 GT Nu Lotus Elise S1 KR1 |
||
Klart du ska köra med trimmad Cross-Flow!!
Här finns några escorter där det skruvas/har skruvats med motorerna... https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php ...och här mina egna två! https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php _________________ Jesper Leidig Skoda Octavia 1,6 -99 Harley Davidsson Sportster 1200 Sport Vespa Touring 150cc 1961 |
||
Re:
Jovisst är det en ball motor ![]() _________________ Johan Lundberg *BBDB* Ex Marcos 2T EX Marcos 1600 GT Nu Lotus Elise S1 KR1 |
||
oj oj,, vad tiden går,,,
Har inte haft tid med bilen, barn och husgrejandet tar sin tid... Huvva... Får väl göra klart den tills ungen tar körkort om sidsådär 17,6 år...:-) Får iaf ta och göra nåt åt motorn... Hälsn Jan _________________ Jan Johansson |
||
Jag har ett löst svep (svänghjulskåpa även kallat) från en 1600 om du är intresserad?
![]() ![]() Gamla små europeer med bakhjusldrift är jäkla kul ![]() _________________ I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet. Audi V8 -91 med RS4 drivlina. https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/ Regards, Johan Eriksson. |
||
Hej å hå!
Inte mkt som händer med bilen... Inte ens börjat med garaget jag fått bygglov till. Dock har jag hunnit med en altan iaf... En återstår... Får se vad som händer med fårrden... Hälsn Jan _________________ Jan Johansson |
||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3 >> 17396 besök totalt |