Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Ford Escort MKII -75
<<   1, 2, 3   >>
17396 besök totalt
Roger Gustafsson
Puerto Vallarta
Här sen Sep 2004
Inlägg: 5714



Re:

old blue oval skrev:
Jag sålde ett 1600cc (pinto) svänghjul och koppling till Zakspeed-kopia-Roger Gustavsson..
Han ska nog göra av med det.


I have... Lättat dessutom!

_________________
Sand&Salt Mexican Leather

MexBeetle -90 1600cc
Citera
Mr_Maxi
Degerfors
Här sen Sep 2004
Inlägg: 45


Trådstartare
Tja!

Det verkar vara jobbigt...

finns det inga lättaresätt att få den piggare?

Annan kam eller nåt liknande?

Ha det!



Jan

_________________
Jan Johansson
Citera
hpmk1
Ängelholm
Här sen Jul 2004
Inlägg: 1356



Kam och förgasare!
Skaffa dig en reservmotor som du kan skruva med, en 1600 X-Flow.
Sen köper du en Weber 32/36 DGAV (eller ännu hellre Weber/Dellorto 40:or)
och en BCF2 eller BCF3 kam, fräser ner blocket och svarvar av kolvarna..
En liten portning av toppen också, sen är du hemma!
thumbs up

_________________
Håkan Persson
Citera
Mr_Maxi
Degerfors
Här sen Sep 2004
Inlägg: 45


Trådstartare
Vad betyder X flow?

Ursäkta min okunnighet...

Hälsn Jan

_________________
Jan Johansson
Citera
hpmk1
Ängelholm
Här sen Jul 2004
Inlägg: 1356



Cross flow. En topp där insug sitter på ena sidan och avgas på andra.
Motsatt sk. Pre-crossflow, Uniside, där insug och avgas sitter på samma sida..

Frågar man inte, lär man sig inte.

/H

_________________
Håkan Persson
Citera
Mr_Maxi
Degerfors
Här sen Sep 2004
Inlägg: 45


Trådstartare
Hoj!

Tack för upplysningen...


Får se vad jag hitar på...:-)

Ha det!

Hälsn Jan

_________________
Jan Johansson
Citera
Mr_Maxi
Degerfors
Här sen Sep 2004
Inlägg: 45


Trådstartare
Cross flow. En topp där insug sitter på ena sidan och avgas på andra.
Motsatt sk. Pre-crossflow, Uniside, där insug och avgas sitter på samma sida..


Aha, men så ser väl en vanlig escortmotor ut?


Iaf min 1,3a som nu sörplar olja, skaffade nya oljetätningar för flera år sen jue...

Hälsn Jan

_________________
Jan Johansson
Citera
Mr_Maxi
Degerfors
Här sen Sep 2004
Inlägg: 45


Trådstartare
Men är det inte en sådan motor jag redan har i bilen?

Är det dumt att trimma upp min 1300 motor?

Tacksam för svar:


Hälsn Jan

_________________
Jan Johansson
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5871



Jo, 1300 är samma "grundmotor". Det brukar alltid vara mer lönsamt (ekonomiskt skulle man kanske säga) att börja med den största möjliga motorn, därav råden om att gå på 1600 skulle jag säga.

Vissa saker (extraktorrör, insug, kanske kam) kan man väl i och för sig använda även på en 1600 senare om man skulle vilja. Så omdu är sugen på att börja i "liten skala" kan du visst pilla på din 1300, tycker jag.

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Mr_Maxi
Degerfors
Här sen Sep 2004
Inlägg: 45


Trådstartare
Hej!

Tack för upplysningarna...

Får ge mig ut till skroten å leta eter en 1600...

Fick annars ett tips jag skulle kolla upp om en som kört rally men upphört med detta...


Det löser sig... Ser nu begränsningarna med en 1300, tror det bara är 57 kusar jämfört med närmare 75 i en 1600

Närmare 25% förbättring bara efter detta ingrepp...

Är det bara att montera över moton, inget annat som skiljer 1300 och 1600 åt?

Avgassystemet är väl annorlunda?

Tackam för synpunkter...

Ha det!

Hälsn Jan

_________________
Jan Johansson
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5871



Allt passar...blocket är lite högre på 1600 än 1300 (om jag minns rätt) men annars ska det vara bolt on.

Tänk på att 1600 från Escort 1976-80 har 63 hk i sitt avgasrenade utförande...de är lite segare än de tidigare motorerna men funkar förstås ändå att bygga vidare på.

/Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
RCM
Forshaga
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1940



Kent

Skall du sköra med Kent motorn så är mitt råd att skaffa en så ny 1600 som möjligt (fram till 80)
sen skaffar du insug/förgasare från en Mexico och grenrör. Insug/förgasare kan man ta i från en Cortina/capri 1600 GT eller från en Formel Ford 1600. Söker du info så finns det massor av det ex www.burtonpower.com

_________________
Per Fogelberg
Favorit leverantörer : LJ Trim Hammarö. Anders Lack Center Forshaga, K H

Cortina GT 1966 Gr 2
Sierra 1990 2 dör Andrabil / Busbil
Citera
cat7even
Uppsala
Här sen Jan 2003
Inlägg: 2392



Hrmm
Motorn du letar efter bör heta 711m BA XXXX . 1600 förstärkt version av orginalmotorn.
Din motor idag heter väl 711 m AA?
MEN om du inte är kär i den gamla crossflowen/Har hur mycket pengar som helst thumbs up Byt till Pinto eller CVH motorn mer hkr till billligare penning.
Detta sagt av mig som kör crossflow
hur du än gör lycka till!!

_________________
Johan Lundberg
*BBDB*
Ex Marcos 2T
EX Marcos 1600 GT
Nu Lotus Elise S1 KR1
Citera
Jesper L
Ängelholm
Här sen Jul 2004
Inlägg: 493




_________________
Jesper Leidig

Skoda Octavia 1,6 -99
Harley Davidsson Sportster 1200 Sport
Vespa Touring 150cc 1961
Citera
cat7even
Uppsala
Här sen Jan 2003
Inlägg: 2392



Re:

Jesper L skrev:
Klart du ska köra med trimmad Cross-Flow!!

Här finns några escorter där det skruvas/har skruvats med motorerna...

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=9962&postdays=0&postord . . . .

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=6718&postdays=0&postord . . . .

...och här mina egna två!

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=33796&postdays=0&postor . . . .

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=28788&start=0


Jovisst är det en ball motor

_________________
Johan Lundberg
*BBDB*
Ex Marcos 2T
EX Marcos 1600 GT
Nu Lotus Elise S1 KR1
Citera
Mr_Maxi
Degerfors
Här sen Sep 2004
Inlägg: 45


Trådstartare
Hej!

Tack för alla uttömliga svar!

Får se vad jag hittar på!

Ha det!

Hälsningar Jan

_________________
Jan Johansson
Citera
Mr_Maxi
Degerfors
Här sen Sep 2004
Inlägg: 45


Trådstartare
Hej igen!

Nu står bilen i vinterdvala i ett varmt garage...

Fick inte så mkt gjort, dock siter detett nytt knutkors bak, alltid något...

Detta om detta...

Hälsn Jan

_________________
Jan Johansson
Citera
Mr_Maxi
Degerfors
Här sen Sep 2004
Inlägg: 45


Trådstartare
Eftersom bilarna from 76- har avgasrening, på vilket sätt påverkar det mig då jag har en 75:a?

Vad består reningen av?

Hälsn Jan

_________________
Jan Johansson
Citera
Mr_Maxi
Degerfors
Här sen Sep 2004
Inlägg: 45


Trådstartare
oj oj,, vad tiden går,,,

Har inte haft tid med bilen, barn och husgrejandet tar sin tid...

Huvva...

Får väl göra klart den tills ungen tar körkort om sidsådär 17,6 år...:-)

Får iaf ta och göra nåt åt motorn...

Hälsn Jan

_________________
Jan Johansson
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 3002



Jag har ett löst svep (svänghjulskåpa även kallat) från en 1600 om du är intresserad? Vet inte om du har nån nytta av de men.. kostar billigt!

Gamla små europeer med bakhjusldrift är jäkla kul

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
Mr_Maxi
Degerfors
Här sen Sep 2004
Inlägg: 45


Trådstartare
Hej å hå!

Inte mkt som händer med bilen...

Inte ens börjat med garaget jag fått bygglov till. Dock har jag hunnit med en altan iaf... En återstår...

Får se vad som händer med fårrden...

Hälsn Jan

_________________
Jan Johansson
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Ford Escort MKII -75
<<   1, 2, 3   >>
17396 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande