Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Skruva banåkabil
![]() |
<< 1, 2 14815 besök totalt |
Jag fortsätter tråden lite granna...
jag skall bygga om bakaxeln på bilen. Och då har jag valt rostfri rör-konstruktion. Vilken diameter bör man ha på rören? Jag kommer ha något liknande a-armar, och undrar lite hur man skall beräkna vilken diameter samt godstjocklek som behövs. Någon som har lite handfasta formler? (orkar inte vänta på att väghållningsboken skall komma...) _________________ Stefan Johansson Bygger en bil efter egen design med ram i rostfritt stål med en Audi 5-cyl motor. https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=28647 |
||
Godsval finns inte med i min bok. Den behandlar mer vilken geometri som gäller, eller rättare sagt vad olika geomertier får för resultat väghållningsmässigt. Jag har inte så bra klämm på egenskaperna för rostfritt. Vidare är dimensionerna avhängigt hur A-armarna ser ut och vilka krafter de kommer att utsättas för. Vi kan alltså tänka oss lättare konstruktion om vi får till en bra utformning av armarna. Utrymme på bilen betämmer en del mm. A-armarna i min framvagn tillverkade jag i 1,2 mm kromemolly. Profilen var 30x30mm. Den håller säkert för de flesta aplikationer. Men det gäller som sagt DET materialet, svetsat med tillörande tråd och med angiven Ah styrka. Så är det om man ska ligga på marginalerna dimensionsmässigt. Hur som helst, för att kunna säga något om detta så måste jag titta på hela upplägget. Och det blir för omständigt som forum objekt. Annars heter medecinen ett visst mått av överdimensionering. Eh, kom just på, du skriver bakaxel! Vad är det för konstruktion på bilen? Göran Malmberg _________________ Hemipanter Göran Malmberg ![]() |
||
Tjenare!
Bilen är framhjulsdriven, så det är ingen drivning eller liknande. Jag skall försöka länka till mina moduleringar i solid works, så ni ser hur allt utom armarna ser ut. Jag hade tänkt mig rör med yd = 24mm, gods = 4mm Jag återkommer med bilder och info. _________________ Stefan Johansson Bygger en bil efter egen design med ram i rostfritt stål med en Audi 5-cyl motor. https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=28647 |
||
|
||
Lite bilder:
Så här ser det ut på "hjulsidan". Hjulaxeln ligger i hålet i mitten på den lilla tjocka plattan. Efter den kommer plattan som håller oket, sedan bromsskivan och sista hjulnavet. På den platta änden skall det fästas rör som skall leda till... ![]() ...denna del som sitter i karossen. Den stora hålet är ett rör som förbinder de två anordningarna så de inte kan "röra" sig. ![]() _________________ Stefan Johansson Bygger en bil efter egen design med ram i rostfritt stål med en Audi 5-cyl motor. https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=28647 |
||
Jag hoppas verkligen inte RF stål spricker. Men är det så får jag tänka om. Enligt SFRo:s bygghandbok har det samma drag och brottgränser som vanligt stål, så jag antog att det bara var en "finare" sort krasst sett.
_________________ Stefan Johansson Bygger en bil efter egen design med ram i rostfritt stål med en Audi 5-cyl motor. https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=28647 |
||
Brottsgräns och utmattning är inte samma sak. Vi diskuterade ju aluminiumstakar i en paralelltråd, där utmattning togs upp. Men i topp fuel anvädns enbart aluminium, trots att det mattas ut fort. 4 mm är tjockt, så det kanske håller under överskådlig tid. Jag brukar rent allmänt försöka hålla så stora profiler som möjligt samt godstjockleken på den tunna sidan. Göran Malmberg _________________ Hemipanter Göran Malmberg ![]() |
||
Re: Bygga bärarmar
Jag kanske bygger ett sett till min bil och kan kolla vad gäller materialet. Jag använder en Uddehollms tillverkad fyrkantsprofil avsedd för motorcyckelramar. 1,2mm vägg. Mycket stark legering som levereras med härför avsedd svetstråd. Lätt och bra. Göran Malmberg.[/quote] Vad är beteckningen på den fyrkantsprofilen du talar om Göran? /Henrik |
||
Re: Bygga bärarmar
Vad är beteckningen på den fyrkantsprofilen du talar om Göran? /Henrik[/quote] Den här profilen ägs på licens av ISR som tillverkade motorcycklar, numera bromsar. Så den säljs inte på sidan om ISR vad jag förstår. Men det kan hända att jag kan köpa ett antal meter om dom har kvar på hyllorna. Den är oerhört stark och lätt, dom tillverkade racingramar av den. Annars finns http://www.arigoteknik.se/svenska.ht Göran Malmberg _________________ Hemipanter Göran Malmberg ![]() |
||
Alumec är så vitt jag förstått Uddeholms eget namn på sitt höghålf. alu. Alltså inget allmänt material man kan köpa på andra ställen.. Har för mig att Koenigseggs hjulspindlar e tillverkade i det bland annat.. |
||
Jag kanske skall tillägga att min bil är mer bruksbil än rallybil. Och delar av alu som är original på bilen har hållt, så jag antog att grövre RF rör skulle klara biffen som substitut för stålet.
_________________ Stefan Johansson Bygger en bil efter egen design med ram i rostfritt stål med en Audi 5-cyl motor. https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=28647 |
||
Det håller säkert, det är bara det att jag inte vet spec för det matrerialet. Det blir ju definitivt snyggt, vilket inte är att förakta. Göran Malmberg _________________ Hemipanter Göran Malmberg ![]() |
||
_________________ Stefan Johansson Bygger en bil efter egen design med ram i rostfritt stål med en Audi 5-cyl motor. https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=28647 |
||
Vart hittar jag information om vilket stål av följande som har bäst korrisionsmotstånd?
EN 1.4301 SS 2333 EN 1.4541 SS 2337 EN 1.4404 SS 2348 EN 1.4571 SS 2350 _________________ Stefan Johansson Bygger en bil efter egen design med ram i rostfritt stål med en Audi 5-cyl motor. https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=28647 |
||
![]() |
Skruva banåkabil
![]() |
<< 1, 2 14815 besök totalt |