Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Bygga bärarmar
<<   1, 2
14815 besök totalt
Cobolt
Tyresö
Här sen Jul 2003
Inlägg: 998

Namndispens
Namndispens

bara 1,2kg! .. hmh.. inte direkt värt att lägga ner besväret med alu isåfall..

_________________
Mvh // Niklas L
Citera
SteQve
Täby
Här sen Maj 2004
Inlägg: 565



Jag fortsätter tråden lite granna...

jag skall bygga om bakaxeln på bilen. Och då har jag valt rostfri rör-konstruktion. Vilken diameter bör man ha på rören?

Jag kommer ha något liknande a-armar, och undrar lite hur man skall beräkna vilken diameter samt godstjocklek som behövs.

Någon som har lite handfasta formler? (orkar inte vänta på att väghållningsboken skall komma...)

_________________
Stefan Johansson
Bygger en bil efter egen design med ram i rostfritt stål med en Audi 5-cyl motor.

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=28647
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893



SteQve skrev:
Jag fortsätter tråden lite granna...

jag skall bygga om bakaxeln på bilen. Och då har jag valt rostfri rör-konstruktion. Vilken diameter bör man ha på rören?

Jag kommer ha något liknande a-armar, och undrar lite hur man skall beräkna vilken diameter samt godstjocklek som behövs.

Någon som har lite handfasta formler? (orkar inte vänta på att väghållningsboken skall komma...)


Godsval finns inte med i min bok. Den behandlar mer vilken geometri som gäller, eller rättare sagt vad olika geomertier får för resultat väghållningsmässigt. Jag har inte så bra klämm på egenskaperna för rostfritt. Vidare är dimensionerna avhängigt hur A-armarna ser ut och vilka krafter de kommer att utsättas för. Vi kan alltså tänka oss lättare konstruktion om vi får till en bra utformning av armarna. Utrymme på bilen betämmer en del mm. A-armarna i min framvagn tillverkade jag i 1,2 mm kromemolly. Profilen var 30x30mm. Den håller säkert för de flesta aplikationer. Men det gäller som sagt DET materialet, svetsat med tillörande tråd och med angiven Ah styrka. Så är det om man ska ligga på marginalerna dimensionsmässigt.
Hur som helst, för att kunna säga något om detta så måste jag titta på hela upplägget. Och det blir för omständigt som forum objekt. Annars heter medecinen ett visst mått av överdimensionering.

Eh, kom just på, du skriver bakaxel! Vad är det för konstruktion på bilen?

Göran Malmberg

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
SteQve
Täby
Här sen Maj 2004
Inlägg: 565



Tjenare!

Bilen är framhjulsdriven, så det är ingen drivning eller liknande. Jag skall försöka länka till mina moduleringar i solid works, så ni ser hur allt utom armarna ser ut.

Jag hade tänkt mig rör med yd = 24mm, gods = 4mm


Jag återkommer med bilder och info.

_________________
Stefan Johansson
Bygger en bil efter egen design med ram i rostfritt stål med en Audi 5-cyl motor.

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=28647
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 13218



finns det inte risk för att rostfritt stål kommer att spricka?
Citera
SteQve
Täby
Här sen Maj 2004
Inlägg: 565



Lite bilder:

Så här ser det ut på "hjulsidan". Hjulaxeln ligger i hålet i mitten på den lilla tjocka plattan. Efter den kommer plattan som håller oket, sedan bromsskivan och sista hjulnavet.

På den platta änden skall det fästas rör som skall leda till...




...denna del som sitter i karossen. Den stora hålet är ett rör som förbinder de två anordningarna så de inte kan "röra" sig.

[/img]

_________________
Stefan Johansson
Bygger en bil efter egen design med ram i rostfritt stål med en Audi 5-cyl motor.

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=28647
Citera
SteQve
Täby
Här sen Maj 2004
Inlägg: 565



Jag hoppas verkligen inte RF stål spricker. Men är det så får jag tänka om. Enligt SFRo:s bygghandbok har det samma drag och brottgränser som vanligt stål, så jag antog att det bara var en "finare" sort krasst sett.

_________________
Stefan Johansson
Bygger en bil efter egen design med ram i rostfritt stål med en Audi 5-cyl motor.

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=28647
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893



SteQve skrev:
Jag hoppas verkligen inte RF stål spricker. Men är det så får jag tänka om. Enligt SFRo:s bygghandbok har det samma drag och brottgränser som vanligt stål, så jag antog att det bara var en "finare" sort krasst sett.


Brottsgräns och utmattning är inte samma sak. Vi diskuterade ju aluminiumstakar i en paralelltråd, där utmattning togs upp. Men i topp fuel anvädns enbart aluminium, trots att det mattas ut fort.
4 mm är tjockt, så det kanske håller under överskådlig tid. Jag brukar rent allmänt försöka hålla så stora profiler som möjligt samt godstjockleken på den tunna sidan.
Göran Malmberg

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
Henrik Fredman
Bjärnum
Här sen Nov 2003
Inlägg: 42



Re: Bygga bärarmar

Jag kanske bygger ett sett till min bil och kan kolla vad gäller materialet.
Jag använder en Uddehollms tillverkad fyrkantsprofil avsedd för motorcyckelramar. 1,2mm vägg. Mycket stark legering som levereras med härför avsedd svetstråd. Lätt och bra.

Göran Malmberg.[/quote]

Vad är beteckningen på den fyrkantsprofilen du talar om Göran?
/Henrik
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893



Re: Bygga bärarmar

Henrik Fredman skrev:
Jag kanske bygger ett sett till min bil och kan kolla vad gäller materialet.
Jag använder en Uddehollms tillverkad fyrkantsprofil avsedd för motorcyckelramar. 1,2mm vägg. Mycket stark legering som levereras med härför avsedd svetstråd. Lätt och bra.

Göran Malmberg.


Vad är beteckningen på den fyrkantsprofilen du talar om Göran?
/Henrik[/quote]

Den här profilen ägs på licens av ISR som tillverkade motorcycklar, numera bromsar. Så den säljs inte på sidan om ISR vad jag förstår. Men det kan hända att jag kan köpa ett antal meter om dom har kvar på hyllorna. Den är oerhört stark och lätt, dom tillverkade racingramar av den.
Annars finns http://www.arigoteknik.se/svenska.htm som säljer till flyget. Dom har stort sortiment med legerade stål.
Göran Malmberg

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
David Berglund
Lidköping
Här sen Jan 2003
Inlägg: 731



Eric Josefsson skrev:
Alumec hette det

Hittade en sida med tekninsk data fast dom anger en massa produktnamn för samma data?

http://www.alutrade.se/alutrade_se/p3307_swe.php

Data sida spec. för alumec
http://www.uddeholm.com/UTAB/PDF/FACTS/ALUMEC-SWEDISH_000815.PDF

*söker vidare*


Alumec är så vitt jag förstått Uddeholms eget namn på sitt höghålf. alu.
Alltså inget allmänt material man kan köpa på andra ställen..
Har för mig att Koenigseggs hjulspindlar e tillverkade i det bland annat..

_________________
David Berglund
Ingen Scirocco RSi
Citera
SteQve
Täby
Här sen Maj 2004
Inlägg: 565



Jag kanske skall tillägga att min bil är mer bruksbil än rallybil. Och delar av alu som är original på bilen har hållt, så jag antog att grövre RF rör skulle klara biffen som substitut för stålet.

_________________
Stefan Johansson
Bygger en bil efter egen design med ram i rostfritt stål med en Audi 5-cyl motor.

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=28647
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893



SteQve skrev:
Jag kanske skall tillägga att min bil är mer bruksbil än rallybil. Och delar av alu som är original på bilen har hållt, så jag antog att grövre RF rör skulle klara biffen som substitut för stålet.

Det håller säkert, det är bara det att jag inte vet spec för det matrerialet. Det blir ju definitivt snyggt, vilket inte är att förakta.
Göran Malmberg

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
SteQve
Täby
Här sen Maj 2004
Inlägg: 565



SS 2333 skall det vara...om det hjälper med material info

_________________
Stefan Johansson
Bygger en bil efter egen design med ram i rostfritt stål med en Audi 5-cyl motor.

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=28647
Citera
SteQve
Täby
Här sen Maj 2004
Inlägg: 565



Vart hittar jag information om vilket stål av följande som har bäst korrisionsmotstånd?

EN 1.4301 SS 2333

EN 1.4541 SS 2337

EN 1.4404 SS 2348

EN 1.4571 SS 2350

_________________
Stefan Johansson
Bygger en bil efter egen design med ram i rostfritt stål med en Audi 5-cyl motor.

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=28647
Citera
Skruva banåkabil
Bygga bärarmar
<<   1, 2
14815 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande