Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3 >> 12107 besök totalt |
Vilket hantverk!
![]() Detta är ett sådant vasst projekt med vansinnigt mycket intressanta bilder som är så roligt att läsa! Ungefär raka motsatsen till min egen bil och tråd... ![]() ![]() |
||||
Kul att du har hittat hit oxå, trevligt att vi blir fler 740is
![]() Väldigt fint bygge måste jag säga, har följt det både på zatzy och TPC. Man får ju lite ångest när man ser hur långt du har kommit med din och vilka prylar som sitter i den. Ska bli väldigt kul att se hur den presterar när du får ut den på banorna. |
||||
2 stycken 8,5" MK18 till inhandlade
Adapterplatta till Spjälläges givaren tillverkad |
||||
|
||||
Här har inte hänt mycket, tiden bara försvinner
Detta är llt som har gjorts i det senaste, visserligen är det ju en gansk viktig del i det hela Däckleverans Även gammelvolvon får dra sitt strå till stacken, närmare bestämt 600 stycken "strån" Det måste vara ödets ironi att jag fick punktering när jag körde det ena lasset, mitt ute på landsvägen och 300 däck som last, men givetvis inte ett enda 9" däck och definitivt inte på fälg |
||||
Re:
Däck nog till året ut?? ![]() verkligen snyggt bygge!! alting är ju bara 100% i ordning!! ![]() ![]() ser fram mot en film på bilen när den kör! ![]() _________________ Kim Frederiksen Nissan S14a -97 2.2 Mazworx BMW 325iM Touring <--- Saknat.. Famous last words: I feel very confident behind the wheel of this car... |
||||
Måste säga grymt bygge och det är alltid kul att folk gör allt på egen hand
En fråga dock:avgasmottryck,hur mäter man det och hur vet man va det ska vara? _________________ Stefan Lindh Hade Kadett GTE -75:a med 2,5 TIC Bygger Manta B med 3.0 TIC https://www.facebook.com/groups/143972045710733/?fref=ts |
||||
Re:
Man mäter trycket i grenröret helt enkelt. Ju lägre desto bättre, samma som med laddtryck egentligen fast tvärt om, när mottrycket börjar stiga så får motorn jobba för att trycka ut avgaserna, stjäl effekt, precis som med laddtrcket, när det sjunker så får motorn jobba för att suga i sig luft, stjäl också effekt, men det vet nog alla ![]() Det mn vill komma fram till när man mäter är när man kommit till max laddtryck. Man ökar succesivt laddtrycket och håller koll på avgasmottrycket, när man sen märker att avgasmottrycket börjar stiga lika mycket som man ökar laddtrycket så har man uppnått gränsen. Ökar man laddtrycket vidare så får man inte ut mer effekt ur motorn, allt blir värmeenergi i motorn, fortsätter man öka efter det så får man enorma mängder värmeenergi och friktioner som förr eller senare kommer leda till ras av någonting. |
||||
Re:
Tackar för infon ![]() _________________ Stefan Lindh Hade Kadett GTE -75:a med 2,5 TIC Bygger Manta B med 3.0 TIC https://www.facebook.com/groups/143972045710733/?fref=ts |
||||
Det går tyvärr lite långsamt här, tiden har dragit iväg på mitt andra project 535 Snikturbo "Fulbygge"
Jag måste ju trotts allt ha en vinterbil med, och en bil man inte behöver vara rädd om där man kan spränga däcken och inte behöva sluta när stålväven tittar fram, det är mycket viktigt, däcken är inte förbrukade så länge det finns någonting kvar av slitbana/stomme. |
||||
Re:
Varmköra är tråkigt men nödvändigt och ska göras så fort som möjligt ![]() |
||||
Underbart hantverk. ska bli kul att få se dig drifta lite?
för du ska väl ut å synas med den |
||||
Jaha, då har det börjat hända lite här igen.
Lite nya däck då och då blir det ju ![]() Utomhus igen för första gången på 4 år ![]() Anledningen är att ingående axel på lådan inte är schimsad, så det fick göras om, bortskämd som man blivit så fick det bli lyften till det jobbet, samt att bakaxeln med ska bytas ut ![]() Annan bakaxel inhandlad, med 3,73 utväxling, känns lagom, och lite snällare mot växellådan. Aussie Lockersats ska monteras, därför är klumpen rensad ![]() Drivaxlarna hålborrade, förhoppningsvis ska det öka livslängden något, då dom kan svikta lite när det är hål i centrum, hålet är så djupt som skjutmåttet visar ![]() Stötdämpare inhandlade, bak är begagnade. Justerbara Koni ![]() Här är jag nu, och det liknar ingenting detta, har så mycket speciallösningar och finesser att det knappt får plats, plus att det var 1,5 år sedan jag började på detta, så det tog en dag att bara "läsa på" hur jag har kopplat allt hittils. Men i dagsläget är motorn startklar vad det gäller elinstallationen ![]() Bara för att visa en av många saker som är något överarbetat. Har satt en ventil som släpper förbi vattnet förbi värepaketet när värmen är avstängd i kupén, bara för att få maximal cirkulation även i bakre delen av toppen. ![]() För att styra ventilen har jag gjort en riktig specialare som jag inte vet hur jag orkade krångla till det så riktigt. På vredet till värmen har jag lött fast en kabel, sen en annan kabel i fjädern på bilden, när vredet är längt åt vänter så får kablarna kontakt och ventilen i bilden övan öppnar. Enkelt hade varit att koppla ventilen till en knapp bara, MEN då hade man varit tvungen att både vrida vrdet och slå från en knapp varje gång, och det är ju fel tekniskt sett. Det kanske är en förklaring till varför det tar lite tid att bygga något? ![]() |
||||
Lockersatsen hemma
![]() Portning av diffhuset var nödvändigt för att få in allt ![]() Detta är en Aussie Locker, låst som en svetsdiff vid belastning, men obelastad så kan den kugga över, tillexempel när man kör på en parkering eller försöker hämta hem ett ställ. Ska även vara snällar mot drivaxlarna än svetsdiff, främst eftersom drivaxeldreven inte är helt stela som när man svetsat, allt kan röra sig tack vare fjäderbrickorna precis som på en osvetsad diff. ![]() Dioder har det gått åt några till alla knappar, för att alla funktioner ska fungera felfritt som jag vill ![]() Så här ser baksidan ut av min mätarpanel ut, ni som har svurit över att bilstereon är dryg att koppla in så kan ni ju gissa vad detta är, totalt över 60 kablar, därför har jag gjort 3 stora kontaktstycken för att det över huvudtaget ska vara möjligt att ta bort panelen vid behov. ![]() |
||||
Äntligen panelen färdig och på plats, hoppas jag aldrig
någonsin behöver lossa den igen ![]() Tändningen påslagen ![]() sprutet färdiginstallerat så alla överblivna kablar fick krympslang i ändarna som isolering ![]() Slangarna till laddtrycksstyrningen, stålomspunna teflon bromsslangar, ska nog klara värmen ![]() Laddtryckstyrningen inne i bilen, Greddy styrenhet, som nu bara styr mottrycket på wastegatarna, ska testa mig fram hur jag ska ha det sen, antagligen kommer det bli snabbare laddtryck om jag styr styrsidan på wastegaten, men inför besiktningen är detta bättre. ![]() Stödlagret förstärkt med sikaflex, garanterat stabilt, risk för mycket oljud dock ![]() Färska länkarmar, har förövrigt gått 9.91 på 402m =) ![]() Axel med gula huset införskaffad, blästrad, grundad och snart målad ![]() Färdig ![]() Katalysator till besiktningen ![]() Ser inte alls dumt ut, hehe ![]() Bredbandslambda monterad ![]() Bränsleslangar till motorrummet, tejpade inför pressning ![]() oljereturen blev tight så den fick värmebandage, men det ska nog bli bra ![]() Andra änden på returen ![]() Motorrummet som det ser ut nu, inte långt borta ![]() ![]() ![]() |
||||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3 >> 12107 besök totalt |