Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Volvo 745 -90 Drifting projekt
<<   1, 2, 3   >>
12107 besök totalt
Davve
Åby, Växjö
Här sen Mar 2005
Inlägg: 2086



Vilket hantverk!
Detta är ett sådant vasst projekt med vansinnigt mycket intressanta bilder som är så roligt att läsa! Ungefär raka motsatsen till min egen bil och tråd... Kanonbygge hur som helst! thumbs up

_________________
David Glantz
Jaguar och några till.
Banbil (såld): BMW 318ti Compact -95
Citera
K Lundkvist
Gävle
Här sen Nov 2002
Inlägg: 316



Kul att du har hittat hit oxå, trevligt att vi blir fler 740is
Väldigt fint bygge måste jag säga, har följt det både på zatzy och TPC. Man får ju lite ångest när man ser hur långt du har kommit med din och vilka prylar som sitter i den. Ska bli väldigt kul att se hur den presterar när du får ut den på banorna.

_________________
/Krister Lundkvist
www.klundkvist.se
Citera
dannej
Ronneby
Här sen Aug 2006
Inlägg: 62


Trådstartare
2 stycken 8,5" MK18 till inhandlade



Adapterplatta till Spjälläges givaren tillverkad

_________________
Daniel Johansson
Volvo 745 TURBO -90 Drifting/Gatbil
Citera
streetrace_88
Finspång Östergötland
Här sen Dec 2004
Inlägg: 100



vad är V-bands fläns??

trevligt projekt

_________________
Johan Fredlund
Volvo 740
bytte gärna mot Opel Corsa A
Citera
dannej
Ronneby
Här sen Aug 2006
Inlägg: 62


Trådstartare
Det här är en modell av V-bands klämma, som sitter på turbon mot intercoolerröret


_________________
Daniel Johansson
Volvo 745 TURBO -90 Drifting/Gatbil
Citera
dannej
Ronneby
Här sen Aug 2006
Inlägg: 62


Trådstartare
Här har inte hänt mycket, tiden bara försvinner
Detta är llt som har gjorts i det senaste, visserligen är det ju en gansk viktig del i det hela

Däckleverans



Även gammelvolvon får dra sitt strå till stacken, närmare
bestämt 600 stycken "strån"



Det måste vara ödets ironi att jag fick punktering när jag körde det ena lasset, mitt ute på landsvägen och 300 däck som last, men givetvis inte ett enda 9" däck och definitivt inte på fälg

_________________
Daniel Johansson
Volvo 745 TURBO -90 Drifting/Gatbil
Citera
Kim Frederiksen
Skurup
Här sen Feb 2006
Inlägg: 392



Re:

dannej skrev:



Däck nog till året ut??

verkligen snyggt bygge!! alting är ju bara 100% i ordning!! thumbs up thumbs up

ser fram mot en film på bilen när den kör!

_________________
Kim Frederiksen

Nissan S14a -97 2.2 Mazworx

BMW 325iM Touring <--- Saknat..

Famous last words: I feel very confident behind the wheel of this car...
Citera
wiking72
Malmö
Här sen Aug 2004
Inlägg: 681



Måste säga grymt bygge och det är alltid kul att folk gör allt på egen hand

En fråga dock:avgasmottryck,hur mäter man det och hur vet man va det ska vara?

_________________
Stefan Lindh

Hade Kadett GTE -75:a med 2,5 TIC
Bygger Manta B med 3.0 TIC

https://www.facebook.com/groups/143972045710733/?fref=ts
Citera
dannej
Ronneby
Här sen Aug 2006
Inlägg: 62


Trådstartare
Re:

wiking72 skrev:
En fråga dock:avgasmottryck,hur mäter man det och hur vet man va det ska vara?


Man mäter trycket i grenröret helt enkelt.
Ju lägre desto bättre, samma som med laddtryck egentligen fast tvärt om, när mottrycket börjar stiga så får motorn jobba för att trycka ut avgaserna, stjäl effekt, precis som med laddtrcket, när det sjunker så får motorn jobba för att suga i sig luft, stjäl också effekt, men det vet nog alla

Det mn vill komma fram till när man mäter är när man kommit till max laddtryck.
Man ökar succesivt laddtrycket och håller koll på avgasmottrycket, när man sen märker att avgasmottrycket börjar stiga lika mycket som man ökar laddtrycket så har man uppnått gränsen.
Ökar man laddtrycket vidare så får man inte ut mer effekt ur motorn, allt blir värmeenergi i motorn, fortsätter man öka efter det så får man enorma mängder värmeenergi och friktioner som förr eller senare kommer leda till ras av någonting.

_________________
Daniel Johansson
Volvo 745 TURBO -90 Drifting/Gatbil
Citera
Nisse977
Göteborg
Här sen Aug 2005
Inlägg: 3410



Vilket snyggt bygge!!! Skitkul när folk gör sina egna grejer och modifieringar! thumbs up thumbs up thumbs up thumbs up

Lycka till med driftingen!


_________________
Nils Ljung
BMW 325i -87 (banrace edition)
600hk, 800Nm på BANA
Citera
MarcusG
Hässleholm
Här sen Dec 2005
Inlägg: 79



Riktigt kul projekt..... Ska tydligen eldas däck i sommar

_________________
Marcus Gunnnarsson
Citera
wiking72
Malmö
Här sen Aug 2004
Inlägg: 681



Re:

dannej skrev:
wiking72 skrev:
En fråga dock:avgasmottryck,hur mäter man det och hur vet man va det ska vara?


Man mäter trycket i grenröret helt enkelt.
Ju lägre desto bättre, samma som med laddtryck egentligen fast tvärt om, när mottrycket börjar stiga så får motorn jobba för att trycka ut avgaserna, stjäl effekt, precis som med laddtrcket, när det sjunker så får motorn jobba för att suga i sig luft, stjäl också effekt, men det vet nog alla

Det mn vill komma fram till när man mäter är när man kommit till max laddtryck.
Man ökar succesivt laddtrycket och håller koll på avgasmottrycket, när man sen märker att avgasmottrycket börjar stiga lika mycket som man ökar laddtrycket så har man uppnått gränsen.
Ökar man laddtrycket vidare så får man inte ut mer effekt ur motorn, allt blir värmeenergi i motorn, fortsätter man öka efter det så får man enorma mängder värmeenergi och friktioner som förr eller senare kommer leda till ras av någonting.


Tackar för infon thumbs up

_________________
Stefan Lindh

Hade Kadett GTE -75:a med 2,5 TIC
Bygger Manta B med 3.0 TIC

https://www.facebook.com/groups/143972045710733/?fref=ts
Citera
dannej
Ronneby
Här sen Aug 2006
Inlägg: 62


Trådstartare
Det går tyvärr lite långsamt här, tiden har dragit iväg på mitt andra project 535 Snikturbo "Fulbygge"
Jag måste ju trotts allt ha en vinterbil med, och en bil man inte behöver vara rädd om där man kan spränga däcken och inte behöva sluta när stålväven tittar fram, det är mycket viktigt, däcken är inte förbrukade så länge det finns någonting kvar av slitbana/stomme.

_________________
Daniel Johansson
Volvo 745 TURBO -90 Drifting/Gatbil
Citera
M.Green
Örebro-Skogarna
Här sen Jun 2006
Inlägg: 202



Kanon snyggt thumbs up

Men varför värmeväxlare/glödstiftsvärmare ??? bor du på antarktis

_________________
Mattias Green-Escort Mk1
Citera
dannej
Ronneby
Här sen Aug 2006
Inlägg: 62


Trådstartare
Re:

M.Green skrev:
Kanon snyggt thumbs up

Men varför värmeväxlare/glödstiftsvärmare ??? bor du på antarktis


Varmköra är tråkigt men nödvändigt och ska göras så fort som möjligt

_________________
Daniel Johansson
Volvo 745 TURBO -90 Drifting/Gatbil
Citera
SRD
Kvänum
Här sen Dec 2005
Inlägg: 902



Underbart hantverk. ska bli kul att få se dig drifta lite?
för du ska väl ut å synas med den

_________________
Jimmy Bronwaller
WWW.speeding.nu
Citera
dannej
Ronneby
Här sen Aug 2006
Inlägg: 62


Trådstartare
Jaha, då har det börjat hända lite här igen.


Lite nya däck då och då blir det ju



Utomhus igen för första gången på 4 år



Anledningen är att ingående axel på lådan inte är schimsad, så det fick göras om, bortskämd som man blivit så fick det bli lyften till det jobbet, samt att bakaxeln med ska bytas ut



Annan bakaxel inhandlad, med 3,73 utväxling, känns lagom, och lite snällare mot växellådan. Aussie Lockersats ska monteras, därför är klumpen rensad



Drivaxlarna hålborrade, förhoppningsvis ska det öka livslängden något, då dom kan svikta lite när det är hål i centrum, hålet är så djupt som skjutmåttet visar



Stötdämpare inhandlade, bak är begagnade. Justerbara Koni



Här är jag nu, och det liknar ingenting detta, har så mycket speciallösningar och finesser att det knappt får plats, plus att det var 1,5 år sedan jag började på detta, så det tog en dag att bara "läsa på" hur jag har kopplat allt hittils.
Men i dagsläget är motorn startklar vad det gäller elinstallationen



Bara för att visa en av många saker som är något överarbetat.
Har satt en ventil som släpper förbi vattnet förbi värepaketet när värmen är avstängd i kupén, bara för att få maximal cirkulation även i bakre delen av toppen.



För att styra ventilen har jag gjort en riktig specialare som jag inte vet hur jag orkade krångla till det så riktigt.
På vredet till värmen har jag lött fast en kabel, sen en annan kabel i fjädern på bilden, när vredet är längt åt vänter så får kablarna kontakt och ventilen i bilden övan öppnar.
Enkelt hade varit att koppla ventilen till en knapp bara, MEN då hade man varit tvungen att både vrida vrdet och slå från en knapp varje gång, och det är ju fel tekniskt sett.
Det kanske är en förklaring till varför det tar lite tid att bygga något?

_________________
Daniel Johansson
Volvo 745 TURBO -90 Drifting/Gatbil
Citera
dannej
Ronneby
Här sen Aug 2006
Inlägg: 62


Trådstartare
Lockersatsen hemma


Portning av diffhuset var nödvändigt för att få in allt


Detta är en Aussie Locker, låst som en svetsdiff vid belastning, men obelastad så kan den kugga över, tillexempel när man kör på en parkering eller försöker hämta hem ett ställ.
Ska även vara snällar mot drivaxlarna än svetsdiff, främst eftersom drivaxeldreven inte är helt stela som när man svetsat, allt kan röra sig tack vare fjäderbrickorna precis som på en osvetsad diff.


Dioder har det gått åt några till alla knappar, för att alla funktioner ska fungera felfritt som jag vill


Så här ser baksidan ut av min mätarpanel ut, ni som har svurit över att bilstereon är dryg att koppla in så kan ni ju gissa vad detta är, totalt över 60 kablar, därför har jag gjort 3 stora kontaktstycken för att det över huvudtaget ska vara möjligt att ta bort panelen vid behov.

_________________
Daniel Johansson
Volvo 745 TURBO -90 Drifting/Gatbil
Citera
nitrox
Luleå
Här sen Nov 2007
Inlägg: 32



Du är galen! eller så har du bara för mycke fritid. Overkill i dimensioner:P

Nä men allvarligt så är detta ett riktigt grymmt bygge:P

_________________
Jonas Kontio
Citera
morbidio
Skåne
Här sen Sep 2006
Inlägg: 354



Grymmaste bygget på Rejsa.nu? Inte långt ifrån iaf (trots att det är en volvo ) thumbs up

_________________
Joakim Karlsson
Citera
dannej
Ronneby
Här sen Aug 2006
Inlägg: 62


Trådstartare
Äntligen panelen färdig och på plats, hoppas jag aldrig
någonsin behöver lossa den igen



Tändningen påslagen



sprutet färdiginstallerat så alla överblivna kablar fick
krympslang i ändarna som isolering



Slangarna till laddtrycksstyrningen, stålomspunna teflon
bromsslangar, ska nog klara värmen



Laddtryckstyrningen inne i bilen, Greddy styrenhet, som nu
bara styr mottrycket på wastegatarna, ska testa mig fram hur jag ska ha det sen,
antagligen kommer det bli snabbare laddtryck om jag styr styrsidan på wastegaten,
men inför besiktningen är detta bättre.



Stödlagret förstärkt med sikaflex, garanterat stabilt, risk
för mycket oljud dock



Färska länkarmar, har förövrigt gått 9.91 på 402m =)



Axel med gula huset införskaffad, blästrad, grundad och snart
målad



Färdig



Katalysator till besiktningen



Ser inte alls dumt ut, hehe



Bredbandslambda monterad



Bränsleslangar till motorrummet, tejpade inför pressning



oljereturen blev tight så den fick värmebandage, men det ska
nog bli bra



Andra änden på returen



Motorrummet som det ser ut nu, inte långt borta









_________________
Daniel Johansson
Volvo 745 TURBO -90 Drifting/Gatbil
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Volvo 745 -90 Drifting projekt
<<   1, 2, 3   >>
12107 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande