| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Utformning förbränningsrum
|
7941 besök totalt |
|
Saabs T7 toppar havererar för att vissa varvar för mycket med original fjädrar vilka är ganska mjuka.
Ventiler med ett spår för knaster är vad som används på racemotorer. Kolla upp om knasterna låser fast ventilerna eller om de kan rotera i knasterna. Det tidigare är att föredra på en race motor medans det senare används på produktionsmotorer för att ventilerna ska kunna rotera och hålla sätena rena. När knastret låser ventilen i läge så överförs inte krafterna via spåret hos ventilen utan genom friktionen mellan knaster och säte, detta reducerar spänningarna i knasterspåret vilken har en tendens att fungera som en "brottanvisning". 6 mm ventilskaft ska räcka om ventilerna är av ett bra material och tillverkade på rätt sätt. Generellt önskar man ju så lätta ventiler som möjligt och detta innebär förstås också att man reducerar skaftet så mycket man kan. Görs ventilen lättare så reduceras masskrafterna i ventilmekanismen och även friktionsförlusterna sjunker. Vissa ventiler tillverkas dock genom att man svetsar ihop ett skaft med en tallrik, vilkja också kan vara tillverkade av olika material. Denna typ av konstruktion är inte att önska på en race motor utan ventilen bör vara tillverkad från ett smidesämne. |
|
Grymt Johan!
Jag har aldrig berömt dig för dina kunskaper, men du är verkligen som ett uppslagsverk! Tyvärr verkar det inte som knastrena låser ventilen. Frågan är som sagt om man vågar chansa? Ang ventiler, det enda jag kan utläsa av den infon jag har är att avgasventilerna är smidda. Vilket borde borga för att de inte är svetsade. Hur det är med insugsventilerna vet jag inte. Man kan inte se på dem att de inte skulle vara gjorda ur ett stycke. Ingen som vill köpa motorn föresten? När jag såg detta blev jag sugen att lägga ett bud, på ebay, på annan motor att bygga på. Skit samma om det är stötstänger å gammel junkkonstruktion, detta är hårt! http://www.youtube.com/watch?v=9Iopu om jag sansar mig och filar vidare så är detta referensen hur Northstar åttan skall gå
Det draget på start å målrakan kan inte vara fel
_________________ Niklas Persson Porsche 997 Turbo BMW M3 Competition Touring |
![]() |
Skruva banåkabil
Utformning förbränningsrum
|
7941 besök totalt |