Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3 >> 12239 besök totalt |
Selling, du har stenkoll på alla figurer, smurfar som barbamammor
![]() stenben, tack de var trevligt att höra.. Den kommer förhoppningsvis ligga gott på banan, tycker den gjorde de redan med de slitna prylarna, & bättre blir de med säkerhet.. De vita kletet, är ett fett som leverantören av bussningarna rekommenderade vid monteringen av dem, som de f.ö skickade med i små omärkta potionsförpackningar! Nu har de löst sig med däcken, en uppsättning Yokahama A048 är på väg, och ska landa om ett par dar.. Stort tack till Martin på orion Racing! Tanken var först en uppsättning 038, som sitter standard på Lotus Elise.. Men de tog precis slut, så de fick bli samma modell som jag körde på i fjol istället, ska vara ganska likvärdiga.. Sedan var jag och hämtade igen mina bromsslangar, eftersom de aldrig fick tummen ur arslet.. Och lämnade dem till ett annat ställe igår, som verkligen gick in för sin uppgift, & har de färdiga imorgon! Passade även på att köpa nya slangar till oljekylaren.. Centreringsringarna är också ordnat, eller ska vara iaf, beställt hos en kille som faktiskt kunde ordna dem.. 57,1mm > 54,1mm Mina nya bultar anlände från Västerås idag, toppen, även om jag gärna haft dem igår när de var tänkt att de skulle dyka upp ![]() Det som dock fortfarande är en stor gåta, är hur de går för mina stötdämpare.. Jag får inte ens tag i firman som de är beställda hos nu ![]() Lutar åt att jag får montera standardprylarna, & få en massa dubbeljobb istället.. Så vad är de som har hänt, igår Tisdag; Eftersom bultarna, som var tänkt att dyka upp inte gjorde de.. Så uteblev den planerade framvagnsmonteringen.. Istället åkte jag & fick sprickan i slutdämparen svetsad; ![]() Passade även på att putsa upp slutrören en aning; ![]() Där efter, tog vi tag i infästningen till kränghämmaren bak.. Där två av fyra bultar, behagat gå av.. Borra upp, & gänga till M10, blev inte helt dumt; ![]() Titta, de passade också.. Den slitna M8-bulten, byttes naturligtvis också ut; ![]() Där efter monterade jag min grymt kaxiga kränghämmare, som mäter in på hela 10mm i diameter, med de nya bussningarna naturligtvis; ![]() Det var i runda slängar vad som hände igår, inte alls mycket, men lite annat som blev uppstyrt som tidigare sagt! Idag, onsdag, blev det mindre prylar liggande på garagegolvet & mer monterat på bilen.. Fick de nya bultarna, sedan var jag & handlade de nya slangarna till oljekylaren.. Samtidigt som jag visade hur bromsslangarna skulle vara.. Var även in & köpte en skylthållare, för min nya lilla enradiga skylt! Det blir bästa lösningen, eftersom den inte täcker ett fult hål i plasten mellan bakljusen som den tidigare tvåradiga gjorde.. Som f.ö var kapad 3cm för att ö.h.t få plats där bak.. Blev även en burk färg, för att bättra på fälgarna som R-Däcken ska sitta på.. Färgen flagnade tyvärr sjukt mycket, när de hårda regnslicksen krängdes av ![]() ![]() Där efter började lite kladdgöra igen, rengöra grundligt & fetta in drivaxelknutarna med nytt fräsht gööör; ![]() Rätt snyggt faktiskt, grafitbaserat.. Går att sitta & titta på läänge.... eller hur de nu var, mest bara nöjd över att de blev rent & fräsht; ![]() Läge att sprätta de nya Toyotapåsarna, & söka upp de nya bultarna till bakvagnen.. Snarlika, men ändå så olika; ![]() Efter en stund, så satt allt på plats igen.. En dejavú upplevelse råkade vi utför på den vänstra sidan, inte helt oväntat; ![]() Passade även på att montera tillbaka mitt lilla, med betoning på lilla, avgassystem; ![]() Sen var det tänkt att vi skulle avlägga ett komptest, för att se hur läget låg till.. Fyllde i lite olja, efter att ha skruvat tillbaka oljepluggen & filter.. Åkte & lånade en mätare, blev depåstopp med fika för att sedan anlända till en bil utan tillräckligt med ström i batteriet.. Testade naturligtvis att kabla igång den, men utan framgång, verkade vara lite brott på kablarna eller så är de värre problem; ![]() Det är iaf där jag är nu, med en batteriladdare som står & puttrar.. Vi får se vad som kan tänkas hända under morgondagen ![]() _________________ / Mikael Hörnlund AW11 - XE10 |
||
Re:
AE92 GTi ECUn funkar eventuellt på din bil, men bara om du har Luftmängdmätare i orginal. Jag hade på min 1986 AE86 Mapsensor = annan ECU. Varstoppet får du inte upp så lätt tyvärr. Det kostar..... ![]() AE92 GTi -88-91 har samma ECU. men jag tror att AE92 GTi -92 hade annan då de enligt rykte skall varva nästan 8600. K _________________ Kristian Hesselmark EVO'n S Å L D ! |
||
Trevligt att höra Lillen, & Du Kristain gör gärna en liten inventering & se vad de är du vill göra dig av med.. Så ska vi nog kunna rensa lite ur ditt garage, kan alltid vara bra att ha
![]() Men nu till saken, har vart lite tyst från mig den senaste tiden.. Men de beror främst på att jag inte hittat åt min tråd här bland alla läckra projekt.. Jag har dokumenterat de som hänt, så de kommer nog upp så småning om ifall intresse bland er som läser finns! Saken är den, att jag fick flytta min besiktningstid till igår, Fredagen den 13, eftersom de sista delarna inte behagade dyka upp i tid.. Och nu har den dagen som bekant varit, & de sista delarna kom i torsdagseftermiddag, blev en lång dag la mig vid halv tre & skulle upp till jobbet vid sex.. Efter många om & men, infann jag mig hos SBP & fick ett papper; ![]() Sedan passar jag på att bjuda på en bild, i all hast, så som bilen ser ut nu.. ![]() De har varit en hektisk vecka, och jag la mig & sov direkt efter besiktningen fram till ett på natten ![]() Bra start på semestern iaf ![]() _________________ / Mikael Hörnlund AW11 - XE10 |
||
![]() ![]() ![]() (REDIGERAD) Kan ju inte skriva inlägg utan att kommentera bilen, ![]() _________________ //Mikael Olsson, |
||
Tackar Per & Micke, hör gärna om han vet något om min bil.. Alltid trevligt, du kan få nummret på brickan om du vill, de kanske har någon spännande info i någon dator än?
Nu är dagen kommen, jag har haft bilen i precis ett år nu.. Ett år sedan jag stod nere i Gävle, och skymtade bilen som skulle ge mig många svordommar i garaget, många hål i plånboken & en hel del trevliga stunder bakom ratten ![]() ![]() ![]() Så vad har hänt sedan jag köpt bilen, en hel del får jag nog ändå ta & säga.. Nu mer sitter det Gula Koni stötdämpare, Lesjöfors fjädrar & polyuretanbussningar i chassit.. Allt i chassit är uppborstat & målat, samt bultar är bytta.. Bromsarna fram är utbytta mot dito från en Toyota Celica ST185 Carlos Sainz, plus att de är bakre är bytt & renoverade std! Fälgarna har fått ge vika för Racline 15" med Yokahama Advan A048 däck, till banåka & BBS RK 16" till vardags.. Inredningen är väldigt sparsmakad, asfaltsmatta, övrig matta & ljuddämpning är urplockad, samt att en sitta riktigtstol har blivit monterad.. De är de stora hela, sedan har jag bytt en hel del slitdelar & sett över andra mindre nämnvärda saker! Igår blev det permiär på bana, efter alla bitar hamnat på plats.. Varvtiden är sänkt en aning, & betydligt stadigare dito, kör varv efter varv med bara någon tiondel som skillnad som mest.. Flera varv på samma tid, borde vara ett tecken att mer effekt krävs! Går nog att plocka lite till, i finslipning på spårval, men fick inte riktigt samma flyt igår pga. värmebekymmer på bilen.. Det verkar som de jag befarat, nog är ett faktum, packningen till toppen har sett sina glansdagar! Sen att mitt sparsmakade avgassystem gick av.... två gånger, gjorde ju sitt för placeboeffekten.. Och huvudvärken under körningen hem, som dåligt att de inte går att få tag i hörselskydd på en mack nu för tiden ![]() Tänkte passa på att visa ett par fina bilder som Jocke (jockelw här på forumet) tog igår, från körningen.. ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Alla bilder från gårdagens körning, kan ni se Här.. Så det blev en ganska kort säsong för mig iår, började sent & tog slut tidigt.. Den varade precis i en vecka, från i i torsdagskväll, natten innan besiktning till igår.. Får se om de kanske blir en comeback om en stund, har inte bestämt mig för hur jag ska gå vidare med bilen eller ej.. Men för stunden, är nu fordonenet avställt och får inte användas! _________________ / Mikael Hörnlund AW11 - XE10 |
||
Bra att du tog dig hem med bilen i alla fall.
Nu är det bara att plocka av toppen och titta hur det står till därunder ![]() ![]() Det finns mycket tid kvar att åka på ännu, så slöa inte till nu ![]() _________________ //Mikael Jardstam |
||
Re:
orginal insug & grenrör pallar ca 220hk ![]() Jag har en racepreppad topp som kanske skulle vara av intresse okså ? Dock utan kammar. CD Cardics packningssatser är de mest prisvärda. _________________ Kristian Hesselmark EVO'n S Å L D ! |
||
Tackar Micke, jodå försöker undvika att halka ner på slösidan.. Vill ju gärna köra mera innan säsongen är över, på riktigt!
Kristian du fick PM om toppen, men nu är de ordnat på annat sätt.. Ett trevligare insug & extraktor, som Micke nämner suktar jag dock duktigt efter ![]() Blev en del skruvande idag, började med den ena pinalen, fick svårt för att låta bli den andra & så ryade de på, tills de tillslut inte fanns några manikker kvar att pillra på.. ![]() _________________ / Mikael Hörnlund AW11 - XE10 |
||
Ja, vi lyckade ju faktiskt få ur motoreleländet till slut. Det blev en lång dag med mycket
![]() ![]() _________________ /Daniel Selling e man tillräckligt galen, så har man int vett att va rädd |
||
Tackar Miataninjan, dock har de nu hänt betydligt mer än jag först tänkt.. Åtminstone för iår
![]() Selling har fått rya av sig lite i garaget ikväll med, & jao man kan nog säga att de blir en utbytesmotor Micke ![]() ![]() En liten tjyvtitt, in i toppen passar jag på att bjuda på också.. ![]() och så här ser de ut nu, ett fräsigare insug vore dock inte dumt.. Men jag får göra de bästa av vad jag har istället, åtminstone så länge! ![]() Lite el, lite vacum & ett insug... samt möjligen ett avgassystem, så ska nog bilen rulla igen ![]() _________________ / Mikael Hörnlund AW11 - XE10 |
||
|
||
Sorry Roger, men allt gick ner när jag bytte internetlevernatör för en tid sedan..
Tanken var att jag skulle fixa till det, men tiden har inte riktigt infunnit sig att göra det två gånger! Men de ligger uppe i min tråd på TCS om du vill tjuvtitta.. Kommer att ordna upp den här tråden, när tid & motivation samspelar.. Kort sagt kan jag säga att jag väntar på ett helt remhjul, från en skrot just nu. Bör dyka upp imorgon! Efter att ha väntat mer eller mindre hela vintern, på vad jag tror, lätta trevliga saker från staterna.. Så förhoppningsvis ska bilen komma sig ut ur garaget under veckan ![]() _________________ / Mikael Hörnlund AW11 - XE10 |
||
Trevliga bilder från mittsverige sedan förra året
![]() Blev sugen på att få min bil i form åter igen efter att sett den i action ![]() Trevligt att det finns någon som satsar på udda bilar fortfarande med. Kämpa på med Toyotan. Hoppas avgassystemet låter bättre i år bara ![]() _________________ Robert Pettersson |
||
Trevligt att höra, men jag kan inte komma på vem du var? Vilken bil är det du kör..
Det sitter ett nytt system på bilen nu, tämligen kompromisslöst även detta, men tror de ska hålla bättre iaf! Planerar att skaffa någon stadigare dämpare vid senare skede, om bilen fungerar bra, blev en simons universal för denna gång.. Fick hem remhjulet igår, sedan har jag just varit till garaget & tagit ner bilen på hjul igen.. Satte mig för att torrköra lite, ville som inte riktigt kliva ur ![]() _________________ / Mikael Hörnlund AW11 - XE10 |
||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3 >> 12239 besök totalt |