| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Allmänt banåkaforum
"Lära" sig köra Rally?
|
<< 1, 2, 3 >> 10 besök senaste veckan (28485 totalt) |
|
Nu är jag ganska säker på att far inte har samma uppfattning som mig gällande rally på våra vägar. Men jag undrar ändå hur mycket det sliter på vägarna? Behöver man arbeta mycket med dom efteråt och vad behövs göras innan? Vilka krav ställs på vägen? De vi har är främst tänkta för transport av virke meddelst timmerbil. Så bäraktigheten är ju inga probs.
|
||||||
|
Re:
Efter en dm-tävling så kostar vägarbetet runt 2000 kr per kilometer, ca 120 bilar. 10 riktiga volvos lämnar 15 cm djupa spår efter sig i en vinkel. Går det fort - sliter det nästan inget alls. _________________ Daniel Steiner |
||||||
|
Vad ska det vara för underlag? De vägar vi har hemma är ju inte direkt fingrusade. Bärlager som det är nu. Hur lång sträcka behöver man?
Vilken typ av väg är idealisk? |
||||||
|
Re:
Stenhårt, så hårt som möjligt runt 2 kilometer är lagom för att köra tester. _________________ Daniel Steiner |
||||||
|
Re:
okay, jag har nog ett par alternativ då. Ska komma åt en bättre dator så ska jag försöka lägga upp en kartbild på den jag tänkt mig. |
||||||
|
Re:
Tog det länge att komma åt den datorn?
_________________ Jonas Kontio |
||||||
|
|
||||||
|
|
||||||
Tror sträckan är ca 1500 - 2000 meter, några riktigt kluriga svängar och några shyssta rakor. Går upp och ner i lagom backar tycker jag. Slutet består av en stor vändplats som klarar timmerlastbilar med släp. Vet inte hur man får upp gpskoordinater. Men det ligger en mil nordnordöst om Knäred i Laholms kommun. Vet nån hur man gör så kan jag fixa det med!
Jag har lekt lite där med min moppe o senare mc o bil. Tycker det är en underhållande sträcka. Ligger i absoluta ingenting...
ca 1 mil från närmaste bensinmack och restaurant |
||||||
|
i 08 med omnejd är det bommar på nästan alla "ostörda" grusvägar eftersom dom används som slaktplats för bilar m.m,
"ogrusade" slingor är enklare att hitta _________________ Christer J-born en grå bil en oystergrå bil en röd bil en grå cykel en röd lådbil |
||||||
|
Re:
Ja jag hittar typ inget här runt Danderyd, Täby du vet inte om det fins något som går att köra någorlunda? _________________ Jakob Bergstrand |
||||||
|
En liten trådlyft
Funderar på rally och har fått många tips i tråden men funderar på om det är en bra idé att börja köra lite folkrace innan man drar igång med grupp E eller kan man lika gärna starta där direkt? _________________ Tobias Eriksson *Tomt i garaget* |
||||||
|
Re:
Folkrace är ju en bra start tycker jag, både billigare och man får bra körträning utan att det kostar för mkt om man "krockar". Risken är ju att det blir bra mycket dyrare om det är på en rallysträcka. I folkrace repareras ju det mesta med slägga:) tack för mej, hej! _________________ Emil Stenvall BMW M3 E46 |
||||||
|
Har bestämt mig för att bygga om min 740 GL till Grupp E bil. Men när jag läser reglementet så finns det rubriker som heter Homologerad bil. Där finns det fler bestämmelser. Tex Får montera fri tävlingsratt,Får Demontera golvmatta, Får demontera baksäte. Vad betyder homologerad bil och vad innebär det'?
Vilken motor är bäst att använda i 740in? Så jag vet vad jag ska köpa och stoppa i. OBS det är en 88 med katt. MVH _________________ Tobias olander |
||||||
|
Re:
Homologerad betyder typ att du inte behöver besiktar hos bilprovningen, men du får heller inte köra den på allmän väg utanför tävling. Men du får göra mer med bilen, byta ratt plocka ur inredning. När det gäller motor har jag mindre koll, tror det ska va 136hk modellen, prova att fråga i grp-E forumet på Motorsport4sale.com _________________ Sebastian Steiner Vw golf Mk5 cup Vombsmotorsport |
||||||
|
Re:
Innan du rör en skruv tycker jag du ska ta kontakt med din tekniker i området. Osäker på grupp E faktiskt men när man bygger homologerad bil ska man ha igångsättningsintyg av tekniker att man börjar bygga och sen en slutbesiktning och vidare till bilprovningen. Det är alltid lättare att bygga om man har dialog med människan som ska fälla avgörandet när man är klar
_________________ Daniel Steiner |
||||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
"Lära" sig köra Rally?
|
<< 1, 2, 3 >> 10 besök senaste veckan (28485 totalt) |