Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
"Lära" sig köra Rally?
<<   1, 2, 3   >>
10 besök senaste veckan (28485 totalt)
Roger Gustafsson
Puerto Vallarta
Här sen Sep 2004
Inlägg: 5714



Nu är jag ganska säker på att far inte har samma uppfattning som mig gällande rally på våra vägar. Men jag undrar ändå hur mycket det sliter på vägarna? Behöver man arbeta mycket med dom efteråt och vad behövs göras innan? Vilka krav ställs på vägen? De vi har är främst tänkta för transport av virke meddelst timmerbil. Så bäraktigheten är ju inga probs.

_________________
Sand&Salt Mexican Leather

MexBeetle -90 1600cc
Citera
Daniel Steiner
Sjöbo
Här sen Apr 2003
Inlägg: 4243

Hjälpmoderator

Re:

Roger Gustafsson skrev:
Nu är jag ganska säker på att far inte har samma uppfattning som mig gällande rally på våra vägar. Men jag undrar ändå hur mycket det sliter på vägarna? Behöver man arbeta mycket med dom efteråt och vad behövs göras innan? Vilka krav ställs på vägen? De vi har är främst tänkta för transport av virke meddelst timmerbil. Så bäraktigheten är ju inga probs.


Efter en dm-tävling så kostar vägarbetet runt 2000 kr per kilometer, ca 120 bilar.

10 riktiga volvos lämnar 15 cm djupa spår efter sig i en vinkel.
Går det fort - sliter det nästan inget alls.

_________________
Daniel Steiner
Citera
Roger Gustafsson
Puerto Vallarta
Här sen Sep 2004
Inlägg: 5714



Vad ska det vara för underlag? De vägar vi har hemma är ju inte direkt fingrusade. Bärlager som det är nu. Hur lång sträcka behöver man?
Vilken typ av väg är idealisk?

_________________
Sand&Salt Mexican Leather

MexBeetle -90 1600cc
Citera
Daniel Steiner
Sjöbo
Här sen Apr 2003
Inlägg: 4243

Hjälpmoderator

Re:

Roger Gustafsson skrev:
Vad ska det vara för underlag? De vägar vi har hemma är ju inte direkt fingrusade. Bärlager som det är nu. Hur lång sträcka behöver man?
Vilken typ av väg är idealisk?


Stenhårt, så hårt som möjligt
runt 2 kilometer är lagom för att köra tester.

_________________
Daniel Steiner
Citera
Roger Gustafsson
Puerto Vallarta
Här sen Sep 2004
Inlägg: 5714



Re:

Svartlock skrev:
Roger Gustafsson skrev:
Vad ska det vara för underlag? De vägar vi har hemma är ju inte direkt fingrusade. Bärlager som det är nu. Hur lång sträcka behöver man?
Vilken typ av väg är idealisk?


Stenhårt, så hårt som möjligt
runt 2 kilometer är lagom för att köra tester.


okay, jag har nog ett par alternativ då.
Ska komma åt en bättre dator så ska jag försöka lägga upp en kartbild på den jag tänkt mig.

_________________
Sand&Salt Mexican Leather

MexBeetle -90 1600cc
Citera
nitrox
Luleå
Här sen Nov 2007
Inlägg: 32



Re:

Roger Gustafsson skrev:
Svartlock skrev:
Roger Gustafsson skrev:
Vad ska det vara för underlag? De vägar vi har hemma är ju inte direkt fingrusade. Bärlager som det är nu. Hur lång sträcka behöver man?
Vilken typ av väg är idealisk?


Stenhårt, så hårt som möjligt
runt 2 kilometer är lagom för att köra tester.


okay, jag har nog ett par alternativ då.
Ska komma åt en bättre dator så ska jag försöka lägga upp en kartbild på den jag tänkt mig.


Tog det länge att komma åt den datorn?

_________________
Jonas Kontio
Citera
Roger Gustafsson
Puerto Vallarta
Här sen Sep 2004
Inlägg: 5714



Haha! Ska försöka komma ihåg det ikväll!

_________________
Sand&Salt Mexican Leather

MexBeetle -90 1600cc
Citera
Roger Gustafsson
Puerto Vallarta
Här sen Sep 2004
Inlägg: 5714



Haha! Ska försöka komma ihåg det ikväll!

_________________
Sand&Salt Mexican Leather

MexBeetle -90 1600cc
Citera
Roger Gustafsson
Puerto Vallarta
Här sen Sep 2004
Inlägg: 5714





Tror sträckan är ca 1500 - 2000 meter, några riktigt kluriga svängar och några shyssta rakor. Går upp och ner i lagom backar tycker jag. Slutet består av en stor vändplats som klarar timmerlastbilar med släp.

Vet inte hur man får upp gpskoordinater. Men det ligger en mil nordnordöst om Knäred i Laholms kommun.
Vet nån hur man gör så kan jag fixa det med!

Jag har lekt lite där med min moppe o senare mc o bil. Tycker det är en underhållande sträcka.
Ligger i absoluta ingenting...
ca 1 mil från närmaste bensinmack och restaurant

_________________
Sand&Salt Mexican Leather

MexBeetle -90 1600cc
Citera
Jonas.K
Luleå
Här sen Aug 2008
Inlägg: 1

Ny på att skriva
inlägg i forumet


Ingen dålig slinga inte. Här kring luleå och boden finns det hur mycket grusvägar som helst att åka efter om man vill.

_________________
Jonas Kontio
Citera
Chriz
Täby
Här sen Maj 2004
Inlägg: 891



i 08 med omnejd är det bommar på nästan alla "ostörda" grusvägar eftersom dom används som slaktplats för bilar m.m,

"ogrusade" slingor är enklare att hitta

_________________
Christer J-born

en grå bil
en oystergrå bil
en röd bil
en grå cykel
en röd lådbil
Citera
jakobb
sthlm
Här sen Nov 2008
Inlägg: 1

Ny på att skriva
inlägg i forumet


Re:

Chriz skrev:
i 08 med omnejd är det bommar på nästan alla "ostörda" grusvägar eftersom dom används som slaktplats för bilar m.m,

"ogrusade" slingor är enklare att hitta


Ja jag hittar typ inget här runt Danderyd, Täby du vet inte om det fins något som går att köra någorlunda?

_________________
Jakob Bergstrand
Citera
speedy83
Oskarshamn
Här sen Sep 2009
Inlägg: 168



En liten trådlyft

Funderar på rally och har fått många tips i tråden men funderar på om det är en bra idé att börja köra lite folkrace innan man drar igång med grupp E eller kan man lika gärna starta där direkt?

_________________
Tobias Eriksson

*Tomt i garaget*
Citera
limso
Vetlanda
Här sen Dec 2009
Inlägg: 45



Re:

speedy83 skrev:
En liten trådlyft

Funderar på rally och har fått många tips i tråden men funderar på om det är en bra idé att börja köra lite folkrace innan man drar igång med grupp E eller kan man lika gärna starta där direkt?


Folkrace är ju en bra start tycker jag, både billigare och man får bra körträning utan att det kostar för mkt om man "krockar". Risken är ju att det blir bra mycket dyrare om det är på en rallysträcka.
I folkrace repareras ju det mesta med slägga:)


tack för mej, hej!

_________________
Emil Stenvall

BMW M3 E46
Citera
Olander91
Knivsta
Här sen Dec 2008
Inlägg: 35



Har bestämt mig för att bygga om min 740 GL till Grupp E bil. Men när jag läser reglementet så finns det rubriker som heter Homologerad bil. Där finns det fler bestämmelser. Tex Får montera fri tävlingsratt,Får Demontera golvmatta, Får demontera baksäte. Vad betyder homologerad bil och vad innebär det'?

Vilken motor är bäst att använda i 740in? Så jag vet vad jag ska köpa och stoppa i. OBS det är en 88 med katt.

MVH

_________________
Tobias olander
Citera
Babbe
Lund
Här sen Jun 2004
Inlägg: 1797



Re:

olander91 skrev:
Har bestämt mig för att bygga om min 740 GL till Grupp E bil. Men när jag läser reglementet så finns det rubriker som heter Homologerad bil. Där finns det fler bestämmelser. Tex Får montera fri tävlingsratt,Får Demontera golvmatta, Får demontera baksäte. Vad betyder homologerad bil och vad innebär det'?

Vilken motor är bäst att använda i 740in? Så jag vet vad jag ska köpa och stoppa i. OBS det är en 88 med katt.

MVH


Homologerad betyder typ att du inte behöver besiktar hos bilprovningen, men du får heller inte köra den på allmän väg utanför tävling. Men du får göra mer med bilen, byta ratt plocka ur inredning.

När det gäller motor har jag mindre koll, tror det ska va 136hk modellen, prova att fråga i grp-E forumet på Motorsport4sale.com

_________________
Sebastian Steiner
Vw golf Mk5 cup
Vombsmotorsport
Citera
Daniel Steiner
Sjöbo
Här sen Apr 2003
Inlägg: 4243

Hjälpmoderator

Re:

olander91 skrev:
Har bestämt mig för att bygga om min 740 GL till Grupp E bil. Men när jag läser reglementet så finns det rubriker som heter Homologerad bil. Där finns det fler bestämmelser. Tex Får montera fri tävlingsratt,Får Demontera golvmatta, Får demontera baksäte. Vad betyder homologerad bil och vad innebär det'?

Vilken motor är bäst att använda i 740in? Så jag vet vad jag ska köpa och stoppa i. OBS det är en 88 med katt.

MVH


Innan du rör en skruv tycker jag du ska ta kontakt med din tekniker i området. Osäker på grupp E faktiskt men när man bygger homologerad bil ska man ha igångsättningsintyg av tekniker att man börjar bygga och sen en slutbesiktning och vidare till bilprovningen. Det är alltid lättare att bygga om man har dialog med människan som ska fälla avgörandet när man är klar

_________________
Daniel Steiner
Citera
Olander91
Knivsta
Här sen Dec 2008
Inlägg: 35



Jo jag såg det;) blir nog VOC istället. Lättare som nybörjare innan man kommit in i rallyvärlden;)

_________________
Tobias olander
Citera
Daniel Steiner
Sjöbo
Här sen Apr 2003
Inlägg: 4243

Hjälpmoderator

Re:

olander91 skrev:
Jo jag såg det;) blir nog VOC istället. Lättare som nybörjare innan man kommit in i rallyvärlden;)


Tips: Köp färdig

_________________
Daniel Steiner
Citera
Olander91
Knivsta
Här sen Dec 2008
Inlägg: 35



blir det mycket billigare?

_________________
Tobias olander
Citera
Babbe
Lund
Här sen Jun 2004
Inlägg: 1797



Re:

olander91 skrev:
blir det mycket billigare?


ja

_________________
Sebastian Steiner
Vw golf Mk5 cup
Vombsmotorsport
Citera
Allmänt banåkaforum
"Lära" sig köra Rally?
<<   1, 2, 3   >>
10 besök senaste veckan (28485 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande