Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Eftersnack
2007-05-12 MGCC KM2 Bulltofta
<<   1, 2, 3   >>
9471 besök totalt
Josen
Göteborg
Här sen Aug 2004
Inlägg: 2043



Re:

porschedriver skrev:
Man kanske skulle räkna shoot-out tävlingarna (Minnesberg, Bulltofta) som en egen grupp tävlingar och Motorbanetävlingarna som en grupp? Dvs att utse en totalsegrare i Hillclimb/konbana och en i bankörning/roadsport.

Med tanke på banhyror etc så är konbanorna/hillclimb billigare att arrangera så man kunde kanske t.o.m. få in fler shoot-out arrangemang i kallendern?


Tror jag är en mycket bra tanke - om det finns resurser/tid att skapa en konbanorna/hillclimb serie vid sidan av bankörning/roadsport så tror jag det kommer att locka fler deltagare/andra deltagare. Det är ju enklet och kul att köra kon-banor

_________________
Joachim Osbeck
Lotus Elise S2 111
Citera
mx5racing
Oxie
Här sen Apr 2004
Inlägg: 130



Rolf Dawidzon och jag snackade lite innan prisutdelningen. Diskussionen lät ungefär så här:
"- Det är ju faktiskt inte VM vi kör"
"- Näe, det är viktigare än så; det är KM!"

Det råkar ju faktist vara MGCC KLUBBMÄSTERSKAP.
Var det inte den lite lätt avslappnade stilen och den famijära stämningen bland förarna som lockade oss att faktiskt börja köra MGCC KM en gång. Låt oss inte glöma bort det.

Beträffande denna typ av sprintbana så skiljer det sig en del från att köra på de permanenta racerbanorna. Många av oss har kanske många hundra varv bakom oss på t.ex. Ring Knutstorp. Vi vet vad som är vårt personbästa på den banan. Vi kan lätt få ett kvitto på om ett varv är bra eller inte. En bana av denna typ är något helt annant. Lite som en rallysträcka. Man får helt enkelt börja lugnt och mjukt för att sedan öka tempot efter varje varv.

Christian Merheim nämnde att man inte hade fler konor och att det kunde ha bidragit till att det blev lite otydligt på sina ställen. Skulle vilja säga att problemet nog var det omvända. Tanken med att kona upp fina linjer som markerar bankanten var säkert god. När man sitter i bilen och närmar sig en drös med konor ser man dock inte dessa linjer. Det blir bara en hög med konor att ta sig igenom. Tror det varit lättare om det endast vore ett antal rundningsmärken som på en riktig konbana. Nu såg man bitvis inte skogen för alla träd. Layouten tyckte jag var en riktigt kul sprintbana. Visst kunde man öppnat upp sista svängen in mot start och mållinjen något. Det var väldigt mycket fickparkering över denna som det nu var satt.

Jag har banan i mina DriftBoxfiler om det hjälper dig, Christian.

//Anders

PS: Vill även poängtera att flygbilden på Hans Drangel så påpassligt togs av Ulf Gyllenskiöld som höll i min kamera då. Själv satt jag i line-up kön och väntade på att köra.

_________________

/Anders Ohlsson
http://hem.passagen.se/mx5racing
Citera
porschedriver
Malmö
Här sen Maj 2003
Inlägg: 2217



Re:

Citat:
Christian Merheim nämnde att man inte hade fler konor och att det kunde ha bidragit till att det blev lite otydligt på sina ställen. Skulle vilja säga att problemet nog var det omvända. Tanken med att kona upp fina linjer som markerar bankanten var säkert god. När man sitter i bilen och närmar sig en drös med konor ser man dock inte dessa linjer. Det blir bara en hög med konor att ta sig igenom. Tror det varit lättare och det endast vore ett antal rundningsmärken som på en riktig konbana. Nu såg man bitvis inte skogen för alla träd.


Vi började faktiskt med betydligt färre konor men upptäckte två problem. Dels så var vi tvugna att begränsa hur mycket man kunde "ta ut svängarna" då banlicensen krävde att vissa av kurvorna skulle vara tighta och för att vi vid de första provkörningarna upptäckte att man kom farligt nära fasta objekt och fasta avspärrningar när man bara hade rundningsmärken. Detta gjorde att man gärna "tog ut" svängarna för att hitta en bra linje. Vi kom inte på någon bättre lösning än den vi valde efter otaliga provkörningar.

Sedan upptäckte vi att det i bortre änden var så mycket fasta avspärrningar, konor, stolpar etc utanför banan att det bara blev en ren visuell gröt när man kom körandes. Vi började faktiskt med få konor men det blev inte vettigt (man såg öht inte vart man skulle)föränn vi hade satt upp det som det blev till slut. Med lite mer tid (läs till nästa gång) ska man kanske fundera på om det går att lösa bättre.

De ställen där vi hade velat haft koner var snarare på de ställen där det var "rakor" t.ex. innan höghastighetschikanen just för att folk inte skulle köra vilse.


Citat:

Layouten tyckte jag var en riktigt kul sprintbana. Visst kunde man öppnat upp sista svängen in mot start och mållinjen något. Det var väldigt mycket fickparkering över denna som det nu var satt.

Jag har banan i mina DriftBoxfiler om det hjälper dig, Christian.


Jag tyckte också att sista kurvan innan start mål skulle varit öppnare men bedömmningen var den att hastigheten hade blivit för hög så nära huset, och att risken skulle vara att någon skulle åka in i de fasta avspärrningarna. Tyvärr var många avspärrningar permanenta och gick inte att flytta på. Alternativet hade varit att skippa hela rundan vid påsläppet.

Du får gärna posta/maila en plott som jpeg så den går att overlaya på sattelitbilden.

_________________
Christian Merheim

- There are places were only a racecar can take you -
Citera
Dan Hovang
Vressel
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1908



Ursprungslayouten hade inte så många snäva kurvor som det blev i slutändan. Problemet med snabbare och mer öppna kurvor är att då behöver man massor av asfalt att kunna åka av på (kvadraten på hastigheten osv). Dessutom får man inte kunna träffa några hårda saker som tex hus eller stolpar. Vi fick verkligen trixa och tänka och diskutera med SBF's banbesiktigare för att kunna klämma in öppna partier med lite snabbare svängar och bra rytm och ändå göra en säker bana som vi kunde få licens på. Tex start/målsvängen och kurva 3 (högern efter första chikanen) blev, med goda skäl, mycket snävare än vad vi ville från början.

En diskussion som vi också hade var att man kan ha Bulltofta som en säsongsöppnare, dvs en shakedown / test för att kolla bilen efter vinterns garagekvällar. Vad tycker ni om det?

Anders säger tänkvärda saker om vad KM handlar om thumbs up
Citera
Josen
Göteborg
Här sen Aug 2004
Inlägg: 2043



Re:

Citat:
Det råkar ju faktist vara MGCC KLUBBMÄSTERSKAP.
Var det inte den lite lätt avslappnade stilen och den famijära stämningen bland förarna som lockade oss att faktiskt börja köra MGCC KM en gång. Låt oss inte glöma bort det.


Ja det är ju lätt och säga med seger och satta 6 varv

_________________
Joachim Osbeck
Lotus Elise S2 111
Citera
porschedriver
Malmö
Här sen Maj 2003
Inlägg: 2217



Re:

Dan Hovang skrev:

En diskussion som vi också hade var att man kan ha Bulltofta som en säsongsöppnare, dvs en shakedown / test för att kolla bilen efter vinterns garagekvällar. Vad tycker ni om det?



En god idé!

_________________
Christian Merheim

- There are places were only a racecar can take you -
Citera
mx5racing
Oxie
Här sen Apr 2004
Inlägg: 130



Re:

Dan Hovang skrev:

En diskussion som vi också hade var att man kan ha Bulltofta som en säsongsöppnare, dvs en shakedown / test för att kolla bilen efter vinterns garagekvällar. Vad tycker ni om det?



Tanken är god men här tror jag tyvärr att Bulltofta är fel bana. Detta p.g.a den lilla körtid som det trots allt blir. Ser då mycket heller Ljugbyhed för detta ändamål. Faktum är att jag inför årets säsong försökte få till detta. Vi hyrde banan i egen regi och bjöd in till test. Tyvärr är väl många sena med att få bilen klar och skruvar in i det sista inför första tävlingen. Tanken var att kunna erbjuda mycket körtid och open-pitlane för att ge alla möjlighet att testa olika inställningar på bilen. Det utrymmet ges inte på Bulltofta.

Till Christian och Dan som svar på era inlägg ovan. Jag förstår problematiken. Vi kan nog konstatera att ni gjorde vad som stod i er makt att få till det så bra som möjligt. Stort tack för det. Utan personer som er (m.fl funkisar) blir det ju faktiskt inga tävlingar.

Edit:
Bort. Har plockat bort det som inte tillför så mycket i diskussion
//Anders

_________________

/Anders Ohlsson
http://hem.passagen.se/mx5racing
Citera
Dennis Kullman
Halmstad
Här sen Jun 2003
Inlägg: 2382



Det skulle hjäpa med en högre pinne eller liknande tydlig markering i de punkter banan vänder 180 grader eller där varje höghastighetsparti slutar med en tvär kurva.
De färggladaste/största konorna borde stå där det händer mest.
Även jag tyckte att det borde funkat bättre med betydligt färre konor, just för att det i flera fall blev ganska meningslöst med konor som markerade kurvornas ytterkant.
Men efter diskussionen här förstår jag att det inte är lätt...

_________________
Dennis Kullman
Miata -93 clubräser
Lotus Exige S240 2010
Citera
Dennis Kullman
Halmstad
Här sen Jun 2003
Inlägg: 2382



Re:

Pär Hylander skrev:

Jo, tävlingsledningen hade rimligen ingen som helst chans att hålla reda på vilka som fått köra omgång 2 på vått resp torrt. Att en del i roadsport C fått köra 9 tävlingsvarv och en del 6 tävlingsvarv hade väl sett ännu underligare ut, det får ni väl ändå hålla med om Dennis och Joakim?

Vi kan väl bara konstatera att tävlingen inte kördes på lika villkor för alla och att det inte fanns någon lösning som alla skulle bli nöjda med.
Den här gången drabbade det bl a mig - och jag förbehåller mig rätten att sura för det.

Pär Hylander skrev:

Kanske även Dennis satte riktigt snabba varv.

Ingen aning, men det hade varit roligt att få reda på tiderna.

Pär Hylander skrev:

Vad jag däremot tycker man ha synpunkter på är att Bengt, tyvärr framgångsrikt, lobbade för att roadsport A skulle få köra mer än alla andra. 12 tävlingsvarv att jämföra med majoriteten som endast fick köra 6 tävlingsvarv. Fy skäms!

Ja, det är för bedrövligt. >

_________________
Dennis Kullman
Miata -93 clubräser
Lotus Exige S240 2010
Citera
Dennis Kullman
Halmstad
Här sen Jun 2003
Inlägg: 2382



Re:

mx5racing skrev:
Till Josen: Ja, jag fick faktiskt ALLA mina 6 varv godkända. Det tänker jag inte be om ursäkt för. Banlayouten var faktiskt den samma hela dagen. Måste säga jag tycker din kommentar några inlägg längre upp är väl besynnerlig. Skulle inte mina (och Pär Hs m.fl) varv i första omgången räknas för att alla inte körde rätt??
Näe, tänk om, tänk rätt.

Lägg ned bad-looser attityden och kom igen istället. Både du och bilen är tillräckligt snabba för att kriga om goda placeringar i framtida KM

//Anders


Anders, det var väl ändå en ganska hård tolkning av Josen's inlägg

_________________
Dennis Kullman
Miata -93 clubräser
Lotus Exige S240 2010
Citera
porschedriver
Malmö
Här sen Maj 2003
Inlägg: 2217



Re:

Dennis Kullman skrev:
Det skulle hjäpa med en högre pinne eller liknande tydlig markering i de punkter banan vänder 180 grader eller där varje höghastighetsparti slutar med en tvär kurva.
De färggladaste/största konorna borde stå där det händer mest.
Även jag tyckte att det borde funkat bättre med betydligt färre konor, just för att det i flera fall blev ganska meningslöst med konor som markerade kurvornas ytterkant.
Men efter diskussionen här förstår jag att det inte är lätt...


Jag tror att de stora "lysande" konorna hade varit bra att använda som "svänga runt kon".

Hellre färre konor i denna färg (som står ut) än små "osynliga" som försvinner med alla andra objekt på banan.

Ytterliggare en irroterande grej var att Bulltoftabanans egna konor blivit överkörda så många gånger att de inte längre var röda utan nästan svarta....

_________________
Christian Merheim

- There are places were only a racecar can take you -
Citera
Fredrik Olsson
Trelleborg, Sweden
Här sen Feb 2004
Inlägg: 350



Tack till Dan, Thomas, Christian m.fl för ett bra nerlagt arbete. Jag vet att ni varit på plats ett antal gånger inför gårdagens körning för att förbereda. Det är alltid lätt i efterhand att säga hur saker skulle ha gjorts i stället.

Inför framtida eventuella konbanekörningar kan man kanske lära lite från andra sportgrenar, t.ex. hästsport där man markerar hindret (i vårt fall porten) med en röd flagga på höger sida och en vit på vänster. på så vis vet man alltid hur man ska passera porten. Lika så numrerar man hindren i den ordningen de ska hoppas. Vi kunde kanske numrera huvudportarna för att underlätta navigeringen.

För egendel så tillhörde jag den skara förare som fann egna vägar runt banan i samtliga tre varv under första körpasset. Efter andra följa John körningen så var det ju klart som korvspad hur man skulle köra.
Men... på första varvet i andra körpasset så kom jag på mig själv att för tredje gången köra fel i ingången på högfartschikanen på tillbakavägen. Tur att man kör täckt bil då vrålet från föraren (NAAAJJJJ!!!) troligen annars hade hörts ända ut i bandepån. De två resterande varven lyckades jag i alla fall köra rätt.
Suget efter det tredje körpasset var stort och när tävlingen avblåstes så var känslorna lite sådär.

Då vi skulle ha gäster på kvällen och jag utsetts av min sambo Sanne (hennes födelsedag) att hjälpa till med förberedelserna så var det att snabbt som attan packa ihop och köra hem.

Grattis till Anders, Pär och Eddie!!
Citera
mx5racing
Oxie
Här sen Apr 2004
Inlägg: 130



Re:

Edit
Bort
//Anders

_________________

/Anders Ohlsson
http://hem.passagen.se/mx5racing
Citera
Erik Arndt
Göteborg
Här sen Nov 2003
Inlägg: 723



Re:

Pontus Fyhr skrev:
halvOT

http://lh3.google.com/image/andreas.vindal/RmG0VoiHlrI/AAAAAAAAABU/UTI . . . .

Vad är detta för bil?


Ser ut som en daytona coupe finns som kit från Factory Five

_________________
/Erik Arndt (fd Norberg)
Citera
mx5racing
Oxie
Här sen Apr 2004
Inlägg: 130



KM 2 sett ur en Driftbox


Den blå grafen är P-o Håkanssons bästa tid i omgång 3 (som avbröts). Tid 1.11.99
Den röda är mitt sista varv i omgång 2 som klockades till 1.12.69.

_________________

/Anders Ohlsson
http://hem.passagen.se/mx5racing
Citera
Josen
Göteborg
Här sen Aug 2004
Inlägg: 2043



Re:

Citat:

Till Josen: Ja, jag fick faktiskt ALLA mina 6 varv godkända. Det tänker jag inte be om ursäkt för. Banlayouten var faktiskt den samma hela dagen. Måste säga jag tycker din kommentar några inlägg längre upp är väl besynnerlig. Skulle inte mina (och Pär Hs m.fl) varv i första omgången räknas för att alla inte körde rätt??
Näe, tänk om, tänk rätt.


Tråkigt att du uppfattar det på det sättet inte min mening - men du gnällde ganska friskt på MGCC sist när resultaten från KM 1 inte kom upp och speglar väl inte att du har syn på att det är klubb-racing det handlar om ?

och ja om mer än 50 % kör fel så tycker jag att något var fel, tycker du själv det känns bra ?
Men nu glömmer vi det - grattis till er seger och bra gjort

_________________
Joachim Osbeck
Lotus Elise S2 111
Citera
Dennis Kullman
Halmstad
Här sen Jun 2003
Inlägg: 2382



Re:

mx5racing skrev:

Tråkigt att det innebar att sista omgången ströks.
Drabbade ju de som hade svårt att hitta runt bland konorna i de 2 första omgångarna.
//Anders


Ett litet förtydligande: efter att jag klantat till det i omgång 1 kände jag att jag var tvungen att sätta tre varv i omgång 2 - utan tre godkända varv var man ju inte med i tävlingen.
Efter lite huvudräkning hade jag kommit fram till att det inte fanns några garantier för att vi skulle hinna med mer än två omgånger, så 3 godkända varv var viktigare än 1 snabbt varv. Så... lagom till Josen skulle ut kom regnet, och varade i ungefär 3 pass (Josen's, mitt, och en del av Fredrik's om jag minns rätt), sen blev det snabbt torrt åt de sista i C. Jag körde enligt planen och satte tre (blöta) säkra varv - som givetvis inte kan jämföras med torra varv. I omgång 3 bromsade jag på mig på varv 1 men satte sedan 2 varv som i a f var betydligt snabbare än det 1.15 varv jag satte som bäst i regnet. Sen vet vi vad som hände... Enligt Dan finns inte mina tider kvar och det finns inget som säger att jag körde snabbare än någon av de tre i toppen, så det är bara att bita ihop.

Men, m h t Anders kommentar ovan; det var i mitt fall inte orienteringsförmågan utan regn som tog mig ur tävlingen.

_________________
Dennis Kullman
Miata -93 clubräser
Lotus Exige S240 2010
Citera
DoHC
Bjärred
Här sen Apr 2005
Inlägg: 106



Tack alla funktionärer! Kul körning, lite väl tajta böjar på sina ställen dock. Tror jag lyckades köra rätt på alla varven. Kan vi inte klämma in ett Knutstorp i miniatyr, här på Bulltofta, så kanske alla hittar runt, allvarligt. Jag hade mycket understyrning i utfartssvängen och försökte olika anfallsvinklar för att komma runt. Denna var väl mindre lyckad, men jädrans va kul det var!:

Anders S var inne på samma spår ...:

och lite hjullyft:

Broberg:

och sen den inofficiella hastighetstävlingen.
Allan G 71 km/h (fast jag vet inte vilken bansträckning han kör...):

Wramell 87 km/h:

Schildt 87 km/h:

Broberg 74 km/h:

Per G? 87 km/h:

Lennart A 87km/h:


_________________
Christian Almström
Alfa Romeo Bertone 2000 1973
Ford Escort RS 2000 Mk1 1975
Citera
porschedriver
Malmö
Här sen Maj 2003
Inlägg: 2217



Hastighetsmätarmojten klockade mig på 87km/h flera gånger under testkörningen så jag undrar om inte det var max vad den visade? Fast lite kul var det med en speed-trap.

_________________
Christian Merheim

- There are places were only a racecar can take you -
Citera
Dan Hovang
Vressel
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1908



Re:

porschedriver skrev:
Hastighetsmätarmojten klockade mig på 87km/h flera gånger under testkörningen så jag undrar om inte det var max vad den visade? Fast lite kul var det med en speed-trap.


Eller så är det när du slår i varvtalsstoppet i högsta växlen på folkan ..
Citera
Eddie Varvstopp
Kävlinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3131



Fasen vilka fina bilder ni tar, speciellt "flying miata" . Jag hade en hel bunke bilder på mitt minneskort så jag har lagt dem på min hemsida för er som vill kolla http://web.comhem.se/~u73302670/index.html .

Schildts Healy framförs ju bara sååå läckert thumbs up



Min kamera hänger inte med på långa avstånd men jag lyckades fånga Daytonan på ställ (f.ö. en tvärfet bil som tillhör mina absoluta favoriter)



Tack för sjutsen Fredrik




_________________
Edvin Persson
#lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se
Citera
Eftersnack
2007-05-12 MGCC KM2 Bulltofta
<<   1, 2, 3   >>
9471 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande