Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2 2202 besök totalt |
Visst, det kan anses mera kriminellt att slå ner en tant och sno hennes surt förvärvade pensionspengar, men fortkörning är nog ändå det vanligaste brottet i världen. Och nästan alla anser att det är ok att köra 20-30 km/h för fort på motorväg.
Hastighetsgränserna i tätbebyggt område är såvitt jag förstår satta för att dels skydda oskyddade trafikanter, alltså cyklister och fotgängare, även om man slår sig rejält vid en krock i den farten, dels för att skapa ett tempo som passar mängden fordon. Det kan ju bli lite trångt ibland, då är det bra om alla hinner reagera. Motorvägshastigheten skulle faktiskt gå att höja ett par snäpp, många bilar som rullar i Sverige verkar vara konstruerade för att gå bäst i 130 av nån märklig anledning... _________________ Anders Karlsson Opel Commodore GS/E -77 |
Vill egentligen bara tillägga två saker:
1) När jag kör fort kör jag mer aktivt och vaket. Å andra sidan har marginalerna minskat och händer nåt blir smällen än värre. När uppväger aktiv och vaken körning de minskade marginalerna? 2) De flesta olyckor på bana verkar hända (för oss amatörer) EFTER det viftats med målflaggan. Vi passerar flaggan slappnar AV och KÖR AV. (baserar detta på Bohlins statistik ifrån körningen med Race-Chrysler Neon på Gelleråsen.) _________________ Erik B Såld: Megane RS Cup 250 |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2 2202 besök totalt |