Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3 >> 1 besök senaste veckan (21764 totalt) |
varför ha blad fjäder när du kan ja stötdämpartorn eftersom jag fattar det ska du ha 4 link
_________________ BJÖRN PALMQVIST Tack till:SDV,NIKABmotor, RAIDOPOWER.COM,Do88.se Kudoz.se,Mocomp.se m.m. Jag kommer blåsa i från er alla!! |
||||||
Re:
Jag har handlat grejor av dom och det har funkat bra. Det är en stor firma så det ska inte vara några problem. Tycker också att du ska satsa på coilovers om du ska ha fylänk. Du sparar in grymt mycket ofjädrad vikt på det viset. När jag bytte från blad till coilover så sparade jag totalt 22 kg ofjädrar vikt! Bladfjädrar väger mumma och är ju heller inte helt billiga. ![]() _________________ Johan Liedholm Ford Fiesta -06 VW ID3 |
||||||
Jag håller också med om coilovers till fyrlänk - annars måste man ju bygga om bladen till "slippers" (en ände som kan glida) i alla fall.
När det gäller PLR (Peter Llloyd) vill jag höja ett varningens finger, erfarenheterna är blandade. En kompis beställde blad därifrån och första sändningen försvann i Danmark, det tog 3 månader att få någon rätsida på det men fortfarande (2 år senare) har han inte fått igen alla pengar. När nya sändningen blad kom var de alldeles för höga, trots att de skulle vara "de-cambered". Å andra sidan vet jag andra som har kanonbra erfarenheter av PLR så man ska kanske inte dra för höga växlar på detta strul. /Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||||
Re:
Vem är den här TG? Någon jag bör känna till?? ![]() Jag har inte tänkt bygga fyrlänk utan ska köra original med bladfjädrar och dämpare... _________________ Henrik Liljeros Ford Escort MK2 -75 Citroen Xsara - 04 Porsche 944 TURBO -88 - SÅLD Volvo 740 -88 - SÅLD |
||||||
Re:
TGmotor.... finfina saker, men lite väl högt påslag... samma prylar finns till bättre priser, men han har bra med kunskap! _________________ Igen kunskap är så värdelös som att kunna ett telefonnummer på ett ungefär... ---- /Lasse Lindgren |
||||||
Re:
hum högt påslag kan jag väl kanske inte säga att det är men kvalitets produkter mer är vad han har. Och det han inte har kan han fixa fram oftats.han har hjälpt mig en hel del till min bil.nu är den lite annorlunda byggd jämnt mot din men,men. thomas gävle:0705637224 _________________ BJÖRN PALMQVIST Tack till:SDV,NIKABmotor, RAIDOPOWER.COM,Do88.se Kudoz.se,Mocomp.se m.m. Jag kommer blåsa i från er alla!! |
||||||
_________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||||
Re:
aa tänkte inte på det när jag läste.men thomas brukar kunna fixa ändå det mesta _________________ BJÖRN PALMQVIST Tack till:SDV,NIKABmotor, RAIDOPOWER.COM,Do88.se Kudoz.se,Mocomp.se m.m. Jag kommer blåsa i från er alla!! |
||||||
Nyrenoverad framvagnsbalk
Gammal och nyrenoverad framvagnsbalk. Den gamla är krockad så den sitter ca 5 cm för långt bak (tog i tråget) samt att ett av fästena till styrväxeln är stukat. ![]() Ny balk monterad....lite slit med att få bärarmarna på plats igen ![]() ![]() _________________ Henrik Liljeros Ford Escort MK2 -75 Citroen Xsara - 04 Porsche 944 TURBO -88 - SÅLD Volvo 740 -88 - SÅLD |
||||||
Använde spännband till slut jag med och det fungerade bra.
Jag planerar lite inför bytet av bladfjädrar. Vissa delar som klämmer fast bakaxeln med fjädrarna är helt bortrostade ser det ut som. Är det någon som har erfarenhet av att montera nya fjädrar som vet om detalj nr.1 (Pil och I) behövs. Isf kan man köpa dom nya? detalj nr 2 (Pil och II) ser ok ut men behövs den? Resten av delarna ser ok ut och kan nog användas igen. Sen blir det nya stötdämpare med....ser ut som att de som sitter på kan behöva bytas ut. Vilka dämpare är bra? ![]() _________________ Henrik Liljeros Ford Escort MK2 -75 Citroen Xsara - 04 Porsche 944 TURBO -88 - SÅLD Volvo 740 -88 - SÅLD |
||||||
oj det ser lite rostigt ut detdär.. detalj 1 är en platta som sitter svetsad på bakaxeln för att stöda den i rotation och den bör ju finnas där,
är det så kexit som det ser ut vet jag inte om man kan lita på att sakerna sitter ihop? har varit med om rosthål med oljeläckage i bakaxelröret i dendär regionen med och den axeln såg mycket finare ut så krafsa inte för mycket om du inte har en annan axel liggandes. detalj 2 är en gummimellanlägg mellan bladfjäder och axeln _________________ Micke Lundkvist |
||||||
ok. Tror att det ser mer rotigt ut än det är, hoppas jag iaf. Men den delen som du säger sitter svetsad i bakaxeln borde vara denna som finns att köpa på Rally Design. Fick inte ihop det tidigare då jag inte visste att den satt svetsad på axeln men nu går det ihop med vad dom skriver i beskrivningen till delen på hemsidan.
http://www.rallydesign.co.uk/catalog _________________ Henrik Liljeros Ford Escort MK2 -75 Citroen Xsara - 04 Porsche 944 TURBO -88 - SÅLD Volvo 740 -88 - SÅLD |
||||||
Fick hem lite prylar till min bil i helgen: Nya bladfjädrar, bussningar och sänkningsblock.
Började förbereda bytet lite genom att lossa på några bultar och blev lite osäker på hur fjädern sitter i bakkant. Den sitter ju på en rörlig arm som sitter fast i karossen. Däremot så satt den bara med en mutter och inte någon genomgående bult. Hur får man då bort bladet? Är ena delen av armen lite böjbar så man kan bryta ut den? Någon som har erfarenhet av detta? _________________ Henrik Liljeros Ford Escort MK2 -75 Citroen Xsara - 04 Porsche 944 TURBO -88 - SÅLD Volvo 740 -88 - SÅLD |
||||||
Man får lossa fjäderhänket bak även från rambalken, det är som två "L" som ligger mot varandra, där den horisontella delen i L-et är bulten. Svårt att förklara kanske men du har motsvarande del som du lossat vid fjädern, uppe vid rambalken.
/Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||||
Har köpt lite delar som kommer att hålla en sysselsatt i vår. Nya bladfjädrar samt bromssköldar. Ser fram emot att få upp bilen lite bak då den har sjunkit ihop lite väl mkt bak. Fjädrarna är lite hårdare så den ska nog bli lite stabilare också.
![]() En bild strax innan den kördes iväg för vinterförvaring. Lite spacklande och målande i fronten. ![]() Ingen skönhet. Men lagade dörrar samt en lack kommer att göra underverk. Hoppas få lite tid i vår att jobba med den. _________________ Henrik Liljeros Ford Escort MK2 -75 Citroen Xsara - 04 Porsche 944 TURBO -88 - SÅLD Volvo 740 -88 - SÅLD |
||||||
Upp till att börja med. Sen har jag sänkningsblock (med på bilden) som ska få ner den på jorden igen. Men origialbladen som sitter på är helt slut och buktar nästan uppåt så det är helt fel stuk på bilen nu. Men framöver ska den ner lite både fram och bak.
_________________ Henrik Liljeros Ford Escort MK2 -75 Citroen Xsara - 04 Porsche 944 TURBO -88 - SÅLD Volvo 740 -88 - SÅLD |
||||||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3 >> 1 besök senaste veckan (21764 totalt) |