Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Racetech
![]() |
<< 1, 2, 3 >> 34991 besök totalt |
![]() V: ca 7,7º EDIT: Jag har tydligen mätt ganska duktigt fel. Verklig "svepvinkel" är 15º. Kan någon hjälpa mig lista ut vad som händer med Camber och toe vid in- och utfjädring? Mina slutsatser hittils är: Anta att bärarmen kan fjädra fritt hur högt uppåt som helst. När den står helt lodrätt upp från balken borde väl toe-in vara (camber vid vågrät bärarm)+V º ? Eller tänker jag helt knasigt? om det är så; hur får man då ut toe vid t.ex. 10º infjädring på bärarmen? och Camber? Det står still. ![]() ![]() _________________ Alexander Widell BMW E30 327iM -88 Opel Kadett coupé -75 Buell XB12S -08 |
||||
Re:
Det får jag det också till, men hur mycket? _________________ Alexander Widell BMW E30 327iM -88 Opel Kadett coupé -75 Buell XB12S -08 |
||||
Bara ett tips, eller en undran, bilderna du försöker länka till kan du inte ladda ner dem och lägga upp på Rejsas bildserver så att vi kan se dem istället för att få en bild med texten "Hotlinking to realoem.com images is not allowed."?
_________________ Mvh /Marcus I garaget: Påffe 944 & Martini Seven |
||||
Re:
Fixat nu. _________________ Alexander Widell BMW E30 327iM -88 Opel Kadett coupé -75 Buell XB12S -08 |
||||
Re:
Det här stämmer förresten bara så länge armen inte fjädrar ut så att den lutar neråt. Passerar hjulcentrum bussningarna på balken i höjdled ökar toe-in igen. Frågan är: Vettigt, förkastligt eller mittemellan? _________________ Alexander Widell BMW E30 327iM -88 Opel Kadett coupé -75 Buell XB12S -08 |
||||
Hmm förkastligt är det inte.
Vettigt nja Så svaret blir användbart. Jag har inte gräft ner mig i denna typ bakvagn för att få fullständig koll på vad som händer med jacking, camber och toe vid fjädring/kräning. _________________ Johan Sjölinder |
||||
dom flesta e30s som ska gå någon form av bana brukar bli ombyggda till justerbara i bakvagnen då dom har en tendens att få MKT camber bak vid sänkning/infjädring och ger även toe in tror ja det blir så dom blir instabila vid inbromsningar.. min kränger förövrigt som ett slagskepp.. men ska renover fram och bakvagn totalt innan jag börjar leta fel..
![]() kan återkomma efter ja provat min i konbana.. ![]() den ska byggas om i vinter så man får mer fördelaktiga hjulvinklar då det är helt fel nu.. kolla på millway.se så ser du lite av samuels ombyggandsgrejer till e30 bakvagnen.. ![]() _________________ //Björn Strömberg BMW Abuser |
||||
Re:
Jo Samuels M3 är ju snabb så det räcker. ![]() Du menar de här? Jag tänkte köpa nåt sånt, så man kan justera statisk toe och camber. Kanske ska höra om man inte kan få åka en tur med Samuel snart för lite first-hand experience. ![]() ![]() EDIT: Ang. sänkning->supercamber så är jag ju fri att montera bakvagnen hur högt/lågt jag vill, så jag får ju inte riktigt det problemet. _________________ Alexander Widell BMW E30 327iM -88 Opel Kadett coupé -75 Buell XB12S -08 |
||||
http://e30m3performance.com/tech_articles/susp-tech/index.htm
Alla svar du kan behöva. Sen är det inte toe in bak vid bromsning som gör semilinkbakvagnen instabil, det är om man åker med för lite statisk toe in så man får toe out som gör detta. Sen kan man alltid ta sig en funderar på hur länkarmarna/bussningarna belastas och böjs/deformeras vid kurvtagning och vad detta ger för konsekvenser... ![]() ![]() |
||||
Re:
du är ju oxå lite såndär e30 självplågare... hur är det med alu-silentblocks? att det kommer vibrera och föra ett jävla liv skiter ja i.. ![]() de ja vill veta är om det är bättre ur väghållnings synpunkt ![]() nä närmare vintern får ja nog dra upp en egen tråd om hur man ska bygga om skräpet bmw har monterat för 22år sen.. =) _________________ //Björn Strömberg BMW Abuser |
||||
Stumma silentblock är mumma...men det låter INTE kul.
Kom över nästan nya Powerflex som blir en lagom kompromiss om man tänker åka en bit med bilen. Ska bara montera skiten... ![]() |
||||
Re:
Har läst relevanta avsnitt och fattat en hel del, faktiskt. Pedagogiskt och bra. ![]() Toe-förändringarna som togs upp i någon tidigare tråd om trailing arms verkar inte vara ett jätteproblem? Vid 5 cm infjädring ger det ca 0,1º mm ökad toe-in. Är det mycket? Cambergain är ca 0,35º / cm infjädring. Vad blir det per grad krängning på bilen? Jag får det till ca 0,4-0,45º ? Ganska rätt eller helt åt skogen fel? om det stämmer är det väl rätt bra eller? _________________ Alexander Widell BMW E30 327iM -88 Opel Kadett coupé -75 Buell XB12S -08 |
||||
Re:
Jag borde sätta mig in i den betydligt bättre...SKA sätta mig in i den rättare sagt...men tänker nog hålla "pappa fuling" i handen under vägens gång. ![]() ![]() Steg ett som intresserar mig: Kolla vad RC verkligen ligger på en "normalsänkt" E30-bakvagn. |
||||
Re:
Det är inte toe beroende på fjädringsrörelsen som är det största problemet med denna bakvagn utan toe ändring vid acc och broms. På grund av geometrin kommer kraft på hjulen i bilens längsled att ge flex i bussningarna som ger upphov till toe ändring. Vid broms får man då toe out och vid acc toe in. Detta är en bidragande orsak till att 911 fått ryktet att vara svårkörd och att man inte får släppa gasen i kurvor. Det är därför viktigt att ha hårda bärarmsbussningar i en semi-trailing arm (eller vad de nu kallas) bakvagn för att minimera detta problem. _________________ Tomas Lindbäck |
||||
Re:
Hur hårda då? Duger typ powerflex med flera eller ska man svarva brutalhårda i t.ex. nylon eller t.o.m. alu? Ju hårdare desto bättre? Grupp A-bilarna hade f.ö. såna här: ![]() _________________ Alexander Widell BMW E30 327iM -88 Opel Kadett coupé -75 Buell XB12S -08 |
||||
Bra Thomas, jag hade totalt missat att tänka på defromation vid acc/broms. I kombination med fjädringsrörelsen kan det hända saker. Vet dock att en korrekt toe-justering kan förvandla en e30 från kåt snok till dunderstabil vid inbromsning så självklart spelar toe roll även här.
Väljer man delrin kan man nog glömma det fina justerkitet som visats tidigare. Det blir helt enkelt bryt/låsning i leden om man försöker snedställa länkarmarna. Skulle kunna gå att lösa med en smalare bussning och sfäriska brickor i ändarna, men då blir det ganska special för att vara en enkel lösning. Tänker...kanske det kan fungera trots allt med delrinbussningarna, men då får man vänta med att dra åt allt tills man vet exakt att "här ska det sitta". Intressant. På min race E30 åkte jag stumma länkarmsbussningar då klassen inte tillät justering. Många andra har gjort det samma och får man till fjädrar och allt i övrigt rätt så blir hjulvinklarna faktiskt inte så dåliga som man kan tro med en normal racingsänkning. Beteendet blir i vilket fall som helst väldigt konsekvent och lättkört. Personligen skulle jag vilja testa att ha sakerna justerbart bara för att se vad som verkligen fungerar bäst, men delrin lockar oxå då jag vet vad jag får...fast nu är det ju ingen ren racebil jag har. ![]() |
||||
jag är väl lite prylbög... så jag ska ha justerbar bakvagn.. sen får vi väl se om det hela slutar med en rörramsbakvagn så jag snabbt och lätt hänger upp gamla bakvagnen vid besiktningen.. för ja har en känsla att SBP inte gillar ledlager..
![]() ![]() _________________ //Björn Strömberg BMW Abuser |
||||
Ju hårdare bussningar ju mindre variation av hjulvinklarna. Sedan är det en fråga vad bilen ska användas till och vad man kan stå ut med vad gäller komfort och underhåll.
Jag är inte insatt i BMW bakvagnar men i min Porsche så gjorde jag lagerytan kortare när jag tillverkade plastbussningar (andramid) för att tillåta viss snedställning som behövs för att göra camberjustering. Sedan satte jag fettnipplar på alla bussningar för att undvika gnällande ljud vilket är mycket vanligt med Delrin och andra plaster. _________________ Tomas Lindbäck |
||||
Re:
Mmm, jag får nog fundera igeom detdär med hårda bussningar och justerbarhet. Gör man rätt kan det nog gå att klämma ihop saker å ting så det sitter men ändå inte låser sig...kanske... BMW:n har ju ganska så långa bussningar dock så ska man tillåta snedställning i dom blir det svårt. Hmm, men som sagt...med tungan i rätt mun å successivt åtdragande kanske det funkar. |
||||
![]() |
Racetech
![]() |
<< 1, 2, 3 >> 34991 besök totalt |