Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW 2002 (SugTURBO) -75 SÅLD!
<<   1, 2, 3, 4   >>
1 besök senaste veckan (26584 totalt)
Speedster
Göteborg
Här sen Maj 2005

Trådstartare
Re:

skrev:
Ser ruskigt bra ut! Smart att använda glas från en bubbla thumbs up

Jag ångrar att jag sålde en av mina 02:or med den korta stötfångaren .. som för övrigt är i riktigt bra skick.

Hoppas att man får se bilen på träffar framöver! Jag ska till Anderstorp om jag hinner hem. Får antagligen bli utan någon 02:a då min vita sedan inte är helt klar och min touring ryker betänkligt. Eldade på lite för bra häromdagen för att se vad den gick för och då kom det lite blårök och sen gick den dåligt på tomgång och till slut så dog den. Går att starta och köra den men på låga varv så vill den dö. Verkar som om den inte går på alla cylindrar då. Får ta ett tokmek när jag kommer hem .. kan vara något litet fel ju

Hur som helst, lycka till med den blå!

Jo den var riktigt fin den som du sålde men du har ju an hel gård med 02:or kvar och dom går inte av för hackor! Hoppas du får ordning på touringen

Speedster
Göteborg
Här sen Maj 2005

Trådstartare
Liten uppdatering :

-Grillen samt strålkastarna är på plats och inkopplade
-Stötfångarnen bak är modifierad för att passa med skärmbreddningen samt monterad
-Bilen är nu försäkrad så att kortare provturer kan göras
-Mittkonsolen demonterad (tillverkning av en hemmasnickrad i aluminium r på g)

Kvar innan bes:
-Få igång bromsljus och nummerskyltsbelysning
-Svettsa nya upphängningar till avgassystemet samt kontrollera bilen en gång till under
-Montera stol på passagerarsidan, någon som har en lämplig och billig stol liggandes (helst en likvärdig med den på förarsidan)???
-oljeservice

Inte så mkt kvar innan bes.

Speedster
Göteborg
Här sen Maj 2005

Trådstartare
-Belysning fixad
-Fälgarna färdigpolerade och monterade
-Givare till bromspedal monterad
-Ny mittkonsol
m.m.

Nu är första provturen körd och det mesta fungerar som det ska. Det som inte fungerade så bra var vattentempen som gick upp för högt, det verkar som om inte termostaten öppnar som den ska (eller inte alls). Får kolla upp detta.

Lite bilder också:

Mittkonsol före med knappar huller om buller och mätare monterade i en skokartongsbit på instrumentpanelen:

Efter, alla knappar och mätare samlade (jag monterade en gammal voltmätare längst till höger för att passa in urtagen, väldigt sportigt ). Det fins även plats om det i framtiden skulle behövas fler mätare... :

Monterade fälgarna och hängde upp avgassystemet, det behövs dock lite fler upphängningar (även stötfångare på plats):

Lite bilder från bakvagnen som verkar vara i bra skick med plastbussningar och förstärkta länkarmar:

Jag har även tittat lite efter en BILLIG motor från ngn bil i BMW familjen (bilen är reggad med utbytt motor). Jag har funderat lite på en 325i eller liknande. Om det är ngn som har en motor komplett med låda och elhärva så skicka ett PM.
Hoppas att jag lyckas få detta projektet att inte balla ur Men att slänga i en snikmotor från ett störra syskon kan ju inte räknas

Davve
Åby, Växjö
Här sen Mar 2005

Ser kanon ut så här långt! thumbs up Hur är den att köra nu när allting är nästan klart och injusterat? Nyfiken då jag inte hann köra så långt med den...

Jag satt själv och kollade en massa hemsidor när jag fått hem bilen, bl.a. hittade jag en utförlig beskrivning för M20-konvertering. Min hårddisk har dock pajat sedan dess och nu hittar jag inte just den sidan längre, men väl en annan med en massa 02-nyttigt: http://medlem.spray.se/bmw02hemsida Lovar att återkomma om jag hittar sidan med M20-konverteringen!

Citera
Marcus S
Jönköping
Här sen Mar 2006

Ang. motorbyte , varför framtung 6:a. Trimmad M10 eller 16v från 318is vore väl bättre
Såg f ö en 318is i delar på köp/sälj forumet .

Bmw 328 coupe -95
VW Golf GTE
Skoda Enyaq
VW Caddy -16
Citera
Speedster
Göteborg
Här sen Maj 2005

Trådstartare
Re:

Marcus S skrev:
Ang. motorbyte , varför framtung 6:a. Trimmad M10 eller 16v från 318is vore väl bättre
Såg f ö en 318is i delar på köp/sälj forumet .

Jag skickar ett PM

Speedster
Göteborg
Här sen Maj 2005

Trådstartare
Re:

Davve skrev:
Ser kanon ut så här långt! thumbs up Hur är den att köra nu när allting är nästan klart och injusterat? Nyfiken då jag inte hann köra så långt med den...

Jag satt själv och kollade en massa hemsidor när jag fått hem bilen, bl.a. hittade jag en utförlig beskrivning för M20-konvertering. Min hårddisk har dock pajat sedan dess och nu hittar jag inte just den sidan längre, men väl en annan med en massa 02-nyttigt: http://medlem.spray.se/bmw02hemsida Lovar att återkomma om jag hittar sidan med M20-konverteringen!

Det vore kanon om du kunde hitta sidan du skriver om thumbs up

Jag kan inte utvärdera så mkt än om hur bilen käns då det inte blev så mkt körning innan tempen stack iväg (dock mer än din sammanlagda körning med den ). Det jag kan säga är väl att den käns relativt mjuk, lite närmare backen och lite hårdare/styvare är nog inte fel. Det sitter ju bla ingen krängningshämmare fram.
Jag ska försöka provköra lite mer innan vintern så jag vet vad som behöver göras under vintervilan.

Speedster
Göteborg
Här sen Maj 2005

Trådstartare
Jag själv skrev:
Jag har även tittat lite efter en BILLIG motor från ngn bil i BMW familjen (bilen är reggad med utbytt motor). Jag har funderat lite på en 325i eller liknande. Om det är ngn som har en motor komplett med låda och elhärva så skicka ett PM.

Jag kanske ska tillägga att eftersom detta är en busbil så är jag inte låst vid en motor från BMW familjen, det viktigaste är att bilen blir rolig. Liksom en annan BMW ägare här på forumet så skulle jag kunna tänka mig en Volvosnurra, typ en B23 Turbo eller liknande. Som sagt PM:a mig om ni har ngt intressant (för en billig peng).

Anders Carlsson
Stenungsund
Här sen Nov 2002

Här är några bra sidor

www.bmw2002.co.uk ,här kan du hitta info om motorbyte http://www.bmw2002.co.uk/pdfs/6%20into%202%20Goes.pdf

www.bmw2002faq.com

Göteborg
Här sen Maj 2005

Trådstartare
Re:

Anders Carlsson skrev:
Här är några bra sidor

www.bmw2002.co.uk ,här kan du hitta info om motorbyte http://www.bmw2002.co.uk/pdfs/6%20into%202%20Goes.pdf

www.bmw2002faq.com

Tackar thumbs up

Anders Carlsson
Stenungsund
Här sen Nov 2002

Lite tips om väghållnig på 02.

Krängningshämmare fram är ett måste, montera genast. Ska du ha bilen som busbil på gatan tycker jag inte du ska sänka för mycket, orginalfjädrar gasdämpare och frächa bussningar fram och bak gör susen. Då kommer den att "sätta" sig så där gott som bara en 02a kan göra i acc ut ur kurvorna . Diffbroms är bra. Nästa steg är grövre eftermarknadskrängningshämmare, typ 23/19mm finns bla på 02depån i Kågeröd.

Själv kör jag med rejält hårda fjädrar och ställbara koni tillsammans med grova hämmare. Jag har även caberplattor under främre fjäderben och borrat nya hål för topplagringarna vilket resuterat i ca 2 grader negativ camber. Bilen har dock inget bruksvärde kvar utan går uteslutande på banträffar.

Göteborg
Här sen Maj 2005

Trådstartare
Re:

Anders Carlsson skrev:
Lite tips om väghållnig på 02.

Krängningshämmare fram är ett måste, montera genast. Ska du ha bilen som busbil på gatan tycker jag inte du ska sänka för mycket, orginalfjädrar gasdämpare och frächa bussningar fram och bak gör susen. Då kommer den att "sätta" sig så där gott som bara en 02a kan göra i acc ut ur kurvorna . Diffbroms är bra. Nästa steg är grövre eftermarknadskrängningshämmare, typ 23/19mm finns bla på 02depån i Kågeröd.

Själv kör jag med rejält hårda fjädrar och ställbara koni tillsammans med grova hämmare. Jag har även caberplattor under främre fjäderben och borrat nya hål för topplagringarna vilket resuterat i ca 2 grader negativ camber. Bilen har dock inget bruksvärde kvar utan går uteslutande på banträffar.

Tack för tipsen, kanon thumbs up
Första känslan jag fick var att krängningshämmare fram måste på och då hade jag rätt, det var ju skönt Fins det ngn sida där man snickrat ihop en krängare själv genom att plocka själva krängaren från ngn annan bil? Som du förstår så fiskar jag efter en billig lösning, hellre lite mer jobb och billiga delar en tvärt om
Jag har tittat på krängarna från 02-depån men jag tycker den är lite dyr i dagsläget. Tveka inte att kommentera hur detta projekt framskrider, alla tips och all kritik är välkommen (bara ni inte är för stygga ) thumbs up

Anders Carlsson
Stenungsund
Här sen Nov 2002

Re:

Speedster skrev:
Första känslan jag fick var att krängningshämmare fram måste på och då hade jag rätt, det var ju skönt Fins det ngn sida där man snickrat ihop en krängare själv genom att plocka själva krängaren från ngn annan bil? Som du förstår så fiskar jag efter en billig lösning, hellre lite mer jobb och billiga delar en tvärt om

Jag har läst mig till att främmre hämmaren från tidig 80-tals Opel rekord ska gå att få dit med lite kapning av själva hämmaren. Jag har själv inte verifierat detta. Testa gärna och rapportera här.

Åby, Växjö
Här sen Mar 2005

Re:

Anders Carlsson skrev:
http://www.bmw2002.co.uk/pdfs/6%20into%202%20Goes.pdf

Speedster. Det var denna sidan jag tänkte på om M20-konvertering.
Så tack Anders Carlsson, nu slipper jag leta!

Citera
Speedster
Göteborg
Här sen Maj 2005

Trådstartare
Nu har jag klurat och läst en hel del för att veta vilka delar som jag ska samla på mig till vinterpillandet Jag har läst mkt på bla Anders sida där det fins många bra länkar thumbs up

Så här ser önskelistan ut nu (hör gärna av er om ni har något liggandes):
-Krängningshämmare fram
-Skärmbreddare fram samt fronspoiler
-Bromsok Volvo 240 Klart
-Nav fram från BMW E21
-Ventilerade skivor fram från BMW E21
-Bromsok bak från VW Golf II
-Bromsskivor fram från BMW E30
-Donatorbil=Volvo 740 GLT 16V Projektet har nu tagit en ny inriktning gällande motor, detta efter ett samtal med en viss annan 2002 ägare på rejsa :shifty:

Davve
Åby, Växjö
Här sen Mar 2005

Motor och låda från 740n? Härligt okonventionellt! thumbs up

Citera
Speedster
Göteborg
Här sen Maj 2005

Trådstartare
Re:

Davve skrev:
Motor och låda från 740n? Härligt okonventionellt! thumbs up

Det fina är att det fins gott om dom och i stort sett allt som kan göras är gjort så bra support fins (skadar ju inte att man jobbar på Volvo PV där kunskapsnivån i detta område är hög ). Sedan är det 159 hk i dom från början och dom går finfint att turbokonvertera vilket gör att man ganska "lätt" brukar komma över 250 hk sträcket snäckan ligger dock långt fram i tiden

^MeTaNoLiC^
Vänersborg
Här sen Maj 2003

visserligen har jag volvo i hjärtat men vore inte en sådan motor väl tung för den bilen?
bortsett från vikten finns det ju dock bara fördelar

Emmaboda
Här sen Feb 2005

Tycker inte du ska slänga i en traktor motor i 02:an Är ju bättre att om du nu vill ha mycket effekt turbo konventera en M10 motor av senare slag med insprutning. Annars tycker jag du gjort ett bra jobb med 02:an sen du köpte den

/Ricke

Äger följande:
BMW M235 -14
BMW 330 -06 Banbil/bruksbil
*BMW 1602-71 2,2L motor(långtidsprojekt)
Citera
Speedster
Göteborg
Här sen Maj 2005

Trådstartare
Roligt när det råder delade meningar

Angående tyngden så vet jag inte vad skillnaden blir från att stoppa i en sexa från nyare bmw vilket är mitt andra alternativ...

turbokonverera en nyare M10 motor hade ju varit mkt trevligt men nu handlar det mesta i detta projekt tyvärr om pengar och dom fins det inte så gott om om detta projekt ska leva vidare så gäller det att hålla det på en nivå där man kan smyga :shifty: in uppdateringarna i hushållskassan

Jag har dock ögonen öppna hela tiden och har inte stängt några dörrar än så framtiden får utbringa vad det blir

Avregistrerad (0112)

Här sen Apr 2004

Sugturboanläggning är nog det billigaste då! Suga genom en Weber 45:a och skicka bensinen genom en carbontätad turbo (Rajay t. ex.). Du får köra utan intercooler men du kan utan större problem plocka runt 200 hk och det räcker ju i en 02:a. Jag har lite bilder på min anläggning om du vill veta lite mer om hur det fungerar och vilka delar som behövs.

Mvh
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW 2002 (SugTURBO) -75 SÅLD!
<<   1, 2, 3, 4   >>
1 besök senaste veckan (26584 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande