Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4 >> 1 besök senaste veckan (26584 totalt) |
Re:
Jo den var riktigt fin den som du sålde men du har ju an hel gård med 02:or kvar ![]() ![]() _________________ Petter Lilled -Porsche 997S Carrera 2 -05 ![]() |
||
Liten uppdatering
![]() -Grillen samt strålkastarna är på plats och inkopplade -Stötfångarnen bak är modifierad för att passa med skärmbreddningen samt monterad -Bilen är nu försäkrad så att kortare provturer kan göras ![]() -Mittkonsolen demonterad (tillverkning av en hemmasnickrad i aluminium r på g) Kvar innan bes: -Få igång bromsljus och nummerskyltsbelysning -Svettsa nya upphängningar till avgassystemet samt kontrollera bilen en gång till under -Montera stol på passagerarsidan, någon som har en lämplig och billig stol liggandes (helst en likvärdig med den på förarsidan)??? -oljeservice Inte så mkt kvar innan bes. ![]() _________________ Petter Lilled -Porsche 997S Carrera 2 -05 ![]() |
||
-Belysning fixad
-Fälgarna färdigpolerade och monterade -Givare till bromspedal monterad -Ny mittkonsol m.m. Nu är första provturen körd ![]() Lite bilder också: Mittkonsol före med knappar huller om buller och mätare monterade i en skokartongsbit på instrumentpanelen: ![]() Efter, alla knappar och mätare samlade (jag monterade en gammal voltmätare längst till höger för att passa in urtagen, väldigt sportigt ![]() ![]() Monterade fälgarna och hängde upp avgassystemet, det behövs dock lite fler upphängningar (även stötfångare på plats): ![]() Lite bilder från bakvagnen som verkar vara i bra skick med plastbussningar och förstärkta länkarmar: ![]() ![]() Jag har även tittat lite efter en BILLIG motor från ngn bil i BMW familjen (bilen är reggad med utbytt motor). Jag har funderat lite på en 325i eller liknande. Om det är ngn som har en motor komplett med låda och elhärva så skicka ett PM. Hoppas att jag lyckas få detta projektet att inte balla ur ![]() ![]() _________________ Petter Lilled -Porsche 997S Carrera 2 -05 ![]() |
||
Ser kanon ut så här långt!
![]() ![]() Jag satt själv och kollade en massa hemsidor när jag fått hem bilen, bl.a. hittade jag en utförlig beskrivning för M20-konvertering. Min hårddisk har dock pajat sedan dess och nu hittar jag inte just den sidan längre, men väl en annan med en massa 02-nyttigt: http://medlem.spray.se/bmw02hemsida Lovar att återkomma om jag hittar sidan med M20-konverteringen! |
||
Re:
Jag skickar ett PM ![]() _________________ Petter Lilled -Porsche 997S Carrera 2 -05 ![]() |
||
Re:
Det vore kanon om du kunde hitta sidan du skriver om ![]() Jag kan inte utvärdera så mkt än om hur bilen käns då det inte blev så mkt körning innan tempen stack iväg (dock mer än din sammanlagda körning med den ![]() Jag ska försöka provköra lite mer innan vintern så jag vet vad som behöver göras under vintervilan. _________________ Petter Lilled -Porsche 997S Carrera 2 -05 ![]() |
||
Jag kanske ska tillägga att eftersom detta är en busbil så är jag inte låst vid en motor från BMW familjen, det viktigaste är att bilen blir rolig. Liksom en annan BMW ägare här på forumet så skulle jag kunna tänka mig en Volvosnurra, typ en B23 Turbo eller liknande. Som sagt PM:a mig om ni har ngt intressant (för en billig peng). _________________ Petter Lilled -Porsche 997S Carrera 2 -05 ![]() |
||
Här är några bra sidor
www.bmw2002.co.uk ,här kan du hitta info om motorbyte http://www.bmw2002.co.uk/pdfs/6%20in www.bmw2002faq.com _________________ /Anders C |
||
Re:
Tackar ![]() _________________ Petter Lilled -Porsche 997S Carrera 2 -05 ![]() |
||
Lite tips om väghållnig på 02.
Krängningshämmare fram är ett måste, montera genast. Ska du ha bilen som busbil på gatan tycker jag inte du ska sänka för mycket, orginalfjädrar gasdämpare och frächa bussningar fram och bak gör susen. Då kommer den att "sätta" sig så där gott som bara en 02a kan göra i acc ut ur kurvorna ![]() Själv kör jag med rejält hårda fjädrar och ställbara koni tillsammans med grova hämmare. Jag har även caberplattor under främre fjäderben och borrat nya hål för topplagringarna vilket resuterat i ca 2 grader negativ camber. Bilen har dock inget bruksvärde kvar utan går uteslutande på banträffar. _________________ /Anders C |
||
Re:
Tack för tipsen, kanon ![]() Första känslan jag fick var att krängningshämmare fram måste på och då hade jag rätt, det var ju skönt ![]() ![]() Jag har tittat på krängarna från 02-depån men jag tycker den är lite dyr i dagsläget. Tveka inte att kommentera hur detta projekt framskrider, alla tips och all kritik är välkommen (bara ni inte är för stygga ![]() ![]() _________________ Petter Lilled -Porsche 997S Carrera 2 -05 ![]() |
||
Re:
Jag har läst mig till att främmre hämmaren från tidig 80-tals Opel rekord ska gå att få dit med lite kapning av själva hämmaren. Jag har själv inte verifierat detta. Testa gärna och rapportera här. _________________ /Anders C |
||
Re:
Speedster. Det var denna sidan jag tänkte på om M20-konvertering. Så tack Anders Carlsson, nu slipper jag leta! ![]() |
||
Nu har jag klurat och läst en hel del för att veta vilka delar som jag ska samla på mig till vinterpillandet
![]() ![]() Så här ser önskelistan ut nu (hör gärna av er om ni har något liggandes): -Krängningshämmare fram -Skärmbreddare fram samt fronspoiler -Bromsok Volvo 240 Klart -Nav fram från BMW E21 -Ventilerade skivor fram från BMW E21 -Bromsok bak från VW Golf II -Bromsskivor fram från BMW E30 -Donatorbil=Volvo 740 GLT 16V Projektet har nu tagit en ny inriktning gällande motor, detta efter ett samtal med en viss annan 2002 ägare på rejsa :shifty: ![]() _________________ Petter Lilled -Porsche 997S Carrera 2 -05 ![]() |
||
|
||
Re:
Det fina är att det fins gott om dom och i stort sett allt som kan göras är gjort så bra support fins (skadar ju inte att man jobbar på Volvo PV där kunskapsnivån i detta område är hög ![]() ![]() ![]() _________________ Petter Lilled -Porsche 997S Carrera 2 -05 ![]() |
||
Tycker inte du ska slänga i en traktor motor i 02:an
![]() ![]() ![]() ![]() /Ricke _________________ Rikard Martinsson Äger följande: BMW M235 -14 BMW 330 -06 Banbil/bruksbil *BMW 1602-71 2,2L motor(långtidsprojekt) |
||
Roligt när det råder delade meningar
![]() Angående tyngden så vet jag inte vad skillnaden blir från att stoppa i en sexa från nyare bmw vilket är mitt andra alternativ... turbokonverera en nyare M10 motor hade ju varit mkt trevligt men nu handlar det mesta i detta projekt tyvärr om pengar och dom fins det inte så gott om ![]() ![]() Jag har dock ögonen öppna hela tiden och har inte stängt några dörrar än så framtiden får utbringa vad det blir ![]() _________________ Petter Lilled -Porsche 997S Carrera 2 -05 ![]() |
||
Sugturboanläggning är nog det billigaste då! Suga genom en Weber 45:a och skicka bensinen genom en carbontätad turbo (Rajay t. ex.). Du får köra utan intercooler men du kan utan större problem plocka runt 200 hk och det räcker ju i en 02:a. Jag har lite bilder på min anläggning om du vill veta lite mer om hur det fungerar och vilka delar som behövs.
Mvh ![]() |
||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4 >> 1 besök senaste veckan (26584 totalt) |