Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3 >> 33479 besök totalt |
Endelig har jeg begynt på min også - http://www.turbosport.co.uk/showthre
_________________ Niels Christian Nielsen '17 BMW 340i M-Sport '67 TVR Vixen med Daimler Hemi V8 `04 TVR T350 |
||
Då har det hänt lite igen. Grenrörsfläns har dykt upp och pusslandet med rörböjar har börjat. Bilden visar mitt andra försök.
![]() Det börjar med att man är väldigt noga med alla rör ska bli lika långa och det slutar med att man är glad om man bara får i hop det ![]() Jag har även fått insuget på plats. Blev ganska bra om jag får säga det själv. ![]() _________________ Per Sjöberg |
||
Hei Per
Hvordan går ombyggningen din? Jeg har måttet modifisere sumpen og har også blitt overtygt (?) om at jeg må ha nye motorfester. Hadde vært kult med en oppdatering på ditt prosjekt _________________ Niels Christian Nielsen '17 BMW 340i M-Sport '67 TVR Vixen med Daimler Hemi V8 `04 TVR T350 |
||
Hej!
Bilbyggandet har gått lite trögt ett tag p.g.a. att båtarna måste fixas till för att komma i sjön! Båtarna finns för övrigt att beskåda på http://web.telia.com/~u49124809/ om någon skulle vara intresserad. Jag har i alla fall äntligen fått till grenröret. Nu när jag fått det att passa och längderna stämmer ska det skarvarna slipas till. ![]() Nu när jag vet att grejerna får plats ska motorn ur igen. Nästa steg är att fixa till kardanaxel, skära ur och svetsa i nya förstärkningar i framvagnbalken, fixa adapter för att kunna fästa startmotorn, fixa slavcylinder till kopplingen o.s.v. _________________ Per Sjöberg |
||
Då har det hänt lite igen. Startmotor från automatväxlad Sierra sitter på plats. Passar rakt av! Slavcylinder och urtrampningslager från en SAAB är införskaffat. Nu ska bara en fästplatta tillverkas. En kardanaxel från Ford Taunus är beställd. Denna ska kapas och sättas ihop med bakdelen av MGns kardanaxel.
I helgen tänkte jag sätta igång med bränslesystemet. _________________ Per Sjöberg |
||
Re:
Varför så långa sekundärrör? Räknat fram längderna eller? Visst är det kul när rattstången är i vägen? ![]() Hadde samma bekymmer när jag byggde mitt grenrör....+ att jag hadde ett motorfäste att bråka med ![]() _________________ Nisse Holmgren Umeå ![]() |
||
Jag har räknat fram längderna m.h.a. diverse formler jag hittat på nätet men jag skulle bli väldigt glad om det visar sig att jag gjort fel, d.v.s. Om mina sekundärrör är för långa. Jag har nämligen upptäkt att jag kommer att få svårt att få plats med katten. Med kortare sekundärrör skulle det problemet lösa sig.
_________________ Per Sjöberg |
||
Nu har det hänt lite igen. Fick hem lite grejer från Burton Power så nu är slavcylindern till kopplingen fixad:
![]() Nytt oljetråg och förlängd pick-up är på plats. Hålet i botten på tråget gjorde jag för att kunna pick-upen på rätt plats och på rätt höjd. Tyvärr så lyckades få pick-upen för nära botten på tråget så det blir till att göra om sugledningen igen. ![]() ![]() Kardanaxeln som jag tidigare beställt för att skarva ihop med MG-axeln visade sig vara fel. Den passade inte på växellådan. I stället är nya delar beställda från Dunning&Fairbank. _________________ Per Sjöberg |
||
Hvordan går det med bilen?
Jeg har funnet enda en som gjor samme motor bytte - http://www.mgbclub.com/cgi-bin/mb_bl _________________ Niels Christian Nielsen '17 BMW 340i M-Sport '67 TVR Vixen med Daimler Hemi V8 `04 TVR T350 |
||
Hej!
Projektet har legat nere under sommaren men nu har jag börjat komma igång igen! För tillfället håller jag på att fixa till motorrummet (målning, nya bromsrör o.s.v.). Jag har börjat skissa på elsystemet för att reda ut hur jag ska sy ihop motorns elsystem med bilens. Jag har fått hem delar till kardanaxeln och har pratat med en firma som ska hjälpa mej med att bygga om MG-kardanen så att den passar mot Ford-växellådan. Per _________________ Per Sjöberg |
||
Godt å hore at du er pågang igjen!
om du, som meg, bruker Type9 girboks kan du kjope ferdig kardang fra Hi Gear Engineering i UK som de produserer til Typr9 kitet til MGB _________________ Niels Christian Nielsen '17 BMW 340i M-Sport '67 TVR Vixen med Daimler Hemi V8 `04 TVR T350 |
||
Hej!
Dags för en liten uppdatering. Motorinstallationen är i stor sett färdig. Motorn är uppstartad (gick igång på första försöket) och körd en del för att se om jag har några läckor. Tyvärr så visade sig att oljesumpen och grenröret måste fixas till. Dessutom är det ganska mycket vattenånga i avgaserna ![]() ![]() Motorn på plats. ![]() I originalutförande är Zetecens termostathus placerat på toppens växellådssida. När motorn ska ner i en MGB finns det inte plats att ha huset kvar där utan jag har tillverkat ett rör som gör att jag kan ha termostathuset vid sidan av motorn. Termostathuset jag använder är till en Ford Duratec V6. ![]() oljefiltrets originalplacering hamnar väldigt nära det högra rambenet så ett originalfilter får inte plats. Det ska tycligen gå att att ett väldigt kort filter från någon annan bil (Renault tror jag) men jag valde att flytta filtret för att kunna använda ett ordentligt filter. ![]() För att kunna uppfylla kraven för ombyggt fordon så har jag gett mej på att bygga om bromssystemet. Än så länge har jag bara börjat med frambromsarna. Skivor från Peugeot 505 och ok från Volvo 240 går att montera med ganska små ombyggnader. ![]() Volvookens dubbla slanganslutningar kräver lite rördragning. Om jag blir nöjd med funktionen funderar jag på att så småningom borra om oken så att jag bara behöver använda en ansluning. Per _________________ Per Sjöberg |
||
Re:
Låter intressant! Vad behöver byggas om? _________________ Peter Svelenius MGB GT -67 (såld) TonyKart/Husqvarna 125cc 6vxl Ducati Monster 797 |
||
om man som jag (tills vidare) vill kunna ha kvar 14" ekerfälgar måste följande fixas till:
Delning mellan okens fästhål stämmer ej. MG-oken har 3 1/4" mellan hålen och Volvooken 3". Jag satte igen fästhålen i Volvooken genom att gänga upp hålen med en UNF 1/2"-tapp, skruva i en 1/2"-skruv som sedan kapades på bägge sidorna av fästörat och fästes med en svetsloppa. Sedan borrade jag upp nya hål med rätt inbördes avstånd. För att få lite mer luft mellan oket och fälgens ekrar har jag satt 3 mm brickor mellan okets fästöron och fästena på spindeln, d.v.s. jag har flyttat oket 3 mm närmare bilens mitt. Peugeotskivan stämmer inte riktigt. Centrumhålet på MG-skivan är lite över 73 mm och hålet på Peugeotskivan är 76 mm. För att ta upp denna skillnad så att de nya skivan ska centrera på hubben använde jag ett 3" avgasrör (76 mm utvändigt och en godstjocklek strax under 1,5 mm). Passade perfekt ![]() Peugeotskivans bulthål måste borras upp något, från 10,5 till 12 mm, för att hålen ska passa mot MG-hubbens bulthål. För att sedan skivan ska centrera i oket måste man tillverka en spacer som monteras mellan hubben och skivan. Denna flyttar in skivan ca 5 mm (mot bilens mitt). Detta gör att skyddsplåtarna som sitter innanför originalskivorna måste tas bort. För att få ytterligare lite längre avstånd mellan ok och fälg skulle jag behöva hitta kortare luftningnipplar (det är nippeln som är den punkt på oket som kommer närmast fälgens ekrar) men de kortaste nipplarna med M7-gänga jag hittat är 28 mm ![]() Jag har lite bilder på hur jag gjort som jag kan ladda upp. Per _________________ Per Sjöberg |
||
Re:
Det får du gärna göra! Verkar inte vara allt för mycket jobb med modifieringen. Dessutom är det ju liiite lättare att hitta 240-ok än Leyland Princess-ok (4-kolvsok o "bolt-on"). Kul att 14"-eker passar ![]() / Peter _________________ Peter Svelenius MGB GT -67 (såld) TonyKart/Husqvarna 125cc 6vxl Ducati Monster 797 |
||
Ja, Volvooken är ju "lite" lättare att hitta
![]() Jag ska försöka komma ihåg att lägga upp bilderna ikväll. //Per _________________ Per Sjöberg |
||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3 >> 33479 besök totalt |