Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2 4318 besök totalt |
Re:
tackar!!!! _________________ /Fredrik Stjernlöf (Svensson) |
||||||
Fjädrar är ju simpelt (relativt) att räkna och testa sig fram med (så länge som man inte är dömd att fippla med annat än standard racefjädrar).
Att däremot omsätta körupplevelse (och önskat nytt beteende) till ett omshimsningsjobb för dämparna är inte lika simpelt (önskad kurva styrs ju rätt mycket hur nuvarande kurva ser ut, dvs dyno krävs innan man bestämmer vad man vill ha). Högfart, lågfart, banors ojämnhet kontra däcks styvhet, ... |
||||||
Japp Niklas så är det.
Men får man ingen data veta man inte var man är och kan inte ta reda på vart man vill häller. Det ända man vet att de tex är gula och blå, bra info? Men om jag nu vet vad jag vill ha för ca dämparkurva och har leveratörer på dämapre som säger att kurvor på deras dämpare lämnare de ej ut. Vad lycklig jag då blir ![]() ATT INTE LÄMNA UT data, det är de jag vill veta VARFÖR _________________ Johan Sjölinder |
||||||
Re:
om du sen har möjligheter att fippla med dämpare så är det ju inte omöjligt att du låter dem köras i en dyno innan du sätter igång. Dynon är ju mycket mer relevant till aktuellt beteende än konstruktionskurvan för dämparmodellen när den var ny. Men om du har en idé om vad du vill ha (från scratch) och vill sitta på kammaren och surfa runt efter en passande dämparmodell (bland massor av olika tillverkare), då är ju hemlighetsmakeriet jättetrist. Ett set dämpare från tillverkare A för 15 papp, är de ett bättre val än tillverkare B för 20 papp? Det är ju svårt när man inte har kurvornas utseende att väga in i mixen av kvalitérykte, servicetillgänglighet mm mm. Är tex denna kurvan vettig (är justermöjligheterna rätt dmensionerade tex): http://motorsport.bilstein.de/images Att inte ha värden på X-axeln underlättar ju inte... Jag har för mig att Koni (nån säljare på nån kontinent) nån gång har nämnt anledningen till att de inte skriver fjäderkonstanter på sina "sänkningskit". Det var nåt med att inte skrämma bort kunderna med fakta... |
||||||
Var kan man i sånna fall vända sig för vidare info?
Jag försöker få veta skillnader i t.ex Koni dämpare. De finns lika dana dämpare till olika årsmodeller t.ex. Dessa går då att använda på båda årsmodellerna men har olika setup!? Vill jag ha tag i dessa skillnader för att kunna välja så var vänder jag mig då? Återförsäljarna vet nästan inget? Men vem vet i detta fall , vill inte ringa/maila och störa nån i onödan. Men någon som har det som sitt jobb att veta detta vore bra. De skall ju ändå sälja märket? _________________ Jocke Hellqvist. |
||||||
Re:
Är det för vw golf så är det inte olika dämpning i dem, det är lite olika utförande då fjäderbenen är fysiskt lite olika för olika årgångar samt har olika hållare för bromslangar etc. _________________ Roland Johansson |
||||||
Japp frågan JAG ställde gäller skillnad mellan Golf Mk II & III dämpares innehåll. Alltså om det skiljde dämpningsmässigt i insatsen? Ahh bara det? ok mången fundering hade jag. Då är det ju inte innuti som skillnaden är då. Då bör jag kunna beställa till Mk II:an då det är betydligt billigare. TACK för svaret! _________________ Jocke Hellqvist. |
||||||
Re:
Beställ inte till A2 kaross om du inte har A2 fjäderben nu! Det är hur insatserna sitter i fjäderbenet etc som är skillnaden. om jag kommer ihåg rätt så får du kompletta ben när du beställer till A3 kaross som du sätter dit fjädrarna på och så är det klart. Till A2 så får du insatser, och det finns 2 modeller. Ena modellen har en mutter i ovankant av benet som brukar vara lagom fastrostad och dö vid borttagandet, andra modellen sätts fast med skruv under benet... _________________ Roland Johansson |
||||||
Efter allt snack om Forza och deras brister, skall jag skicka mina Bilstein för renovering till Tyskland istället? Andra alternativ vid renovering av dämpare för min Ferrari 355?
_________________ Johan Lundberg Ferrari 430 Scuderia -08 Porsche 911/991 GT3 -14 Volvo S90 T8 -18 |
||||||
Re:
|
||||||
Re:
Ryktesvis skall de ha rejält snabb service. Men det är väl bra att ta kontakt med deras motorsportavdelning och förklara vad du vill ha gjort. http://motorsport.bilstein.de/en/kon De är ju inte fler än att de garanterat kan dirigera din förfrågan till lämplig person. "Development / Construction Motorsport " kanske är det som vi menar? |
||||||
Re:
Alltså borde man kolla om man kan få dit en kortare kniv kanske? Droplinkens vinkel, hur "extrem" kan man ha den? Har 320mm idag. _________________ Daniel Steiner |
||||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2 4318 besök totalt |