Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Racetech
Överladdning och värme?
<<   1, 2
4946 besök totalt
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20180



Re:

M3Jonas skrev:
Fast en bra (Skruv-Lysholm-Autorotor) kompressor bygger ju upp ett tryck inne i själva kompressorn så det borde inte ändras.
När det gäller tryckfall i ic så är det väl ändå så att i en bra ic som kyler luften mycket så blir även tryckfallet rätt stort pga att den nedkylda luften tar så mycket mindre plats.

Är det btw någon räknekunnig person som kan räkna ut hur mycket trycket rent teoretiskt skulle sjunka om vi säger att vi sänker temperaturen från 100grader till 20grader i en ic.
Idealgas: pV=nRT
T är i Kelvin så 293/373=79% blir en faktor på antingen volymen eller trycket. Ideal gas är det ju inte iofs (liten skillnad skulle jag tro).

om du har ett visst tryckfall över en IC vid ett visst flöde vid konstant temp så kommer du att mindre tryckfall när den sänker tempen. Detta om man tänker på att tryckfallet beror på flödesmotståndet i IC-kanalerna över hela deras längd. När luften kylts ned så tar den mindre plats, flödesmotståndet bli lägre (du kan se det som om trycket i luften blir lägre alt. luften flödar långsammare).

_________________
Niklas Falk
www.SPVM.se
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 3868



Re:

M3Jonas skrev:
...Är det btw någon räknekunnig person som kan räkna ut hur mycket trycket rent teoretiskt skulle sjunka om vi säger att vi sänker temperaturen från 100grader till 20grader i en ic.

Trycket är proportionellt mot absoluttemperaturen (K).

_________________
"Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
Tomas L
Boden
Här sen Dec 2005
Inlägg: 312



Re:

M3Jonas skrev:
Fast en bra (Skruv-Lysholm-Autorotor) kompressor bygger ju upp ett tryck inne i själva kompressorn så det borde inte ändras.
När det gäller tryckfall i ic så är det väl ändå så att i en bra ic som kyler luften mycket så blir även tryckfallet rätt stort pga att den nedkylda luften tar så mycket mindre plats.

Är det btw någon räknekunnig person som kan räkna ut hur mycket trycket rent teoretiskt skulle sjunka om vi säger att vi sänker temperaturen från 100grader till 20grader i en ic.

Som du säger har en riktig kompressor intern kompression (roots är egentligen inte en kompressor utan en pump) och då spelar det inte riktigt lika stor roll för effektförbrukningen hur högt trycket är efter kompressorn. Dock kommer den fortfarande till en viss del att pump mot trycket i insuget och trycket kommer därför att ha betydelse, om än mindre än för en roots. Sedan beror det ju en del på hur hög intern kompression den har och hur det förhåller sig till trycket i insuget.

Som Niklas redan sagt så ger ökad kylning mindre tryckfall då luften tar mindre plats och därför flödar lättare genom ic:n. Sedan vill jag inte kalla en ic bra om den inte både har lågt tryckfall och bra kylning.

Så länge som man inte har förångning eller kondensation (t.ex pga övergång vatten<->vattenånga) så kan man betrakta luften som en ideal gas och använda gaslagen.

_________________
Tomas Lindbäck
Citera
Racetech
Överladdning och värme?
<<   1, 2
4946 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande