Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Välja BMW Compact eller Sedan
<<   1, 2
4474 besök totalt
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002

Maz, du vet att jag vet...men det var liksom överkurs.

Nog är 323-motorn strypt jämfört med 325...men skillnaden mot 328 som har 2,8 l motor är lite större än insug och program. Det är svårt att "chippa" dit 3 dl motorvolym.
Men som sagt, 323-motorerna som sägs vara på 170hk original verkar vara vassare i verkligheten. thumbs up

Anders C: Minns min vinter med min 2002 -73a och fina Gislaved Nordfrost...roligare har jag aldrig haft på snö.

Så de som skriver att det är förenat med livsfara att åka semitrailarms på vintern rekomenderar jag att prova med friska dubbdäck av kvalitetsmärke, en förarkurs eller köp av en Saab OG 900...då besparas man "hemska bakvagnssläpp" utan får "trygga framvagnskas". Jag blir varje gång lika livrädd när detta händer i en FWD bil på vintern och man kan inte göra ett skit åt saken.

EDIT: Lite sen på motordatan ser jag. Bra att ni kan er motorskola pojkar. thumbs up

robber
08
Här sen Mar 2003

Re:

Micke Eriksson skrev:
robber skrev:
*snipp* samt 323an har en M52 motor som är den samma som 328an fast med ett annat insug. *snapp*

Nae, för att inte sprida felaktig information så har 323 compact en M52B25, dvs en M52 på 2.5 liter, 328 har en M52B28, dvs en M52 på 2.8 liter. Motorerna ser identiska ut men det skiljer en hel del mer än bara insugen

Edit: Hehe 1 min för långsam

oki möjligen annan topp och kringutrustnng syftade mest på blocket mm.
328an har väl annan vev? Mycket snarlika motorer hursom iaf

Citera
M|cke F@.gner
Jönköping
Här sen Dec 2002

Jepp annan vev, kolvar, stakar etc etc eller hmm...stakarna är nog samma faktiskt...
jaja nu ska vi inte förstöra tråden mer med denna urspårning

Finspång - Kalix
Här sen Nov 2002

Som norrlänning och BMW nörd , så fungerar BMW ypperligt på vintern ,har provat 02 E21 E30 E36 compact och inga problem , numera kör jag compact med odubbat , funkar det me .

BMW 325ti
En upptagen Man
Citera
Andrew Petrykowski
Tjockholm
Här sen Feb 2003

Så att ingen missförstår mig nu var jag inte ironisk i förra inlägget. Jag bruksar mer än gärna E30 på vinter! Den är tokrolig att köra
Citera
BjörnH
Schtockholm, Schweden
Här sen Jan 2005

Re:

Claes Haglund skrev:
Är det så att folk kör sämre bil nu för tiden, eller att de gamla bilarna helt enkelt inte underhålls som de ska?

Jag menar, visst har Collin på AB alltid klagat på BMWs vinteregenskaper, men det är ju för att det inte är en Cittra, men har den allmänna uppfattningen verkligen alltid varit att E21/E30/E36-compact/Z3, m.fl. är livsfarliga på vintern, eller är det något som vuxit fram de senaste åren?

Får väl tillägga att jag mer än gärna bruksar E30/E36-compact på vintern, men det kanske beror på att jag inte körde något annat de första åren med körkort...

Intressant. Det är väl så att utvecklingen går "framåt", vilket innebär att bilarna skall rädda så mycket av förarens misstag som möjligt. Svårt att slå hål på, även om det oftast ger "tråkigare" bilar.

Mina första bil-år tillbringades i en 1600-2, och eftersom det blev vinter strax efter körkort så blev det liksom en forserad utbildning i hur man kan styra en bil. De "bakhjulsdrivna" reflexerna ligger mig fortfarande närmast hjärtat, trots tiotusentals mil i saabar, cittror och annat "modert" sedan dess.

För att göra mig själv glad (och retas lite med präktiga gänget) köpte jag dubbdäck till Carrera 4:an i höstas - och det var lika kul som min första vinter i -02:an!

(PCS #9240)
Citera
Allmänt banåkaforum
Välja BMW Compact eller Sedan
<<   1, 2
4474 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande