| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Montering och justering av coilovers
|
5 besök senaste veckan (9592 totalt) |
|
Re:
Mina arbetsdagar är varken på bilen eller jobbet 8 tim.
Men det var 8 tim. jag tänkte på. Var man skall börja är nog en smaksak. Det är olika bak och fram varför det kanske inte spelar någon roll? Fram vet jag inte hur det "enkelt" det är? Är det på 1-serien samma konstruktion som det varit på alla BMWs de senaste 20-30 åren är det enkelt att byta. Fram så lossar man "där nere" och "där uppe". Sedan skruvar man bara fast det igen. Huruvida dina dämparben kan köra med originaltopplagring kan nästan endast tillverkaren svara på, om du nu inte skall invänta de ställbara topplagringarna. om det däremot är nya 3-serie hjulupphängning även på 1-serien så kan jag varken svara på hur det ser ut eller hur man skall göra.
Så länge man inte ändrat bak på 1-serien så är det som Jonas skrev. Lycka till!
_________________ Mvh/Micke Regnell
|
||||||
|
Re:
Då är jag inte ensam om detta alltså
Smaken är som baken... Frågan var mest inriktad på att utreda om det är bak eller fram man har mest nytta av hjälp? Som du säger kanske det inte spelar så stor roll - man har lika stor nytta av det!
Från vad jag läst i BMW's dokumentation om chassit är bak en ny typ av upphängning (som de pratade mycket om), medan det i bak var någon ny historia. Vad jag förstod så skall dämparna fungera med original topplagringarna, men jag vet inte helt säkert. Kanske får kolla det igen! _________________
|
||||||
|
Då var coilovers monterade bak! Var inga större problem att göra det själv och det tog totalt 4 timmar. För mig tog det mest tid att få bort fjädern och det var litet irriterande att jag var tvungen att vända på dämparna så att justerskruven sitter uppe (annars gick fjädern emot damasken på drivaxeln på höger sida - typiskt nog hade jag börjat med vänster sida, så jag fick börja om där...)
Tydligen så fungerar det inte att montera coilovers fram med original topplagringarna. Henk lovade att sätta ihop och skicka dem till mig på Måndag. Förhoppningsvis får jag dem då i mitten på nästa vecka
Dämparna är nu ditskruvade fram. Den halva arbetsdag jag hade kvar blev nästan två till slut och det är fortfarande en del frågor som återstår innan jag känner att monteringen är klar... Har uppdaterat min projekttråd kring mina problem, men tänkte klistra in detta här också, då jag tror inlägget passar med innehållet i denna tråd.
Det första som konfunderade mig var att jag inte fann det helt uppenbart hur topplagringarna skulle sitta i stötdämpartornen. Jag hade trott att den skulle sitta så att justerspåren som går från höger till vänster på bilden i förra inlägget skulle vara till för att justera camber och därför vara riktade "inifrån och ut". Om man satte lagringen på det viset i hjulhuset vickade den dock litet i stötdämpar tornet, så det verkade inte rätt. Jag satte den därför vinklad 90 grader istället så att man justerar caster med detta och camber med spåren till de tre skruvarna som håller fast camberplattan i stötdämpartornet. Är inte helt övertygad att detta är rätt, då jag inte kunde få till mer än ungefär 2 grader camber på detta vis (0 original) Jag blev också litet osäker om jag skulle montera plattan direkt mot stötdämpartornet, eller lägga den metallplatta (cirkel som är typ 15 mm bred och 3-4 mm tjock) som satt på originalbenet mellan tornet och Intrax platta. Det slutade med att jag satte dit denna, då jag inte tror att det bör göra någon skada. Antar att anläggningsytan kan bli något större om hela Intrax-plattan ligger mot tornet, men om jag har originalplattan mellan vet jag att anläggningsytan är helt plan. Valde därför att ha ngt mindre anläggningsyta som jag vet är helt plan istället för maximal anläggningsyta som (kanske) inte är det. Verkar detta vettigt? Det tredje jag hade problem med var att dra fast muttern som håller fast topplagringen i dämparen ( i mitten på bilden med en liten skruvskalle i mitten). Jag hittade ingen mothåll så att jag kunde dra fast denna ordentligt hårt. Nu höll jag bara fast dämparen med handkraft medan jag drog muttern, men jag antar att den skall dras med ett någorlunda moment då det blir litet krafter som verkar på denna. Någon som har tips om hur man kan dra fast denna och med vilket moment Jag märkte också att det inte fanns något färdigt hål i fästet för krängningshämmaren på Intrax dämparna, så jag var inte riktigt säker på hur jag skulle göra där. Borrade hål i fästet symmetriskt på höger och vänster sida, vilket jag hoppas är rätt.... När jag skruvat dit dämparna gjorde jag en grovjustering av hjulvinklarna, så att jag skulle kunna rulla försiktigt till jobbet idag. Det känns dock som det är litet frågetecken som behöver rätas ut innan jag kan säga att dämparna är monterade.... Bilden jag refererar till är denna: https://rejsa.nu/im/_garage/9682-new _________________
|
||||||
![]() |
Skruva banåkabil
Montering och justering av coilovers
|
5 besök senaste veckan (9592 totalt) |