Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Bilder o videos
Hur man bygger en wankelmotor!
<<   1, 2
6860 besök totalt
gzon
Katrineholm
Här sen Aug 2004

Re:

Karl Birgander skrev:
gzon skrev:
Jag har själv åkt ca 550Hk ur en 13B och inte rasat en enda gång sedan den stoppades ihop 2003. Vid en genomgång av motorn 2005 så byttes inte ens apextätningarna då de fortfarande var precis inslitna. Hur många andra motorer klarar över 400Hk/liter under flera års tid utan att fallera?

År är här ett relativt luddigt begrepp, hur många mil håller en potent wankel?

Det längsta jag har hört på en RX-7 gen3 är 24000mil till första renoveringen. Ca 200Hk/liter.

En trimmad wankelmaskin används i första hand som en sommarleksak enl. min erfarenhet och det är inte fråga om att plocka ner varje år och renovera. Jag känner tlll betydligt fler kolvåkare som kör enl. den principen och river maskinen varje år.

Vill passa på att tillägga att jag inte känner mig wankelpartisk då jag åker både och.

Lennart
Stockholm
Här sen Feb 2005

I mitt fall med "Racecar - Rx-8;an" kommer jag att mappa fram c:a 370 whp nästa vår. Det motsvarar c:a 420 - 430 hk från motorn. Jag räknar med att kunna köra mellan 600 - 800 mil enbart bana innan jag behöver öppna motorn för översyn och byte av lager och tätningar. Hittills har motorn gått på gata 1200 mil ( inkörning ) + 110 mil 210 whp utan kompressor (hösten 2006) och nu i år 180 mil med kompressor 327 whp . I mitt fall har jag en std-motor från en kvadad bil. Inga förstärkningar, uppgraderingar av materialkvaliteter eller andra åtgärder. Spridarna är bytta, separatsmörjning har ordnats för smörjning av tätningarna.
Vi får se hur nära jag kommer de 800 milen.

Citera
Bosse L
Tyresö
Här sen Feb 2003

om det nu inte funnits 2-taktare att lägga sin energi på hade jag gärna lekt med Felix uppfinning.
Precis som med 2-rykarna slipper man ju viktökande och effektstrypande skit som kamaxlar och ventiler.
Någon som kan förklara vilken nytta man har av sådant skrot i motorn?

PÅ 90 talet körde väl någon av bröderna Mumm en härlig wankelförsedd Clubman racer. Den lät racerbil den, gick som en sådan också. Annars körde något Helsingborgsbaserat team SM på bana slutet 70 tal med Mazda RX3 (tror jag den hette) gick fort, men håll kanske inte alltid)

Citera
combat
Göteborg/Partille
Här sen Nov 2003

Hmmm.

Nu har domen kommit, sambons väninna och tillika vår granne har fått besked ifrån verkstad vad som hänt hennes bil. TOTALRAS som jag förmodar kan relateras till brusten kamrem, öh tror att växellådan är det som är närmast motorn som klarade sig. Fast den rasade i somras under en semesterresa till Dalarna.

Vänta, kamrem. Javisst det var ingen wankel i hennes bil. Skämt åsido, det var en Skoda Felicia eller vad de nu heter. För tillfället får hon låna min 626: a som också har kamrem, hon muttrade igår om att INTE laga bilen och INTE köpa en ny. Hon ser en framtid med mycket kollektivtrafik, wihaaa! Ännu en om åker kollektivt, då slipper jag ha ågren över vilka avgaser min gamla RX-7 släpper ut.

Dessa förb¤%&de kamremmar, på var bil jag haft så har jag drömt mardrömmar om dylika remmar. Farsan får emellanåt i hetsiga ordalag lugna mig, men va f-n. Tiden susar fram allt fortare, det som igår var cool är idag panik, hur många år och mil var det sedan han bytte remmen senast?

Jag får nog ringa gubben och fråga IGEN.

På fredag drar jag till skåne för att plundra lekstugan på godis till RX-7, är rätt så sugen på att ordna vinterdäck NU så att jag kan besiktiga den "Lella Svarta" och låta grannen disponera min 626 en tid tills hon förkastat kollektivtrafikstankarna.

Citera
Bilder o videos
Hur man bygger en wankelmotor!
<<   1, 2
6860 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande