Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Köpa / Bygga banbil
<<   1, 2
4442 besök totalt

Most bang for the bucks!!!
BMW M3 E36
12%
 12%  [ 5 ]
Porsche 944 Turbo
48%
 48%  [ 19 ]
Porsche 968 CS
38%
 38%  [ 15 ]
Totalt antal röster : 39

Kunta
Karlstad
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1411



Rosthål väger ju mindre än kolfiber

_________________
//Kenth Wiklund

Alfa 75 3.0 Potenziata #75
A4 Avant T
Citera
PelleM
Stockholm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 487


Trådstartare
Jakten går vidare!

Jag kör en M5 så man blivit lite bortskämd med effekt.
Tyvärr är den lite tung och för dyr för att köras på bana
Räcker effekten till i 968n.
och / eller är det någon som har trimmat sin 968?

_________________
Pelle Mattsson
Btg: 9:04:8
Scuderia Hanseat våren -09
Citera
Orjan Sandland
Åmot
Här sen Maj 2003
Inlägg: 203



PelleM skrev:
Jakten går vidare!

Jag kör en M5 så man blivit lite bortskämd med effekt.
Tyvärr är den lite tung och för dyr för att köras på bana
Räcker effekten till i 968n.
och / eller är det någon som har trimmat sin 968?


Jeg tror de hadde NOS på denne 968-motoren, men at de nå bygger turbo på den
http://www.diateam.no/porsche/

mvh,
orjan

_________________
Orjan Sandland
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4121



968 är för slö på Ringen så valet borde stå mellan en M3 eller en trimmad 944 Turbo alt. en Turbo Cup. Den senare är väl iofs minst lika dyr som en M3?

Frågan är om man vill ha en lite modernare bil med sugmotor och ABS eller Turbo och ingen ABS.
Eller om man skall låta ekonomin styra för en färdigpreppad 944 Turbo är säkerligen billigare än en M3, iaf i inköp.

Alla bilarna är i vilket fall som helst roliga!
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



johann skrev:
968 är för slö på Ringen så valet borde stå mellan en M3 eller en trimmad 944 Turbo alt. en Turbo Cup. Den senare är väl iofs minst lika dyr som en M3?

Frågan är om man vill ha en lite modernare bil med sugmotor och ABS eller Turbo och ingen ABS.
Eller om man skall låta ekonomin styra för en färdigpreppad 944 Turbo är säkerligen billigare än en M3, iaf i inköp.

Alla bilarna är i vilket fall som helst roliga!


Jag hade en 89 944 turbo (250 hk orginal), den hade ABS! (iofs sån där gammaldags slö ABS)

En 944 i stdutför är dock inte så lätta dom heller, tjänstevikt 1350 kg (eller var det 1450?!)

_________________
Pär Hylander
Citera
Orjan Sandland
Åmot
Här sen Maj 2003
Inlägg: 203



Pär Hylander skrev:

Jag hade en 89 944 turbo (250 hk orginal), den hade ABS! (iofs sån där gammaldags slö ABS)

En 944 i stdutför är dock inte så lätta dom heller, tjänstevikt 1350 kg (eller var det 1450?!)


1350 på min Turbo S.

/orjan

_________________
Orjan Sandland
Citera
nailhead
Finspång
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1320



Inte mobba 968 nue

Joo men dom är lite slöa..240hk "bara"..iaf jämfört med en Trimmad 944 Turbo som lätt närmar sig 300...

Inga problem att trimma 968:an...felet är bara att det kostar multi $$$$$

5750$ + moms o frakt/tull för ca 100 hk till på bakhjulen (kompressorkit)

Funderar på att sälja en av raggarbilarna o handla upp mej lite...får väl se



A)(L

_________________
Anders Larsson
Porsche 997 GT3 Club Sport
Citera
Karlsson
Vaggeryd
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1848



jag har kört de bilarna du väljer på och stod själv i samma val. Jag valde 944 turbon inte pga av pengarna utan eftersom att den var snabbast allround av dem

Min blev väldigt trevlig med lite lättare mods, nya bilstein dämpare och aggresivare hjulvinklar (11kkr) samt ett trimkit som ger närmare 320hk i motorn (11kkr det också), med dessa mods blir bilen väldigt trevlig. Sen köpt jag PFC97 belägg och då blev jag väldigt nöjd med banbetendet. Lite lättning skulle göra den ännu trevligare. 944 turbo är bland det bästa som går att köpa för vettiga pengar. (tips: det finns en tråd under sparade trådare som heter m3 e30 vs. 944 turbo som jag skapat).

_________________
/Andreas Karlsson
Camaro V8TC
Citera
Mattias Hellöre
Insjön
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1084



Man kanske kan köpa en 951 i tyskland och få hit den för rimliga pengar?.

Finns en eller två för ca 35.000 sek.

Får jag sålt min ATOS så kanske en 951 som bruksbil?

_________________
Kör cheva numer.
Citera
Kunta
Karlstad
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1411



Jaa 240 hk är ju så förbannat slött. Minst 1500hk skall det vara...på tomgång..

Värt att tänka på är att en sugmotorbil kan vara lättare att hantera på gränsen än en vässad turbobil...

_________________
//Kenth Wiklund

Alfa 75 3.0 Potenziata #75
A4 Avant T
Citera
Bellof

Här sen Jul 2003
Inlägg: 807



slettet

_________________
Tor Helge Ludvigsen
Citera
Björn Olander
Lomma
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1375



"Most bang for the bucks", det måste bli att köpa en 944 T årsmodell 88- och uppdatera chassit. Det handlar om ca 130 000:- och en fin 968CS kostar ju mellan 160-185 000:- idag.

Jag är också märkespåverkad

Ha det bra

Björn

_________________
/Björn Olander
fd Nilsson
Tel: 0704-847656
Porsche 944 TURBO
Citera
joakim_adolfson
Vallentuna
Här sen Mar 2003
Inlägg: 472



En jagga XJS V12, Köp en i england för 1000 pund.
http://www.adamashmore.co.uk/racing/
Den har V12 på 300 hp som med bonnmedel går att få upp i 350+.
finns stora möjligheter att göra mkt lättare = kul. Bara ac paketet väger 50kg.
Bilen vann ETCC 1984 med Tom Walkinshaw.

Roligt alternativ om inte bara för motorn.. klicka på länken och lyssna

http://www.adamashmore.co.uk/race2003/malloryfeb/mallory2.AVI


_________________
Joakim Adolfson
Citera
Karlsson
Vaggeryd
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1848



joakim_adolfson skrev:
En jagga XJS V12, Köp en i england för 1000 pund.
http://www.adamashmore.co.uk/racing/
Den har V12 på 300 hp som med bonnmedel går att få upp i 350+.
finns stora möjligheter att göra mkt lättare = kul. Bara ac paketet väger 50kg.
Bilen vann ETCC 1984 med Tom Walkinshaw.

Roligt alternativ om inte bara för motorn.. klicka på länken och lyssna

http://www.adamashmore.co.uk/race2003/malloryfeb/mallory2.AVI



min far hade en xjs för något år sedan. En v12 dock med lite mindre effekt 260 någonting tror jag det var. Men väghållningen i dem orginal var ganska blek kontra den m5 e34 han köpte därefter. Jaggan är ju dessutom ganska framtung kan jag tänka mig.

_________________
/Andreas Karlsson
Camaro V8TC
Citera
Bellof

Här sen Jul 2003
Inlägg: 807



slettet

_________________
Tor Helge Ludvigsen
Citera
Anders Dauner
Åkersberga
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1946



Tor Helge skrev:

sikkert veldig driftsikker og billig å holde vedlike kontra en Porsche eller BMW...

Jag anar en viss ironi i ditt uttalande.

_________________
Anders Dauner
Citera
Bellof

Här sen Jul 2003
Inlägg: 807



slettet

_________________
Tor Helge Ludvigsen
Citera
Johan Wagréus
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1131



joakim_adolfson skrev:
En jagga XJS V12, Köp en i england för 1000 pund.
http://www.adamashmore.co.uk/racing/
Den har V12 på 300 hp som med bonnmedel går att få upp i 350+.
finns stora möjligheter att göra mkt lättare = kul. Bara ac paketet väger 50kg.
Bilen vann ETCC 1984 med Tom Walkinshaw.

Roligt alternativ om inte bara för motorn.. klicka på länken och lyssna

http://www.adamashmore.co.uk/race2003/malloryfeb/mallory2.AVI



Lite OT men vad står det på skylten upp till vänster i bild på filmen...
Citera
joakim_adolfson
Vallentuna
Här sen Mar 2003
Inlägg: 472



Missade det . Skämt och sido, har själv ägt en sådan, dock i orginal utstyrsel. Den vägde 1750kg fulltankad. Raceversionerna som gick i ETCC tror ja dom fick ner under 1200kg, vilket ju förbättrar tillförlitlighet, bromsar väghållning etc dvs prestanda allmänt. Kan inte heller låta bli att älska motorn på 6500 rpm med rakarör, jösses vilket ljud. Denna bil kan mao lätt bli en bil i maranellokaliber med mkt lite pengar. gillar man mera pulver går trimsatser upp till 9,6 liter att köpa under 100kkr vilket ju är priset för en porsche dylik( vet ej effekt men vet att den användes i en 3/4 spitfire replika). Motorn användes ju också på LeMans ( ca 700hk och 7,4 liter)flitigt och vann ett par ggr om jag inte minns fel( Lister använder också denna i sin Storm som är framgångsrik i FIA GT). Dock tror jag att lite stötdämpare och lite roligare fjädrar inte sitter fel på denna då den är lite gungig orginal. Men som sagt,.. vilket ljud

_________________
Joakim Adolfson
Citera
PelleM
Stockholm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 487


Trådstartare
Vi har varit och tittat på två bilar nu.
En 944T och en 924T med 968 motor samt mycket annat smått & gott.
Vi har inte bestämt något än.
Man behöver ju inte ha bråttom, vintern kommer med stormsteg possitiv kille VA!!!!!

_________________
Pelle Mattsson
Btg: 9:04:8
Scuderia Hanseat våren -09
Citera
Allmänt banåkaforum
Köpa / Bygga banbil
<<   1, 2
4442 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande