Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2, 3 >> 1 besök senaste veckan (6306 totalt) |
Vikt...
Jag med ![]() Det som kommer väga mest i förhållande till storlek är vevaxeln... allt annat Block,toppar,insug,vevstakar & kolvar är ju relativt lätta. Vet inte vad en Pro-mod motor väger men det borde bli mindre eftersom jag inte kommer ha tunnel-ram med dubbla dominators & trippla foggersystem. Frågan är om man ska ha våt eller torr-sump...det senare adderar ju en del vikt med pumpar,slangar osv. En sak är ju säker den kommer inte väga mer än de 550lbs (250kg) som en original 351 cleveland ligger på. Men först ska jag stoppa i en annan 351:a i bilen så "Project ![]() Här e bilder på den "nya" 351:an: http://www.soulcollector.nu/nemesis/ http://www.soulcollector.nu/nemesis/ http://www.soulcollector.nu/nemesis/ http://www.soulcollector.nu/nemesis/ http://www.soulcollector.nu/nemesis/ http://www.soulcollector.nu/nemesis/ http://www.soulcollector.nu/nemesis/ http://www.soulcollector.nu/nemesis/ http://www.soulcollector.nu/nemesis/ Denna spisen är bänkad till 428hk... inte en himla massa men 130hk+ mot vad bilen har nu så en hög 12:a på strippen kan nog gå klämma till om allt lirar. ![]() _________________ Jonas Wikström Göteborg obesegrad svensk mästare i kamaxel ras. 1968 Camaro RS 1972 Pantera GTS |
||||
Re: Vikt...
![]() ![]() _________________ Mvh Micke Holmström aka Vitakadetten Längtar tillbaka till ringen! |
||||
Re: Vikt...
Kanske fel forum för att diskutera sådana prestanda... ![]() Föresten du har inte funderat nåt över utväxling o.s.v, jag menar Panteran kan ju bli en utmärkt högfartsbil det har vi ju sett tidigare... |
||||
hehe...
Har inte fått ut den på något som svänger ännu (vilket är fy-skam) men jag testkörde den efter 4 veckors service och patchande på bilsports en-dag-på-strippen här i Göteborg. Jag hade hört ett rykte om att dom skulle köra en fet konbana oxo men det såg jag ingen > ![]() Så jag fick nöja mig med att köra rakt fram...märkte då oxo att kopplingen inte bettade riktigt så det bästa jag fick till med måttligt kopplings-slir i starten (dumpade vid 3500rpm) var en 14,340 med 153km/h i slutfart..(9 blankt på 201m strecket) Enligt specsen från Detomaso så ska den fixa 402m på hög13-mitten14 så jag var la inte så illa ändå ![]() Nu har man iaf. en referens när man börjar "trimma" ![]() Här e föresten den milt påbörjade siten för detta projektet: Finns lite bilder,filmer mm. http://www.soulcollector.nu/nemesis/ _________________ Jonas Wikström Göteborg obesegrad svensk mästare i kamaxel ras. 1968 Camaro RS 1972 Pantera GTS |
||||
Re: hehe...
Jösses vilken bana i landet har så snabba varvtider ![]() ![]() _________________ Pär Hylander |
||||
Re: Vikt...
Varför då...ett alldeles utmärkt sätt att testa motorns prestanda på. Hade för övrigt inte tänkt diskutera det. ![]() _________________ Jonas Wikström Göteborg obesegrad svensk mästare i kamaxel ras. 1968 Camaro RS 1972 Pantera GTS |
||||
Jag ska leta lite noggranare i DeTomasos tekniska specs. å se om det står något om varvtider på kinnekulle eftersom det verkar vara universal.
![]() _________________ Jonas Wikström Göteborg obesegrad svensk mästare i kamaxel ras. 1968 Camaro RS 1972 Pantera GTS |
||||
Re: Vikt...
Haha ![]() ![]() _________________ J0hanC@rlström Mini Cooper JCW -19 BMW i4 M50 |
||||
Re: Vikt...
Jag vet, speciellt slutfarter kontra vikt på bilen är bra när man räknar pulver. Vi fular oss ju bara lite eftersom det här är ett forum för oss som är helst hyvlar av däcken på tvären ![]() Välkommen förresten! _________________ Mvh Micke Holmström aka Vitakadetten Längtar tillbaka till ringen! |
||||
lugnt...
Själv e jag egentligen ingen racer jag tycker bara om att bygga vansinniga bilar...kommer alltid finnas folk som vågar och kan köra snabbare å jag har inte tid att både konstruera och tävla så jag mest hobby-tävlar med mig själv...det är min anti-dator terapi eftersom man bor vid datorn i jobbet. ![]() _________________ Jonas Wikström Göteborg obesegrad svensk mästare i kamaxel ras. 1968 Camaro RS 1972 Pantera GTS |
||||
HKR är inget problem iför en växellåda. Bara man ger akt på värmen.
Ju mer HKR ju kortare körpass. Vridmoment däremot får saker att brytas sönder så fort brottsgränsen uppnås. Är blocket våt fodrat? Samt vad är linerserna gjorda av. Eller rättare sagt, vad är blocket avsett för från början? Körde själv våtfordrat alublock med stålliners avsedda för nitro, vilket bara rök olja å höll på. Så där har KB torrfodrade gjutjärnsfoder för bensidrift. Soppaförbrukningen håller sig på mattan med sprut. Jag åkte 1,09 fram å tillbaka Uppsala. Fulltankning på Bilia haga norra. Göran Malmberg. _________________ Hemipanter Göran Malmberg ![]() |
||||
låter sjukt kul..
![]() gillar panterorna ![]() men jag gillar inte märket "ford".. ![]() men lycka till med att hänga i nya motorn till att börja med.. ![]() så får vi se dej piska panteran runt ringen sen?.. ![]() _________________ //Björn Strömberg BMW Abuser |
||||
Hej Göran ! Blocket är ofodrat ännu...men det har gått som 818cui och då avsett för Bensin. Tack för dina påpekande.... ska kolla upp lite. Ska bli ett rent nöje å får testa den runt ringen om man orkar köra hela vägen ner dit d.v.s (man blir dum i huvvet efter 2-3timmar) Resan hem från Tyskland när jag köpte bilen var en blandad upplevelse. ![]() Björn: Klart man inte gillar Ford. fördelaren sitter ju på fel till att börja med. ![]() _________________ Jonas Wikström Göteborg obesegrad svensk mästare i kamaxel ras. 1968 Camaro RS 1972 Pantera GTS |
||||
Fördelare på fel sida?=?!!! En fördelare sitter på fel sida var den än sitter. Jag gråter vid åsynen av att ha en så apparat på min egen bil. ![]() Det är bara det att jag inte hinner allt i den takt jag önskar. Göran Malmberg. _________________ Hemipanter Göran Malmberg ![]() |
||||
Hur är det med bränsleförbrukning för en sådant monster? Behöver man en dunderstor tank fylld med soppa? Isåfall bör även det innebära större vikt... Tämligen marginellt i sammahanget kanske...? En fundering bara...
_________________ Niklas Rundqvist BMW M3 3,2 -96 |
||||
om du tittar på mitt förra inlägg....visserligen bara 526cubik, men ändå. Det ska inte gå åt mer bensin än vad som behövs för att överkomma bilens motstånd att rulla i den fart man åker plus det ökade friktionsmotståndet som betingas av den större motorn. Men självklart finns det fler omständigheter som påverkar. Förgasare är en. Men onödig förbrukning ställer bara till trassel på en sport-banbil, jag garanterar....I en fyrahundrametersbil kan det vara användbart. Men även där åker många omkring å smäller med misständningar. Göran Malmberg. _________________ Hemipanter Göran Malmberg ![]() |
||||
Resan ner kan vi alltid lösa, sätt du dig i passagerarsätet så kör Maz från Göteborg till Halmstad, där tar Mr. Hylander över, jag kan ta stinten från Helsingborg ner till Trelleborg, från färjan till Ringen så får du klara dig själv ![]() ![]() ![]() _________________ J0hanC@rlström Mini Cooper JCW -19 BMW i4 M50 |
||||
Hey! Vem kör min bil då?
![]() ![]() Guud vad jag gillar att läsa om galna projekt! Rätt intressant att det faktiskt inte är en enda som sagt nåt negativt. ![]() Själv startade jag min 1779 CC motor (låter stort va?) häromdagen för första gången på sex månader... ![]() _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||
Halmstad - Helsingborg på 18 minuter och med lätt orolig bakvagn över guppet vid namn Hallandsås ![]() ![]() ![]() ![]() _________________ Pär Hylander |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2, 3 >> 1 besök senaste veckan (6306 totalt) |