Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Nürburgring
Inga turistbussar.
<<   1, 2, 3   >>
6846 besök totalt
Göte RS6 Sjögren
stockholm
Här sen Maj 2004

Det är fri fart på de flesta ställen på ringen under TF. Är man där får man nog inse att man kan få en MC eller bil i ryggen.
Detsamma gäller på autobhan.
Lika så som att man får hålla uppsikt efter långsammare fordon bör man göra detsamma gällande snabbare fordon. Enligt tysk vägtrafik lag är det lika mycket lag brott att inte flytta sig för snabbare fordon som det är att ligga för nära ett långsammare( om jag förstått det hela rätt?)
Ja ringen är allmän väg, dock med fri fart på större delar av banan!

Bara för att någon kommer på 2 eller 4 hjul ofantligt mycket snabbare än andra betyder inte det att de kör aggressivt eller oansvarligt per automatik, inte heller betyder det att de kör race på TF.
Man får åka hur fort man vill på ringen och åker man inte tilläckligt fort gör inte det nåt för någon, men då måste man oxå enligt lag hålla höger!

Tokholm
Här sen Apr 2004

Re:

Göte RS6 Sjögren skrev:
Det är fri fart på de flesta ställen på ringen under TF. Är man där får man nog inse att man kan få en MC eller bil i ryggen.
Detsamma gäller på autobhan.

Lika så som att man får hålla uppsikt efter långsammare fordon bör man göra detsamma gällande snabbare fordon. Enligt tysk vägtrafik lag är det lika mycket lag brott att inte flytta sig för snabbare fordon som det är att ligga för nära ett långsammare( om jag förstått det hela rätt?)Ja ringen är allmän väg, dock med fri fart på större delar av banan!

Bara för att någon kommer på 2 eller 4 hjul ofantligt mycket snabbare än andra betyder inte det att de kör aggressivt eller oansvarligt per automatik, inte heller betyder det att de kör race på TF.
Man får åka hur fort man vill på ringen och åker man inte tilläckligt fort gör inte det nåt för någon, men då måste man oxå enligt lag hålla höger!

AMEN!!

/Fürstenhoff.

Supramannen

Här sen Feb 2003

Fram för mer attack körning på ringen..

Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Re:

Supramannen skrev:
Vad är bästa BTG med turistbuss?

HighLevelofSweden
Tokholm
Här sen Apr 2004

Re:

Supramannen skrev:

"Bjuder" dig på en åktur i din GT2'a så skall vi se om det går att köra på attack med den!!

/Fürstenhoff.

Sörpan
Slåtte
Här sen Nov 2002

Jag blir en aning beklämd när jag ser en del inlägg i den här tråden. Vi pratar faktiskt om "touristenfahrt", ingen tävlingskörning... Tyvärr omkommer ju en del under dessa förhållanden, men det kanske inte går att komma ifrån helt. Håller med Gaute om att "ger man sig med i leken får man leken tåla" i viss mån, men man måste ändå hålla de där hornen i pannan under viss kontroll. Det är ju trots allt stora skillnader i prestanda mellan de olika fordonen på banan. Tidsjakt och full attack i alla väder betackar jag mig för, det hör hemma under tävlingar och/eller SportAutos körningar.

Nu har jag stuckit ut huvudet, får se om jag blir halshuggen för detta...

Jo, jag har kört ca 50 varv på Ringen...

"Raksträckor är bara en transport till nästa kurva"
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003

Re:

/Fürstenhoff. skrev:
Supramannen skrev:

"Bjuder" dig på en åktur i din GT2'a så skall vi se om det går att köra på attack med den!!

/Fürstenhoff.

Nä nä men jag vill gärna se dig köra snabbt med en bil..

Supramannen

Här sen Feb 2003

Re:

Sörpan skrev:
Jag blir en aning beklämd när jag ser en del inlägg i den här tråden. Vi pratar faktiskt om "touristenfahrt", ingen tävlingskörning... Tyvärr omkommer ju en del under dessa förhållanden, men det kanske inte går att komma ifrån helt. Håller med Gaute om att "ger man sig med i leken får man leken tåla" i viss mån, men man måste ändå hålla de där hornen i pannan under viss kontroll. Det är ju trots allt stora skillnader i prestanda mellan de olika fordonen på banan. Tidsjakt och full attack i alla väder betackar jag mig för, det hör hemma under tävlingar och/eller SportAutos körningar.

Nu har jag stuckit ut huvudet, får se om jag blir halshuggen för detta...

Jo, jag har kört ca 50 varv på Ringen...

Det är ju som Gaute säger upp till var och en att köra som man vill, bara man tar hänsyn åt båda hållen

Wihlle
Adressen är Norra Skåne, men mentalt i Moseltrakterna
Här sen Mar 2006

Re:

Niklas Falk skrev:
Supramannen skrev:
Vad är bästa BTG med turistbuss?

Jag satt och kollade kamerabilderna idag och jag tror att 25 minuter från utfart till infart är tiden för dagen.
Gör lite avdrag för accet innan bridge och avdrag för inbromsningen efter gantryt så är man nere på mina tider...

(10:37 - 11:02 var tiden jag fick fram av bilderna att döma)

Tokholm
Här sen Apr 2004

Re:

Supramannen skrev:
/Fürstenhoff. skrev:
Supramannen skrev:

/Fürstenhoff.

Nä nä men jag vill gärna se dig köra snabbt med en bil..

Ja du ser - låna mig din Tysk pulka så provar vi!!
(inte ett dugg aaaaaaaavundsjuk på dig)

Fick låna en 996T av sista årsmod förra året på "Ringen" av en av familje medlemmarna till oljeshejkerna som "bara" var moddad för ex antal 100000_ vad beträffar motor, chassi & styling vilket gav mig blodad tand vad beträffar Porsche då den var förbaskat lätt & rolig att köra på ringen till trotts mycket effekt & 19" lågprofils däck!! thumbs up thumbs up thumbs up

Nästa bil blir garanterat en GT2'a som du har eller 997T då inget verkar ge föraren mer på alla plan - inte bara bana!! thumbs up

/Fürstenhoff.

Ps!
Vi får väl se i vår när "kristalkronan" är klar om man kan ratta 4 hjul eller inte på "Ringen" och andra banor, eller om man enkom bara vart stor i käften!!
Ds!

HighLevelofSweden
Tokholm
Här sen Apr 2004

Re:

Sörpan skrev:
men man måste ändå hålla de där hornen i pannan under viss kontroll.

Håller med dig fullständigt vilket till trotts sker då döds siffrorna annars skulle vara flerdubbelt högre mot vad dom är i dag - och tur är väl det!!

Har kört ett antal hundra varv där nere och har under dessa upplevt 2 dödsfall vilket båda gångerna drabbat moppeförare som mig själv, men till trotts detta så måste jag säga att jag hitintills bara har positiva erfarenheter av turistkörningarna och den respekt förarna emellan som finns - om man bortser i från dom förvirrade Engelsmännen som hela tiden vill att man kör om dem på höger sida i stället för vänster och då speciellt föraren av "9DU" (996T) som förra året blev av med sitt årskort pga farlig körning!!

/Fürstenhoff.

Daniel E
Stockgholm
Här sen Okt 2006

Pajer och hojjar

Med anledning av den mer eller mindre allvarligt menade pajkastningen om mopeders vara eller icke vara på Ringen, så hade jag för ett tag sedan en intressant diskussion med en lokal och (som det verkade) insatt Nürburgbo. Han inte bara bor där utan hyr dessutom ut såväl boende som bilar, de senare för bankörning, och han har själv ett förflutet som tävlingsförare.

Mannen i fråga, tror han hette Frank, berättade en hel del om de diskussioner som pågår om Touristenfahrts vara eller icke. Logiken verkar vara att så länge inte fler förolyckas på själva banan än vad som "går åt" på vägarna i någon odefinierad närhet, så länge kommer detta att få fortgå och så länge kommer banan att vara öppen för betalkörning. Trots allt så genererar det business, och den som varit där under 80- och 90-talen kan ju med egna ögon konstatera att ett icke föraktligt uppsving har skett i området.

Vidare berättade Frank att man vid vissa tillfällen provat att separera bilar och hojjar, i alla fall sa han att enbart hojjar hade tillåtits vissa tider. Som jag förstod honom skulle det ha varit någon sorts försöksverksamhet, men resultatet av detta var bara att antalet krascher och olyckor skulle ha ökat. Deras tolkning av detta faktum är att utan bilar som kan drälla ut vatten och olja, riva upp grus och sten och allmänt ställa till elände för moppeförarna, då trissades farter och möjligen risktagande upp och i takt med detta så ökade olyckorna. Detta kan ju vara en intressant och något oväntad aspekt?
Att bannlysa hojjar hlet skulle bara resultera i att man fick motsvarande mängd (eller fler?) mc-olyckor ute på de kurviga vägarna i regionen, resonerade man vidare, och därmed får blandningen av 2- och 4-hjuligt fortsätta.

Det kanske mest intressanta i hela hans berättelse, medan han med ett ytterst lortigt vatten i en lortig vattenhink tvättade en hyr-super-7, var hur antalet förolyckade på banan räknades. Den årliga officiella siffran över döda på Ringen är ganska låg och det beror på att man enbart lär ska räkna de som dör på själva banan. Strategin är alltså att snabbt som attan få iväg den stackars skadade i en helikopter eller liknande i riktning mot närmaste sjukhus, och vips räknas han inte, även om han inte skulle klara den senare "medicineringen". Frank medgav att skulle man räkna på ett "annat" sätt så kunde man lätt komma upp i mångdubbelt antal svårt skadade och förolyckade.

Jag kan givetvis inte gå i god för att det han berättade är korrekt, men det kan ju vara så att de som styr och beslutar där nere trots allt är lite påhittiga, och att även de vill att spektaklet ska få fortgå länge än.
Man kan ju bara spekulera i att tyskar i närheten av Adenau och Nürburg kan ha samma bevekelsegrund för Toursienfahrt som den svenska regingen har för att sälja JAS-plan till vem köparen än skulle vara...
Jag vet inte om jag sticker ut hakan när jag gissar att Business och Money kan vara sådana bevekelsegrunder?

Som sagt, sant eller inte, jag vet inte. Döm själva. / Daniel

Slåtte
Här sen Nov 2002

Det där med hur man räknar antalet förolyckade stämmer så vitt jag vet.

"Raksträckor är bara en transport till nästa kurva"
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Verkligheten är relativ.
Du bedöms ju inte av den"faktiska" verkligheten utan den upplevda, så det är ju helt naturligt att de vill hålla nere negativ statistik samt försöka få businessen att fortsätta så länge som möjligt (oavsett om det är födan för dagen, entusiaster eller pengainhåvande krösusar).
Beroende på vilket säkerhetsteam som jobbar på slingan så kan det ju vara en fördel att lyfta dem till sjukhus så snabbt som möjligt. Det är ju inte säkert att de har F1's faciliteter på plats.
Sen är det ju bra för organdonation om donatorerna kommer under hantering så snabbt som möjligt (ruggigt men sant, men garanterat inte drivkraft för sämre säkerhet iaf)

Hur mycket mer populär skulle Ringen behöva vara för att det skulle fungera att köra den som avstängd väg? Skulle det krävas en fördubbling av hardcoreintresserade (eftersom försäkringssituationen blir väldigt annorlunda)?
Undrar vad varven skulle kosta med ett sånt upplägg (kanske inkluderat en miniförsökring)? 100 Euro eller mer?
Med ett sånt alternativ så är det ju lätt att inse att de vill ha kvar TF till nästan varje pris.

Göte RS6 Sjögren
stockholm
Här sen Maj 2004

Verkligheten är relativ.
Du bedöms ju inte av den"faktiska" verkligheten utan den upplevda.

Detta är oxå en av anledningarna till varför det alltid kommer att vara diskutioner på ringen om vem som kör aggressivt eller vårdslöst o s v. Många kan uppleva ett snabbare fordon som aggressivt. Till trots att detta fordon i princip inte alls är aggressivt, utan det som föranleder denna anklagelse är egentligen den enorma fartskillnad mellan dess två fordon.

Alla på ringen har helt enkelt olika referensramar. Allt kan misstolks o det grövsta, och kommer ofta att feltolkas(edit ha olika uppfattningar om). Vad en tycker är fort tycker en annan är långsammt, o s v, o s v!
T e x om man snällt försöker meddela sig när man kommer ifatt ett mycket långsammre fordon kan jag blinka med helljus.

Min egentliga tanke med detta är endast att höja säkerheten då jag vet att jag kör mycket fortare än den jag blinkar på, således vill jag göra dom uppmärksam. De flesta har inga problem med detta och de flyttar sig då de får möjlighet. Några skulle jag säga, kanske inte ser i backspegeln, fair! Men det finns oxå de som känner sig uppenbart kränkta skulle jag tolka det som. De totalt vägrar att flytta sig, man kan ligga efter i km och när man väl kommer förbi ser man dom inte i backspegeln efter ett kort tag. Vad fanns det för anledning att ligga och blocka ett snabbare fordon.

Dessa killa måste tro de befinner sig i en race situation, för de är väl just då man blockar ett snabbare fordon, helt ok. Men på TF är det inte race, enligt god sed(man uppmanas av text på bommarna att ligga höger) samt lag stöd går man höger om snabbare fordon kommer bakifrån.

Hur vet man då att fordonet ibak är snabbare, jo har man helt plötsligt en bil i backspegeln under varvet som man tidigare inte hade där, ja då får man anta att det fordonet är snabbare. Ingen prestige...gå höger!

Lika så är det mot lagen att försöka köra om ett fordom som är på väg att köra om dig. Således har man gått höger och släppt, ja ger man då gas för att ligga och pressa vidare mot det snabbare fordonet man just släppt gör man sig skyldig till brott.(enligt almäna tyska väglagen)

Personligen hade jag inga problem med bussarna, de var sällan på banan och om de var där hade de vett att ligga höger(långsammare fordon)

Mitt största problem är egentligen inte så stort, men det är alla dessa supersnabbar bilar och bågar med långsamma förare som inte fattar att gå höger om ett snabbare fordon kommer! om de ändå kunnde göra som bussarna, ligga höger. Nåväl inget stort problem, bara killar med prestige
De allra flest gör det jättebra, jag har väldigt stort överseende med de som inte sett mig i backspegeln. Man märker sådant!
Slutligen, nej jag kör inte race på TF, bara för att man råkar kört snabbare än en annan snabb förare får man ofta höra moralsnacket....detta är inte ett race. Snacka om prestige. Vet inte hur ofta killar jag inte känner kommer fram och säger , ehh du körde om mig, ehh jag hade kalla däck det är inget race detta säger de.....nä men gå höger då om det inte är ett race och om du är ett långsammt fordon !
Det är åter igen endast i race situation man får allas goda samtycke om man som långsammare fordon blockar ett snabbare fordon, inte på TF! GÅ HÖGER!

stockholm
Här sen Maj 2004

Detta året tills i nu har 10 personer dött på ringen. Är det många eller få, döm själva.
Undrar hur många som dött under detta år i trafiken kring sthlms området. Eller säg kring Madrid?

Fixhult
Här sen Apr 2004

Ljustutan är ju just en sån grej som uppfattas väldigt olika, allt från vänligt önskan/påtalande om plats till värsta inviten till roadrage.

Är inte grundtanken att NS skall fungera som vänstraste filen på Autobahn? Det är ju inte alla som klarar av den heller (har jag hört, har ingen bil som har där att göra ).

qvisfr
Lidköping
Här sen Aug 2005

Vad F-N!!

Jag ÄLSKAR stället iaf!!!!!

Citera
HighLevelofSweden
Tokholm
Här sen Apr 2004

Re:

Qvisfr skrev:
Vad F-N!!

Jag ÄLSKAR stället iaf!!!!!

AMEN!!

/Fürstenhoff.

Björn
Tystberga
Här sen Mar 2004

Göte RS6
Bara man tar hänsyn när tex en långsam bil (tex en golf) med orginaldäck går in i ett rellativt snabbt parti och blir ikappåkt där så är det ju lämpligt att denne får köra genom kurvpartiet innan han släpper plats. Han kanske åker med mindre marginal än den som kör ikapp i förhållande till grepp och motor och dyker den snabbare innanför i en vänstersväng kan det bli väldigt kritiskt. Riskerna är stora med oerfarna i snabba bilar som inte kan bedömma dessa situationer och fartskillnaden.
Citera
HighLevelofSweden
Tokholm
Här sen Apr 2004

Re:

Björn skrev:
Göte RS6
Bara man tar hänsyn när tex en långsam bil (tex en golf) med orginaldäck går in i ett rellativt snabbt parti och blir ikappåkt där så är det ju lämpligt att denne får köra genom kurvpartiet innan han släpper plats. Han kanske åker med mindre marginal än den som kör ikapp i förhållande till grepp och motor och dyker den snabbare innanför i en vänstersväng kan det bli väldigt kritiskt. Riskerna är stora med oerfarna i snabba bilar som inte kan bedömma dessa situationer och fartskillnaden.

Helt rätt tänkt!! thumbs up

/Fürstenhoff.

Nürburgring
Inga turistbussar.
<<   1, 2, 3   >>
6846 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande