Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Frontkrockad Porsche något att ha?
<<   1, 2
4730 besök totalt
folkswagers
Stockholm
Här sen Jul 2006

Trådstartare
Re:

patand skrev:
tisu001 skrev:
- Bilen står sedan kvar för att fixas till hos Fmotorsport i "Jönköping" och levereras till mig på överenskommet datum då även slutbetalning på runt 25% sker.

Har aldrig köpt bil på detta säg utan betalat och tagit med mig bilen förut. Finns det något jag som köpare ska tänka på i detta läge?

En sak att tänka på är att bilen inte är din enligt lagen förrän den har lämnat området som disponeras av säljaren. Vet inte hur detta spelar någon roll egentligen i praktien men kan ju vara bra att veta att så länge bilen står kvar hos honom spelar det ingen roll om du har betalat 0 eller 100% av köpesumman, bilen är inte din förrän den flyttats därifrån.

Sen antar jag att du kan komma tillbaka till platsen med din nya bil rätt snart och bilen fortsätter ju att vara din då iof...

Jag hade iaf kollat upp vad som gäller med försäkringar osv om något skulle hända med bilen innan den är flyttad från platsen.

Bra kåmment!

Gäller ovan även om vi skriver kontrakt + postar ägarbytespapper?

Kollade med Trygg-Hansa om jag som ägare överlämnar nyckel till någon så gäller inte bilens försäkring alls utan företaget måste ha tecknat en försäkring som täcker kundernas bilar.
Citera
patand
Tystberga
Här sen Feb 2004

Re:

tisu001 skrev:
Bra kåmment!

Gäller ovan även om vi skriver kontrakt + postar ägarbytespapper?

Kollade med Trygg-Hansa om jag som ägare överlämnar nyckel till någon så gäller inte bilens försäkring alls utan företaget måste ha tecknat en försäkring som täcker kundernas bilar.

Så vitt jag har förstått så spelar det ingen roll om kontrakt skrivs osv. Det är nämligen på konsumentverkets kontrakt som jag fick nys om denna detalj med att man måste flytta bilen:

Konsumentverket skrev:
OBS! För att bil och utrustning ska bli köparens egendom får de inte stanna kvar på plats som disponeras av säljaren.

Kontrakten finner du här: http://www.bilar.konsumentverket.se/mallar/sv/artikel.asp?lngCategoryI . . . .

Kanske är det skillnad om det är ett företag man köper av då detta kontrakt ju är avsett att användas mellan privatpersoner.

Lycka till iaf!

Puppan
El Stockholmo esta el SVINinge
Här sen Nov 2002

Re:

Fredrik C skrev:
Puppan_reserv skrev:

Jag har tänkt att lägga upp en tråd här också. Jag har bara inte fått arschlet ur vagnen så att säga! Men det kommer :-)

Var inne på Z o kollade på ditt bygge. Jag fick haksläpp!!! Upp med en tråd, det är kärran värd thumbs up .

ok jag lovar

folkswagers
Stockholm
Här sen Jul 2006

Trådstartare
Valde att inte fullfölja affären och letar vidare efter ett mindre struligt objekt.
Citera
Allmänt banåkaforum
Frontkrockad Porsche något att ha?
<<   1, 2
4730 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande