Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
NYARE BMW GÅR INTE ATT VÄXLA SNABBT...
<<   1, 2
4551 besök totalt
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002

Re:

Handlarn skrev:
Det blir lite tradigt i längden att skriva inlägg när man hela tiden får mothugg och lockar fram alla besserwissar. Vore lite trevligare med svar på frågan, eller åtminstånne intelligenta gissningar.

PS.
Vänligen bortse från felstavningar eller att jag själv ibalnd kan agera besserwisser.

Prova att läsa inläggen uppifrån så har du fått ett antal svar med mer eller mindre rätt gissningar/facit.

om man påstår att solen lyser rosa så kommer nog många tycka att den mestadels lyser gult...

Här sen Feb 2003

Re: NYARE BMW GÅR INTE ATT VÄXLA SNABBT...

Handlarn skrev:
Rolle Scirocco skrev:
Handlarn skrev:
Rolle Scirocco skrev:

De flesta bilar har dylika funktioner idag! Målgruppen är inte banåkning...

Det argumentet håller inte om det är monterat på en M3:a.

Varför skulle det argumentet hålla för att det är en M3

Jag kanske gör dig ledsen nu men ser inte en M3 som en banåkningsbil, och tror inte bmw själva gör det heller. M3 är ingenting annat än en vanlig shoppingvagn i sedanversion.
Börjar vi prata porsches RS-versioner med bur etc så finns det tydliga tecken vad de tänkt bilen ska användas till.

Hur många RS körs på bana egentligen. Överhuvudtaget tror jag ingen biltillverkare har som målgrupp att sälja bil till folk som kör bana, lite snävt tror jag. Att man däremot tar fram en bil som är mångsidig och klarar såväl vardagkörning som banåka är en annan sak. Där är BMW en ledare, inte ens porsche kan matcha det. Undrar hur många fabrikanter som utvecklar bilen på nordslingan? Har inte dom banåka som ambition?

Ehh

Jag vet ingen bmw som trivs på nordslingan förutom csl, porsche är ju alltid snabbare än bmw där så jag förstår inte alls ditt tänk

Du får köpa en bil som är en race bil och du vill åt bilar utan kompromiser, eller så får du bygga om bilen till eget tycke, finns ingen biltilverkare som optimerar sin bil för endast en kund grupp, biltillverkar vill sälja massa bil som ska passa massa folk

beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003

om man bortser från Porsche vs. BMW vs. banbilsdiskussionen, kan någon förklara vad mojängen på första bilden egentligen är?

Är det en strypning? Någon sorts dämpare? Vad gör det för att sabba koppingskänslan?

Mvh.

Puerto Vallarta
Här sen Sep 2004

Re:

beepbeep skrev:
om man bortser från Porsche vs. BMW vs. banbilsdiskussionen, kan någon förklara vad mojängen på första bilden egentligen är?

Är det en strypning? Någon sorts dämpare? Vad gör det för att sabba koppingskänslan?

Mvh.

Spara drivlina och reparationer.
Göra det mjukare att parkera bilen utanför affären.
Så fatta jag det iallafall när jag läste i länken Handlarn bifoga

MexBeetle -90 1600cc
Citera
bmwsson

Här sen Jan 2003

Trådstartare
Re:

Roger Gustafsson skrev:
beepbeep skrev:

Mvh.

Spara drivlina och reparationer.
Göra det mjukare att parkera bilen utanför affären.
Så fatta jag det iallafall när jag läste i länken Handlarn bifoga

Man tycker det borde innebära mjukstarter men min 320Si är helt omöjlig att mjukköra. Det vill säga, köra utan ryck. Det verkar som om kopplingen har ett läge på nedkoppling och ett annat på uppkoppling. Jag har inte upplevt det på andra bilar än BMW. Men det har inte med strypkopplingen att göra. Så har jag upplevt på alla BMW jag kört utom 120D -07, den lådan och kopplingen är nästintill perfekt.

Här sen Aug 2003

Re:

Supramannen skrev:
ser inget fel i det hela

Körningen blir ganska ryckig då strypventilen låter kopplingen slira lite. Har man då fel läge på gasen så blir det jobbigt. Man kan i princip kliva av kopplingen utan att få hjulspinn vilket känns lite märkligt. Körningen blir märkbart smidigare om man plockar bort ventilen.
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003

OK, så det är bara en strypning? Fast förhindrar det inte kopplingspedalen att tryckas in snabbt också? Är det inte bara att skruva bort den?

Här sen Aug 2003

Re:

beepbeep skrev:
OK, så det är bara en strypning? Fast förhindrar det inte kopplingspedalen att tryckas in snabbt också? Är det inte bara att skruva bort den?

Japp, på de åldre bilarna ett litet mellanstycke i metall med ett betydligt mindre hål än innerdiam på slangen/röret. Man kan trampa normalfort men tillbakaflödet bromsas hårt. Man plockar bort den på ett par minuter och luftar som vanligt efteråt. Körkänslan blir otroligt mkt bättre.
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003

Re:

BMWTobbe skrev:
Supramannen skrev:
ser inget fel i det hela

Körningen blir ganska ryckig då strypventilen låter kopplingen slira lite. Har man då fel läge på gasen så blir det jobbigt. Man kan i princip kliva av kopplingen utan att få hjulspinn vilket känns lite märkligt. Körningen blir märkbart smidigare om man plockar bort ventilen.

Tror nog BMw har valt att ha den där på grund av ett syfte, dom annser nog den behövs för den mål grupp dom har tänkt sig för denna bil....

bmwsson

Här sen Jan 2003

Trådstartare
Har kollat i ETK'n. M3:an (-89) och 316 compacten (-00) hade den inte men däremot 318 touringen (-03). Även 120D -07 har den men på den känns kopplingen bra, lustigt. Men även den ska jag ta bort.

Att de finns en vits med strypningen på motorstarkare bilar kan man kanske förstå men på en 320Si med 173hkr? Sen att känslan försämras rimmar inte riktigt med BMW.

Puerto Vallarta
Här sen Sep 2004

Den finns där som sagt säkert av en anledning. Bmw har säkert kommit på att den behövs för att alla (även klåpare) ska kunna köra Bimmer.
Många köper ju inte Bmw för körkänslan utan bara för att det är just en Bmw.
Tur man kör Skoda som bruks o slipper bekymra sig om sånt!

PS Gamla E36 Alpina B3 är den roligaste "Bmw" jag kört! thumbs up
Snygg var den med!

MexBeetle -90 1600cc
Citera
Sörpan
Slåtte
Här sen Nov 2002

Min brors 325 E46 är ganska svår att köra ryckfritt, jämfört med min Z3M som man kan slököra på ett helt annat sätt. "Kärringstopp" på 325:an är inte ovanligt.

"Raksträckor är bara en transport till nästa kurva"
Citera
Zoomzoom
Kungälv
Här sen Okt 2003

Grejen på den ursprungliga bilden är väl vad som normalt kallas Peak Torque Limiter. Det är normalt en strypning som är aktiv endast när man släpper kopplingen (och inte när man trampar ner den). Syftet med den är att man inte skall kunna släppa upp kopplingen hur fort som helst. Normalt trimmas den för att låda, slutväxel, drivaxlar mm skall överleva om kunden varvar till varvstopp och drar kopplingsfoten åt vänster. Samtidigt så brukar man försöka se till att man inte noterar att den finns under alla andra körfall.

Att man tycker bilar är svårmanövrerade under andra körfall brukar normalt inte PTL:en vara skyldig till (om man inte stryper väldigt mycket) utan brukar mer bero på kopplingens pedalkurva, dubbelmassesvänghjulets avstämning och motorstyr i allmänhet.

Laholm
Här sen Nov 2002

Har samma skit i min bruksbil - helt hopplöst att försöka köra mjukt....

BMW i4 M50
Citera
Skruva banåkabil
NYARE BMW GÅR INTE ATT VÄXLA SNABBT...
<<   1, 2
4551 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande