| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
stelbakaxel 4link infästning & fjderbensinfästning?
|
18778 besök totalt |
|
Re:
Jaha, vad skall jag hitta på nu då (här gör man ju ingen nytta längre )?
_________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||||
|
Får inte du samma problem som jag oroar mig för.. att kardanens stödlager hamnar så långt framför främre fästet att kardanen tar i när bakaxeln fjädrar ner (eller att fästet måste sitta så lågt att man får löjligt låg markfrigång).
Kul att se sin bild i en annan tråd. _________________ Arne Lindgren |
||||||
|
Re:
snabb skiss Du menar att V krockar med kardanen som ligger på X
_________________ Marty Cronvall |
||||||
64mm=ytterdiamter? Innerdimater ca=???? Jag suger på Johan Lekås kommentar om vriding i axen vid sido last. Hmm sen en rättesle, min gämnviktsberäking är lite fel. skall fixa det, håller på att renskriva. Men prinsipen är rätt över stagen 0,5 undre 1,5 _________________ Johan Sjölinder |
||||||
|
Re:
_________________ Marty Cronvall |
||||||
|
Re:
Mmm, för mig verkar stödlagret hamna nånstans i höjd med själva X-et, alltså mitt i det sexkantiga hålet i din ram. _________________ Arne Lindgren |
||||||
|
Re:
Jag antar utmaningen
Med hjulradien r = 310mm och (fulings antagande) Facc = 10000N (1000kg och accelaration på 1g) a = r -150 = 310 - 150 = 160mm b = 2 * 150 = 300mm Fö = Facc * a/b = 10000 * 160/300 = 5333N = 533kg (det här är dragkraften på de två övre stagen tillsammans) Fu = Facc + Fö = 10000 + 5333 = 1533kg (det här är tryckkraften på triangelns infästning i karossen) (För att minimera Fö och Fu vid acc/broms så ska man alltså minimera måttet a och maximera b) Var är felet fuling? Har du varit inne å editerat?
om man höftar till en sidokraft på 500kg = 5000N så får man Fsida = 5000/2 = 2500N Fx = 2500/tan(32 grader) = 2500/(500/800) = 4000N = 400 kg Fxö = Fx * 1000/700 = 5714N = 571kg Fstag = Fsida/sin(v) = 2500/sin(32 grader) = 4718N = 472 kg Fx och Fxö (på höger och vänster sida) kommer vrida axeln åt var sitt håll Det vridande momentet runt axelns centrum borde det bli M = Fx * (avstånd till axelcentrum) + Fxö * (avstånd till axelcentrum) (Med måtten a och b samt hjulradien r: M = Fx * (r-a) + Fxö * (a+b-r)) Med fästena 150mm från axelcentrum blir det M = 4000 * 150 + 5714 * 150 = 1457100Nmm = 1457Nm Så om man vill kan man testa att hänga 150kg på 1m stång i axelfästet och se vad som händer...
(OBS att det ser ju fint ut med alla figurer å så men det kan ju vara helt FEL. får se vad fuling säger...) _________________ Johan Lekås |
||||||
|
Jag hadde skrivit
Fx-Fö-Fu=0 samma fel på momentet, - istället för + Gav (med däcksrade 300mm) Fö-->-Fx*0,5 Fu-->Fx*1,5 +Fx Förhållandet mellan karfterna stämde men inte riktingen
Felet är ju att Fx och Fu går åt samma håll + Exvatioen stämmer men var felskriven
och japp, jag jag har editerat: Sorry Johan, jag skulle väntat lite till. Skall kolla rästen _________________ Johan Sjölinder |
||||||
|
Vore det inte bättre att vända på övre triangellänken så att spetsen sitter på klumpen. Då rör sig inte hela triangellänken lika mycket när ett hjul fjädrar in/ut.
Jag personligen hade skippat i triangellänken då länkhuvet i "spetsen" kommer få ta mycket stryk. Jag hade istället satt två stag som pekar mot klumpen. Blir enklare att bygga. När det gäller avståndet mellan övre och undre fästpunkter så är 30cm mycket väl tilltaget. Man klarar sig utmärkt 18-20cm utan att behöva bygga monster fäste. Gula stagen är övre länkarmar och blå undre
_________________ Jacob Blomqvist Honda SC CC Elise S2 |
||||||
|
Re:
också en tänkbar variant, men den har ju andra nackdelar. Då får man ingen vridning av axeln i kurva, men vid acc/broms istället: Eftersom triangeln inte stödjer axeln ute vid hjulet utan vid klumpen så kommer acc/broms-krafterna (som verkar i hjulets kontaktpunkt med vägen) att vrida axeln. Sen kan det bli rätt rejäl böjning av axeln vid acc/broms också. Ta acc som exempel: Kraften i hjulets kontaktpunkt med vägen och kraften i det övre staget drar åt samma håll (framåt) i axeln ute vid hjulet, medan triangelspeten trycker axeln (bakåt) i mitten på axeln = böjning om man tar de redan beräknade krafterna från fulings exempel ovan blir det ca 1500kg som trycker axeln bakåt i mitten, och ca 500+250 kg som drar axeln framåt ute vid varje hjul. Ganska rejäl böj-påkänning tycker jag det verkar (även om siffrorna är ett extremfall)
Varför är det en nackdel? _________________ Johan Lekås |
||||||
|
Re:
Sätt ett lager i spetsen på V:et också. Mjukiflex-bussningarna; 'kommer att göra att bilen svänger med bakhjulen, men de kommer lyckligtvis att svänga åt rätt håll. För att minska axelvridningen; 'gäller samma regler som för fyrlänk: Lika långa och parallella. _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||||
|
Re:
samt att vi slipper låsningar. _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||||
Frågan är också om man villa ha rc still eller konstant CGH-rc. Sitter spetsen på 3-angen i axen är rc still Sitter spetsen i karrosen är CGH-rc konstant _________________ Johan Sjölinder |
||||||
|
Re:
Vilka låsningar? Med tre infästningspunkter i karossen blir det väl inga låsningar? _________________ Johan Lekås |
||||||
|
Roligt att så många engagerar sig... Jag bockar o bugar..
Bilen ska som jag skrev innan användas både på strip , bana & att drifta med. man får kompromissa . jag litar på er. så skriv & rita hur jag ska bygga så blir det super .. Tack ytligare en gång... _________________ Marty Cronvall |
||||||
|
Re:
Att klumpen lossnar från axelrören eller att axelrören vrider sig är ytterst ovanligt så man kan nog glömma de krafterna. Vanligare är då att fästena lossnar från klumpen då den är gjord i gjutstål vilket är lite svårare att svetsa i. Men jag tror på ett sådan här bygge så finns inte de möjligheterna då det är för lätt bil, för liten motor och för lite grepp. _________________ Jacob Blomqvist Honda SC CC Elise S2 |
||||||
![]() |
Skruva banåkabil
stelbakaxel 4link infästning & fjderbensinfästning?
|
18778 besök totalt |