| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Blästersand i diffen!?
|
4023 besök totalt |
|
Jag tycker absolut att du ska plocka isär hela diffen och gå igenom den!!
Men jag hade aldrig gjort det själv eftersom jag tycker det är helt onödigt |
||||||
|
Kör ned med diffen till Bertil Carlsson och be honom titta på den.
Han har sett över min slutväxel till sjuan ett par gånger och alltid gjort ett bra och prisvärt jobb. Dessutom vet han vad han gör _________________ Lotus 2-Eleven Honda K20 replika projekt Porsche 911 Turbo -02 |
||||||
|
oj, den här tråden blev lång snabbt.
Tack för alla konstruktiva förslag. Jag kanske skulle förtydliga lite eftersom några inlägg nämnde något om att ta bort lamelldiffen etc.: I diffhuset satt vid tillfället INGEN diff, bara pinjongaxeln med sina lager. Anledningen till att diffhuset är nerplockat är att jag köpt en lamelldiff som ska i. Planen var att även byta packboxarna till drivaxlarna, men att inte röra pinjongen. Jag ska klura lite till innan jag bestämmer mig; kanske blir det ett besök hos Bertil. Att han vet vad han gör är det ju knappast något tvivel om; detsamma gäller ju inte riktigt mig, även om jag tror att jag reder ut det ursprungligen tänkta arbetet.
_________________ Dennis Kullman Miata -93 clubräser Lotus Exige S240 2010 |
||||||
|
Re:
Det var ganska klart, problemet med "fullösningen" är att du inte kommer få ut all sand och om det rasar så kommer du får byta alla delar och inte bara lager, klämhylsa och packbox. _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||||
|
Re:
Jo... jag ska plugga manual lite till, sen kanske jag kan få hjälp härifrån med trix för att slippa anskaffa specialverktyg.
||||||
|
Re:
Åk in till Naser så fixar han nog den för en hundring!!
|
||||||
|
Ni som kan meka med sånt här; varför behövs klämhylsa?
Är det tabu att ta isär och sätta ihop igen utan att gå igenom hela proceduren för att mäta axialspel etc. för pinjongen? Tips mottages tacksamt; det vore kul att plocka lite med det själv; om det sen går åt pipan får jag väl gå till Bertil med en hög med delar och svansen mellan benen.
||||||
|
Klämhylsan används för att sätta lagom tryck på pinjonglagren. Det brukar finnas ett värde över hur tungt pinjongen skall snurra då klämhylsan är lagom hoptryckt. Alltså inte hur hårt pinjongmuttern skall dras, utan hur tungt det är att snurra på pinjongen.
Det är inte så krångligt att ta bort pinjongen och sätta dit pinjongen. Det som behövs är ett långt dragskaft (jag använder ca 1 m långt rör) och något verktyg för att hålla still medbringaren (stor rörtång). Jag använder aldrig mutterdragare, då känner man inte hur gängorna är. Slå aldrig direkt på pinjongen för att få den att lossna efter du tagit bort medbringaren utan använd en stor don av aluminium eller annat mjukt material. Se till att fånga upp pinjongen så en inte far i backen när du slår loss den. Sen är det bara att tvätta för glatta livet. Smörj in lagren med ny olja, och montera tillbaka. Byter du packbox (lättare att tvätta främre lagret) så rekommenderar jag att du fyller med lite fett på insidan där fjädern sitter (då hoppar inte fjädern bort när du slår in packboxen), samt lite på tätningsytan. Dit med en ny klämhylsa och dra ihop, glöm inte loctite på pinjongmuttern. Jag brukar dra med ett normallånt dragskaft i början när du inte orkar längre är det då dags för klämhylsan att "böja sig". Byt till långt skaft, dra lite grann, ta loss och känn om det är glappt. Om det fortfarande är glappt, dra lite till. Fortsätt så tills allt glappet försvinner. När glappet är borta så är det dags att börja känna hur tungt det går att snurra pinjongen. Den ska gå lagom tungt, ge lite motstånd men du ska inte behöva käma för att vrida runt den med händerna. Ibland kan rullarna i lagren lägga sig lite konstigt, vilket gör att det går trögt att snurra i början, men de brukar lägga sig rätt om man snurrar något varv alternativt knackar lite lätt med en hammare på medbringaren. om du kände hur tungt pinjongen gick innan du fick blästersand i axeln så är det en bra utgångspunkt för hur tungt den bör gå. Kanske lite tyngre nu om du har ny packbox.. När du monterat i differentialen mäter du kuggspel och justerar vid behov (borde dock inte behövas eftersom den bevisligen varit monterad förr med samma shims). Vill du kan du ju använda märkfärgen jag skickade ti dig och kolla om du får vettig märkbild. _________________ Daniel Gustavsson |
||||||
|
Daniel, du är en klippa.
Jag bockar och bugar.
EDIT: Kollade manualen igen; det som kräver ett (ganska enkelt) specialverktyg är när man ska mäta upp för shims, men det kanske man bara gör när man byter lager eller axel? Då blir det nog mek ikväll.
Klämhylsa beställer jag från Mazda antar jag, för det är väl inga standardprylar? _________________ Dennis Kullman Miata -93 clubräser Lotus Exige S240 2010 |
||||||
|
Instämmer med tidigare talare, isär med grejorna bara.
Så mycket jobb är det fan inte Dennis. Du behöver inte schimsa om du inte byter lager. ytterbanorna blir kvar i huset och ena innerbanan får du ut framåt. Den inre är pressad på pinjongaxeln. Du kan behöva knacka lite på axeln för att få den att trilla igenom, lägg något mjukt under så du inte skadar pinjongen när den landar. Lägg inte fingrarna där bara
och som sagt, ny presshylsa. Kolla upp åtdragningsmoment eller motståndsmoment vid vridning, det ska bara vara någon Nm i motstånd när du drar runt bara pinjongaxeln. Du får absolut inte släppa på förbandet när du väl spänt ihop det, då måste du byta presshylsan emellan lagren. Det ska dras till bara precis så att du känner ett lätt motstånd, väldigt lätt. och olja in ordentligt vid monteringen med korrekt olja, för det påverkar motståndet. Bara ring om du undrar över något, jag har skruvat mycket diffar.. EDIT: jag såg inte daniels utförliga inlägg innan. |
||||||
|
Tack Krille, med din och Daniel's hjälp är nu alla tvivel borta; ska bara städa lite på arbetsbänken efter dagens strul med att dra av lagren från diffen (avdragaren var lite för klen; får kolla om någon annan av de vi har på jobbet passar i de ganska små urtagen för avdragarens klor).
||||||
|
Re:
Annars får du modda klorna lite. |
||||||
|
Re:
Tror inte att de på jobbet uppskattar det.
||||||
![]() |
Skruva banåkabil
Blästersand i diffen!?
|
4023 besök totalt |