Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Racetech
Spridare
<<   1, 2
1 besök senaste veckan (12324 totalt)
LuddeR
Täby/Sthlm
Här sen Feb 2003

Re:

Göran Malmberg skrev:
Den första tanken som jag får är varför väggarna skall vätas. Det ger ju någon sorts eftersläpning av förångat bränsle som kommer in till cylindern, avhängigt värmen som för tillfället råder i kanalväggen samt gashastighet. Låter lite svårkontrollerat att ta hänsyn till sådana faktorer.

Jag har tittat på sae papper vad gäller just hur man lägger strålen mot ventilen, där man tar hänsyn till hur ventilen är placerad i förhållande till förbränningsrummet. Beroende på spridarens avstånd till ventilen och hur rak väg strålen kan få mot ventilen så väljer man hur många graders spridning strålen bör ha. Jag har dock inte tittat på papper som beskriver just bredare strålbild för att med "flit" träffa kanalväggar för att väta dessa. Hur strålen träffar grytväggen beskriv däremot mycket viktigt, och man vill inte få för stor träffbild på dessa väggar då detta gör att avgasvärdena far i väg. Denna "gryt noggrannhet" med strålen är inte särskilt viktig ur andra synvinklar än avgasvärden.
Det jag själv noterat vad gäller spridarens öppnin-stangningstider i förhållande till vevaxel rotationen-ventiltiderna, så är det skillnad på hur lätt motorn startar. Vilka gradtal som gäller är nog avhängigt installationen i sin helhet.
Jag skall göra en ny spridarbänk så jag kan kolla spridarbilder och atomisering, mäta-matcha flöden och mäta offset tider. Bosch anger ju numera spridning så att man kan välja.
När det gäller atomisering vid olika tryck så uppför sig olika spridare olika. Därför måste man välja en spridare som fungerar vid de laddtryck det är frågan om, om man vill vara noggrann. Jag upplever det som att man mest talar om storleken på spridare och glömmer alla andra faktorer som kan vara viktiga. Blixtfotografering av strålen fryser droppbildningen i strålen och man ser rätt bra hur atomiseringen är.

mvh
Göran

Det handlar inte om att med flit väta väggarna, men det är oundvikligt att de väts. Och därav kompensering. Vid steady state så hamnar väl vägvätning/förångning i något jämviktsläge. Det svåra är vid transienter av olika slag. Men som sagt, emisionsbiten är nog en stor anledning.

om du behöver hjälp med att mäta några spridare kan jag kanske bistå med det.

Tänk på att spridarens drivkrets påverkar hur snabbt den öppnar och stänger. Olika variantera av snubberkopplingar beter sig olika.

Kom och f.ö. att tänka på en kallender från BMW-motorsport med bilder på tävlingsmotorer. Där hade de på en 6cylindrig motor satt spridarna nästan 90 grader mot kanalen. Spridartypen var bosch flerhålsspridare. Känns som att vid sådan installationer Borde man nästan ha koll på hur pulserna agerar i insuget.

Hellre Nürburgring än vigselring
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003

Tänker du på en viss EV6 spridare, som har mycket bra atomisering och bred spridningdbild? Jag lurade själv på vad den spridaren var avsedd för. Min direkta tanke var att den var avsedd för en rätt tvär vinkel mot kanalen, kanske med anledning av praktisk montering. Självklart har man koll på hur man monterar i sådana lägen, men utan att veta alla orsaker och ingående kompromisser så är det svårt att dra några växlar på sådant. Skulle varit kul att testa denna spridare innan jag vinklade om mina ingångar men det var liksom lite dyr...
Göran

Bromma
Här sen Feb 2003

Nu har jag kört Bosch 214cc som sitter i Volvo motorer. Här plåtad vid olika tryck 3,0 bar och 4,5 bar. Den ger bättre atomisering (visuellt) vid det högre trycket.

4,5 bar

3 bar
För att inte få lokalen full med bensin ångor så har jag en rejäl utsug bredvid spridar anläggningen, där ser man rätt bra hur mycket finfördelade bränsleparticklar som lätt föjer med luftströmmen åt höger. Denna spridarenser ju klart BRA ut vad gäller finfödelning, något att använda som lågfartsspridare...

Det jag även mäter är öppningstiderna, offset som spridaren har. Det mäts vid olika voltspänningar, vid start av motor kan ju spänningen sjunka radikalt samt i olika drifts situationer som när en kylfläkt slår på m,m. Då får man en kurva som visar hur spridaren bör kompenseras för detta. Spridaren behöver även en spänning för att överhuvud taget öppna, t,ex vid en given öppningstid samt bränsletryck, och under en kort bit så är öppningen inte linjär.

Spridare
<<   1, 2
1 besök senaste veckan (12324 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande