
18 Sep 2011 11:39
Nu har jag kört Bosch 214cc som sitter i Volvo motorer. Här plåtad vid olika tryck 3,0 bar och 4,5 bar. Den ger bättre atomisering (visuellt) vid det högre trycket.
4,5 bar
3 bar
För att inte få lokalen full med bensin ångor så har jag en rejäl utsug bredvid spridar anläggningen, där ser man rätt bra hur mycket finfördelade bränsleparticklar som lätt föjer med luftströmmen åt höger. Denna spridarenser ju klart BRA ut vad gäller finfödelning, något att använda som lågfartsspridare...
Det jag även mäter är öppningstiderna, offset som spridaren har. Det mäts vid olika voltspänningar, vid start av motor kan ju spänningen sjunka radikalt samt i olika drifts situationer som när en kylfläkt slår på m,m. Då får man en kurva som visar hur spridaren bör kompenseras för detta. Spridaren behöver även en spänning för att överhuvud taget öppna, t,ex vid en given öppningstid samt bränsletryck, och under en kort bit så är öppningen inte linjär.
_________________
Hemipanter Göran Malmberg