| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Allmänt banåkaforum
Banåkningsbil med mindre budget (15-20k)?
|
<< 1, 2, 3 >> 6804 besök totalt |
|
Re:
Då e banträffarna med peugeot sport club billigare 250kr i årsavgift, sen kostar det 200 tror jag, för en dags körning på bana samt att man måste pröjsa 150/350 för smalicens..
_________________ Emil Jönsson |
||||||
|
Re:
Här kan det var på plats att slå ett slag för klubbarna som har förstått fördelarna med SMA... Så länge du inte har tävlingsambitioner utan bara vill köra banträffar så ska du definitivt kolla upp vilka klubbar som anordnar träffar med SMA istället för SBF och skaffa en bil som platsar på dessa banträffar. SMA licens blir beydligt billigare än SBF licens, men ska du börja tävla så är du än så länge hänvisad till SBF i de allra flesta fall. EDIT: betydligt är kanske att ta i, men eftersom man inte behöver betala för licenskurs (kostar minst 1000:- men kan iofs vara bra att gå) så blir det mycket billigare i början, dessutom behövs ju faktiskt inget medlemskap i någon klubb som SBF licencen kräver... _________________ Mattias Meldert |
||||||
|
Re:
Vad är det för pris på SMA? Jag betalar 450 kr till SBF för debutantlicens. _________________ Fredrik Ståhlgren Alfa Romeo 75 TS Challenge, CRT #36 Fiat Coupé 20V Turbo Plus https://www.instagram.com/fred_fiat/ |
||||||
|
Re:
150kr för en engångslicens samt 350 för en helårs som gäller ett år från att du betalat tror ja de är.. _________________ Emil Jönsson |
||||||
|
Kan ju rekommendera att hålla koll på annonserna här på rejsa, för här hittar man oftast bilar med rätt modifieringar, det är generellt schyssta personer som inte blåser nån och grejjerna är ofta utprovade.
Sen vilket märke det står på bilen är inte så relevant, ett exempel på bil som hamnar i den här kategorin är den jag nyttjar förtillfället, en ford anglia från 1960, den är moddad med bur och bättre väghållning nångång på 80 talet, kostade 17 att köpa och delar är billiga och det är enkel mekanik när nåt går sönder. Den ligger helt i nivå med bilar ni nämner när det kommer till konbana och bankörning. Nackdelen är väl att den nästan kräver att man drar den på trailer till och från träffarna men det kommer med urspårningen som folk nämnt tidigare iaf...
_________________ Tord Ringenha11 |
||||||
|
Min mr2 har fortfarande inte kostat mig 20 lappar, det tycker jag är oerhört mycket kul bil för pengarna. Har man flyt och kan skruva lite så får man ett utgångsobjekt för runt 15 papp. Ska man köpa fullt fungerande bil så är de nog tyvärr för dyra.
Jag snackar alltså då om MR2 Mk1 AW11. Liten Toyota från 80-talet med mittmotor och samma motor som i Corolla Gti 4-age. _________________ Magnus Strömberg MR2 AW11 |
||||||
|
Re:
Hmm låter spännande då de är riktigt coola. Hur passar en 3s-GTE i en sådan?
_________________ R0b1n F0rsb3rg "Full of sport mind & luxury feeling super potential in winter wheel iver" ______________________ |
||||||
|
Hur står sig de lite större BMW-modellerna mot småttingarna?
För 5-20K får man ju en (betydligt äldre dock) 528i eller kanske en 750. Mer mos och mer vikt givetvis. Kg/Hk är dock lite bättre i de flesta fall. Kommentarer på dessa? Skojj vinterbil, sladdabil men inte på bana eller? _________________ Ulf Bjuris |
||||||
|
Säger också CRX!
Går att hitta billigt.. stryktåliga motorer Går att lätta ganska rejält! _________________ Patrik Rosén Speedlab Crew - http://www.speedlab.se 3D-printing/Design - http://www.brainglow.se Instagram - https://www.instagram.com/brainglow.studios/ |
||||||
|
Re:
Tyngden tar på bromsar o däck vid banåka, så driftskostnaden går ju upp. Fast kikar du på äldre modeller (mitten av 80-talet o äldre) så är ju inte ens de största modellerna så tunga. _________________ Magnus Thomé
|
||||||
|
Budgeten är snäv, kollar jag på min egna pallb..räsersbil, om jag skulle bygga en lika dan idag så skulle jag ge 6-9000 för ett utgångsobjekt, ca 6000 för stötdämpare+fjäder, ca 2000 för bromsar, 5000 för däck bara det är ju 19K.
Sen kostar säkert alla småprylar som man ändå byter 5000 till. Fast dom pengarna märker man knappt.
Skulle jag göra budgetvarianten på min bil så är det väl att hoppa över stötdämparkittet och däcken, men gatdäck kostar ju dom också. Lätta är gratis(i början) är väl bästa tipset.
_________________ Brukshäcksarsenalen: Citroën Xsara Picasso 1,8 -05 Opel Vectra 1,8 -09 |
||||||
|
|
||||||
|
Re:
Nu varierar det ju från bil till bil men i många fall så klarar man ju sig (inledningsvis!) med fräscha orginalbromsar och nybytt bromsvätska. I alla fall under de inledande banupplevelserna
Angående stötdämpare så är det ju en jäkla djungel. Visst är det rejsigt med neonfärgade konisar och hela baletten men.. Varför inte börja med sänkningsfjädrar på orginaldämpare den första sommaren? Ger hårdare bil och är snällt mot plånboken. Visst, det är ju snikvarianten men om man bara vill pröva på så känns det (enligt mig) inte värt att lägga ner lika mycket pengar på delar som man gav för bilen. Sen när man är säker på att det är banracing som gäller så får ju pengarna flöda.. Men det viktigaste är nog att de grejer som sitter i bilen är fräscha. Ska man bara pröva på lite konbanekörning så räcker det (enligt mig återigen) med att ha bra bromsvätska, motorolja samt tillräckligt med kylarvätska. Det är ju bara ett test. Märks det att jag försöker få eventuella läsare att inse att banåkande inte behöver kosta skjortan?
_________________ //Jonas Ström Meganekombi -17 Honda VFR1200F -10 (hoj) Mellan två banåkabilar.. |
||||||
|
Re:
Låter vettigt och bra så man lär sig från grunden och sen kan avancera eller ge upp om de känns helt hopplöst. Jag tänkte dock köra stilen där man köper en bil där lite är gjort och provar. Sparar mecktimmar men får lägga lite mer cash. Klart värt. Ganska motsägelsefullt inlägg vart detta så trevlig helg på er, ölen ligger bokstavligen på isen... _________________ R0b1n F0rsb3rg "Full of sport mind & luxury feeling super potential in winter wheel iver" ______________________ |
||||||
|
Re:
Jag försökte åka fort i en 80-tals jänkare med V6 förra sommaren så motsägelsefullt är mitt mellannamn
Jag tror ju också att man har större glädje i att uppgradera bilen allt eftersom. Köper man top-of-teh-fekking-line-grejer direkt så kommer man inte att kunna utnyttja dess fulla potential på flera år och ja.. Köra med samma bil hela tiden är ju inte skoj. och visst är det helt bra tanke att skaffa nåt var det är gjort en del. Själv är jag lite allergisk mot alltför omfattande ombyggnationer om det inte är jag själv som gjort dem. Svårt att veta vad personen tänkt och framförallt hur allt är ihopsatt.
OT: Drick en öl för mig också, på jobb till 20.00 _________________ //Jonas Ström Meganekombi -17 Honda VFR1200F -10 (hoj) Mellan två banåkabilar.. |
||||||
|
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php
Här finns några prisvärda bilar för standardracing i BMW-Cup. _________________ olof Johansson |
||||||
|
Re:
samtliga bilar där kostar en nolla mer än vad denna tråd heter men tack för fin läsning
_________________ R0b1n F0rsb3rg "Full of sport mind & luxury feeling super potential in winter wheel iver" ______________________ |
||||||
|
Re:
Kan bara hålla med Patrik. Håller själv på med en 924 Turbo som jag köpte som byggsats. Om jag räknar bort stolar, bälten och ratt så har jag inte laggt mer än 20 000 på hela bilen, då har jag ändå varit tvungen att köpa en hel del nytt ifrån Porsche. MEN priserna är inte så höga som man skulle kunna tro, dock är vissa delar svindyra men det blir oftast om man ska ha delar ifrån special modeller som tex 924 Carrera GT. Köper man en komplett fungerande bil typ denna så finns det fortfarande pengar kvar till uppgraderingar om man vill det. http://www.blocket.se/vi/16966925.ht /Johan _________________ Johan Schuman PCS #23 Speedlab Crew. Alltid ett projekt för lite. |
||||||
|
Re:
Men det är ju mycket roligare att åka fort med något man byggt själv
|
||||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
Banåkningsbil med mindre budget (15-20k)?
|
<< 1, 2, 3 >> 6804 besök totalt |

