Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Eftersnack
2008-05-16/17/18 Eftersnack von Brauns "Track, Sea & Party"
<<   1, 2
8245 besök totalt
Erik B
Stockholm
Här sen Nov 2002

Namndispens
Namndispens
Trådstartare
Visst är det så, men det är inget F1-lopp vi talar om och 100% säkert är ingenting.
Vill man vara helt säker på att inte åka av, krocka eller bli påkörd får man stanna i TV-soffan.

Jag tyckte dock att detta arrangemang höll ok nivå säkerheten, med gulflagg och säkerhetsvakter med radio.

Körningen där tjejen åker av var "Ladies hour" och det var uppskattningsvis max 7-10 bilar ute på banan, dessutom regnade det så folk tog det piano. Inte tillräckligt piano verkade det som dock

Sen vet jag inte om vi sett samma film för jag ser inga bilar som kör förbi henne, de ni ser är ju på rakan bakom. Hon körde ju av 200 km innan depåinfarten så jag gissar att de vinkade in bilarna där tills bärgningen var klar.

Jag vet inte riktig vad mer man kan göra. En hjälm hit eller dit i det här fallet hade nog inte gjort så stor skillnad.

Istvan
Borås
Här sen Apr 2005

Det kvittar väl hur snabbt folk körde, tydligen så körde de tillräckligt fort för att köra av iaf.
och det kvittar även om de "snabba" hade hjälm, 6p bälten osv. Hade någon av de som körde "sakta" kört
av lite värre, så hade inte det hjälpt att de andra hade hjälm å allt.

Det är faktiskt oftast de oerfarna som inte alls kör lika fort som de erfarna, som brukar åka av.

Sen jag vet, risken att man åker av så man kraschar är liten, men ändå så är det ett säkerhetskrav som jag tycker alla som arrangerar banträffar bör ha, även fast det är lugna timmen, oerfarna eller "ladies hour".

Sen att det fanns flaggvakter med radios ser jag bara som en självklarhet.

Nu kanske jag låter lite negativ, inte min mening, men tyckte bara ditt svar på "Du, ring 112 och tipsa polisen" inte riktigt passar in då jag tycker att säkerheten på banorna är en av de viktigaste sakerna som ska ses efter på en banträff.

MVH

Stockholm
Här sen Nov 2002

Namndispens
Namndispens
Trådstartare
Re:

Istvan skrev:
Nu kanske jag låter lite negativ, inte min mening, men tyckte bara ditt svar på "Du, ring 112 och tipsa polisen" inte riktigt passar in

Jag tror bara du missade andemeningen med min smiley i slutet av den meningen.

JawZ
Kungsbacka
Här sen Jun 2004

Här är några fler bildarkiv från evenemanget som jag hittat på olika forum

http://s282.photobucket.com/albums/kk252/trondhb/RudskogenFredrikstad/

http://www.innset.no/gallery/VonBraun

http://bilder.driftfun.com/v/trackdays/2008/vonbraun_rudskogen_160508/

Hittade en bild på mig också

[/url]

Opel Speedster #3102
Brilliant Yellow
http://www.lotuscars.se
Citera
Erik B
Stockholm
Här sen Nov 2002

Namndispens
Namndispens
Trådstartare
Den bilen känner jag igen thumbs up

Johan6504
Göteborg
Här sen Apr 2004

Re:

Erik B skrev:
Jag som var på plats tyckte säkerheten var under kontroll, med banvakter runt om banan som gulflaggade osv. Safety car fanns också. Inte alltid man ser det på en svensk banträff.

Dessutom var det indelat i grupper, och de som körde grupp 3 och 4 körde i de flesta fall mest cruising.
Typ turistkörning på Ringen, fast betydligt långsammare.
Att sedan det finns bilder med lång slutartid som gör att det ser ut som att de kör i 250 km/h är en annan sak, det går knappt motorvägsfart och en del låg mest och motorbromsade tyckte jag
En del bilder/TV är dessutom tagna under paraden som gick i typ 25 km/h.

Som vanligt är det svårt att dra rätt slutsatser när man själv inte varit på plats och har alla fakta.

Grupp 1 och 2 där det gick undan på riktigt körde alla med hjälm, HANS, sexpunkts, you name it, vad jag såg.

PS Det farligaste som hände under hela dagen var nog att jag var några tiondelar från att trampa på en huggorm. Som tur var talade han om för mig att det var olämpligt att kliva på honom.
Ska inte gå omkring i mina FIA-godkända förarskor i terrängen nästa gång, utan i ett par rejäla gummistölvar

Hej Erik
Både du och jag vet att det du beskriver inte stämmer. Några grupper fanns i realiteten inte och jag måste nog hålla med i kritiken om att säkerheten kunde varit betydligt bättre.

Ferrari 430 Scuderia -08
Porsche 911/991 GT3 -14
Volvo S90 T8 -18
Citera
Erik B
Stockholm
Här sen Nov 2002

Namndispens
Namndispens
Trådstartare
Re:

Johan6504 skrev:
Både du och jag vet att det du beskriver inte stämmer. Några grupper fanns i realiteten inte och jag måste nog hålla med i kritiken om att säkerheten kunde varit betydligt bättre.

Säkerheten kan alltid vara bättre. Annars skulle det aldrig inträffa några olyckor.

Jag beskriver bara det jag såg, och jag tyckte det var "okej" säkerhet. Att det inte skulle finnas några grupper vet jag inte var du får ifrån, möjligen på open pit lane på slutet att det blandades om inte folk bytte nummerplappar på bilarna i de grupperade körningarna och tjuvkörde.

Vill ni diskutera hur säkerheten kan förbättras gör ni det nog bäst med arrangören.
Nu kanske det låter som om det var jag som arrangerade träffen vilket inte är fallet.

om någon stör sig på att det ligger bilder med någon utan hjälm på huvudet, eller något annat, säg till så kan jag ta bort den bilden. Inga problem.

Edit. Får ta tillbakas det sista, för jag har inga bilder på folk som åkte utan hjälm upplagda

Alla i båten hade flytväst också.

Eftersnack
2008-05-16/17/18 Eftersnack von Brauns "Track, Sea & Party"
<<   1, 2
8245 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande