Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2, 3 >> 6737 besök totalt |
Re:
Kan hålla med om det, men jag blev tipsad om sidan av en som var där och såg det. Vi får hoppas att föraren har gett sitt godkännande till bilderna. _________________ ///Mvh Sören Hall (fd Kristensson) "Raksträckor är bara en transport till nästa kurva" |
||||||
Re:
Ha inte en torsen i mittdiffen. ![]() _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||||
Polon (som ju tråden handlar om initialt) är ju en ganska högbyggd bil. Men ex Peeter Pahv körde i många år med sin Polo med redigt mycket sidokrafter (allt det gick plus lite till typ) utan problem av det här slaget AFAIK. Kan det vara att man inte bör göra plötsliga justeringar (rycka lite i ratten) som kan få upp en bil på två hjul? Dvs om man under max sidokraft gör mjukare rörelser så är man safe?????
Jag är lite förbluffad att man kan få upp en bil på två hjul utan att det är tex skarv i asfalten som däcken hugger tag i lite tex. Eller fälghugg tex (som det ändå inte ser ut som på bilden?) Eller är det lite av båge-highsider-grej, dvs man sladdar kanske med spinnade hjul men så kanske spinnandet sjunker o så plötsligt får man grepp på ett helt annat sätt? _________________ ![]() |
||||||
Re:
Ser ut som en klassisk highsider - fast med bil! Inget man vill vara med om... ![]() ![]() |
||||||
Re:
Jag gör då allt för att häva returen även om det är jäkligt svårt. Trodde det var per automatik, ren självbevarelsedrift. Jag vet att det inte gäller alla men det gäller mig och kimi. ![]() _________________ bmw bmwsson |
||||||
Re:
Håller med. När tom. min 54 åriga mor för första gången på sjöis med lappi fulldubb i en 745 turbo helt utan instruktioner grejar att lägga rena långa powerlidar höger, vänster, höger, vänster osv utan att få rundpall så... Det är fler än man tror som per automatik parrerar returerna (!) än man kan tro. mvh C _________________ Christian Lange 458 |
||||||
Jag skulle gissa att de sitter för långt från ratten så de inte hinner med. Tycker det är ganska ofta man ser folk i konbanor med helt sträckta armar. De ska ju ändå bara vrida ratten max ett halvt varv...
_________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||||||
Re:
Du jämför äpplen med päron Christian. Se filmen på golfen igen & sedan vad du skrev ovan ![]() Rent sagt otroligt stor skillnad på torr asfalt och is - eller hur ? _________________ Kristian Hesselmark EVO'n S Å L D ! |
||||||
Re:
Är väl tvärtom, är taskigt att lura dig och mig på högre premier... _________________ Roland Johansson |
||||||
Re:
Min Mor var bara ett av många exempel Kristian. Orkar inte skriva fler exempel bara.. _________________ Christian Lange 458 |
||||||
På första bilden ser det ju ut som han inte har helt raka armar, och jag tolkar det som att han körde mot kameran... så hur lyckades han med det där? Är det ett hugg i kanten med tjära som får upp den? Ni ser randen strax framför bakhjulet i första bilden.
om det är en retur då måste det väl vara från konen innan, för förutom tvåhjulningen och att han åker brett så ligger han ju rätt okey i spåret tycker jag för nästa kon som jag antar är ut åt höger. Även hur framhjulen står ser helt naturligt ut för mig? _________________ Tord Ringenha11 |
||||||
Re:
Rundpall är samma sak i min värld, därför läste jag inte tråden förrän nu. Däremot förväntas man bjuda på rulltårta efteråt. EDIT: Förslag till ny term Rullpall ![]() _________________ Jörgen Eriksson |
||||||
Re:
Då är vi tre. Viktigt att vi reder ut sånt här ![]() ![]() _________________ Göran Hackman TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967 Sunbeam Alpine Mk III, 1963 |
||||||
Luftryck i däcken?
har sett de som rullat sina gatbilar på bana, när fälgkanten tar i asfalten, pga att däckskuldorna viker sig pga för lågt lufttryck i förhållande till körfallet. iofs en avvägning däcktämp / stabilitet, men jag föredrar nog lite glid före flip over... edit: däcken heter det visst... _________________ Bosse Lindman "En bil som har registreringsplåtar är ointressant" www.retrospectivemotorsport.se |
||||||
Re:
Hallåj! Pratar vi bara om Polon och körning på konbana (relativt låga hastigheter), som jag antar gällde i det här fallet? Eller även körning på bana (med högre hastigheter) som filmen på Golfen? Jag har personligen liten erfarenhet av båda dessa alternativ, även om jag kört både på bana och konbana. Spontant för mig känns det dock som att det skulle gå att välta med det mesta om farten är hög i kombination med tex en snabb "höger-knyck" följd av en snabb "vänster-knyck" på ratten i tex 100km/h? _________________ Pelle Lönnborg Chevrolet Monza 1975 ![]() |
||||||
Re:
Att bilen drabbats av Smäck Pärson ben är väl att beteckna som ett allvarligt problem? ![]() ![]() _________________ Bosse Lindman "En bil som har registreringsplåtar är ointressant" www.retrospectivemotorsport.se |
||||||
Re:
Det är ju vanligt med att folk tvåhjular på rallycross - mjuk chassie och väldigt mycket grepp. Har sett flertalet rallybilar med grusfjädring som plötsligt går upp på två hjul mitt i en sväng. _________________ Daniel Steiner |
||||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2, 3 >> 6737 besök totalt |