Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Rundpall i konbana (Polo välter i konbana)
<<   1, 2, 3   >>
6737 besök totalt
Sörpan
Slåtte
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8696


Trådstartare
Re:

Handlarn skrev:
För mjuk fram plus taskig förare, han försöker ju inte räta upp den


Lite taskigt att lägga upp det på nätet (ur försäkrings synpunkt), om nu han inte var med på det.


Kan hålla med om det, men jag blev tipsad om sidan av en som var där och såg det. Vi får hoppas att föraren har gett sitt godkännande till bilderna.

_________________
///Mvh Sören Hall (fd Kristensson)

"Raksträckor är bara en transport till nästa kurva"
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 19105



Re:

Karl V skrev:
För att spinna vidare lite, är det något speciellt man ska försöka tänka på chassiemässigt för att få en bil som uppträder snällt och inte ger så elaka returer?

Har åkt med i brorsans audi 80 quattro på snö och den är väldigt elak om man gör fel typ släpper gasen..


Ha inte en torsen i mittdiffen.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42372

Forumägare
Forumägare

Polon (som ju tråden handlar om initialt) är ju en ganska högbyggd bil. Men ex Peeter Pahv körde i många år med sin Polo med redigt mycket sidokrafter (allt det gick plus lite till typ) utan problem av det här slaget AFAIK. Kan det vara att man inte bör göra plötsliga justeringar (rycka lite i ratten) som kan få upp en bil på två hjul? Dvs om man under max sidokraft gör mjukare rörelser så är man safe?????

Jag är lite förbluffad att man kan få upp en bil på två hjul utan att det är tex skarv i asfalten som däcken hugger tag i lite tex. Eller fälghugg tex (som det ändå inte ser ut som på bilden?)

Eller är det lite av båge-highsider-grej, dvs man sladdar kanske med spinnade hjul men så kanske spinnandet sjunker o så plötsligt får man grepp på ett helt annat sätt?

_________________
Magnus Thomé
Citera
Roger Gustafsson
Puerto Vallarta
Här sen Sep 2004
Inlägg: 5714



Re:

Magnus Thomé skrev:
Polon (som ju tråden handlar om initialt) är ju en ganska högbyggd bil. Men ex Peeter Pahv körde i många år med sin Polo med redigt mycket sidokrafter (allt det gick plus lite till typ) utan problem av det här slaget AFAIK. Kan det vara att man inte bör göra plötsliga justeringar (rycka lite i ratten) som kan få upp en bil på två hjul? Dvs om man under max sidokraft gör mjukare rörelser så är man safe?????

Jag är lite förbluffad att man kan få upp en bil på två hjul utan att det är tex skarv i asfalten som däcken hugger tag i lite tex. Eller fälghugg tex (som det ändå inte ser ut som på bilden?)

Eller är det lite av båge-highsider-grej, dvs man sladdar kanske med spinnade hjul men så kanske spinnandet sjunker o så plötsligt får man grepp på ett helt annat sätt?


Ser ut som en klassisk highsider - fast med bil!
Inget man vill vara med om... ...på hoj iallafall - ajaj

_________________
Sand&Salt Mexican Leather

MexBeetle -90 1600cc
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 19105



Man bör nog fundera på fjädringsväg och dämperiet när man håller på och moddar bilar iaf.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42372

Forumägare
Forumägare

Tyckte det var så tankeväckande bilder att jag flyttade tråden till det allmäna banåkaforumet så ingen missar den....

_________________
Magnus Thomé
Citera
bmwsson

Här sen Jan 2003
Inlägg: 1043



Re:

KristianAE86 skrev:
Handlarn skrev:
För mjuk fram plus taskig förare, han försöker ju inte räta upp den


Lite taskigt att lägga upp det på nätet (ur försäkrings synpunkt), om nu han inte var med på det.


Esa... jag vill påstå att i 99 fall av 100 så tänker man inte på att räta ut retursladden...


Jag gör då allt för att häva returen även om det är jäkligt svårt. Trodde det var per automatik, ren självbevarelsedrift. Jag vet att det inte gäller alla men det gäller mig och kimi.

_________________
bmw bmwsson
Citera
C

Här sen Feb 2003
Inlägg: 1743



Re:

Handlarn skrev:
KristianAE86 skrev:
Handlarn skrev:
För mjuk fram plus taskig förare, han försöker ju inte räta upp den


Lite taskigt att lägga upp det på nätet (ur försäkrings synpunkt), om nu han inte var med på det.


Esa... jag vill påstå att i 99 fall av 100 så tänker man inte på att räta ut retursladden...


Jag gör då allt för att häva returen även om det är jäkligt svårt. Trodde det var per automatik, ren självbevarelsedrift. Jag vet att det inte gäller alla men det gäller mig och kimi.


Håller med. När tom. min 54 åriga mor för första gången på sjöis med lappi fulldubb i en 745 turbo helt utan instruktioner grejar att lägga rena långa powerlidar höger, vänster, höger, vänster osv utan att få rundpall så... Det är fler än man tror som per automatik parrerar returerna (!) än man kan tro.

mvh C

_________________
Christian Lange
458
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17977



Jag skulle gissa att de sitter för långt från ratten så de inte hinner med. Tycker det är ganska ofta man ser folk i konbanor med helt sträckta armar. De ska ju ändå bara vrida ratten max ett halvt varv...

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
Kristian Hesselmark
ring knutstorp
Här sen Jan 2003
Inlägg: 6929



Re:

C skrev:


Håller med. När tom. min 54 åriga mor för första gången på sjöis med lappi fulldubb i en 745 turbo helt utan instruktioner grejar att lägga rena långa powerlidar höger, vänster, höger, vänster osv utan att få rundpall så... Det är fler än man tror som per automatik parrerar returerna (!) än man kan tro.

mvh C



Du jämför äpplen med päron Christian.

Se filmen på golfen igen & sedan vad du skrev ovan

Rent sagt otroligt stor skillnad på torr asfalt och is - eller hur ?

_________________
Kristian Hesselmark
EVO'n S Å L D !
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5269



Re:

Handlarn skrev:
För mjuk fram plus taskig förare, han försöker ju inte räta upp den


Lite taskigt att lägga upp det på nätet (ur försäkrings synpunkt), om nu han inte var med på det.


Är väl tvärtom, är taskigt att lura dig och mig på högre premier...

_________________
Roland Johansson
Citera
C

Här sen Feb 2003
Inlägg: 1743



Re:

KristianAE86 skrev:
C skrev:


Håller med. När tom. min 54 åriga mor för första gången på sjöis med lappi fulldubb i en 745 turbo helt utan instruktioner grejar att lägga rena långa powerlidar höger, vänster, höger, vänster osv utan att få rundpall så... Det är fler än man tror som per automatik parrerar returerna (!) än man kan tro.

mvh C



Du jämför äpplen med päron Christian.

Se filmen på golfen igen & sedan vad du skrev ovan

Rent sagt otroligt stor skillnad på torr asfalt och is - eller hur ?


Min Mor var bara ett av många exempel Kristian. Orkar inte skriva fler exempel bara..

_________________
Christian Lange
458
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 19105



Rundpall är i min värld när man sladdar runt, inte när man rullar. Är det bara jag som tänker så?
Spin-out och inte roll-over alltså

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Tord
Ekerö
Här sen Jun 2004
Inlägg: 14095



På första bilden ser det ju ut som han inte har helt raka armar, och jag tolkar det som att han körde mot kameran... så hur lyckades han med det där? Är det ett hugg i kanten med tjära som får upp den? Ni ser randen strax framför bakhjulet i första bilden.

om det är en retur då måste det väl vara från konen innan, för förutom tvåhjulningen och att han åker brett så ligger han ju rätt okey i spåret tycker jag för nästa kon som jag antar är ut åt höger. Även hur framhjulen står ser helt naturligt ut för mig?

_________________
Tord Ringenha11
Citera
Jörgen (Jet)
Stockholm/Skogås
Här sen Apr 2003
Inlägg: 19314



Re:

MaZ skrev:
Rundpall är i min värld när man sladdar runt, inte när man rullar. Är det bara jag som tänker så?

Rundpall är samma sak i min värld, därför läste jag inte tråden förrän nu.

Däremot förväntas man bjuda på rulltårta efteråt.

EDIT: Förslag till ny term Rullpall

_________________
Jörgen Eriksson
Citera
Wankelsport
Kungälv
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1979



Re:

Jörgen (Jet) skrev:
MaZ skrev:
Rundpall är i min värld när man sladdar runt, inte när man rullar. Är det bara jag som tänker så?

Rundpall är samma sak i min värld, därför läste jag inte tråden förrän nu.

Då är vi tre. Viktigt att vi reder ut sånt här

_________________
Göran Hackman
TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967
Sunbeam Alpine Mk III, 1963
Citera
Bosse L
Tyresö
Här sen Feb 2003
Inlägg: 2050



Luftryck i däcken?
har sett de som rullat sina gatbilar på bana, när fälgkanten tar i asfalten, pga att däckskuldorna viker sig pga för lågt lufttryck i förhållande till körfallet.
iofs en avvägning däcktämp / stabilitet, men jag föredrar nog lite glid före flip over...

edit: däcken heter det visst...

_________________
Bosse Lindman
"En bil som har registreringsplåtar är ointressant"
www.retrospectivemotorsport.se
Citera
Tinsfci
Ekerö
Här sen Jul 2007
Inlägg: 342



Re:

Magnus Thomé skrev:
Jag är lite förbluffad att man kan få upp en bil på två hjul utan att det är tex skarv i asfalten som däcken hugger tag i lite tex. Eller fälghugg tex (som det ändå inte ser ut som på bilden?)


Hallåj! Pratar vi bara om Polon och körning på konbana (relativt låga hastigheter), som jag antar gällde i det här fallet? Eller även körning på bana (med högre hastigheter) som filmen på Golfen?

Jag har personligen liten erfarenhet av båda dessa alternativ, även om jag kört både på bana och konbana.

Spontant för mig känns det dock som att det skulle gå att välta med det mesta om farten är hög i kombination med tex en snabb "höger-knyck" följd av en snabb "vänster-knyck" på ratten i tex 100km/h?

_________________
Pelle Lönnborg
Chevrolet Monza 1975


Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 19105



Kan man välta den så så har man allvarliga problem med chassiet skulle jag vilja påstå.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Bosse L
Tyresö
Här sen Feb 2003
Inlägg: 2050



Re:

MaZ skrev:
Kan man välta den så så har man allvarliga problem med chassiet skulle jag vilja påstå.


Att bilen drabbats av Smäck Pärson ben är väl att beteckna som ett allvarligt problem?

_________________
Bosse Lindman
"En bil som har registreringsplåtar är ointressant"
www.retrospectivemotorsport.se
Citera
Daniel Steiner
Sjöbo
Här sen Apr 2003
Inlägg: 4243

Hjälpmoderator

Re:

Det är ju vanligt med att folk tvåhjular på rallycross - mjuk chassie och väldigt mycket grepp.

Har sett flertalet rallybilar med grusfjädring som plötsligt går upp på två hjul mitt i en sväng.

_________________
Daniel Steiner
Citera
Allmänt banåkaforum
Rundpall i konbana (Polo välter i konbana)
<<   1, 2, 3   >>
6737 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande