Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3 >> 17291 besök totalt |
Re:
Jodå, bilen höll och hade dessutom vänligheten att även hålla sig på banan. Det regnade större delen av dagen, vilket gör de hala partierna vid Pariser-kurvan ännu halare, många sladdade runt där. Jag höll vid nåt tillfälle på att dra en rundpall när jag bromsade som mest. Hade lite tur och redde ut det hela, även om det hände i relativ (60-70 km/h) låg hastighet Körde med gatdäck och det spann mest, hade inte så mycket nytta av effekten utan det gällde att köra mjukt och undvika hjulspinn. Lite senare torkade det upp och jag fick tillfälle att dra på lite hårdare, åter igen konstaterade jag att det är däcken som sätter gränserna. Får bli r-däck vid senare tillfälle. Fick dessutim åka med Mattias Andersson (STCC-förare) i hans standard Alfa 159. Snacka om att han kunde köra! _________________ Patric Briby Civic-Type R |
||
Re:
Svårt att säga, vattnet på banan hade en ganska kylande effekt i sig. Jag skulle nog inte märkt nån större skillnad mellan den nya och original i vädret jag körde i. Hade det varit uppehåll skulle det nog vara en annan sak. _________________ Patric Briby Civic-Type R |
||
|
||
Italienska bilar gillar inte kyla - tro mig, jag vet
![]() Dessutom vill jag inte köra en bil som aldrig smakat på vägsalt i snöblasket, därför har Punton ställts i ide. Den står här och värmer sig med ett franskt lik, aka: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php ![]() Istället har jag skaffat mig en... Peugeot ![]() ![]() Bilder är ju alltid kul. En liten bild på interiören: ![]() och en bild på bromsar och fälgar. Lägg märke till det oerhörda avståndet mellan ok och fälg. ![]() _________________ Patric Briby Civic-Type R |
||
Punton kommer att väckas upp från sitt ide för ett litet kort tag. Tänkte åka till Sviestad på Söndag och rasta den lite
![]() Hoppas få mäta krafterna med några Clios och liknande bilar, se om man har nån chans att hänga på eller om man blir banans ![]() Inga direkta modifiering skall göras innan, bara kolla slitdelar så att den håller. _________________ Patric Briby Civic-Type R |
||
Säsongen avslutades på Sviestad. Riktigt kul även om jag inte riktigt hängde med med mina gatdäck. Framåt eftermiddagen började bilen gå lite dåligt, så jag drog hemmåt innan det blev för mycket strul.
Får tacka P.P. här på Rejsa för fotot. ![]() Har under dagen införskaffat införskaffat Pirelli P Zero C 205/45/16 i begagnat, men gott skick. Det bästa var priset, 350 kr/st! ![]() Nästa år blir det åka av! ![]() _________________ Patric Briby Civic-Type R |
||
_________________ Fredrik Ståhlgren Alfa Romeo 75 TS Challenge, CRT #36 Fiat Coupé 20V Turbo Plus https://www.instagram.com/fred_fiat/ |
||
Re:
Vore kanon om du kunde kolla det! Tack på förhand. _________________ Patric Briby Civic-Type R |
||
Re:
Wow! Riktigt stort tack! Konstigt förresten hur mycket bättre bilar ser ut på bild mot verkligheten, tar man kort på sig själv så brukar det bli tvärtom ![]() _________________ Patric Briby Civic-Type R |
||
Nu när det råder vintertider (snö, någon?) kan det vara hög tid att så tillbaks på den gångna säsongen.
Vi backar bandet till september. CAR (Club Alfa Romeo) anordnar banträff på Mantorp. Jag är där på min första banträff nånsin. Bilen är min gröna GT, i princip helt standard. Höjt laddtryck och större avgassystem var väl vad som är gjort just då. Givetvis blir man såld på bankörning direkt ![]() ![]() ![]() Nästa år hade jag laddat om. Lancia Delta-fälgar med r-däck, nya stötdämpare och fjädrar, nya bussningar osv. Ett nytt chip ramlade ner i styrboxen, det gav en ganska markant skillnad i effekt och sånt är ju alltid kul ![]() Första träffen blev Gelleråsen, med r-däcken gick bilen något fruktansvärt fort (tyckte jag ![]() ![]() Efter denna lilla utflykt tog jag det lugnt ett tag, kunde inte köra någon mer bankörning förrän jag tagit licens, vilket jag bokat upp mig på under ett Kinnekullebesök med CAR under augusti. Funderade ett tag på att "löpa linan ut" och köpa riktiga väghållningsgrejer, stolar, bromsar osv, men ändrade mig när jag såg den svarta GT:n till salu som hade de mods som jag var ute efter. Ganska omgående blev det affär och och jag var nu med ännu en GT. Ägde väl då ca. 6% av det svenska GT-beståndet ![]() Den gröne såldes efter ett tag och jag tog den svarta och åkte på licenskurs. Tyvärr sålde jag också r-däcken med den gröna, då 15" inte går på den svarta GT:n. ![]() Här fick man känna lite på hur olik den är mot en standard GT, framförallt gör den ganska rejsiga kammen och den större turbon att motorn måste varvas för att man ska kunna hålla farten uppe. Under 4000 rpm är det seeegt ![]() Nästa anhalt blev Mantorp. Här regnade det rejält och därför blev det knappt några bilder från själva körningen. Säsongens sista körning blev Sviestad. Kul med lite blandning av bilar och diverse profiler från detta forum. Det blev ett litet hot-hatch gäng med mestadels Renaulter men även min Fiat, kul! Här märktes det verkligen att r-däck behövdes, något jag nu införskaffat och kommer använda under årets säsong. ![]() Väl mött på banorna i sommar! _________________ Patric Briby Civic-Type R |
||
Fin bil... puntorna med turbo är balla
![]() ![]() 1400cc med turbo is the shit ![]() _________________ Hälsningar Magnus Janard Svänger med Renault Clio 16V, Dauphine "proto" och R8 Gordini samt bygger en Renault 4CV SPORT Brummar det så är det kul ! |
||
Fin sammanfattning!
Ska väl försöka hänga på mer i år! Blev lite väl mkt skruva förra året. Hoppas ha bilen mappad till Gelleråsen i maj, annars blir det väl Knutan eller nåt. |
||
Re:
Ja, nu får du komma ifatt lite ![]() Det blev väl bara Gelleråsen som vi körde samtidigt? _________________ Patric Briby Civic-Type R |
||
Ja och utan rätt bil.. Med Coupen kan vi köra samma klass iaf.
Synd att du missade mina HETA Punto front/bakspoilers... Med dem hade du KANSKE haft en liten chans. ![]() |
||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3 >> 17291 besök totalt |