Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Fiat Punto GT -95 (med film från GP-strecke)
<<   1, 2, 3   >>
17291 besök totalt
Putt
Stockholm
Här sen Aug 2007

Trådstartare
Re:

PP930 skrev:
Nå hur gick det?

Jodå,

bilen höll och hade dessutom vänligheten att även hålla sig på banan. Det regnade större delen av dagen, vilket gör de hala partierna vid Pariser-kurvan ännu halare, många sladdade runt där. Jag höll vid nåt tillfälle på att dra en rundpall när jag bromsade som mest. Hade lite tur och redde ut det hela, även om det hände i relativ (60-70 km/h) låg hastighet

Körde med gatdäck och det spann mest, hade inte så mycket nytta av effekten utan det gällde att köra mjukt och undvika hjulspinn. Lite senare torkade det upp och jag fick tillfälle att dra på lite hårdare, åter igen konstaterade jag att det är däcken som sätter gränserna. Får bli r-däck vid senare tillfälle.

Fick dessutim åka med Mattias Andersson (STCC-förare) i hans standard Alfa 159. Snacka om att han kunde köra!

Civic-Type R
Citera
PP930
Sörmland
Här sen Maj 2006

Re:

Låter roligt, synd att det regnade hela dagen. Är det någon skillnad efter ic bytet?

Stockholm
Här sen Aug 2007

Trådstartare
Re:

PP930 skrev:
Är det någon skillnad efter ic bytet?

Svårt att säga, vattnet på banan hade en ganska kylande effekt i sig. Jag skulle nog inte märkt nån större skillnad mellan den nya och original i vädret jag körde i. Hade det varit uppehåll skulle det nog vara en annan sak.

Civic-Type R
Citera
Putt
Stockholm
Här sen Aug 2007

Trådstartare
Mulet och blött.

Civic-Type R
Citera
Eldh
Göteborg
Här sen Sep 2004

Nice tråd, skall nu följas!

Putt
Stockholm
Här sen Aug 2007

Trådstartare
Italienska bilar gillar inte kyla - tro mig, jag vet

Dessutom vill jag inte köra en bil som aldrig smakat på vägsalt i snöblasket, därför har Punton ställts i ide. Den står här och värmer sig med ett franskt lik, aka: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=38058&highlight=

Istället har jag skaffat mig en... Peugeot - men bara som vinter och bruksbil. Den är så pass omanlig så man måste köra Punton mellan varven för att få lite hår på bröstet

Bilder är ju alltid kul.

En liten bild på interiören:

och en bild på bromsar och fälgar. Lägg märke till det oerhörda avståndet mellan ok och fälg.

Civic-Type R
Citera
Putt
Stockholm
Här sen Aug 2007

Trådstartare
Punton kommer att väckas upp från sitt ide för ett litet kort tag. Tänkte åka till Sviestad på Söndag och rasta den lite

Hoppas få mäta krafterna med några Clios och liknande bilar, se om man har nån chans att hänga på eller om man blir banans .

Inga direkta modifiering skall göras innan, bara kolla slitdelar så att den håller.

Civic-Type R
Citera
Briby
Västerås
Här sen Okt 2004

Öhh... Kommer åka åttor runt den där...

Citera
Putt
Stockholm
Här sen Aug 2007

Trådstartare
Re:

Briby skrev:
Öhh... Kommer åka åttor runt den där...

Mycket snack och lite verkstad. Jag såg den inte på Sviestad idag...?

Sätt lite fart

Civic-Type R
Citera
Briby
Västerås
Här sen Okt 2004

Re:

Putt skrev:

Mycket snack och lite verkstad. Jag såg den inte på Sviestad idag...?

Sätt lite fart

Låg i garaget hela dagen ju........

Citera
Putt
Stockholm
Här sen Aug 2007

Trådstartare
Säsongen avslutades på Sviestad. Riktigt kul även om jag inte riktigt hängde med med mina gatdäck. Framåt eftermiddagen började bilen gå lite dåligt, så jag drog hemmåt innan det blev för mycket strul.

Får tacka P.P. här på Rejsa för fotot.

Har under dagen införskaffat införskaffat Pirelli P Zero C 205/45/16 i begagnat, men gott skick. Det bästa var priset, 350 kr/st!

Nästa år blir det åka av!

Civic-Type R
Citera
Freddan72
Västra Frölunda
Här sen Aug 2005

Snygg krängning på kärran thumbs up

Alfa Romeo 75 TS Challenge, CRT #36
Fiat Coupé 20V Turbo Plus
https://www.instagram.com/fred_fiat/
Citera
P.P.
Kalmar
Här sen Nov 2002

Hjälpmoderator

För all del.

Hmm, bilden är nog skarp nog att kunna klippa ur och förstora bilen lite... Skall testa på orginalet när jag kommer hem.

Time Attack, är inte det bara en tidsträning?
Citera
Putt
Stockholm
Här sen Aug 2007

Trådstartare
Re:

P.P. skrev:
För all del.

Hmm, bilden är nog skarp nog att kunna klippa ur och förstora bilen lite... Skall testa på orginalet när jag kommer hem.

Vore kanon om du kunde kolla det!

Tack på förhand.

Civic-Type R
Citera
P.P.
Kalmar
Här sen Nov 2002

Hjälpmoderator

Lite bättre. Hade jag bara förstått mig på PS så jävlar...

Time Attack, är inte det bara en tidsträning?
Citera
Putt
Stockholm
Här sen Aug 2007

Trådstartare
Re:

P.P. skrev:

Lite bättre. Hade jag bara förstått mig på PS så jävlar...

Wow! Riktigt stort tack!

Konstigt förresten hur mycket bättre bilar ser ut på bild mot verkligheten, tar man kort på sig själv så brukar det bli tvärtom På dina bilder ser ju min bil ut att vara i nyskick, det kan man kanske inte säga om man synar den i verkligheten.

Civic-Type R
Citera
Putt
Stockholm
Här sen Aug 2007

Trådstartare
Nu när det råder vintertider (snö, någon?) kan det vara hög tid att så tillbaks på den gångna säsongen.

Vi backar bandet till september. CAR (Club Alfa Romeo) anordnar banträff på Mantorp. Jag är där på min första banträff nånsin. Bilen är min gröna GT, i princip helt standard. Höjt laddtryck och större avgassystem var väl vad som är gjort just då.

Givetvis blir man såld på bankörning direkt thumbs up Hängde med relativt bra trots att bilen som sagt var i princip standard.

Nästa år hade jag laddat om. Lancia Delta-fälgar med r-däck, nya stötdämpare och fjädrar, nya bussningar osv. Ett nytt chip ramlade ner i styrboxen, det gav en ganska markant skillnad i effekt och sånt är ju alltid kul

Första träffen blev Gelleråsen, med r-däcken gick bilen något fruktansvärt fort (tyckte jag ). Fick lära mig läxan att r-däck sliter "lite" mer på bromsarna än gatdäck, och åkte hem när jag höll på att sätta den gröna i Trösen. Nu har jag alltid med mig en extra uppsättning belägg.

Efter denna lilla utflykt tog jag det lugnt ett tag, kunde inte köra någon mer bankörning förrän jag tagit licens, vilket jag bokat upp mig på under ett Kinnekullebesök med CAR under augusti.

Funderade ett tag på att "löpa linan ut" och köpa riktiga väghållningsgrejer, stolar, bromsar osv, men ändrade mig när jag såg den svarta GT:n till salu som hade de mods som jag var ute efter. Ganska omgående blev det affär och och jag var nu med ännu en GT.

Ägde väl då ca. 6% av det svenska GT-beståndet

Den gröne såldes efter ett tag och jag tog den svarta och åkte på licenskurs. Tyvärr sålde jag också r-däcken med den gröna, då 15" inte går på den svarta GT:n.

Här fick man känna lite på hur olik den är mot en standard GT, framförallt gör den ganska rejsiga kammen och den större turbon att motorn måste varvas för att man ska kunna hålla farten uppe. Under 4000 rpm är det seeegt

Nästa anhalt blev Mantorp. Här regnade det rejält och därför blev det knappt några bilder från själva körningen.

Säsongens sista körning blev Sviestad. Kul med lite blandning av bilar och diverse profiler från detta forum. Det blev ett litet hot-hatch gäng med mestadels Renaulter men även min Fiat, kul! Här märktes det verkligen att r-däck behövdes, något jag nu införskaffat och kommer använda under årets säsong.

Väl mött på banorna i sommar!

Civic-Type R
Citera
Magnus Janard
Stockholm
Här sen Sep 2005

Fin bil... puntorna med turbo är balla var sugen på denna när den var tillsalu men med lite förmycket prylar i garaget så insåg jag att jag inte behövde nått mer

1400cc med turbo is the shit

Brummar det så är det kul !
Citera
Eldh
Göteborg
Här sen Sep 2004

Fin sammanfattning!
Ska väl försöka hänga på mer i år! Blev lite väl mkt skruva förra året.
Hoppas ha bilen mappad till Gelleråsen i maj, annars blir det väl Knutan eller nåt.

Putt
Stockholm
Här sen Aug 2007

Trådstartare
Re:

Argentaperra skrev:
Fin sammanfattning!
Ska väl försöka hänga på mer i år! Blev lite väl mkt skruva förra året.
Hoppas ha bilen mappad till Gelleråsen i maj, annars blir det väl Knutan eller nåt.

Ja, nu får du komma ifatt lite

Det blev väl bara Gelleråsen som vi körde samtidigt?

Civic-Type R
Citera
Eldh
Göteborg
Här sen Sep 2004

Ja och utan rätt bil.. Med Coupen kan vi köra samma klass iaf.
Synd att du missade mina HETA Punto front/bakspoilers... Med dem hade du KANSKE haft en liten chans.

Våra race- och banåkarbilar
Fiat Punto GT -95 (med film från GP-strecke)
<<   1, 2, 3   >>
17291 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande