| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Olje kylning av kolvar
|
11987 besök totalt |
|
Kolla Nisses 325 kompressor projekt tråd, sista eller är de nästsista sidan finns mycket fina bilder då han fixar oljekylning av kolvarna
|
||||||
|
Re:
Att det brukar sitta en tryckkänslig ventil som stänger kolvduschen under 1 bar oljetryck eller liknande. Vid tomgång tex om trycket sjunker så prioriteras olja till lagren. Annars har du greppat allt. _________________ Roland Johansson |
||||||
|
Re:
Enklast då kan ju vara en tryckventil som sitter gemensamt för alla kolvsprutarna, så man slipper borra så brutalt (men välplanerat och härligt) som Nisse gjort med BMW'n. Har inte den utrustningen riktigt och vill inte chansa på det.
Att få in det utifrån blocket från en oljekylare... klart trevlig tanke, men kanske svår i praktiken känns det spontant som. _________________ John Edvardsson |
||||||
Normalt sett så borrar man hål, gängar och planfräser för oljekylningsmunstyckena i blocket på ett sådant sätt att de tar olja direkt från huvudoljekanalen, dvs kall olja utan behov av externa oljekanaler som ger fler felkällor på något så viktigt som motorns smörjsystem. Munstycken finns med inbyggda kulventiler för inte alltför stora summor (typ 200 kr/st). Sedan är det bara att lämna iväg till någon som kan fräsa, borra och gänga för en vettig peng. Tänk dock på att oljan ska träffa kolven på lämpligt ställe vid drift, dvs munstycket måste ha lämplig placering. |
||||||
Var, eller från vilken motor? Har kollat på Volvos och Mazdas munstycken, men nya kostar dessa i Finland ~400 Euro för 4 st (dvs nästan 1000 kronor styck )
_________________ Torbjörn Blomfeldt |
||||||
|
Re:
Som så ofta så är BMWs priser vite vettigare ca 70kr st till m5. Jobbigare att eftermontera, men ändå. verkar öppna runt 1,7-1,8 bar /otto _________________ Magnus Ottosson Peoples Choice BOS 2015
Masterstarter 2011 2012 2:a
Kulbil: BMW 2800 -71 Kulbil glidare: 735ia -84 Bruksbil: BMW 323ti -00 |
||||||
|
Re:
Saabs exempelvis ligger kring 200 kr/styck. |
||||||
|
Re:
Är det de som sitter i GM:s "worlwide" motorblock L850? Vectra C/ nya 9-3? Tycker de ser mystiskt lika ut de som satt i Saabs egna motorer 9-5/9000 mfl men dessa öppnar alltså senare? M.V.H. _________________ Andreas Plars |
||||||
|
Re:
Bmws partnummer 11421730618 , kostar enligt realoem.com 9,50$/st vilket brukar vara en rätt bra fingervisning va delarna kostar i stan |
||||||
|
Tack för alla bra svar. Måste kolla vilken modell som blir lämpligast.
Stämmer realoems priser bra med verkligheten? Kollar man på vagcat.com kostar Audi munstycke utan banjobult 0,72euro Tyvärr brukar deras priser diffa med upp till 1000 %
_________________ Torbjörn Blomfeldt |
||||||
|
Hade funderingar på att göra en eftermontering av detta på ett l61 ecotecblock (vilket inte borde vara svårt eftersom samma block i t.ex. Cobalt SS, och kanske också saab l850?, har sådana).
Konstaterade att det för just mina behov och min motor (Ecotec L61 med planer på överladdning och där lite extra kylning för att minska risken för detonation är av värde) inte var värt besväret - det verkar inte vara många rejs-Ecotecer där man vågar förlita sig på att den lilla kulventilen inte skall råka fastna i öppet läge. Vad som kan hända om man har för dåliga tryckventiler: http://www.magnusmotorsports.com/tec Diskuterade lite om ecotecen här: http://www.ecotecforum.com/forums/sh Huruvida problemet med (upp)låsta tryckventiler finns i just din tänkta tillämpning vet jag inte - tyckte dock att man skall vara uppmärksam på att denna typ av problem finns i vissa specifika fall. _________________ Vincent Wong |
||||||
|
Ecotec är det ett aluminiumblock? inte vad jag trodde L850 är en motorfamilj med aluminiumblock iaf.
Alla motorer med turbo orginal och väldigt många sugmotorer har vad jag har sett oljemunstycken... läser man på Magnusmotor så verkar ju inte oljemunstyckena från ecotec vara så tillförlitliga tycker jag? M.V.H. _________________ Andreas Plars |
||||||
|
Nya generationen (2) Ecotec har alublock (http://en.wikipedia.org/wiki/GM_Family_II_engine#Ecotec). Ecotec generation 1 hade järnblock.
Jag är inte så orolig för tryckventilerna i just lsj resp lk9-varianterna av ecotec-II (Cobalt ss resp. SAAB), men uppenbarligen har det varit problem i vissa Mitsubishimotorer om man skall tro magnusmotors. Hade jag haft ett lsj eller lk9-block hade jag låtit dem sitta kvar, men skippar att eftermontera det i mitt l61-block. _________________ Vincent Wong |
||||||
|
Japp.
Det finns engelska och tyska verkstäder som eftermonterar kompressor (Eaton M62) på L61:an, 10:1 i kompression, överladdar mindre än 12 psi, kör på 98 oktan, kyler förvisso laddluften, men utan oljekylning av kolvarna. Dessutom kommer jag förmodligen att köra på E85. Därmed inte sagt att jag inte skulle kylt kolvarna i en annan tillämpning (annan kompression, annan geometri i förbränningskammaren, annat bränsle, annan överladdning osv). _________________ Vincent Wong |
||||||
|
När det gäller Saab så har jag inte hört ett enda fall då oljekylningen av kolvar strulat.
Ecotec LNF (260 hk) har till och med fått oljekylning med kolvar vilka har kylkanaler för oljan att cirkulera i, något som används i flertalet WRC motorer och också i F1 under turbo-eran. Höga effekter ur L61 motorn är generellt sett inte rekommenderat, de ecotec maskiner som har överladdning är förstärkta på flertalet punkter. Racingbruk utan oljekylda kolvar leder till hög kolvtemperatur och förkortad livslängd. Munstyckena som visades på bild är ifrån Saab B205/B235/B204/B234. |
||||||
|
Som referens så satte Porsche in oljekylning av kolvarna 1970 på 911an. Dom ventilerna öppnar vid 3 bar och sänkte tydligen temperaturen på kolvarna med mer än 50 grader. Turbobilarna hade större munstycken.
_________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata) Porsche 931 -79 |
||||||
|
Re:
En fråga: I en produktionsmotor, det är inte så att man kan sätta oljekylning av kolvar i samanhang med att man då kan välja kolvar av enklare material och spara kronor/ören? Tänkte att det kan tänkas bli dyrare att tillverka kolvar som tål hög förbränningstemperatur utan kylning... M.V.H. _________________ Andreas Plars |
||||||
![]() |
Skruva banåkabil
Olje kylning av kolvar
|
11987 besök totalt |