Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Nürburgring
Mitt bästa varv på Ringen med bevis...
<<   1, 2, 3   >>
8444 besök totalt
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11692



Fett!! sorry men länken högst uppe i tråden funkar fortfarande inte, Nickestrids funkar däremot klockers!

Nu skall det studers noggrant

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
grendel
Kyrkslätt
Här sen Feb 2006
Inlägg: 181



Rävhålet är för tunga och motorsvaga bilar nästan det snabbaste stället på banan.
Som hastighetsreferens körde jag en gån med hyrfirmans (antagligen helt std) 730D bratwurstwagen 204 GPS hastighet neför backen. Skrället gick i Schwedenkreutz 1 km/h långsammare och på huvudrakan 210 men då utan turiststoppet.

_________________
Micke Bergman
Alfetta GTV 2.0 - Roadsport
Alfa 75 TS - Endurance
164 Q4 - Till salu
GTj - Project 7xx
Citera
Dennis Rudolfsson
Tumba(stockholm)
Här sen Mar 2005
Inlägg: 94



Re:

nickestrid skrev:
En liten fråga..
Den englands-reggade "gulskyltade" Bmw 1-serien som du kör om i backen ner mot Rävgrytet, han måste haft ganska bra med fart i bilen..?
Det upplevs inte som att du har så mycket högre fart än honom..? Det känns inte mer än..? 10-20 km/h?

om man tar tid från "Yokohama" bron efter utgången i Aremberg fram till den vita skylten i uppförsbacken mot Adenauer-Forst så tar det ganska precis 15 sekunder.
Jag jämförde din film mot Daniel Gudmundssons film på sitt 7.47 varv och även han kör samma korta sträcka på 15 sekunder.
Då måste ni hålla ungefär samma fart innan kompressionen .. eller hur?
Han har ju även logg på det varvet och om jag inte missminner mig så har han 237 km/h där i GPS fart.
Då måste ju Bmw 1-serien åka 210-220 km/ "GPS fart" nedför backen när du passerar den!!

När jag tog en spontantripp ner till ringen nu i höstas med min 120d med dieselbox och 205hk så kom jag inte upp över 200 km/h i mätarfärt ens på det stället.. >
Hmmm... skulle nog gärna vilja veta vad han har för trim..

och upplevdes inte bilen lite orolig när du var tvungen att bryta in den från "fel-spår" innan kompressionen i farter runt 237 km/h?
Jag såg nämligen "Jankos" sköna video och räddning när han kom lite fel där,
visserligen lite högre fart än dig (242 km/h GPS) och han gjorde en en skön 360' uppför backen..
Eller så kanske kameran ger helt fel perspektiv på det hela...? Hastighetsskillnaden är kanske större gentemot 1-serien i verkligheten..? vad vet jag..



Du anser alltså att tiden i videon inte stämmer? Att Jimmy inte kör den tiden som filmen utvisar?

Är det så, Så tycker jag att du i vår ska sätta dig i bilen bredvid Jimmy och åka med en sväng och ta tid. Jimmy är en sån jävla chafför och med riktigt bra inställd och snabb bil dessutom i det här fallet så att backa upp tiden är nog inga problem med förutsättningen att man hamnar rätt i trafiken.

Mvh

_________________
Dennis Rudolfsson
Bmw 320D Touring M sport 2008
www.mecahaninge.se
www.stertman.com
[URL]http:://forum.lazzat.se[/URL]
Citera
Aris
Hammarby/Sthlm
Här sen Sep 2004
Inlägg: 230



Lugn nu Rudolf. Tänk på hjärtat
Sitt inte och vibrera på stolen.

_________________
Aris Stamos
Mercedes-Benz C55 AMG
BMW 120d
Citera
Daffy
Göteborg
Här sen Mar 2007
Inlägg: 42



1-serien kan ju vara en 130i , den borde komma upp i 220 km/h ner för backen.

_________________
Daffy Wallerius ____ ___
Citera
nickestrid
Stockholm
Här sen Okt 2005
Inlägg: 270



oj här blev det krig direkt..
Jag vill poängtera att jag antyder inte att filmen är redigerad eller manipulerad då jag har insett att mitt inlägg kan upplevas så. Ursäkta mig så mycket..
Jag har inte åkt bredvid Särås eller bakom honom även om vi har träffats en hel del gånger där nere.
Jag har även kört strax over femhundra varv där nere så jag hittar ganska bra
Då jag sitter och analyserar loggar en hel del och kollar på filmer för att hitta fart i min egen bil.
När jag såg särås fart ner för backen upplevde jag det som om det går väldigt fort.. Inte för fort, utan bara väldigt fort..
Jag slogs också över skillnaden gentemot Bmw'n då det inte upplevs så stor skillnad.
Då kollade jag på Daniels klipp som jag vet går fort där. Jag har typ alla hans hastigheter i huvudet då han också åker Bmw och jag jämför hans och mitt spår för att jag skall hitta farten som jag saknar på vissa ställen.
Han åker samma korta sträcka på lika tid och då borde det även gå i samma hastighet..
237 km/h GPS fart.
Jag har själv som högsta fart med min Bmw 223 km/h på logg längst ner.. (inte min 120d)
Jag har även en logg med 241 km/h mitt i kompression med en ganska hårt preppad MK2'a som jag körde 25 varv med.
Så jag vet att kompressionen påverkar bilen något enormt i dom farterna!
Jag tycker det är helt otroligt att han kan hålla det spåret och att ändå få in bilen utan att vandra in i räcket på högersidan i backen på vägen upp.
Jag vet att man åker olika spår med olika bilar och givetvis olika förare..
Men där nere i "kinken" så kan det gå väldigt fel om man inte ligger rätt..
Spelar ingen roll om man åker mitt, front eller bakmotor.
Den "svaga" kurvan blir ganska skarp i högre hastigheter och man driver ut väldigt mycket när det börjar gå fort.

Det var det som hände Janko om jag inte missminner mig. Han gjorde en omkörning precis innan och när bilen blev "lätt " upp ur kompressionen då vände han baken upp mot toppen av backen
Han hade då sinnesnärvaron att lägga runt ratten så ha fortsatte snurra och det blev en skön 360' i 200 upp för back krönet.
Jag har själv sett filmen och en mycket god vän satt i passagerarstolen.
Så det är ingen skröna eller överdrift..
Han åkte också Porsche. Visserligen en GT3 MK1 Med std chassi om jag inte har fel.
och visserligen är det olika zoom och vidvinkel i båda filmerna och det är kanske det som gör att det ser konstigt ut..
Bmw åker kanske inte så fort som jag upplevde det.
Särås ligger inte så långt till vänster som det ser ut i filmen

Jag har även kollat båda bilarna mot varandra resten av varvet och det är inga konstiga accelerationsskillnader eller annat som skulle kunna påvisa eller göra ngn misstänksam över att filmen skulle vara redigerad. Så jag påstår inte att någon fuskar.
Mitt personliga intryck är ändå att det ser väldigt konstigt ut..

Sen är det en helt annan sak att kolla på en logg som håller 230- 240 mitt i kompressionen än att kolla på mätaren när man är på väg ner för backen.
Hur mycket kan en mätare missvisa? 8-10%? 20-24 km/h i 230-240.
Stor skillnad!

_________________
Nicklas strid
BMW M2 BTG-Räser
Porsche 964 Turbo -92
Citera
fredrik larsson
Lund
Här sen Maj 2005
Inlägg: 1000



Att ha lite distans till sina överlevnads instinkter underlättar för att åka RIKTIGT fort på ringen..

och det är ett imponerande tight spår Jimmy åker i rävgrytet med den hastigheten

Kikade lite nu och hittade 226,48 ( ) som mest i mina loggar....

_________________
Fredrik Larsson
M3-88 Z3M Coupe-99
Citera
HEJNINGER
UPPLANDSVÄSBY
Här sen Sep 2006
Inlägg: 163



Re:

nickestrid skrev:
oj här blev det krig direkt..
Jag vill poängtera att jag antyder inte att filmen är redigerad eller manipulerad då jag har insett att mitt inlägg kan upplevas så. Ursäkta mig så mycket..
Jag har inte åkt bredvid Särås eller bakom honom även om vi har träffats en hel del gånger där nere.
Jag har även kört strax over femhundra varv där nere så jag hittar ganska bra
Då jag sitter och analyserar loggar en hel del och kollar på filmer för att hitta fart i min egen bil.
När jag såg särås fart ner för backen upplevde jag det som om det går väldigt fort.. Inte för fort, utan bara väldigt fort..
Jag slogs också över skillnaden gentemot Bmw'n då det inte upplevs så stor skillnad.
Då kollade jag på Daniels klipp som jag vet går fort där. Jag har typ alla hans hastigheter i huvudet då han också åker Bmw och jag jämför hans och mitt spår för att jag skall hitta farten som jag saknar på vissa ställen.
Han åker samma korta sträcka på lika tid och då borde det även gå i samma hastighet..
237 km/h GPS fart.
Jag har själv som högsta fart med min Bmw 223 km/h på logg längst ner.. (inte min 120d)
Jag har även en logg med 241 km/h mitt i kompression med en ganska hårt preppad MK2'a som jag körde 25 varv med.
Så jag vet att kompressionen påverkar bilen något enormt i dom farterna!
Jag tycker det är helt otroligt att han kan hålla det spåret och att ändå få in bilen utan att vandra in i räcket på högersidan i backen på vägen upp.
Jag vet att man åker olika spår med olika bilar och givetvis olika förare..
Men där nere i "kinken" så kan det gå väldigt fel om man inte ligger rätt..
Spelar ingen roll om man åker mitt, front eller bakmotor.
Den "svaga" kurvan blir ganska skarp i högre hastigheter och man driver ut väldigt mycket när det börjar gå fort.

Det var det som hände Janko om jag inte missminner mig. Han gjorde en omkörning precis innan och när bilen blev "lätt " upp ur kompressionen då vände han baken upp mot toppen av backen
Han hade då sinnesnärvaron att lägga runt ratten så ha fortsatte snurra och det blev en skön 360' i 200 upp för back krönet.
Jag har själv sett filmen och en mycket god vän satt i passagerarstolen.
Så det är ingen skröna eller överdrift..
Han åkte också Porsche. Visserligen en GT3 MK1 Med std chassi om jag inte har fel.
och visserligen är det olika zoom och vidvinkel i båda filmerna och det är kanske det som gör att det ser konstigt ut..
Bmw åker kanske inte så fort som jag upplevde det.
Särås ligger inte så långt till vänster som det ser ut i filmen

Jag har även kollat båda bilarna mot varandra resten av varvet och det är inga konstiga accelerationsskillnader eller annat som skulle kunna påvisa eller göra ngn misstänksam över att filmen skulle vara redigerad. Så jag påstår inte att någon fuskar.
Mitt personliga intryck är ändå att det ser väldigt konstigt ut..

Sen är det en helt annan sak att kolla på en logg som håller 230- 240 mitt i kompressionen än att kolla på mätaren när man är på väg ner för backen.
Hur mycket kan en mätare missvisa? 8-10%? 20-24 km/h i 230-240.
Stor skillnad!


Nu är man inte i klass med Strids körning , men har ändå klämt uppåt likvärdigt många varv på ringen, om det är så att detta varv stämmer, med dess tighta spår på sina platser m.m. så är jag grymmt iponerad av körningen, detta varv borde kunna kapas ganska mycket om man snyggar till det lite

Håller med Stridan om att filmen ser konstigt ut om man synar den lite, men vad vet jag

Ett loggat varv borde kanske finnas tillgängligt under 2010??

_________________
JOHAN HEJNINGER
Citera
PeterF
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1531

Namndispens
Namndispens

Fuchsröhre är härligt.

I somras lyckades jag som mest få till 237 GPS (Driftboxlogg finns) med min M3 E46 343 hk.
Citera
särås
Enköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1395


Trådstartare
Hej alla!
Har haft en stressig dag idag och har inte hunnit logga in för att skriva någonting!
Angående Den BMW 1-serie jag kör om har jag inte en blekaste vad han har för fart & vad han har för motor!
Jag mins inte exakt hur allt kändes men vet att jag nått varv senare började att baka av rejält i röret då jag började att drifta lätt upp för backen, sedan dess så har jag inte haft 100% gas hela vägen igenom och upp en liten bit!
Men under det varv som är filmat så kan jag tänka att jag fick bryta in bilen hyfsat!
Tror att jag alltid vart hyfsat snabb i röret och att jag kört snabbare än Samuel Silverud & Daniel Gudmundsson i det partiet och att Porschen kändes mycket stabilare än iaf Samuel's M# E46 genom det partiet!
Att dödslängtan fans under min sommar nere på Ringen är nog ingen underdrift!
Jag tror inte att jag är riktigt lika "självmords" benägen längre, men är det vad som krävs för att jag ska få vara med i Rejsas "sub 8,00" klubb så LOVAR jag att jag ska åka ner och försöka igen!
Jag har iof 40-80 varv från den sommaren på film, har nog några till som ligger under 8 min och även några som är från första veckan när jag och Samuel låg och jaga varandra från runt 8,40 tider ner till stadiga 7,55-8,05 varv!

Angående mina spår så ja det finns att hämta på HELA varvet, tycker det visar hur optimalt en 964 RS går på banan, tror inte att folk riktigt förstår hur bra en 964 RS går både rakt fram och i kurviga partier!

Men som sagt när jag nu 2 år senare tittar på min film så funderar jag själv hur 1-serien nu kunde vara så snabb som det ser ut i filmen, men vet inte om det är så lite som 10-20km/h som skiljer oss åt?

Svårt att veta!

Angående debatt om speedning av filmen så är den absolut inte speedad!
och den eventuella speedning som kan vara är i så fall på grund av videokameran och dess funktion!
Vilket jag tyvärr inte kan ansvara för, som Ni säkert förstår!

Mina spår är speciella men dom fungerade för mig och jag körde ifrån många roliga bilar under den tiden jag var där nere med Porschen!

Angående fart i Röret så går bilen ur 4;an rejält och jag slänger i 5;an på väg ner (bilen är 5-växlad), farten som jag tror jag nådde med mätaren i Porschen som vi alla vet garanterat visar fel!
Var någonstans runt 250-260km/h!
Det kan mycket väl vara 220-230km/h??
Men jag VET inte och har aldrig kollat hur bra den stämmer!

Angående driftbox så kommer det ALDRIG att sitta en sådan i min bil förren det finns drivrutiner för mig som MAC användare, den dagen kommer jag KÖPA en driftbox och jag lovar att använda den till 110% vart jag än åker så INGEN tvivlar på mig eller min körning!

Niklas och alla andra som är intresserade av att åka med är VARMT välkomna att åka med mig i min bil när NI vill, jag har ALLTID en pasagerar plats ledig för folk här på Rejsa så får dom själva sitta och ta tid eller montera Eran driftbox i bilen!

Inte kul känsla att känna att ens livs bästa varv som man en dag ska visa barn barnen osv blir kritiserat men samtidigt så ska man ju ALLTID granska allt och ta ställning till det själv!
Jag vet vad jag har gjort och hur jag kört, jag är på riktigt STOLT över mitt varv och min körning, även om det med facit i hand går att åka MYCKET snabbare....

Planerar att åka ner i April med Porschen och köra av mig under någon dag, det ser ut att bli till slutet av April och alla som är där får som sagt åka med utan problem!

Angående favoritpartier på banan så kan jag säga att Röret & Hohoacht samt att jag måste säga att hela hasselback är trevliga ställen som jag tror jag är hyfsat snabb i!

Väll möt i sommar på Ringen!
mvh Jimmy Särås

_________________
Jimmy Särås på Stertman Motorsport
www.stertman.se

Din Audi, Bentley, BMW, Cupra, Lamborghini, McLaren, Mini, Porsche, Seat, Skoda & Volkswagen specialist.
Citera
HighLevelofSweden
Tokholm
Här sen Apr 2004
Inlägg: 476



Tjena Särås & tack för lite underhållning thumbs up även om du nästa gång
måste låna ngr kameror av oss för MYCKET BÄTTRE kvalitet!!

_________________
Patrik Fürstenhoff
High Level of Sweden
Citera
särås
Enköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1395


Trådstartare
Re:

/Fürstenhoff. skrev:
Tjena Särås & tack för lite underhållning thumbs up även om du nästa gång
måste låna ngr kameror av oss för MYCKET BÄTTRE kvalitet!!


Så lite så...
Jag & Mattias är även intresserade av tat titta på om vi kan köpa däck och testa samt kanske om vi blir nöjda med dom sälja till våra kunder...
Så vi måste höras snart!
Sista helgen i April är jag & Mattias nere och kör runt det där gröna helvetet!
Kan det hända att Du råkar vara där då?
mvh Jimmy Särås

_________________
Jimmy Särås på Stertman Motorsport
www.stertman.se

Din Audi, Bentley, BMW, Cupra, Lamborghini, McLaren, Mini, Porsche, Seat, Skoda & Volkswagen specialist.
Citera
AxelT

Här sen Jun 2009
Inlägg: 529



Dålig ljudkvalitet och skakig bild bidrog bara till känslan av total dödsförskräckelse här i min fåtölj! Vilken satsning! Härligt jobbat thumbs up

_________________
Axel Tanner
Citera
HighLevelofSweden
Tokholm
Här sen Apr 2004
Inlägg: 476



Tittade på denna film http://www.youtube.com/watch?v=ZPPXZGmfS9c
med SUBARU's testförare där han kör fullvarvet på 7.59 sida med sida
med din film Särås och jag får det till att du är ca 3 sekunder långsammare
än han från starten av hans varv till gantry vilket med din bil som verkar
gå klart snabbare än Spec-C på dom snabba partierna så torde du kört
ett sub 8minuters varv eller så spelar din filmutrustning dig ett spratt!!

Sorry om jag är ute och cyklar!!

_________________
Patrik Fürstenhoff
High Level of Sweden
Citera
AxelT

Här sen Jun 2009
Inlägg: 529



Re:

/Fürstenhoff. skrev:
Tittade på denna film http://www.youtube.com/watch?v=ZPPXZGmfS9c
med SUBARU's testförare där han kör fullvarvet på 7.59 sida med sida
med din film Särås och jag får det till att du är ca 3 sekunder långsammare
än han från starten av hans varv till gantry vilket med din bil som verkar
gå klart snabbare än Spec-C på dom snabba partierna så torde du kört
ett sub 8minuters varv eller så spelar din filmutrustning dig ett spratt!!

Sorry om jag är ute och cyklar!!

Menar du sub 8 minuter fullvarv?

Hur mycket lägger man på BTG för att få ett ungefärligt fullt varv?

_________________
Axel Tanner
Citera
HighLevelofSweden
Tokholm
Här sen Apr 2004
Inlägg: 476



Re:

AxelT skrev:
/Fürstenhoff. skrev:
Tittade på denna film http://www.youtube.com/watch?v=ZPPXZGmfS9c
med SUBARU's testförare där han kör fullvarvet på 7.59 sida med sida
med din film Särås och jag får det till att du är ca 3 sekunder långsammare
än han från starten av hans varv till gantry vilket med din bil som verkar
gå klart snabbare än Spec-C på dom snabba partierna så torde du kört
ett sub 8minuters varv eller så spelar din filmutrustning dig ett spratt!!

Sorry om jag är ute och cyklar!!

Menar du sub 8 minuter fullvarv?

Hur mycket lägger man på BTG för att få ett ungefärligt fullt varv?


Svar JA, sub 8 minuter - svårt att säga exakt hur mycket man ska lägga
till men enligt videon med Spec-C så handlar det om 27 sekunder mellan
gantry och bridge!! thumbs up

_________________
Patrik Fürstenhoff
High Level of Sweden
Citera
Daniel Gudmundsson
Jonstorp
Här sen Jul 2003
Inlägg: 756



Kul att man får vara med på ett hörn i ananlyserna Mitt 7.47 varv satte jag 2008, tyvärr har jag inte haft möjlighet att åka ner på veckodagar under 2009 vilket gjort att det inte blivit många snabba varv under året. Däremot har jag haft driftoxen som arbetsredskap för att förbättra sektioner och öka hastigheten, som mest i jämnförelse med 7.47 varvet harjag ökat hastigheten genom vissa partier med 20 km/h vilket självklart kommer att ge resultat på klockan När vi pratar rävgrytet så har jag släppt av till strax under 230 i kompen för att hålla betydlgt högre fart i partiet efter (uppförsbacken och vänstern samt efterföljande höger). I en gämnförelse mellan mitt och Särås varv tror jag att jag bromsar för mycket i uppförsbacken och tappar därav tid, mottsvarande en smidig omkörning i nerförsbacken.

Fan nu blev jag sugen på att åka ner igen....

_________________
Daniel Gudmundsson

Kör BMW
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11692



Du är inte ensam i dom tankarna Daniel..

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
the furious seventh

Här sen Mar 2009
Inlägg: 254

Namndispens
Namndispens

även om jag kommer sent, vill bara säga grymmt kört!!.. speciellt med 964rs. .. trodde det var nån 996 i början

_________________
Tomas M
Citera
Eldh
Göteborg
Här sen Sep 2004
Inlägg: 2408



Fan va kul Jimmy, jag har en del kvar till dina tider.. Blir bra att plugga dina klipp till nästa vända!

Ser redan en sak att ta till mig - solbrillor!! Som du kanske sett på mitt varv så bländas jag ett par gånger på kvällskörningen (runt kl18:00) Inte optimalt om man inte ens kan banan riktigt..

Vore jävligt kul om vi lyckas vara nere samtidigt nån gång i år!

Mkt snyggt kört med den gamle kälken! thumbs up

_________________
Per Eldh
Bilarna
Citera
Michael Olsson
Stockholm
Här sen Jan 2005
Inlägg: 11



Tjena!

Riktigt bra kört.

Alltid lika roligt att se kommentarerna kring 964 RS. Snabb och hård som få bilar.

_________________
Michael Olsson
Citera
Nürburgring
Mitt bästa varv på Ringen med bevis...
<<   1, 2, 3   >>
8444 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande