Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Höja oktantalet med oktanbooster, TURBOmotor med låg komp
<<   1, 2
5 besök senaste veckan (15371 totalt)
Babbe
Lund
Här sen Jun 2004

Gör verkligen 95 eller 98 så stor skillnad?

Är du säker på att du får 98 när du tankar 98 så det inte e 95?????

Skulle va en saab som rasar av 2 oktans skillnad på bensinen

Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003

Mja, jag tror knappast att din motor rasar av 95-oktanigt bränsle med 7.2:1 i komp och intercooler. Speciellt med tanke på bränsleanrikningsmojäng.

För att sätta saker i perspektiv, jag blåste topplockspackningen i tisdags på Gotland ring genom att i 20 minuter ladda 1.2 bar, varva 6000 varv och ha över 30 grader i förtändning, detta med komp på 9:1. Kolvar klarade sig utmärkt.

Nu kör du visserligen på bensin och har 8-ventilerstopp men om tändningen inte är åt helvete högt ställd (vilket min bevisligen var) lär det finnas marginaler så det räcker och blir över.

Är du nojig rekommenderar jag att du tankar E85 och sänker styrtrycket tills den går med samma lambda som vid bensindrift. Egentligen borde detta vara ganska enkelt att göra då du redan har elektroniskt sänkningsbar bränsletryck (i form av primitiv bränsleanrikning) så det är egentligen fråga om att koppla på bredbandslambda och sen trycka ihop BTR:en med en hylsa tills styrtrycket är så långt att bilen går med korrekt lambda.

och med 7.2:1 i komp finns det inte en chans i helvetet att den kommer att spika på E85.

Stockholm
Här sen Nov 2002

Re:

Babbe skrev:

Stora följdfrågan blir väl hur säker du är på att du får 95 när du tankar 95?

Lite större sannolikhet att 98 faktiskt håller lite högre oktan än 95 men vill man vara lite säkrare så skippar man vanliga bensinmackar och köper RACINGbränsle.

Sciroccons förra motor i en version låg på gränsen, det märktes direkt om en mack hade taskig kvalite på bensinen då det började spika mer eller mindre omedelbart. Men vid bra bensin spikade det aldrig hörbart på väg men vid bankörning var det racebränsle som gällde. Så enstaka oktan kan göra tillräckligt stor skillnad.

Lund
Här sen Jun 2004

Re:

Rolle Scirocco skrev:
Babbe skrev:

Stora följdfrågan blir väl hur säker du är på att du får 95 när du tankar 95?

Lite större sannolikhet att 98 faktiskt håller lite högre oktan än 95 men vill man vara lite säkrare så skippar man vanliga bensinmackar och köper RACINGbränsle.

Sciroccons förra motor i en version låg på gränsen, det märktes direkt om en mack hade taskig kvalite på bensinen då det började spika mer eller mindre omedelbart. Men vid bra bensin spikade det aldrig hörbart på väg men vid bankörning var det racebränsle som gällde. Så enstaka oktan kan göra tillräckligt stor skillnad.

Nä, det vet man heller aldrig. Tycker man har tändningen är lite väll på gränsen om man måste tänka på det när man kör på gata, men det ä kankse bara jag som vill vara säker på att komma fram och kör orginal på gatan

Citera
Patrik Ö
Stockholm
Här sen Apr 2003

Trådstartare
Re:

beepbeep skrev:
Mja, jag tror knappast att din motor rasar av 95-oktanigt bränsle med 7.2:1 i komp och intercooler. Speciellt med tanke på bränsleanrikningsmojäng.

För att sätta saker i perspektiv, jag blåste topplockspackningen i tisdags på Gotland ring genom att i 20 minuter ladda 1.2 bar, varva 6000 varv och ha över 30 grader i förtändning, detta med komp på 9:1. Kolvar klarade sig utmärkt.

Nu kör du visserligen på bensin och har 8-ventilerstopp men om tändningen inte är åt helvete högt ställd (vilket min bevisligen var) lär det finnas marginaler så det räcker och blir över.

Är du nojig rekommenderar jag att du tankar E85 och sänker styrtrycket tills den går med samma lambda som vid bensindrift. Egentligen borde detta vara ganska enkelt att göra då du redan har elektroniskt sänkningsbar bränsletryck (i form av primitiv bränsleanrikning) så det är egentligen fråga om att koppla på bredbandslambda och sen trycka ihop BTR:en med en hylsa tills styrtrycket är så långt att bilen går med korrekt lambda.

och med 7.2:1 i komp finns det inte en chans i helvetet att den kommer att spika på E85.

Saabs sopparekommendation gällde väl gissningsvis ur perspektivet att man inte hade IC.

Hade inte de tidiga Porsche-turbosarna komp i samma härad som Saab? och hade dom IC?
Vilken soppa gäller för dom?
Citera
Babbe
Lund
Här sen Jun 2004

Jag hoppas ju också att 95 oktanig från 2008 är bättre än 97oktanig från 79?

Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003

Re:

poh99 skrev:

Hade inte de tidiga Porsche-turbosarna komp i samma härad som Saab? och hade dom IC?
Vilken soppa gäller för dom?

3.0L utan intercooler hade 6.5:1 (!), 3.3L med intercooler hade 7.0:1. Rekommendation var 98 oktan för bägge men då får man ta i anspråk att dessa har luftkylda toppar och stoora förbränningsrum. Dessutom var det tidiga turbobilar och kunskapen var dåliga.

Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004

924 turbo (som kanske är mer lik saaben)hade 7.5 i komp från början. 0.7 bar laddtryck 170 hästar och ingen IC. efter porsches uppdatering av tändningssystemet så höjdes kompet till 8.5 med men med mindre turbo, det gav 177hk. laddtryck 0.65-0.68 om jag inte minns fel, ingen ic där heller. K-jetronic på båda, och det ska absolut inte köras på 95, det har spikats sönder motorer. Men mycket har ju hänt på 30 år, när alla grejerna va nya kanske det hade gått. Soppasystemet börjar ju bli lite problematiskt med lagom mycket åldrande.

Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
Patrik Ö
Stockholm
Här sen Apr 2003

Trådstartare
Re:

Cédric skrev:
924 turbo (som kanske är mer lik saaben)hade 7.5 i komp från början. 0.7 bar laddtryck 170 hästar och ingen IC. efter porsches uppdatering av tändningssystemet så höjdes kompet till 8.5 med men med mindre turbo, det gav 177hk. laddtryck 0.65-0.68 om jag inte minns fel, ingen ic där heller. K-jetronic på båda, och det ska absolut inte köras på 95, det har spikats sönder motorer. Men mycket har ju hänt på 30 år, när alla grejerna va nya kanske det hade gått. Soppasystemet börjar ju bli lite problematiskt med lagom mycket åldrande.

Under vilka betingelser spikade dessa motorer, vid minsta lilla laddtryck, eller var det under förutsättningar liknande de beepbeep skriver om längre upp?
Citera
Karl V
Nyköping
Här sen Okt 2007

om det ligger på gränsen så börjar det spika när man ligger på länge och luften från turbon bli VÄLDIGT varm, typ om man ligger och pressar för att kolla toppfart.
I dom lägena så gör en IC oerhörd skillnad och det har du ju monterat.

Jag tror att en IC gör större skillnad än att åka på 98, jag skulle föredra 95 oktan och IC än 98 och utan IC.

Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006

Kan man köpa Toulen någonstans?
Vad kostar det?

Porsche 924 -79 (busbil för gata)
Porsche 931 -79
Citera
Skruva banåkabil
Höja oktantalet med oktanbooster, TURBOmotor med låg komp
<<   1, 2
5 besök senaste veckan (15371 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande