Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Lotus Elise S2 -01 Bruksracer SÅLD!
<<   1, 2, 3, 4   >>
1 besök senaste veckan (23670 totalt)
Ragnar
Halland
Här sen Maj 2003

Härlig racing, och mycket snyggt filmat Niklas! Speciellt roligt var ju att backspegeln fångades så väl thumbs up Är ju inte utan att man blir lite sugen...

Kalmar
Här sen Jun 2003

Du verkar ju ha provat på lite racing under precis lagom "gräsrots"-nivå. Vad kostar det att köra en typisk tävling? Däck, bromsar, soppa startavgifter mm mm. Det vore mycket intressant med en liten redogörelse, man är ju lite sugen att vara med och leka. thumbs up

Cupra Leon ST VZ Extreme -25
Citera
fredrikwestin
Formigine MO
Här sen Mar 2006

Trådstartare
SPVM #5 Falkenberg 080906

Niklas Falk skrev:
Lite "närbilder" på bakdelen lite här och där:
http://video.google.com/videoplay?docid=2187356594372821834
Tydligen ska Speakern ha följt oss under ganska stor del av racet, synd att man inte kan lägga på det ljudet.

Varsin får vi väl vara nöjda med, Det torkade ju upp till sist också så man slapp packa alltför dyngsura saker.

Ja jäklar, det där var det roligaste jag någonsin gjort tror jag!!!

Ingen idé att skriva något referat från det heatet, filmen säger det mesta... Första klassegern på torrt väglag och den i särklass häftigaste fighten.

I heatet innan var jag för långt efter i starten för att få kontakt med dig Niklas. Jag knappade in medans du kämpade med Nisse i hans Se7en, men så bromsade jag på mig efter rakan och fick ta gamla sträckningen ut och tappade kanske 50 m. På samma varv tog du dig om honom och kunde dra ifrån. Jag kom ikapp honom på sista varvet men fick aldrig läge till attack.

Poängen räckte inte till att komma ikapp Per Hammarsjö på andraplatsen, men fick iaf sluta trea i debutsäsongen, det hade jag inte trott innan det började (eller efter kvalet på Kinnekulle heller för den delen...).

Vattnet tog sin tribut, mobilen verkar död efter att badat i tältet, men tältet har hängt på tork i garaget sedan hemkomsten i söndags kväll.

Jag återkommer med lite tidsanalys från loggen senare.

fredrikwestin
Formigine MO
Här sen Mar 2006

Trådstartare
Re:

Erik Petersson skrev:
Du verkar ju ha provat på lite racing under precis lagom "gräsrots"-nivå. Vad kostar det att köra en typisk tävling? Däck, bromsar, soppa startavgifter mm mm. Det vore mycket intressant med en liten redogörelse, man är ju lite sugen att vara med och leka. thumbs up

Niklas har en fin säsongsbudget i sin tråd, men här kommer lite mellan-tummen-och-pekfingret-siffror:

* Startavgift 1800-2500 kr beroende på bana och arrangör.
* Transponderhyra 200-500 kr beroende på arrangör (kostar ca 2500 att köpa sig en egen).
* Mina tre tävlingar i år har slitit knappt ett set däck, men då har det varit på regn vid hälften av körningen. Toyo R888 för 4000-8000 kr per set beroende på dimension.
* Bromsar har gått åt ett set Greenstuff a 1000 kr, men jag räknar med att Pagiderna ska klara 1,5-2 säsonger för de 2500 kr de kostar.
* Bensin på tävling: ca 3 mil per körpass och min 3 körpass (kval och 2 race) per helg, sedan brukar det finnas möjlighet till några fria träningspass på fredagarna för några hundralappar per pass. Elisen lyckas suga i sig 2 liter milen på bana. Kostnaden för tävlingsbensinen är försumbar i sammanhanget.
* Licensen kostar ca 600 kr per år.
* Vagnboken kostade 5000 kr att få, men den räcker 5 år. Vagnboksbesiktning måste man göra varje år, för 500 kr.

Kör man MGCC slipper man vagnboken, men får å andra sidan inte adrenalin-/endorfinrushen av att rejsa i riktigt startfält. Värd varje krona timmen efter race, och klart beroendeframkallande...

Serien har 5 deltävlingar och man räknar de 4 bästa i sammandraget.

Sedan tillkommer transportbensin (åker i Elisen till tävlingen), men boendet är gratis med tält i depån (och mycket trevligt så länge det inte regnar in i tältet).

Du får summera själv, jag leker struts inför totalkostnaden.

fredrikwestin
Formigine MO
Här sen Mar 2006

Trådstartare
Re:

Ragnar skrev:
thumbs up Är ju inte utan att man blir lite sugen...

Mmm, du kan ju bara prova lite...

/Pusherman

Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Gissa vilket varv i racet (jag minns inte):

fredrikwestin
Formigine MO
Här sen Mar 2006

Trådstartare
Re:

Niklas Falk skrev:
Gissa vilket varv i racet (jag minns inte):

Mmm, trevligt.
Ut ur chikanen efter rakan ser det ut som. Varv 2 eller 3 var det väl som jag bromsade mig om där?

Intressant att se skillnaden i rollvinkel...

bfd_henriksson
Bollebygd
Här sen Jul 2005

Tjenixen!

Nu närmar sig roadsportsäsongen!
Såg att du är enda "icke Miataåkare" än så länge i Roadsport C. Är det någon mer Elise som planerar att åka? Alltid kul att tampas glasfiberbil mot glasfiberbil! (har bytt ut de flesta paneler mot glasfiber på min miata)

http://modsport.se/
Citera
fredrikwestin
Formigine MO
Här sen Mar 2006

Trådstartare
Roadsport säsong 2009

Javisst, nu har säsongen till och med startat! Jag har varit oerhört dålig på att uppdatera tråden över vintern.

Resultatet av förra säsongen var att originalfjädrar och dämpare var väl mjukt satta för riktig racing. Dessutom plågades jag svårt av ventiltick efter varje banpass, dessutom förvärrades det för varje pass. Jag tolkade detta som en kombination av sliten tryckare och överhettning av oljan med minskad viskositet som följd.

Under vintern monterades en luftkyld oljekylare i högersidans luftinsläpp, nya tryckare från Piper (halva priset mot Rover original) samt dämpare med fjädrar och helpers från Nitron, som verkar användas flitigt av de brittiska Eliseåkarna.

Första testet för säsongen var LCCS banmöte på Sturup i början av maj. Fjädrarna fungerade fantastiskt, men de nya tryckarna från Piper var ren och skär dynga, lät värre än de gamla slitna...

Det var mitt första möte med Knutstorp och även den banan tyckte jag var rolig... Bästa tiden blev 1.11.80.

Åter hemkommen från Skåne beställdes 16 nya Land-Rover original tryckare. Dessa monterades, jag körde ett snabbt sköljoljebyte innan Shell racing 10W/60 hälldes i, och nu är motorn nästan helt tyst. Endast efter en stunds körning på het tomgång kommer tick, men det avhjälps snart med körning på minst 1500 rpm. Inte helt perfekt, men tillräckligt för att klara säsongen och mycket bättre än de gamla och skiten från Piper. Två av dem hade fastnad i max komprimerat läge pga för lite spel mellan plunsch och hus, två av dem var mjuka nog att tryck ihop med fingret pga för stort glapp mellan kolv och plunsch så att de inte kunde bygga något hydraultryck alls... Alla hade slitmärken som tydde på avsaknad av härdning, vilket även färgen på insidan antydde. Rovergrejerna var blånerade inuti från härdningen, medan Pipertryckarna var ljusa. Nu återstår reklamationsprocessen mot Piper.

Till sist en bild på orsaken till att fröken Elise fick för lite kärlek i vinter, den törstiga gamla haggan Betty Ford:

fredrikwestin
Formigine MO
Här sen Mar 2006

Trådstartare
SPVM #1 Kinnekulle

Det var med stor nyfikenhet som jag åkte till Kinnekulle (och stor trötthet efter 3 maratondagars svetsande på Betty samt byte av cylinderhuvud kvällen innan avresa pga bränd avgasventil, tur att jag tagit hel veckas semester innan...). Förra årets bästa tid var 1.05.66 och resultatet 3 och 2 i klassen i de två heaten.

Fria träningen blev bara ett par varv och egentligen ingen riktig körning, bara uppvärmning för att väcka minnet om var kurvorna låg. Det var dock speciellt på lineuppen till träningen eftersom den gick tillsammans med Modsport och en 800-hästars BMW M1 fyllde båda mina ytterbackspeglar i kön ut på banan...

De två kvalen gav 1.04.23 sek och 1.03.469 sek, med en tusendels marginal klassetta på kvalet för Niklas! Ett års rutin samt ett mindre lynnigt chassi har gett tydliga resultat.

I första racet fick jag en bra start och fick lucka till Niklas. Den hämtade han dock in till varv tio ungefär och stressade mig ordentligt i ett varv. Det hettade till väl mycket under hjälmen på mig i samband med inbromsning in i kvarnenkurvan med Niklas tätt bakom och varvande A-bilar. Jag bromsade på mig och tog en rejäl omväg ut i sanden. Jag lyckades undvika att fastna och tog mig upp på banan med förlorad ledning. Gapet upp till Niklas var för stort att jaga igen och inget hot fanns bakifrån. Jag slutade tvåa. Racefoto stod påpassligt i kvarnenkurvan och fick en fin sekvens rallycross, se på
http://www.spvm.se/index.php?mact=Album,cntnt01,default,0&cntnt01a . . . .

I race två stod Niklas före Andreas Halbig i sina Miator i ledet bredvid mig. Det ledet kom iväg snabbare och jag hittade ingen lucka att ta mig fram i mitt led så jag gick in i kvarnen en bit efter dem. Det var tur för min kaross för Halbigs satsning på Niklas inner resulterade i kontakt i fin hockeystil axel mot axel. Vi tre hade en tät kamp med några omkörningar där jag slutade före dem båda. De fortsatte att ha kontakt och det slutade med brytning för Niklas och en andraplats för Andreas bakom mig.

I inget av raceheaten var jag snabbare än min snabbaste kvaltid.

Det är underbart att säsongen är igång, och ännu bättre att det är mindre än 2 veckor till Velodromloppet på Gelleråsen.

Josen
Göteborg
Här sen Aug 2004

fredrikwestin
Formigine MO
Här sen Mar 2006

Trådstartare
Re:

Josen skrev:
http://www.youtube.com/watch?v=sSrfe9EeqnI

Tuff film. Fina kommentarer.

fredrikwestin
Formigine MO
Här sen Mar 2006

Trådstartare
Rejsrapport SPVM #2 Gelleråsen

Det var med stor nyfikenhet (och låg hastighet) som jag styrde Bedforden mot Karlskoga för rejs nummer 2 på säsongen. Gelleråsen är den bana jag känner bäst efter en dryg handfull banmöten med tvåtakts-saab, Formel Vee, Europe och Miata. Även Elisen har jag ju hunnit testa där innan tävling, fast på vanliga sommardäck 2008 som jag skrivit om tidigare i tråden. Dessutom så bet jag i asfalten där efter att ha bromsat på mig med motorcykeln i slutet av rakan förra året.

Fredagen bjöd på två fria träningspass, det första i spöregn. Intressant tillfälle att känna på planing men även att träna bilkontroll på gränsen. I sådan väta kan tom Elisen kännas välmotoriserad i vissa kurvor... Vid så mycket vatten visar banan sina ojämnheter med största möjliga tydlighet. Rakans pölar gjorde att framhjulen turades om att plana och bilen gick sick-sack på rakan. Det var ganska kul och det kittlade en hel del, jag tror jag var av banan 6 gånger under passet. Dagen avslutades med 6 varv på inlines i regnet, det var ett mycket bra sätt att gå banan på. När man går hinner man bli distraherad och tänka på annat, men på inlines var tempot tillräckligt högt för att inte hinna börja fundera på annat än spår, bromspunkter, tangeringar, ojämnheter, curbsens grovhet etc.

Kvalet blev ganska snabbt utdraget och jag fick många fria varv, kunde prova på bromspunkter, växlingar och tangeringar ganska ordentligt. Men jag hade ingen riktig koll på hur fort det gick, så det var med stor förvåning jag såg att jag med ca 3 sek marginal var kvaletta i klassen, en inte helt tokig marginal att ha i ryggen vid racestart.

Start på racehelger tillsammans med RHK är stående med flagga, mycket roligare än rullande. Jag kom iväg fint och hamnade ganska snart i rygg på Max i Triumph TR2 (Roadsport B) med Miatorna jagande bakom. Skillnaden i varvtider gjorde dock att luckan växte och jag fick en lugn resa racet igenom bakom Max. Vi undvek dessutom att bli varvade vilket gjorde resan än lugnare.

I race 2 fick jag en lika bra start och hamnade några billängder bakom Anders Eriksson (Roadsport B) i Seven. Även i detta race blev det snabbt lucka bakåt och jag kunde ägna mig åt att göra mina varv så bra jag förmådde, så jag putsade bästatiden med 3 tiondelar och hamnade som bäst på 1.18.8.

Bilen skötte sig bra och får stå kvar lastad på Bedforden tills nästa race på Knutstorp och SSM. Det är 34 bilar anmälda till Roadsport och jag hoppas vi i C får eget heat.

Bilder från racet.

fredrikwestin
Formigine MO
Här sen Mar 2006

Trådstartare
Racerapport SPVM#3 SSM Knutstorp

Packningen till detta rejs var oerhört lätt eftersom Bedford och Elise stått lastade i Trollhättan sedan senaste rejset. Styrde söderut på torsdagskvällen och hetaste frågan för stunden var, skulle Bedforden orka ta sig över Hallandsåsen?

Nåväl, det klarades med nöd och näppe och på fredagsmorgonen var det fri träning. Som vanligt hade jag dålig känsla för om det gick bra eller inte. Jag hittade efter några varv in i de spår jag lärt under LCCS Trackday där i våras. Underhållande att träna ihop med Mini Coopers och se den gå över NGK på fyrhjulsställ nästan helt utan styrutslag på framhjulen.

Tidskval efter lunch förlöpte väl, fick en hel del fria varv och det kändes ok, men jag hade ingen aning om hur fort det gick. 1.11.8s var bästa tiden från i våras och den putsades till 1.10.977s, tredje bästa tid i heatet, två i klassen. Josen på pole före Jonas Nilsson i RoadsportB-911, mycket grön. Till Josen hade jag tre tiondelar, och kunde jag kapa 8 tiondelar från i våras så skulle det väl gå att kapa 3 till... Ett orosmoln hade dock tornat upp sig i form av ett glappande toestag bak pga en hård curbkänning i backen upp mot hårnålen. Glappet kändes som bromsskivevibrationer vid inbromsning. Detta är en ökänd svag punkt på Elise och det rekommenderas att man uppgraderar dessa länkar för banåkning med greppigare däck. Jag hade kört sönder 2 st tidigare utan att tycka att jag borde lyda rådet om uppgradering, tjockskalle... Jag var säker på att jag hade reservdel med mig, men kunde tyvärr inte hitta någon i packningen, måste glömt hemma i garaget. Felmoden är först plasticering i kulledens pinne/skruv och sedan brott med följd att hjulet saknar toekontroll helt. Den har dock aldrig brustit för mig så jag chansade på att det skulle gå att dra åt den.

I starten på första heatet kommer vi alla tre iväg jämnt men jag märker att jag min mäktiga K-Rovers 118hk gör ett bra jobb och jag accelererar ikapp Josen och är på väg om. Då byter han spår och jag får ta om på andra sidan, då byter han spår igen. Tempen under hjälmen stiger snabbt och jag vrålar i min ensamhet i bilen. Visst var det väl ett spårbyte per raka man fått lära sig på licenskursen? Jag skuggar varvet runt för att försöka vid nästa passering av rakan. Längs hela rakan sicksackar han som en hare i helljus och är givetvis mycket svår att ta sig om... Skugga hela varvet runt, och nu har Max i TR2 tagit sig ikapp och tar sig om (minns inte var, måste skaffa kamera). Framför honom tar sig Josen ytterligare en sicksackraka och nu är vi två som är mycket ilskna chaufförer på rakan.

Nåväl, Josen kör på sig över NGK-krönet och lämnar banan från åt oss. Nu blandar sig Fredrik Henriksson i ytterligare en Miata in sig i kampen, och något senare även Anders Eriksson i Seven som startat sist pga elfel på kvalet. Exalt vad som hände dessa varv minns jag inte, jag avvaktar att Henriksson ska lägga upp sin film så jag kan friska upp mitt minne en smula. Han är förbi mig ett par gånger och min mäktiga K-Rover tar tillbaka placeringen på rakan lika många gånger. Max passeras i en inbromsning och på sista varvet även Anders. Åt Jonas finns dock inget att göra, bilen är för bred och stark. Slutar tvåa i heatet och etta i klassen. Ett mycket händelserikt race och definitivt på topptrelistan av bästa race hittills!

Den glappande toestagsleden började kännas efter halva racet, men höll hela sträckan. Efter racet fick jag dfra åt den ytterligare, och nu började det kännas mjukt i stålet. Jag vågade inte dra lika hårt igen i rädslan för att dra av den, jag hoppades den skulle hålla...

Lite bilder (fotograf:TPR):

Söndagens race hade lite omkastningar i startfältet. Anders har pole, före Josen och sedan jag. Jag tar Josen i starten men får släppa Max förbi mig på innern strax innan rakans slut. Ett varv har jag Josen vilt jagande tätt bakom, men på rakan måste han släppa Jonas i Porschen förbi sig (inget sicksackande i detta race) och jag får en liten lucka bakåt. Racet blir sedan händelsefattigt. Jag har en trygg lucka bakåt till Jonas som håller Josen och Henriksson bakom sig racet igenom samt jag har en lucka fram till Max som vaxer och krymper racet igenom. Varv 6 blev tydligen lyckat då jag satte mitt snabbaste varv för helgen, 1.10.088s, snabbaste varvet i klassen och nytt klassrekord på banan! Jag kom trea i mål efter en totalt dominant Anders Eriksson i Seven och tätt efter Max i Triumphen. Toe-stagsleden höll, trots glapp från varv 2 ungefär.

Underbart med dubbelseger och snabbaste varvet i klassen. På pallen efteråt fick jag för första gången spruta bubbel!

SSM är den i särklass bästa tävling jag deltagit i. Nästan 300 startande bilar totalt, mycket professionellt arrangerat av MSCC och mycket bra väder. Dessutom vann jag 2010 års startavgift i utlottningen bland oss förare som skjutsat runt publik på banan under luncherna. Vi ses 2010!

bfd_henriksson
Bollebygd
Här sen Jul 2005

Grattis till segern Fredrik, och bra kört!

Men du vet att jag inte ger mig!

Här kommer mitt skrämselförsök!

När jag bytt mina glappiga bussningar och kan ställa camber, bytt däck, fått i min megasquirt, samt inte blir hindrad av en gröning, jaaaaa dååå kommer jag å tar dig!!!!!

Hahaha, nä du lär blir svår att ta både på Anderstorp och Falkenberg som är snabba banor. Sturup vore kul och se om man kunde matcha dig på...

Filmfilerna verkar vara lite lattjo så Per har fått dom för att se om han kan få ordning på dom...

Citera
Tobbe...
Härnösand/Nordsjön
Här sen Maj 2003

Fan, det är nästan ångestladdat att läsa texten.
Blir såååå otoligt sugen på en Elise eller Miata så det nästan värker i kroppen-känner precis igen beskrivningen av känslorna i kroppen (samt filmatiseringen) från dom tiderna jag lekte med snöskotern på endurotävlingar!
...Bara garaget blir klart nångång, och trädgården, och huset

Jaja, vad är väl en bal på slottet?
Men lagom till 40-årsdagen kanske det finns möjlighet. Fru och fyra barn sätter onekligen sina spår

Familjebil: Sharan V6 4 motion -04
Andrabil: Audi A3 Sportback 2.0 q - 12.
Citera
Cyberdennis
Trollhättan
Här sen Jul 2004

Kul läsning och mycket bra resultat. Grattis till segern och nästa års start!

Saab 9-3 -07
Citera
fredrikwestin
Formigine MO
Här sen Mar 2006

Trådstartare
Re:

bfd_henriksson skrev:
Men du vet att jag inte ger mig!

Här kommer mitt skrämselförsök!

Filmfilerna verkar vara lite lattjo så Per har fått dom för att se om han kan få ordning på dom...

Tack! tack detsamma, samt: Kanon, det är de (ärliga) fighterna som är bäst, jag ser fram emot det!

Hornlund
Örnsköldsvik
Här sen Jul 2005

Riktigt trevligt att läsa, skoj att det gick bra också, grattis

bfd_henriksson
Bollebygd
Här sen Jul 2005

Re:

Tobbe... skrev:
Fan, det är nästan ångestladdat att läsa texten.
Blir såååå otoligt sugen på en Elise eller Miata så det nästan värker i kroppen-känner precis igen beskrivningen av känslorna i kroppen (samt filmatiseringen) från dom tiderna jag lekte med snöskotern på endurotävlingar!
...Bara garaget blir klart nångång, och trädgården, och huset

Jaja, vad är väl en bal på slottet?
Men lagom till 40-årsdagen kanske det finns möjlighet. Fru och fyra barn sätter onekligen sina spår

Här kommer mer ångest...
http://www.mx5racingclub.se/forum/viewtopic.php?f=8&t=924&star . . . .

Citera
Dennis Kullman
Halmstad
Här sen Jun 2003

Snyggt kört och väl skrivet.
Som jag sa på SSM kämpar jag ständigt mot impulserna att köpa Lotus igen.
Med lite mer ordning på mig själv och miatan hoppas jag kunna erbjuda lite bättre motstånd framöver.
Ska bara försöka bli av med lite vikt (101,5 kg närmare bestämt ).

Citera
Våra race- och banåkarbilar
Lotus Elise S2 -01 Bruksracer SÅLD!
<<   1, 2, 3, 4   >>
1 besök senaste veckan (23670 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande