Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3 >> 16516 besök totalt |
|
||||
Re:
Nope. Orginal grenrör med större sekundärer som sen går ihop till enkelt 3" genom 2 Apple racing ljuddämpare, frampå även en katalysator.. ![]() Byggt för att hålla ljudnivån på en acceptabel nivå. _________________ Mvh Per Bodin Karlstad BMW M3 -97 bansmiskaren BMW M5 -93 BMW 330i -01 BMW 323ti -99 Chevrolet Camaro SS 1LE -17 |
||||
Fin motor
![]() ![]() ![]() Mysiga prylar i, då drar du till 7500-8000? ![]() hur mycket har du lättat veven? Släng in en fin motorrumsbild!! ![]() /otto _________________ Magnus Ottosson Peoples Choice BOS 2015 ![]() Masterstarter 2011 ![]() Kulbil: BMW 2800 -71 Kulbil glidare: 735ia -84 Bruksbil: BMW 323ti -00 |
||||
Re:
Ser riktigt fint ut!! ![]() ![]() ![]() Lättare vev är bra om man ökar varvtalet speciellt på raka sexor. Det ger ett högre resonansvarvtal, vad jag förstått. ![]() Med lättare komponenter så kan man ta lite på vevskinkorna utan att ändra balansfaktorn. M5 veven är ju fårhållandevis lätt från början. Hur mycket varvar du? jag ska hålla mig till orginalvarv har jag tänkt, du har ju finare bitar i din motor (förutom insprutningen) ![]() /otto _________________ Magnus Ottosson Peoples Choice BOS 2015 ![]() Masterstarter 2011 ![]() Kulbil: BMW 2800 -71 Kulbil glidare: 735ia -84 Bruksbil: BMW 323ti -00 |
||||
Re:
Jag antog att den var såpass lätt så det inte behövdes, men kanske får fundera vidare i vinter (ska ju ändå byta kolvar) Varvstopp på 8200 effektkurvan dalar efter 7500 nånting.. _________________ Mvh Per Bodin Karlstad BMW M3 -97 bansmiskaren BMW M5 -93 BMW 330i -01 BMW 323ti -99 Chevrolet Camaro SS 1LE -17 |
||||
Intressant läsning, ser kanon ut. Vågar man fråga ung. vad man får räkna med att slanta upp för en sådan här uppgradering av en s38b38.
Hur såg originalmaskinen ut när du plockade isär den, bra skick månntro? _________________ Thomas Gidlund |
||||
Re:
Jadå det vågar man, men om jag uppskattar & svarar hyfsat saningsenligt kommer jag att ligga sömnlös i flera månader. ![]() Jag drar det lite kort & som alltid så kan mycket bli billigare om man har kontakter eller kan göra det själv. Renovering av s38 ( kamdrivning,oljepump,packningar,lager, lite maskinbearbetning...etc) 30k Kolvar 12k Stakar (lär inte behövas) 12k Kammar 20k Sprut 15-20k Mappning 5-10k Cf-plenum 20k Portning (lär inte behövas) 5-10k Allt detta väl ungefärliga listpriser nytt & vitt. S38 är ohemult dyr att skruva i. orginalspisen står kvar oöppnad, så tyvärr vet jag inte skicket på den. kompvärdena är bra & välservad är den så jag tror den är i bra skick. ![]() Så nu är jag sömnlös i några månader.. ![]() _________________ Mvh Per Bodin Karlstad BMW M3 -97 bansmiskaren BMW M5 -93 BMW 330i -01 BMW 323ti -99 Chevrolet Camaro SS 1LE -17 |
||||
Vad jag har förstått är inte veven den största problemet när man varvar, utan vikten på kolvarna. Det är kolvar och kolvbultar som får ta den största smällen när belastningar ökar. Börjar man lätta veven utan att hålla koll på interna belastningar i veven kan man snarare göra det sämre. Resonansfrekvensen vev/svänghjul kan förändras och det uppstår interna spänningar i veven.
Dvs. Om man börjar kapa balansvikterna på veven kan man istället få större belastningar på vevlagren då enskilda tappar börjar "dra" radiellt av centrifugalkraften istället för att balanseras av motvikten. Porsche hade obalanserat (och mycket lätt) vev i första 911:or som sedan byttes mot balanserad (och tyngre) vev i senare modeller. Den balanserade tål mer varv. Dvs. kan det vara mycket svårt att lätta en vev själv om man inte först gör noggranna simuleringar i t.ex. FEM program. Det innebär att man noggrant modellerar veven i CAD och sedan simulerar sina "lättningar". Personligen skulle jag inte våga göra något sådant. _________________ G o r a n A m c o f f |
||||
Re:
orginal är ofta bäst... Jag menar att om man lättar tex stake och kolv kan man lätta motvikterna och få samma balansfaktor som innan. det är inte mycket vikt vi talar om. Det är ganska mycket jobb nerlagt för att få ner vikten på m5 veven redan som standard, men då med relativt tung stake och kolv. Själv hade jag inte tyckt det var värt pengarna, men man höjer det kritiska varvtalet även om det kanske är lite, och balansfaktorn blir samma som orginal. porsche veven kan ju inte ha samma problem med svängningar, iom kortere vev antar jag. /otto _________________ Magnus Ottosson Peoples Choice BOS 2015 ![]() Masterstarter 2011 ![]() Kulbil: BMW 2800 -71 Kulbil glidare: 735ia -84 Bruksbil: BMW 323ti -00 |
||||
Ballt med vassa s38or!
Det låter som att du skulle behöva prata med Aaron! Han har troligen sveriges vassaste s38, varvar runt 9k har jag för mig, han mumlade sist nåt om 470sugisar... MVH Erik _________________ Erik Wedlund Nurburgring 7.14.8 BTG Z06 Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo Mantorp 1.23.7 Carrera S Gelleråsen 1.18.40 M3e36 Gelleråsen 1.11.5 996 turbo |
||||
Re:
Låter som det vore en intressant samtalspartner.. Låter som en servicekrävande pjäs &så. Röd? _________________ Mvh Per Bodin Karlstad BMW M3 -97 bansmiskaren BMW M5 -93 BMW 330i -01 BMW 323ti -99 Chevrolet Camaro SS 1LE -17 |
||||
Jodu, det är han minst sagt!
Jepp en röd 20jahre edition med mycket påkostat chassi! MVH Erik _________________ Erik Wedlund Nurburgring 7.14.8 BTG Z06 Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo Mantorp 1.23.7 Carrera S Gelleråsen 1.18.40 M3e36 Gelleråsen 1.11.5 996 turbo |
||||
Re:
Brutalt!! ![]() Länk!!?? ![]() /otto _________________ Magnus Ottosson Peoples Choice BOS 2015 ![]() Masterstarter 2011 ![]() Kulbil: BMW 2800 -71 Kulbil glidare: 735ia -84 Bruksbil: BMW 323ti -00 |
||||
Re:
Länk? hehe jag brukar träffa han på diverse nattliga evenemang här uppe i huvfudstaden, han hänger mycket på BMW i solna ![]() MVH Erik _________________ Erik Wedlund Nurburgring 7.14.8 BTG Z06 Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo Mantorp 1.23.7 Carrera S Gelleråsen 1.18.40 M3e36 Gelleråsen 1.11.5 996 turbo |
||||
Re:
Börjar bli riktigt trött nu, så förhoppningsvis bör jag kunna sova inatt.. ![]() _________________ Mvh Per Bodin Karlstad BMW M3 -97 bansmiskaren BMW M5 -93 BMW 330i -01 BMW 323ti -99 Chevrolet Camaro SS 1LE -17 |
||||
Re:
http://www.m5board.com/photopost/dat Till vänster i overallen stor Aron och bilen är hans m5! _________________ Mvh Oliver Kraigher Bjuhr BMW m5 e39 -00 |
||||
Hade en Daytona violett M5T 92a med mycket utrustning för några år sen som svensson transport så skön vagn men ja nivåreglering och annat skit börja hända på den så fick dumpa den rackarn,stadig landsvägsvagn inga problem med 260+ var väl bara 2 saker som irritera och det var vikten på en dryga 1900kg samt underdimensionerade bromsar,hade inte heller pengarna då att ta bilen vidare som du gjort med din
![]() Köptes för övrigt av Janne som är webmaster på Autopower,såg till min fasa tydligen att bilen blivit stulen och sedan antagligen slaktad/skrotad av försäkringsbolaget Folksam usch vad tråkigt var ju en av bara 700 ex nånting ![]() Men gud vad skönt man åkte i den en bil klart före sin tid ![]() mvh Mats _________________ Mats Ahlgren C6 Corvette Callaway SC606 -2010 Cybergrey NS: 16 |
||||
De nya kolvarna har anlänt.. CP 12,0:1 Borr 85mm..
![]() ![]() Blev ju tyvärr bortglömt att jag ville ha en extra till hyllan. Nu skall bara bilen konverteras med elektrisk vattenpump & kylfläkt. Det tillsammans med kolvbyte sen blir det bromsning igen. _________________ Mvh Per Bodin Karlstad BMW M3 -97 bansmiskaren BMW M5 -93 BMW 330i -01 BMW 323ti -99 Chevrolet Camaro SS 1LE -17 |
||||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3 >> 16516 besök totalt |