Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW M5 -93
<<   1, 2, 3   >>
16516 besök totalt
Halvordsson
Long valley
Här sen Nov 2005
Inlägg: 719



Std avgassystem?

_________________
Alexander Halvordsson
Chevrolet BelAir 57 --> http://www.garaget.org/?car=366622
Citera
Colin
Forshaga
Här sen Jan 2003
Inlägg: 909


Trådstartare
Re:

bulldog skrev:
Std avgassystem?


Nope. Orginal grenrör med större sekundärer som sen går ihop till enkelt 3" genom 2 Apple racing ljuddämpare, frampå även en katalysator..

Byggt för att hålla ljudnivån på en acceptabel nivå.

_________________
Mvh
Per Bodin
Karlstad


BMW M3 -97 bansmiskaren
BMW M5 -93
BMW 330i -01
BMW 323ti -99
Chevrolet Camaro SS 1LE -17
Citera
E3-otto
Norrahammar
Här sen Aug 2005
Inlägg: 403



Fin motor thumbs up thumbs up thumbs up

Mysiga prylar i, då drar du till 7500-8000?
hur mycket har du lättat veven?

Släng in en fin motorrumsbild!!

/otto

_________________
Magnus Ottosson

Peoples Choice BOS 2015
Masterstarter 2011 2012 2:a
Kulbil: BMW 2800 -71
Kulbil glidare: 735ia -84
Bruksbil: BMW 323ti -00
Citera
Colin
Forshaga
Här sen Jan 2003
Inlägg: 909


Trådstartare
Ingen vevlättning överhuvudtaget, rekommenderas det?



_________________
Mvh
Per Bodin
Karlstad


BMW M3 -97 bansmiskaren
BMW M5 -93
BMW 330i -01
BMW 323ti -99
Chevrolet Camaro SS 1LE -17
Citera
E3-otto
Norrahammar
Här sen Aug 2005
Inlägg: 403



Re:

Colin skrev:
Ingen vevlättning överhuvudtaget, rekommenderas det?




Ser riktigt fint ut!! thumbs up thumbs up

Lättare vev är bra om man ökar varvtalet speciellt på raka sexor. Det ger ett högre resonansvarvtal, vad jag förstått.
Med lättare komponenter så kan man ta lite på vevskinkorna utan att ändra balansfaktorn.
M5 veven är ju fårhållandevis lätt från början.

Hur mycket varvar du?

jag ska hålla mig till orginalvarv har jag tänkt, du har ju finare bitar i din motor (förutom insprutningen) så du varvar lite mer antar jag.

/otto

_________________
Magnus Ottosson

Peoples Choice BOS 2015
Masterstarter 2011 2012 2:a
Kulbil: BMW 2800 -71
Kulbil glidare: 735ia -84
Bruksbil: BMW 323ti -00
Citera
Colin
Forshaga
Här sen Jan 2003
Inlägg: 909


Trådstartare
Re:

E3-otto skrev:


Ser riktigt fint ut!! thumbs up thumbs up

Lättare vev är bra om man ökar varvtalet speciellt på raka sexor. Det ger ett högre resonansvarvtal, vad jag förstått.
Med lättare komponenter så kan man ta lite på vevskinkorna utan att ändra balansfaktorn.
M5 veven är ju fårhållandevis lätt från början.

Hur mycket varvar du?

jag ska hålla mig till orginalvarv har jag tänkt, du har ju finare bitar i din motor (förutom insprutningen) så du varvar lite mer antar jag.

/otto



Jag antog att den var såpass lätt så det inte behövdes, men kanske får fundera vidare i vinter (ska ju ändå byta kolvar) Varvstopp på 8200 effektkurvan dalar efter 7500 nånting..

_________________
Mvh
Per Bodin
Karlstad


BMW M3 -97 bansmiskaren
BMW M5 -93
BMW 330i -01
BMW 323ti -99
Chevrolet Camaro SS 1LE -17
Citera
Gemini__
Köping
Här sen Nov 2004
Inlägg: 20



Intressant läsning, ser kanon ut. Vågar man fråga ung. vad man får räkna med att slanta upp för en sådan här uppgradering av en s38b38.

Hur såg originalmaskinen ut när du plockade isär den, bra skick månntro?

_________________
Thomas Gidlund
Citera
Colin
Forshaga
Här sen Jan 2003
Inlägg: 909


Trådstartare
Re:

Gemini__ skrev:
Intressant läsning, ser kanon ut. Vågar man fråga ung. vad man får räkna med att slanta upp för en sådan här uppgradering av en s38b38.

Hur såg originalmaskinen ut när du plockade isär den, bra skick månntro?



Jadå det vågar man, men om jag uppskattar & svarar hyfsat saningsenligt kommer jag att ligga sömnlös i flera månader.
Jag drar det lite kort & som alltid så kan mycket bli billigare om man har kontakter eller kan göra det själv.


Renovering av s38 ( kamdrivning,oljepump,packningar,lager, lite maskinbearbetning...etc) 30k
Kolvar 12k
Stakar (lär inte behövas) 12k
Kammar 20k
Sprut 15-20k
Mappning 5-10k
Cf-plenum 20k
Portning (lär inte behövas) 5-10k

Allt detta väl ungefärliga listpriser nytt & vitt.

S38 är ohemult dyr att skruva i.

orginalspisen står kvar oöppnad, så tyvärr vet jag inte skicket på den.
kompvärdena är bra & välservad är den så jag tror den är i bra skick.


Så nu är jag sömnlös i några månader..

_________________
Mvh
Per Bodin
Karlstad


BMW M3 -97 bansmiskaren
BMW M5 -93
BMW 330i -01
BMW 323ti -99
Chevrolet Camaro SS 1LE -17
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3454



Vad jag har förstått är inte veven den största problemet när man varvar, utan vikten på kolvarna. Det är kolvar och kolvbultar som får ta den största smällen när belastningar ökar. Börjar man lätta veven utan att hålla koll på interna belastningar i veven kan man snarare göra det sämre. Resonansfrekvensen vev/svänghjul kan förändras och det uppstår interna spänningar i veven.

Dvs. Om man börjar kapa balansvikterna på veven kan man istället få större belastningar på vevlagren då enskilda tappar börjar "dra" radiellt av centrifugalkraften istället för att balanseras av motvikten. Porsche hade obalanserat (och mycket lätt) vev i första 911:or som sedan byttes mot balanserad (och tyngre) vev i senare modeller. Den balanserade tål mer varv.

Dvs. kan det vara mycket svårt att lätta en vev själv om man inte först gör noggranna simuleringar i t.ex. FEM program. Det innebär att man noggrant modellerar veven i CAD och sedan simulerar sina "lättningar". Personligen skulle jag inte våga göra något sådant.

_________________
G o r a n A m c o f f
Citera
E3-otto
Norrahammar
Här sen Aug 2005
Inlägg: 403



Re:

beepbeep skrev:
Vad jag har förstått är inte veven den största problemet när man varvar, utan vikten på kolvarna. Det är kolvar och kolvbultar som får ta den största smällen när belastningar ökar. Börjar man lätta veven utan att hålla koll på interna belastningar i veven kan man snarare göra det sämre. Resonansfrekvensen vev/svänghjul kan förändras och det uppstår interna spänningar i veven.

Dvs. Om man börjar kapa balansvikterna på veven kan man istället få större belastningar på vevlagren då enskilda tappar börjar "dra" radiellt av centrifugalkraften istället för att balanseras av motvikten. Porsche hade obalanserat (och mycket lätt) vev i första 911:or som sedan byttes mot balanserad (och tyngre) vev i senare modeller. Den balanserade tål mer varv.

Dvs. kan det vara mycket svårt att lätta en vev själv om man inte först gör noggranna simuleringar i t.ex. FEM program. Det innebär att man noggrant modellerar veven i CAD och sedan simulerar sina "lättningar". Personligen skulle jag inte våga göra något sådant.


orginal är ofta bäst...

Jag menar att om man lättar tex stake och kolv kan man lätta motvikterna och få samma balansfaktor som innan.
det är inte mycket vikt vi talar om. Det är ganska mycket jobb nerlagt för att få ner vikten på m5 veven redan som standard, men då med relativt tung stake och kolv.
Själv hade jag inte tyckt det var värt pengarna, men man höjer det kritiska varvtalet även om det kanske är lite, och balansfaktorn blir samma som orginal.

porsche veven kan ju inte ha samma problem med svängningar, iom kortere vev antar jag.

/otto

_________________
Magnus Ottosson

Peoples Choice BOS 2015
Masterstarter 2011 2012 2:a
Kulbil: BMW 2800 -71
Kulbil glidare: 735ia -84
Bruksbil: BMW 323ti -00
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 8033



Ballt med vassa s38or!

Det låter som att du skulle behöva prata med Aaron! Han har troligen sveriges vassaste s38, varvar runt 9k har jag för mig, han mumlade sist nåt om 470sugisar...

MVH Erik

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
Colin
Forshaga
Här sen Jan 2003
Inlägg: 909


Trådstartare
Re:

erikjakan skrev:
Ballt med vassa s38or!

Det låter som att du skulle behöva prata med Aaron! Han har troligen sveriges vassaste s38, varvar runt 9k har jag för mig, han mumlade sist nåt om 470sugisar...

MVH Erik


Låter som det vore en intressant samtalspartner.. Låter som en servicekrävande pjäs &så.
Röd?

_________________
Mvh
Per Bodin
Karlstad


BMW M3 -97 bansmiskaren
BMW M5 -93
BMW 330i -01
BMW 323ti -99
Chevrolet Camaro SS 1LE -17
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 8033



Jodu, det är han minst sagt!

Jepp en röd 20jahre edition med mycket påkostat chassi!

MVH Erik

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
E3-otto
Norrahammar
Här sen Aug 2005
Inlägg: 403



Re:

erikjakan skrev:
Ballt med vassa s38or!

Det låter som att du skulle behöva prata med Aaron! Han har troligen sveriges vassaste s38, varvar runt 9k har jag för mig, han mumlade sist nåt om 470sugisar...

MVH Erik


Brutalt!!

Länk!!??

/otto

_________________
Magnus Ottosson

Peoples Choice BOS 2015
Masterstarter 2011 2012 2:a
Kulbil: BMW 2800 -71
Kulbil glidare: 735ia -84
Bruksbil: BMW 323ti -00
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 8033



Re:

E3-otto skrev:
erikjakan skrev:
Ballt med vassa s38or!

Det låter som att du skulle behöva prata med Aaron! Han har troligen sveriges vassaste s38, varvar runt 9k har jag för mig, han mumlade sist nåt om 470sugisar...

MVH Erik


Brutalt!!

Länk!!??

/otto


Länk? hehe jag brukar träffa han på diverse nattliga evenemang här uppe i huvfudstaden, han hänger mycket på BMW i solna , Han också har en rätt hårig one off BMW M3 e36 turbo byggd av BMW M, en av 2st M3 turbos nånsin gjorda! (prototyper dvs).

MVH Erik

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
Gemini__
Köping
Här sen Nov 2004
Inlägg: 20



Re:

Colin skrev:

Så nu är jag sömnlös i några månader..


Tack för de uppgifterna. thumbs up

Hoppas det löser sig med sömnproblemen

//Thomas

_________________
Thomas Gidlund
Citera
Colin
Forshaga
Här sen Jan 2003
Inlägg: 909


Trådstartare
Re:

Gemini__ skrev:
Colin skrev:

Så nu är jag sömnlös i några månader..


Tack för de uppgifterna. thumbs up

Hoppas det löser sig med sömnproblemen

//Thomas



Börjar bli riktigt trött nu, så förhoppningsvis bör jag kunna sova inatt..

_________________
Mvh
Per Bodin
Karlstad


BMW M3 -97 bansmiskaren
BMW M5 -93
BMW 330i -01
BMW 323ti -99
Chevrolet Camaro SS 1LE -17
Citera
Pimplaren
Järfälla, Sthlm
Här sen Jan 2005
Inlägg: 504



Re:

E3-otto skrev:
erikjakan skrev:
Ballt med vassa s38or!

Det låter som att du skulle behöva prata med Aaron! Han har troligen sveriges vassaste s38, varvar runt 9k har jag för mig, han mumlade sist nåt om 470sugisar...

MVH Erik


Brutalt!!

Länk!!??

/otto


http://www.m5board.com/photopost/data/552/10362M5racing2.jpg

Till vänster i overallen stor Aron och bilen är hans m5!

_________________
Mvh Oliver Kraigher Bjuhr

BMW m5 e39 -00
Citera
Mats Ahlgren
Uppsala
Här sen Sep 2003
Inlägg: 295



Hade en Daytona violett M5T 92a med mycket utrustning för några år sen som svensson transport så skön vagn men ja nivåreglering och annat skit börja hända på den så fick dumpa den rackarn,stadig landsvägsvagn inga problem med 260+ var väl bara 2 saker som irritera och det var vikten på en dryga 1900kg samt underdimensionerade bromsar,hade inte heller pengarna då att ta bilen vidare som du gjort med din
Köptes för övrigt av Janne som är webmaster på Autopower,såg till min fasa tydligen att bilen blivit stulen och sedan antagligen slaktad/skrotad av försäkringsbolaget Folksam usch vad tråkigt var ju en av bara 700 ex nånting
Men gud vad skönt man åkte i den en bil klart före sin tid thumbs up

mvh Mats

_________________
Mats Ahlgren

C6 Corvette Callaway SC606 -2010 Cybergrey
NS: 16
Citera
Colin
Forshaga
Här sen Jan 2003
Inlägg: 909


Trådstartare
De nya kolvarna har anlänt.. CP 12,0:1 Borr 85mm..







Blev ju tyvärr bortglömt att jag ville ha en extra till hyllan.

Nu skall bara bilen konverteras med elektrisk vattenpump & kylfläkt.
Det tillsammans med kolvbyte sen blir det bromsning igen.

_________________
Mvh
Per Bodin
Karlstad


BMW M3 -97 bansmiskaren
BMW M5 -93
BMW 330i -01
BMW 323ti -99
Chevrolet Camaro SS 1LE -17
Citera
Gemini__
Köping
Här sen Nov 2004
Inlägg: 20



Hänt något nytt på sistone?

_________________
Thomas Gidlund
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW M5 -93
<<   1, 2, 3   >>
16516 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande