Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3 >> 14295 besök totalt |
Racerapport SPVM '10 FInal Falkenberg
Banan: Fantastiskt obehaglig bana....snabb och otrevlig och med en chickan som inte alls är anpassad till min bil och förmåga. Otrevligt. Träning: Hade som mål att åka 53:or på träningen, det infriades väl inte helt och fullt. 54.01s som bäst, tyckte det kändes lovande. Kval: Mosade på så gott jag kunde. Har ju numera lagt om taktiken vid kval. Förut åkte jag runt och flöjtade friskt, nu stirrar jag enbart på laptimern och söker fria varv. Viss skillnad, förut var det ju typ en slump om jag fick nån tid eller ej - som på SSM där jag kvalade som 9:a - vikke skit! Anyway, lyckades klämma till med 54.995 och det var ju inge bra, men det räckte till 5:e startruta. Inga direkta överraskningar, 5 Miator framför och 20 bakom typ... Nä, jag menade bara att topp 5 är samma som i alla rejs typ. Började känna att det kanske skulle bli svårt när de andra satte låga 53:or och nån 52:a. Men - inte ge upp, och jag kände att jag nog skulle kunna klappa på endel. Rejs 1 Starten går och jag pjäckar. Dyker in i chikanen och kör väl "målmedvetet" - det är ju final och det är ju rejs. Är 4 ut ur chikanen... Hårt uppvaktad av en Visshed i rätt många varv men jag känner mig lugn. Jag tar inte in på Miatorna framför, tvärtom, men jag har koll på läget, kör stadiga 53:or och åker med insidan av huvet....tills....jag ser Henrikssons alu-splitter blänka till i backspegeln. 6:an i loppet är nu 5:a och han är förra årets champ... Resultatet syns direkt - första varvet med honom i backspegeln ger 54.5 - katastrof! Han tar in som en crazy-person och på två varv är han limmad i baken som ett tredje Automobil-klistermärke. Jagad i vad som känns en evighet lyckas jag hålla Porschen på banan och Henriksson bakom. Det är varvningar om vart annat, och det är i princip lotteri på vilket spår de som varvas tar... i varenda kurva.... Sista varvet, sista kurvan - en varvning till... Pulsen är rätt hög nu. Bilen som ska varvas ligger i ytterspår när vi kommer ikapp, det är gott om plats på innern. Jag klappar på, tänker att han ser mig...och han viker in... Det finns inte plats!!! Gissar att Henriksson går på yttern om den tredje bilen och tänker att.... I h-vete heller! om jag var på gräset, curbsen eller banan vet jag inte, men jag går på lätt häng förbi på innern på i princip ingen plats, låter bilen glida ut och ser Henriksson i backspegeln igen..... Jag fixar't!! Ah, jag har haft många fighter i år men mest legat bakom och tuggat... Nu vet jag hur det känns att ha en kille som är sekunden snabbare om han får fria tyglar bakom mig... Det är ett svettigt jobb, men det går om man bara är kall... Rejs 2 Lyckas bara klämma till med 6:e tid i Rejs ett så nu har jag den där Henriksson framför mig istället. Gör en bra start, är uppe jämsides in i chikanen, men fegar ur och blir 5:a ut. Nu jagas jag istället återigen av , Visshed, och det är lika illa nu - han är som ett plåster... Har fint flyt även om det går sakta och jag kan styra ganska mycket hur han måste köra. Det håller in i mål, men det är lite tråkig körning. Iofs - jag sätter ju min bästa tid under helgen så det är ju inte som att jag medvetet åker och småfiser. Summering: Är stolt över starten i första rejset. Jag är inte ondskefull, men jag ger inte bort min plats och jag ber då inte om ursäkt för min existens. Fighten med Henriksson var grym, sista varvningen/äventyret kommer jag dra åt mina barnbarn när jag sitter på hemmet - vilken kick! Från rejs 2 tar jag med mig tiden, för den var okej ändå, även om det absolut inte räcker till för att vinna. Fick lite kommentarer både efter rejs 1 och 2 om att jag är duktig på att göra bilen bred...ja, kanske det, vill dock förtydliga att jag inte "bytte spår" nångång under rejset, däremot så väljer jag konservativa säkra (och tråkiga) spår som gör det svårt för bilen bakom... Såg en rejsrapport också där det står att jag kan åka snabbt trots fel apex i alla kurvor - utom i en... Den där högfarten asså, det knyter sig. Även om jag vet att bilen fixar det så kan jag inte låta bli att ta ner farten där. Resultatet är ju uppenbart, jag tappar flera billängder där! Bättring krävs! Summerar året osv i en separat post alldeles snart, ska bara fatta att min första säsong av racing nu är över..... Over and out! _________________ Henrik Eriksson Sluta jiddra, börja rejsa! |
||||
Härlig rejsrapport!
![]() Vill tacka för en kul fight i rejs 1!! ![]() ![]() Du kör bra och har en BREEEEDD kvick stabil bil så du är tuff att ta sig förbi, vilket gör det skitkul att rejsa med dig! ![]() ![]() ![]() BTW,,, jag har en film som du är stjärna i... ![]() ![]() ![]() ![]() |
||||
Re:
![]() Kan maila i 10MB bitar eller bräna en skiva och skicka. ![]() Edit: Bränna |
||||
Jämrarns bra racerapport Henka, riktigt målande beskrivningar
![]() Vad blev det för resultat i serien? _________________ Edvin Persson #lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se |
||||
Re:
En fjärt från tredjeplats (placering i finalen avgjorde). |
||||
Håll tillgodo...
![]() http://www.youtube.com/watch?v=CqPIQ Glömde tyvärr kameran på så batteriet var slut till race 2... ![]() |
||||
Fattar ju nu varför den känns äcklig. Jag tar ju fel spår heeeeela tiden. Jisses, dels för att jag inte vågar ta nåt annat än säkra långsamma spår, men främst för att jag inte besitter kunskap! Till nästa år är det bättreing som gäller. Tror dock att jag bättrade mig liiiite liiite till nästa rejs - jag låg bakom dig då och kollade hur fan du egentligen gjorde för att få fart på riskokar'n!
_________________ Henrik Eriksson Sluta jiddra, börja rejsa! |
||||
Jag tror dom flesta som inte nött dataspel i hundra år tar Nyhem lite för tidigt första gången man kör där. Bifogar en länk där jag debuterar på Falkenberg med min Miata som då var en glassätarbil med snällt chassi och vägde bly. Lärde mig "the hard way", se 5min in i klippet...
![]() ![]() http://www.youtube.com/watch?v=LdJqN |
||||
Re:
Synd att du inte tog pallen Henka men likväl är det imponerande resultat i en så pass hård serie ![]() ![]() _________________ Edvin Persson #lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se |
||||
Re:
Även jag är sugen..! ![]() ![]() _________________ Peter Fröjd -------------- BMW M3 e90 |
||||
|
||||
JA, det blir Pantzer nästa säsong och det blir hela säsongen - det är helt klart. Just nu siktar jag på Roadsport C igen. Säga vad man vill om hur det till slut blev, men konkurrens finns det ju i C och jag var inte hopplöst efter på nån tävling. Tycker dock att poängsystemet suger valross-*** big time och eftersom deltagar antalet är mer konstant i B så känns ju det lockande....men då får man ju inte lika många på banan, och dessutom har man alla de där jobbiga super sjuorna i A som man heeeela tiden blir varvad av. Det blir inge kul körning... Nu vet man ju inte om det blir lika många i C nästa år - och då blir ju B mer intressant. _________________ Henrik Eriksson Sluta jiddra, börja rejsa! |
||||
Re:
FIAs system (25-18-15-12-10-8-6-4-2-1-0) tror jag inte lockar så mycket (men jag har inte gjort om tabellen med det så jag vet inte vilka effekter de ger). Saker som inte känns bra kan justeras. Bara för att det var "rätt" på 70-talet så måste det ju inte vara rätt idag. |
||||
Nu har jag ju inte full koll på de olika varianterna men OM man vill dela ut poäng till många deltagare och därmed ganska många poäng till vinnaren (typ över 20) så måste det vara relativt stora steg mellan varje placering.
Annars får man två konsekvenser: - Det lönar sig inte att tillräckligt mycket att vinna för att motivera omkörningar. - om man har ett dåligt race så är det kört. om man ger vinnare 20, tvåan 18, trean 16 osv så kan bli som i Carrera Cup i år, Fredrik Larsson vann 10 tävlingar men kom ändå tvåa... ![]() Henrik och Henrik i SPVM och MX5Cup är väl ett annat exempel. ![]() ![]() Jag tycker personligen FIA:s poängräkning är bra, skulle vara intressant att se en omräkning med detta. ![]() _________________ T h o m a s P i h l Mazda MX-5 Miata -99 #78 MX-5 Standard Cup / Roadsport C Fd ERCup #98 - Caran Racing |
||||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3 >> 14295 besök totalt |