Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 944 1986 - SevenEight SPVM '11 klass XX
<<   1, 2, 3   >>
14295 besök totalt
--
Eskilstuna
Här sen Jul 2005
Inlägg: 532


Trådstartare
Racerapport SPVM '10 FInal Falkenberg

Banan:

Fantastiskt obehaglig bana....snabb och otrevlig och med en chickan som inte alls är anpassad till min bil och förmåga. Otrevligt.

Träning:

Hade som mål att åka 53:or på träningen, det infriades väl inte helt och fullt. 54.01s som bäst, tyckte det kändes lovande.

Kval:

Mosade på så gott jag kunde. Har ju numera lagt om taktiken vid kval. Förut åkte jag runt och flöjtade friskt, nu stirrar jag enbart på laptimern och söker fria varv. Viss skillnad, förut var det ju typ en slump om jag fick nån tid eller ej - som på SSM där jag kvalade som 9:a - vikke skit!

Anyway, lyckades klämma till med 54.995 och det var ju inge bra, men det räckte till 5:e startruta. Inga direkta överraskningar, 5 Miator framför och 20 bakom typ... Nä, jag menade bara att topp 5 är samma som i alla rejs typ. Började känna att det kanske skulle bli svårt när de andra satte låga 53:or och nån 52:a. Men - inte ge upp, och jag kände att jag nog skulle kunna klappa på endel.

Rejs 1

Starten går och jag pjäckar. Dyker in i chikanen och kör väl "målmedvetet" - det är ju final och det är ju rejs. Är 4 ut ur chikanen... Hårt uppvaktad av en Visshed i rätt många varv men jag känner mig lugn. Jag tar inte in på Miatorna framför, tvärtom, men jag har koll på läget, kör stadiga 53:or och åker med insidan av huvet....tills....jag ser Henrikssons alu-splitter blänka till i backspegeln. 6:an i loppet är nu 5:a och han är förra årets champ... Resultatet syns direkt - första varvet med honom i backspegeln ger 54.5 - katastrof! Han tar in som en crazy-person och på två varv är han limmad i baken som ett tredje Automobil-klistermärke.

Jagad i vad som känns en evighet lyckas jag hålla Porschen på banan och Henriksson bakom. Det är varvningar om vart annat, och det är i princip lotteri på vilket spår de som varvas tar... i varenda kurva.... Sista varvet, sista kurvan - en varvning till... Pulsen är rätt hög nu.

Bilen som ska varvas ligger i ytterspår när vi kommer ikapp, det är gott om plats på innern. Jag klappar på, tänker att han ser mig...och han viker in... Det finns inte plats!!! Gissar att Henriksson går på yttern om den tredje bilen och tänker att.... I h-vete heller! om jag var på gräset, curbsen eller banan vet jag inte, men jag går på lätt häng förbi på innern på i princip ingen plats, låter bilen glida ut och ser Henriksson i backspegeln igen..... Jag fixar't!! Ah, jag har haft många fighter i år men mest legat bakom och tuggat... Nu vet jag hur det känns att ha en kille som är sekunden snabbare om han får fria tyglar bakom mig... Det är ett svettigt jobb, men det går om man bara är kall...

Rejs 2

Lyckas bara klämma till med 6:e tid i Rejs ett så nu har jag den där Henriksson framför mig istället. Gör en bra start, är uppe jämsides in i chikanen, men fegar ur och blir 5:a ut. Nu jagas jag istället återigen av , Visshed, och det är lika illa nu - han är som ett plåster... Har fint flyt även om det går sakta och jag kan styra ganska mycket hur han måste köra. Det håller in i mål, men det är lite tråkig körning. Iofs - jag sätter ju min bästa tid under helgen så det är ju inte som att jag medvetet åker och småfiser.

Summering:

Är stolt över starten i första rejset. Jag är inte ondskefull, men jag ger inte bort min plats och jag ber då inte om ursäkt för min existens. Fighten med Henriksson var grym, sista varvningen/äventyret kommer jag dra åt mina barnbarn när jag sitter på hemmet - vilken kick! Från rejs 2 tar jag med mig tiden, för den var okej ändå, även om det absolut inte räcker till för att vinna. Fick lite kommentarer både efter rejs 1 och 2 om att jag är duktig på att göra bilen bred...ja, kanske det, vill dock förtydliga att jag inte "bytte spår" nångång under rejset, däremot så väljer jag konservativa säkra (och tråkiga) spår som gör det svårt för bilen bakom... Såg en rejsrapport också där det står att jag kan åka snabbt trots fel apex i alla kurvor - utom i en... Den där högfarten asså, det knyter sig. Även om jag vet att bilen fixar det så kan jag inte låta bli att ta ner farten där. Resultatet är ju uppenbart, jag tappar flera billängder där! Bättring krävs!

Summerar året osv i en separat post alldeles snart, ska bara fatta att min första säsong av racing nu är över..... Over and out!

_________________
Henrik Eriksson

Sluta jiddra, börja rejsa!
Citera
--
Eskilstuna
Här sen Jul 2005
Inlägg: 532


Trådstartare
Förresten - mer bilder och film vore kul! Speciellt från Race 1!

_________________
Henrik Eriksson

Sluta jiddra, börja rejsa!
Citera
bfd_henriksson
Bollebygd
Här sen Jul 2005
Inlägg: 783



Härlig rejsrapport! thumbs up

Vill tacka för en kul fight i rejs 1!! Visst var det frustrerande att ligga bakom men du har inget att be om ursäkt för. Det var en fair fight. Har inga problem med spårbyten och konservativa spårval (så länge det inte är sicksack-körning vilket du inte gjorde) Hur kul hade det varit om alla släppte bakomvarande så fort någon kom ikapp?
Du kör bra och har en BREEEEDD kvick stabil bil så du är tuff att ta sig förbi, vilket gör det skitkul att rejsa med dig! Sen att jag inte förvaltade de fem varv (eller hur många varv det nu var) som jag låg bakom dig bättre hamnar på SBR-kontot...

BTW,,, jag har en film som du är stjärna i...

_________________
Fredrik Henriksson

http://modsport.se/
Citera
--
Eskilstuna
Här sen Jul 2005
Inlägg: 532


Trådstartare
...och den filmen vill jag HEMSKT gärna se!!!

_________________
Henrik Eriksson

Sluta jiddra, börja rejsa!
Citera
bfd_henriksson
Bollebygd
Här sen Jul 2005
Inlägg: 783



Re:

-- skrev:
...och den filmen vill jag HEMSKT gärna se!!!


Kan maila i 10MB bitar eller bräna en skiva och skicka.

Edit: Bränna

_________________
Fredrik Henriksson

http://modsport.se/
Citera
TPR
Göteborg/Nödinge
Här sen Feb 2005
Inlägg: 2493



Eller lägga upp på Youtube? thumbs up

_________________
T h o m a s P i h l

Mazda MX-5 Miata -99
#78 MX-5 Standard Cup / Roadsport C
Fd ERCup #98 - Caran Racing
Citera
--
Eskilstuna
Här sen Jul 2005
Inlägg: 532


Trådstartare
...eller både och...

_________________
Henrik Eriksson

Sluta jiddra, börja rejsa!
Citera
Eddie Varvstopp
Kävlinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3129



Jämrarns bra racerapport Henka, riktigt målande beskrivningar !!

Vad blev det för resultat i serien?

_________________
Edvin Persson
#lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20180



Re:

Eddie Varvstopp skrev:
Vad blev det för resultat i serien?
http://www.spvm.se/index.php?page=Serieresultat-2010
En fjärt från tredjeplats (placering i finalen avgjorde).

_________________
Niklas Falk
www.SPVM.se
Citera
--
Eskilstuna
Här sen Jul 2005
Inlägg: 532


Trådstartare
Missade pallen med minsta maginal - förlorar i "Inbördes möten" mot Serwanski tyvärr...får väl försöka igen nästa år.

_________________
Henrik Eriksson

Sluta jiddra, börja rejsa!
Citera
bfd_henriksson
Bollebygd
Här sen Jul 2005
Inlägg: 783



Håll tillgodo...

http://www.youtube.com/watch?v=CqPIQ0tzZok

Glömde tyvärr kameran på så batteriet var slut till race 2...

_________________
Fredrik Henriksson

http://modsport.se/
Citera
--
Eskilstuna
Här sen Jul 2005
Inlägg: 532


Trådstartare
Fattar ju nu varför den känns äcklig. Jag tar ju fel spår heeeeela tiden. Jisses, dels för att jag inte vågar ta nåt annat än säkra långsamma spår, men främst för att jag inte besitter kunskap! Till nästa år är det bättreing som gäller. Tror dock att jag bättrade mig liiiite liiite till nästa rejs - jag låg bakom dig då och kollade hur fan du egentligen gjorde för att få fart på riskokar'n!

_________________
Henrik Eriksson

Sluta jiddra, börja rejsa!
Citera
bfd_henriksson
Bollebygd
Här sen Jul 2005
Inlägg: 783



Jag tror dom flesta som inte nött dataspel i hundra år tar Nyhem lite för tidigt första gången man kör där. Bifogar en länk där jag debuterar på Falkenberg med min Miata som då var en glassätarbil med snällt chassi och vägde bly. Lärde mig "the hard way", se 5min in i klippet... Det gick fortare ut i sandfållan än vad det ser ut i filmen. Chocken gör att hjärnan slutar funka efter avåkningen och jag sprider sand över hela banan...

http://www.youtube.com/watch?v=LdJqNWwgjXg

_________________
Fredrik Henriksson

http://modsport.se/
Citera
Eddie Varvstopp
Kävlinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3129



Re:

Niklas Falk skrev:
Eddie Varvstopp skrev:
Vad blev det för resultat i serien?
http://www.spvm.se/index.php?page=Serieresultat-2010
En fjärt från tredjeplats (placering i finalen avgjorde).


Synd att du inte tog pallen Henka men likväl är det imponerande resultat i en så pass hård serie thumbs up

_________________
Edvin Persson
#lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se
Citera
headline
Göteborg
Här sen Feb 2004
Inlägg: 522



Grymt kul att se!

Blir riktigt sugen på att delta nästa år när man ser filmer som denna! Fler pansarvagnar i mästerskapet skadar nog inte!

_________________
Gustav Hedelin
Citera
Cyberoid
Göteborg
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1892



Re:

headline skrev:
Grymt kul att se!

Blir riktigt sugen på att delta nästa år när man ser filmer som denna! Fler pansarvagnar i mästerskapet skadar nog inte!


Dooo it!!!

_________________
H e n r i k P i h l
#52 Modsport II
Citera
Peppe Fröjd
Motala
Här sen Jan 2003
Inlägg: 898



Re:

headline skrev:
Grymt kul att se!

Blir riktigt sugen på att delta nästa år när man ser filmer som denna! Fler pansarvagnar i mästerskapet skadar nog inte!


Även jag är sugen..! Det verkar behövas lite mer tyskt

_________________
Peter Fröjd
--------------
BMW M3 e90
Citera
bfd_henriksson
Bollebygd
Här sen Jul 2005
Inlägg: 783



Fräckt! MX-5Cup och 944Cup i samma heat 2011 FTW!!!!!!!!!!!!!!! :woot:

_________________
Fredrik Henriksson

http://modsport.se/
Citera
--
Eskilstuna
Här sen Jul 2005
Inlägg: 532


Trådstartare
Ephas skrev:
Cyberoid skrev:

Jag vet inte vad som händer till nästa år som sagt utan får fundera lite under vintern. Vill gärna fortsätta med samma bil men kanske i B eller Modsport. Eller så blir man kvar i C? Vi får se.


Jag är ju lite orolig för min eventuella MX-5 Säsong nästa år om jag ska vara ärlig.
Man kanske ska "sluta på topp"? (Då kan vi ju göra det båda två egentligen)

Jag menar, du fullständigt förnedrade oss på Kullen och Falkenberg och varken du eller din bil kommer vara långsammare 2011 och ett års mer rutin skulle garanterat ge dig en bättre plats på Knutan 2011 än 2010.

Du kan ju tro att min tankeverksamhet är igång :-)

Henka: Vad flaggar du för? Du vill ju inte kliva ur garderoben som vi andra?
om jag förstått det rätt så är ditt beslut att köra Pansarvagn 2011 ganska definitivt?


JA, det blir Pantzer nästa säsong och det blir hela säsongen - det är helt klart. Just nu siktar jag på Roadsport C igen. Säga vad man vill om hur det till slut blev, men konkurrens finns det ju i C och jag var inte hopplöst efter på nån tävling. Tycker dock att poängsystemet suger valross-*** big time och eftersom deltagar antalet är mer konstant i B så känns ju det lockande....men då får man ju inte lika många på banan, och dessutom har man alla de där jobbiga super sjuorna i A som man heeeela tiden blir varvad av. Det blir inge kul körning... Nu vet man ju inte om det blir lika många i C nästa år - och då blir ju B mer intressant.

_________________
Henrik Eriksson

Sluta jiddra, börja rejsa!
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20180



Re:

-- skrev:
Tycker dock att poängsystemet suger valross-*** big time och eftersom deltagar antalet är mer konstant i B så känns ju det lockande....
Poängsystemet håller på att ses över, det finsn ju tre olika att jämföra (Nuvarande, MX-5 CUP och Clubman CUP) i närheten.
FIAs system (25-18-15-12-10-8-6-4-2-1-0) tror jag inte lockar så mycket (men jag har inte gjort om tabellen med det så jag vet inte vilka effekter de ger).

Saker som inte känns bra kan justeras. Bara för att det var "rätt" på 70-talet så måste det ju inte vara rätt idag.

_________________
Niklas Falk
www.SPVM.se
Citera
TPR
Göteborg/Nödinge
Här sen Feb 2005
Inlägg: 2493



Nu har jag ju inte full koll på de olika varianterna men OM man vill dela ut poäng till många deltagare och därmed ganska många poäng till vinnaren (typ över 20) så måste det vara relativt stora steg mellan varje placering.
Annars får man två konsekvenser:
- Det lönar sig inte att tillräckligt mycket att vinna för att motivera omkörningar.
- om man har ett dåligt race så är det kört.

om man ger vinnare 20, tvåan 18, trean 16 osv så kan bli som i Carrera Cup i år, Fredrik Larsson vann 10 tävlingar men kom ändå tvåa...
Henrik och Henrik i SPVM och MX5Cup är väl ett annat exempel.

Jag tycker personligen FIA:s poängräkning är bra, skulle vara intressant att se en omräkning med detta. thumbs up

_________________
T h o m a s P i h l

Mazda MX-5 Miata -99
#78 MX-5 Standard Cup / Roadsport C
Fd ERCup #98 - Caran Racing
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 944 1986 - SevenEight SPVM '11 klass XX
<<   1, 2, 3   >>
14295 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande