Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2 4963 besök totalt |
Vi tänker oss föjande. Däcksdiametern är 637mm. Utväxlingen 6:1 och 4:1. Motorn ger 200 hkr vid 6000 rpm, = 24 kpm. Samt 27 kpm vid 4000 rpm. =150,72 Hkr. Bilen kommer därför att accelerera hårdare vid 6000rpm och24 kpm/ 200hkr, än vid 27 kpm/150,72hkr at 4000 rpm. Exempel... Vi lägger utväxlingen så att vi utnyttjar bästa vrid vid 80 resp 120 km/tim. Vid 6:1 och 4000 rpm gör bilen 80 km/tim. 6*27kpm=162kpm vid hjulet. Vid 4:1 och 4000 rpm gör bilen120km/tim. 4*27 kpm=80 kpm vid hjulet. Nu lägger utväxlingen så vi utnyttjar högsta effekt vid samma hastigheter. Vid 9:1 och 6000 rpm gör bilen 80 km/tim. 9*24kpm =216kpm vid hjulet. Vid 6:1 och 6000 rpm gör bilen120 km/tim.6*124kpm=144kpm vid hjulet. VRIDET, och därmed effekten vid hjulet, blir vida överlägset när motorn ger max effekt. Trots att vridet vid motorn är lägre.... MVH Göran Malmberg. _________________ Hemipanter Göran Malmberg ![]() |
||
Så här kan det se ut på en fornlämning.
Y-axel vänster är det ax i g[m/s^2] Y-axel höger effekt[kW] och vrid[Nm] X-axel varvtal[r/min] Översta röda är 1an, 2an, 3an och 4an i fallande ordning. ![]() _________________ Johan Sjölinder |
||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2 4963 besök totalt |