Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Elitracing (åskådarracing)
TÄVLING ett måste för att få ut licens? AKUT! (LÖST)
<<   1, 2
4447 besök totalt
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002

Trådstartare
Har nu pratat med SBF och dom bekräftar det vi alla misstänkte, ARC/utbildningsledaren har fel, det krävs ingen debutanttävling för att få sin licens utan enbart en uppkörning och den står ju på programmet ikväll!

Dock så vill jag inte ropa hej förrän frugan är över bäcken.

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Magnus Bengtsson
Karlstad å lite Falkenberg
Här sen Jul 2007

Re:

johan sjöström skrev:
Har nu pratat med SBF och dom bekräftar det vi alla misstänkte, ARC/utbildningsledaren har fel, det krävs ingen debutanttävling för att få sin licens utan enbart en uppkörning och den står ju på programmet ikväll!

Dock så vill jag inte ropa hej förrän frugan är över bäcken.

Förbundet finns ju normalt högre upp i näringskedjan än instruktören..
Du får uppdatera om hur det gick i slutändan.

Anton Lillsund
Sälen
Här sen Aug 2003

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Re:

Magnus Bengtsson skrev:
Anton Lillsund skrev:
Men om kursen inte innehållt körning så hade väl utbildaren haft rätt?

G-1 Gemensamma regler
Utbildningsintyg
Godkänd ansökningsblankett gäller som utbildningsintyg. Intyg från förarutbildning är giltigt
under 6 månader, om inte annat anges i respektive sportgrensregler. Godkänt intyg för licens
berättigar till start i (en) 1 tävling om inte annat anges i sportgrensreglerna
. Efter genomförd
tävling skall arrangör stämpla och signera ansökningsblankett i ruta för praktisk körövning.
Kompletterande regler kan finnas i respektive sportgrensregler.

http://web.sbf.se/regler/up/99/Gemensamma_Regler_2008.pdf

Tolkar jag som att: Ingen licens är utskriven, därför används ansökan som intyg/föräkran för genomförd utbildning (för försäkringen, tex clubracing i direkt anslutning till kursen??)

Ja, riktigt.

Der drüben
Här sen Dec 2002

Trådstartare
Jaha då har vi varit på avslutningen av frugans förarlicens.

Jag konfronterade utbildaren omgående och han propsade på att det var ett krav, jag bad han vänligt visa var i SBF:s reglemente detta fanns att läsa och han gick iväg för att hämta reglementet, det tog lite extra tid men han kom tillbaka och börajde läsa lite halvhögt "mummel mummel mummel" nja jo alltså debutantlicens får ni va, men jag trodde ni ville tävla" Hmm vet inte om jag köper det argumentet det kändes mer som ett försök att backa lite snyggt men vi fick ju våra licenser utan mer knöl och jag kan lova att en bra bunke folk var lättade över detta beslut, en hade inte kunnat sova på hela natten då han var orolig över hur detta skulle lösas.

För övrigt fick jag lära mig att man inte får köra på Nürburgring utan licens (jo i kolonn men inte annars) och en del annat som jag inte hade en aning om

Jaja vi har vår licens nu....

För övrigt hade jag och Beppe en trevlig stund med utbildaren där Beppe fick agera flaggviftare och lite annat skoj.

Frugan som gick in i detta moment HYPERNERVÖS gasade på rätt ok i slutet och var stolt som en tupp dels efter körpasset men främst efter teoriprovet när hon insåg att hon verkligen gjorde det och nu har sin licens (om än inte själva plastkortet än)

Stort tack till alla för hjälpen i denna tråd och ett extra tack till SLC Fredrik för ditt erbjudande om det skulle gått åt pipan.. thumbs up

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
bmw_race
falkenberg
Här sen Mar 2007

Hallå Johan!

Måste hålla med om att det va lite luddigt med med instruktionerna
ang om man va tvungen att tävla eller inte!
Men men nu har man ju licensen Roligt roligt!

Sen va det ju ganska roligt att få prova M3:an på anderstorps nora
och träffa likasinnade BMW Motorsport freaks

mvh Mattias

Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002

Trådstartare
tack för en underbar akustisk upplevelse, 2.5:a med kolfiberinsug på lite varv är mumma för själen, helt klart grym bil på alla vis du hade!

Sen vill jag se dig på Gelleråsen oxå! kan ju inte bli bättre än att runda av säsongen med oss andra BMW tokar, inte Så långt hemmaifrån från dig sätt (inte jämför med mig iallafall)

Vi får se kanske man kan få frugan att köra lite om vi kan fixa fram plastkortet i tid...

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002

Re:

johan sjöström skrev:
MEN dom "sålde" vagnbok på plats för 200:-- ??

Men...det är väl inte lagligt. Enligt vad jag fick veta, när jag vagnboksbesiktade Novan...kunde jag INTE göra det i samband med första tävlingen.

Är det så.....och att dom försökt dra ekonomisk nytta av licenskursen....så måste detta rapporteras.

Någon jävla ordning får det vara..

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002

Trådstartare
Exakt hur det låg till med vagnbok vågar jag inte svära på men jag uppfattade det som att man mot en kostnad på 200:- kunde lösa vagnbok, hur dom löser detta vet jag inte och om det stämmer vill jag inte gå i ed på.

kikade lite på deras hemsa och hittade följande

saxar dessa ord från http://www.arc.nu/doc.asp?M=100000523&D=600002043&L=SE&P=1 . . . .

"SBF's vagnbok. OBS! Vi har även en egen vagnbok som utfärdas på plats till en kostnad av 200 kr."

vad detta innebär vet jag inte.

Upplägget runt licenstagningen kändes inte helt ärligt får jag säga och är det så som jag/vi upplevde det är det inte bra.

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003

Re:

Fredrik - SLC skrev:
nedanstående är det ENDA som gäller och inget annat hempåhittat av den utbildaren......

Jag hittade ett fel från kursen på Sturup (eller så missförstod jag).
Iofs ett litet fel, det står att pappret är giltigt 6 månader men på kursen sas det 3 månader.
För min del spelar det ingen roll eftersom licensen ligger i plånboken numera, dessutom var kursen Fredrik höll på Sturup enormt bra med fokus på det som var det viktiga. Kan rekomendera Fredrik som licenskursutbildare!

Edit. Jag och rättstvnig...

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
Mia
Bredared
Här sen Jun 2005

Jag tror att vagnboken för 200 kr bara gäller på ARCupps tävlingar, du kan inte använda den någon annan stans. Det är därför den är så "billig".

Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002

Trådstartare
Det skulle jag gissa på oxå, kanske något som liksom motsvarar en endagslicens så blir detta kanske en endagsvagnbok

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Björn Larsson
Linköping (mellan soptippen & fängelset)
Här sen Maj 2004

Skumt beteende...

Gratulerar till licensen! Jag skickar en bild på när min fru Karin tog sin licens. Hon tävlar inte heller, förutom i ösk:s slalomcup:

Lotus Elite -60
BMW E30 Baur TC2 -85
Sportscar F1000
van Diemen RF75
MG Midget -61
Citera
Struve
Öckerö
Här sen Nov 2003

Re:

johan sjöström skrev:
För övrigt fick jag lära mig att man inte får köra på Nürburgring utan licens (jo i kolonn men inte annars) och en del annat som jag inte hade en aning om

Hmmm ??? Är det där verkligen rätt?? En sak när det är tävling men annars betraktas väl Ringen som mötesfri "landsväg" där trafikregler, körkort och trafikförsäkring gäller??

Sommarbruks: Vectra OPC
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002

Trådstartare
Nej det lär inte vara rätt, därav

Men jag vet inte, det verkade som allt snurrade runt just TÄVLING på denna licenstagningen.

Verkligheten ser ju inte riktigt ut så idag, det kryllar ju av folk som inte vill tävla men dock gasa under ordnade förhållanden. Såna som jag tillexempel

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Kristian Hesselmark
ring knutstorp
Här sen Jan 2003

Ingen mer än jag som reagerar på att ARC släpper ut ett BARN på banan i samband
med licernskörning ?

.
.
Johan klankar jag inte alls på för jag tror i detta läget inte han visste att detta strider
emot vissa "SBF-regler" ?

Rätta mig om jag har fel såklart !!!

Men har för mig jag har läst att under tävling så är inte ens "folk" under 15 år tillåtna i bandepån ?
.

Johan, grattis till fruns licens thumbs up

Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002

Trådstartare
Tanken slog mig oxå,egentligen tyckte jag inte han passade där men det var liksom väldigt enkelt att hänga med ut och få titta på. Sen vet jag eg. inte vad som gäller vid ett utbildningstillfälle.

Frugan börjar bli arg nu igen då vi närmar oss gelleråsen där hon är anmäld och skall köra ; )

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Elitracing (åskådarracing)
TÄVLING ett måste för att få ut licens? AKUT! (LÖST)
<<   1, 2
4447 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande