Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Detaljerad info om modern F1-motor
<<   1, 2
3191 besök totalt
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893



AndersY skrev:
[. De hade gensomsnittliga kolvhastigheter på 27 m/s, så alltså lite längre slaglängd. Är det förbränningshastigheten, eller nån praktisk smörjegenskap som gör att man i stort sett aldrig har högre kolvhastigheter?


Nu är jag nog ute på hal is! Men jag inbillar mig att de material man anväder sig av inte klarar högre belastningar. Tittar man på accelerations tiderna i övre dödläge så blir kolvvikten enorm. Man kan sakta ner det med längre vevstakar, men längre än dom redan har blir lite bökigt.
Sen ökar ju krafterna dramatiskt med högre hastigheter.

Förbränningshastigheten är ju en sak jag inte tänkt på. Men nitromentan är ju en saktfärdig brännare. Man varvar som sagt topp 9000 rpm.
Men får åka med 70 gdr förtändning. Då har man upp till 4,5 tums slag.
Så det går ju att räkna på. Förbränningsmässigt sett.

Trots denna oerhörda "explosionsnära" (kraftmässigt sett) förbränningen så verkar det vara kolvhastigheten som avgör.

Ursäkta ovanstående, men det är som sagt lite snabb o-underbyggd spekulation.

Göran Malmberg.

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
Allmänt banåkaforum
Detaljerad info om modern F1-motor
<<   1, 2
3191 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande