Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Läskigaste banan i Sverige?
<<   1, 2, 3   >>
6203 besök totalt
OFFkeFF
Ekerö
Här sen Jul 2006

Re:

Niklas Falk skrev:
Hobbe skrev:
På en tvåhjulig plastraket utan stödhjul hade varje bana varit ordentligt läskig.
Hojåkare är inte som annat folk.
Citat från ÖSK's licenskurs:
"Fyra hjul, hel hjärna, två hjul, halv hjärna"
Jag gissar att andra halvan (den med rädsla och självbevarelsedrift) ligger kvar i depån för senare bruk.

Tja, det finns saker på fyra hjul som är rätt jäkla galet det med, som rally exempelvis. 200 knutar förbi träden är rätt ordentligt farligt trots burarna. Sen finns ju alltid radical eller superkart och då börjar det ju gå riktigt fort och blir klart spännande trots fyra hjul
Men som Fredrik skriver, man får ju kalkylera sina risker, jag är inte så rädd på hoj på bana trots en del egna allvarliga skador där, risken finns, men är inte vansinnigt stor, det är tre dödsolyckor de senaste 11-12 åren i norden. Engelsmannen på a-torp, en startolycka i norge och träningsolyckan på sviestad.

Rädslan att kvadda bilen har ju mest att göra med plånboken att göra, inte att slå sig..

Citera
Sörpan
Slåtte
Här sen Nov 2002

Startolyckan i Norge var på ACR för några år sedan om jag inte minns fel.

"Raksträckor är bara en transport till nästa kurva"
Citera
FredrikÅ
Skåne
Här sen Nov 2002

Trådstartare
Såja grabbar,

Nu vet vi att rally, motorcykelåkning - och troligen även störtlopp och thaiboxning - är farligare än banåka, men det var inte grundfrågan.

Sverige
Här sen Aug 2003

Ställen där jag tycket det kan kännas lite lurigt

NGK på knutan
Startkurvan mantorp
Inbromsning långrakan Anderstorp
Startkurvan gelleråsen släpper det eller inte

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
Karl V
Nyköping
Här sen Okt 2007

Men det är ju inte bara banan som avgör om det är farligt, det var nyligen en kille i en gammal 900 på en STCS träff som fick sladd i en oljefläck i slutet av en raka och gick ut på tvären och rullade bilen. 3 varv hann han med och efter första varvet lossnade bränslepumpen vilket resulterade i ett stort håll i bensintanken. Kupen bensinfylldes under dom två kommande varven och när han landade sista gången slog han av tändningen, gnistbildning vid pumpen (förmodligen) antände bensinen och bilen övertändes. Som tur var så var han jävligt snabb ur bilen så han klarade sig med bränskador på armarna.

Det kan hända på vilken bana som helst om man har otur så man ska nog inte slå av på försiktigheten för mycket även om man åker på en "säker" bana.

Malmö
Här sen Feb 2004

Re:

Karl V skrev:
Men det är ju inte bara banan som avgör om det är farligt, det var nyligen en kille i en gammal 900 på en STCS träff som fick sladd i en oljefläck i slutet av en raka och gick ut på tvären och rullade bilen. 3 varv hann han med och efter första varvet lossnade bränslepumpen vilket resulterade i ett stort håll i bensintanken. Kupen bensinfylldes under dom två kommande varven och när han landade sista gången slog han av tändningen, gnistbildning vid pumpen (förmodligen) antände bensinen och bilen övertändes. Som tur var så var han jävligt snabb ur bilen så han klarade sig med bränskador på armarna.

Det kan hända på vilken bana som helst om man har otur så man ska nog inte slå av på försiktigheten för mycket även om man åker på en "säker" bana.

om det här var Anderstorpsincidenten så kan man fråga sig hur det hade slutat på en bana med mindre utrymme.

Nyköping
Här sen Okt 2007

Re:

sweanders skrev:
Karl V skrev:

om det här var Anderstorpsincidenten så kan man fråga sig hur det hade slutat på en bana med mindre utrymme.

Det var visst en TPC träff och på Anderstorp precis som du sa. Visst hade det kunnat gå värre men det hänger ju inte bara på avåkningszonen hade den lagt sig på tak hade det varit katastrof.
Men i det här fallet var det nog större fel hos bilen då bagagegolv och baksäte sakandes, på en halvkombi blir det ju fritt flöde från tank till kupe om pumpen lossnar.
Men nu är jag nog lite offtopic.

Malmö
Här sen Feb 2004

Re:

Karl V skrev:
sweanders skrev:
Karl V skrev:

Det var visst en TPC träff och på Anderstorp precis som du sa. Visst hade det kunnat gå värre men det hänger ju inte bara på avåkningszonen hade den lagt sig på tak hade det varit katastrof.
Men i det här fallet var det nog större fel hos bilen då bagagegolv och baksäte sakandes, på en halvkombi blir det ju fritt flöde från tank till kupe om pumpen lossnar.
Men nu är jag nog lite offtopic.

Det går i vart fall inte att få vagnsbok med en sådan lösning. Lite konstig risk att ta.

Lund
Här sen Jan 2003

Våra svenska banor känns oftast ok säkert att köra på, när det gäller personlig säkerhet. Det går långsamt.

Ringen är en total katastrof när det kommer till säkerhet. Jag tycker personligen inte om att köra där pga just detta. Jag vågar inte ta i så mycket som jag verkligen vill och det känns mer som vårdslöst åkande på småvägar. Och det kan jag göra hemma, vi har attans fina vägar på åkrarna här nere i skåne.

Jämför man med spa t.ex. så har spa enorma fluffiga avåkningszoner. Trots den mycket höga farten kan man stå på som en gris. Enda effekten av en avåkning är lite repor i lacken.

gladiatorn
Borås
Här sen Jul 2004

Falkenberg i lätt höstrusk ujujuj....
Helt klart i topp över luriga banor

http://www.facebook.com/loaded.se
Citera
Björn
Tystberga
Här sen Mar 2004

Risken att göra sig allvarligt illa på trackdays med rimliga bilar (under 200hk) känns som 1. Falkenberg 2.gotland (var där för 2år sedan kan vara bättre nu) 3.kinnekulle (som blivit mycke bättre senaste åren). Bland de säkraste känns Sviesta där det inte finns något att köra in i fort även om den är smal och lätt att missa. Tycker den är perfekt trackday bana säkerhetsmässigt däremot vill jag inte åka snabbare bil i hårda race där då är läget helt annat. Generellt måste man ha otur om man ska bli allvarligt skadad på svenska banor. Sturup och Mittsverigebanan vet jag inget om. Tycker inte om sandfåller med vanlig bil då det är lätt att rulla i dom.
Citera
Erik Petersson
Kalmar
Här sen Jun 2003

Frågan var läskig och det svarar jag på:

ohotad 1:a är Sturup, bara massa räcken och murar överallt
2:a är knutan och kinnekulle. Banor jag känner mig trygg att köra på men där det KAN gå illa om man tabbar sig
3:a alla övriga

Har dock inte kört Sviesta eller Falkenberg

Cupra Leon ST VZ Extreme -25
Citera
William Ekström
Åland
Här sen Sep 2003

Re:

Björn skrev:
Bland de säkraste känns Sviesta där det inte finns något att köra in i fort även om den är smal och lätt att missa.

De ställen på Sviestad där jag sett hårdare krascher är när man fått sladd i utgången från chikanen och drar in i räcket på höger sida.
Samt när man får sladd i utgången på start/mål rakan och drar in i räcket på höger sida.

Göteborg/Nödinge
Här sen Feb 2005

För att en kurva ska kännas läskig tycker åtminstone jag att det måste gå fort...
Framför allt ställen där man kan gå nästan fullt och vill behålla så mycket av farten som möjligt.

1: Under bron på Kinnekulle, skymd utgång och alltid lite otäck om man laddar på bra.
2: NGK/Micro krönet på Knutstorp
3: TV-krönet på Kinnekulle
4: Falkenbergs höga medelfart är lite speciell, högfartskurvan samt sista knicken ut på rakan kan ställa till det, framför allt på tävling och när det är vått.
5: Inbromsningen till Ronnie Peterson kurva (första kurvan) på Knutstorp kan vara intressant, om man vågar bromsa sent. Lätt att glida ut i gruset med sidan först och rulla.
6: Mantorps första kurva samt vänstern innan F2-kurvan kan pirra lite i magen, om man inte kan hålla fullt.

- Sturup känns inte särskilt läskig pga låg fart. De ställen där man har högre fart har blivit betydligt bättre i år.
- Detsamma gäller Kinnekulle förutom under bron, där kan man fortfarande göra mycket skada på bilen och kroppen...
- Sviestad har jag aldrig tävlat på men kört med några olika bilar.
Känns trång och framför allt den sista delen känns som en nödlösning...
Risk för plåtskador men absolut inte läskig.
- Gelleråsen har jag inte kört på många år men kommer inte ihåg något läskigt.

Mazda MX-5 Miata -99
#78 MX-5 Standard Cup / Roadsport C
Fd ERCup #98 - Caran Racing
Citera
Miraculix
Stockholm
Här sen Jan 2004

Jag tyckte Gotland Ring var ganska läskig när jag kom upp över krönet i fullt stek det andra varvet i tron om att det var start/mål sträckan jag hade framför mig och inte en vänstersväng.

Malmö
Här sen Feb 2004

Re:

Miraculix skrev:
Jag tyckte Gotland Ring var ganska läskig när jag kom upp över krönet i fullt stek det andra varvet i tron om att det var start/mål sträckan jag hade framför mig och inte en vänstersväng.

Jag har inte varit på Gotland Ring ännu men upplevde något liknande i Adenauer forst:

Nu svänger det.

Jävlar, det svänger en gång till.. Hopp-skutt-snurr med applåder från publiken som väntade på sådana som mig.

Laholm
Här sen Nov 2002

På Knutan tycker jag svaga vänstern i svackan efter NGK ut på korta rakan är betydligt värre än själva NGK, krönet. Det går väldigt fort där känns det som och det är nära att asfalten tar slut, lite gräs med negativ friktionskoefficient och sen elakt räcke.

Slåtte
Här sen Nov 2002

Re:

sweanders skrev:
Miraculix skrev:

Jag har inte varit på Gotland Ring ännu men upplevde något liknande i Adenauer forst:

Nu svänger det.

Jävlar, det svänger en gång till.. Hopp-skutt-snurr med applåder från publiken som väntade på sådana som mig.

Ingen slump att det nästan alltid står mycket folk där...

"Raksträckor är bara en transport till nästa kurva"
Citera
Göte RS6 Sjögren
stockholm
Här sen Maj 2004

Jag ska ju alltid gå mot konvetionen så jag gör inget undantag här. Finns inga läskiga banor i Sverige, inte heller farliga. (här tycker vi givetvis olika men jag tycker inte det är farligt eller läskigt) Dessutom har man en ganska god uppsyn över bansträckningen både som förare samt banpersonal på de flesta banor här och det höjer ju säkerheten enormt.

Här sen Nov 2002

Re:

Göte RS6 Sjögren skrev:
Jag ska ju alltid gå mot konvetionen så jag gör inget undantag här. Finns inga läskiga banor i Sverige, inte heller farliga. (här tycker vi givetvis olika men jag tycker inte det är farligt eller läskigt) Dessutom har man en ganska god uppsyn över bansträckningen både som förare samt banpersonal på de flesta banor här och det höjer ju säkerheten enormt.

håller med dig och skrev ju det i min banbedömning...... sen kan man ju rangordna dom svenska ändå ...

men jämfört med vissa internationella så det lugnt och säkert i sverige.....

Bosse L
Tyresö
Här sen Feb 2003

Intressant och viktigt ämne
Mina egna reflektioner från dessa banor sedan första försöken på bana 1976, är att alla banor utvecklats till det bätre beträffande perosnskador, men inte nödvändigtvis beträffande bilskador.
En del banors ogenomtänkta ombyggnationer har t.o.m. ökat risken för plåtskador onödigt mycket-

Mina icke rangordnade reflektioner:
Sturup, nära till räcken, men förhållandes låg fart gör att den känns ganska säker, även om plåtriktning är något som man itne får vara rädd för...

Knutstorp, en av de roligaste bnaorna. Känns ganska säker, även om startböjen, och krönet kan ställa till det. Liksom böjen ut på rakan och dito ned mot Lito (men dessa två har ju gjorts säkrare på seanre år)

Kinnekulle, dyraste banan jag kört på... Tills förn ågra år sedan hade Kinnekulle enbart avåknignszoner där ignen kudne åka av, där man åkte av stod det räcken. Mycket säkrare och bättre nu.
Partiet ned från TV-kurvan mot depåkurvan är någ det riskigaste numera. Ävne om hård attack i knixen udner bron kittlar mest i magen.

Anderstorp. Känns mycket säker. Böjen efter långa rakan kan bli spännande pga fartne, men känns mycket äsker i övrigt. Depåkurvan och muren på insidan är den som förorsakar felst garagetimmar på den banan.

Mantorp. Startböjen och parisen första varvet i race. I övrigt kan fullfartsväsntern på krönet innan F2 böjen också bjuda på spännande upplevelser. Egentligne är banan ganska säker, Det är som oftast vi som kör på banan som utgör risken...

Karlskoga. Också en dyr bana.... Har aldrig trivts där, itne hittat någon rytm i den.
Helst inte sedan föst Velodromen och sedan Trösen försvann.
Passagen ut på start och mål med depåinfart nästan i spåret är itne optimalt.
Nya Trösen och Ejes är som gjort för att öka andelen plåtkontkater. Men är annars inte så farliga.

Falkenberg. Lite mera riskfylld pga högre fart, men itne så mycket bättre avåkningszoner. Riktigt rolig bana att köra tills, den nya chikanen kom till. Det är den mest obegåvat utfromade förädnrignen f.n. på våra banor. Även om arbetet är snyggt gneomfört är dragning ogneomtänkt. Är det någon ombyggnad som ökar risken för bilskador på våra banor är det denna. Synd på en för övrgit fin bana.

Sviestad. Ett provisorium som racerbana, vilket märks. Vad chikanen på rakan tillför vet jag inte.
Efter lite tillvänjing tar man ju flat på 5:an eller t.o.m. 6:an (men 6:an låter jag bli..)
Vore nog bättre att anvädan MC-chikannen itsälltet för "bus stop".
Startmål och första kurvan efter den är väl största plåtskaderisken, förutom att banan är allmänt trång med många bilar på griden.
Eftersom det itne går så fort på Sviestad, känns den ändå ganska säker.

Mittsverigebanan.
har ju aldrig lbivit färdigbyggd riktigt. Så säkerhetszoner och utförande är dess största bekymmer.
Rakan i nedförslut kan ju som någon varit inne på bli ganska onödigt spännande.
Körst så lite här att en djupare bedömning itne blir relevant. Samma gäller Gotland ring där jag bara tittat förbi och sett några gatbilar lalla runt i beskeldigt tempo.

Paradoxalt så är min favoritbana alla kategorier vare sig säker eller Svnesk. Den heter Ahvenisto och ligger i Hämenlinna, Finland (eller Tavastehus som som det mer lättstavade svenska namnet är)

Citera
Allmänt banåkaforum
Läskigaste banan i Sverige?
<<   1, 2, 3   >>
6203 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande