Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Öppen eller stängd hjälm??
<<   1, 2
1 besök senaste veckan (3691 totalt)
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002

Re:

MaZ skrev:
Karl V skrev:

WRC killarna vågar ju åka med öppna hjälmar och i skogen finns det en hel del mer bråte som kan ta sig genom rutan.

Många har gått till integral sen Colin voltade och knäckte käken, eller i alla fal halvintegral.

Brukar vara så, när ingen ser en olycka är det riskfritt.

Helt annan grej än att åka bil, brukar spela lite skojhockey och halva gänget tycker galler framför nosen är onödigt på sån nivå. För någon gång sedan provade en kille att nicka en puck med ögonbrynet, som tur var bara sprucken hud och blåklocka.
Nu tänker alla utom en köra med galler

Det är väl inte förräns bältena sträckts sig, ratten tryckts in lagom och någon försöker tugga på ratten iden med integrel kommer fram...

Nyköping
Här sen Okt 2007

Re:

Rolle Scirocco skrev:
MaZ skrev:
Karl V skrev:

WRC killarna vågar ju åka med öppna hjälmar och i skogen finns det en hel del mer bråte som kan ta sig genom rutan.

Många har gått till integral sen Colin voltade och knäckte käken, eller i alla fal halvintegral.

Brukar vara så, när ingen ser en olycka är det riskfritt.

Helt annan grej än att åka bil, brukar spela lite skojhockey och halva gänget tycker galler framför nosen är onödigt på sån nivå. För någon gång sedan provade en kille att nicka en puck med ögonbrynet, som tur var bara sprucken hud och blåklocka.
Nu tänker alla utom en köra med galler

Det är väl inte förräns bältena sträckts sig, ratten tryckts in lagom och någon försöker tugga på ratten iden med integrel kommer fram...

Jo men då gäller det ju att man kör med HANS annars får man ju 10 whiplashskador pga den tyngre hjälmen innan man råkar ut för en ansiktsskada. På en prova på banträff på sviesta skulle jag hellre ha en lätt öppen hjälm för jag har inte HANS i min brukshink.
Det är lite som den amerikanska standarden, kommer inte ihåg vad den heter, för mc-hjälmar som har så hårda krav på att huvudet ska skyddas i högfartsolyckor att hjälmarna är för styva och inte skyddar ordentligt i lågfartsolyckor. Det leder till att folk avlider i olyckor i låg hastighet för hjälmen är för hård och i högre fart så avlider dom för resten av kroppen får för mycket stryk.

Skåne
Här sen Nov 2002

Re:

om ni läser frågan i första inlägget, så står det ju ganska klart och tydligt att HANS ska användas och
att det gäller för tävling.

Jag tror inte heller att Patrik har tänkt börja köra rally eller folkrace, så vi kan nog dessutom fokusera på
argument som gäller tävlingskörning på bana.

Åkersberga
Här sen Jul 2008

Den dagen det smäller rejält och man rullar runt med grejer tumlandes runt i kupen och intryckt vindruta med lecakulor sprutande så tvekar man inte över vad man helst har på skallen.

Ett under att rallyvärlden fortfarande åker med öppna hjälmar dessutom.

Nyköping
Här sen Okt 2007

Re:

Triggerhappy skrev:
Den dagen det smäller rejält och man rullar runt med grejer tumlandes runt i kupen och intryckt vindruta med lecakulor sprutande så tvekar man inte över vad man helst har på skallen.

Ett under att rallyvärlden fortfarande åker med öppna hjälmar dessutom.

Nu är vi ju offtopic då trådskaparen skriver att han har HANS.
Den dagen det smäller rejält och du behöver intergralhjälm kanske aldrig kommer för du har gjort illa nacken så pass att du inte kan köra racing i en liten skitolycka tidigare för du hade en för tung hjälm.
Det gäller ju att göra bedömningen om man vill skydda sig mot en typ av olycka som är ovanlig men otäck och då öka risken avsevärt för skador som är mycket vanligare och som kan uppstå vid mindre olyckor och staketkontakt.
Jag skulle ta risken med öppen hjälm för nackskador är mycket svårare att bli av med och så snygg är jag ändå inte. Men det är ju upp till var och en.
Idealet vore ju en integralhjälm som väger lika lite som en öppen förstås.

Men nu är vi ju offtopic.

Nyköping
Här sen Okt 2007

Angående rallyvärlden och att dom åker med öppna hjälmar är knappast ett under, jag tror dom är väldigt medvetna om vilka riskerna är och gör en bedöming om vad dom tycker är störst risk att råka ut för.

stockholm
Här sen Nov 2005

jag spinner vidare i denna tråd,

om man nu är ute efter en stängd hjälm med hans, funderar på Arai GP 5

finns det några återfärsäljare i stockholm så man kan prova storlekar mm

Bmwcup E36 M3 #77 såld
Citera
Allmänt banåkaforum
Öppen eller stängd hjälm??
<<   1, 2
1 besök senaste veckan (3691 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande