| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Allmänt banåkaforum
Sturup Raceway i konkurs?
|
<< 1, 2, 3, 4 >> 3 besök senaste veckan (14921 totalt) |
|
25 mille, kräver 2,5 mille + drift 2,5 mille pluss omasfaltering 0,5mille/år + 0,5 för oförutsätt totalt krävs det omsättning på ca:6 mille/år.
Aktiviteter i huvudsak 6mån/år, 1mille i månaden = 17.000:-/dag. Ska man ta in det på förarskolor/gokart osv. krävs det dubbla omsättningen för driftkostnader och investeringar för att betala dessa kostnader och det blir nog lite optimistiskt. _________________ Björn Ågren 75räser "stödlänk": https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=52875&start=0 156an https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=74988&highlight= |
||||||
|
|
||||||
|
Tourist fahren
Vad är det som gör att man får köra fullt blås på ringen i Tyskland och det ändå anses vara "trafik"? Tänk om man kunde göra samma på Sturup. Det hade nog gjort ekvationen annorlunda. Har vi ingen skarp jurist i gänget? Vi behöver en EU regel som tar några år att slå sönder för motståndarna. Peo. _________________ PeO Rydgren Corvette C6 Z51 -05 Pfadt, ST40, Kooks 1 7/8, Vararam - såld BMW M3 -96 Coupé - lättad 172 kg - såld Yamaha R1 2002 - banhoj -såld |
||||||
|
Hastigheter
Alternativ två är att vi sätter upp enkelriktatskyltar och hastighetsmarkeringar, kallar det övningsområde med trafikregler och har ingen direkt fartövervakning. (Känner mig kreativ) /Peo. _________________ PeO Rydgren Corvette C6 Z51 -05 Pfadt, ST40, Kooks 1 7/8, Vararam - såld BMW M3 -96 Coupé - lättad 172 kg - såld Yamaha R1 2002 - banhoj -såld |
||||||
|
Skulle helt klart kunna tänka mig vara en kooperativ delägare....men det måste ju finnas en typ av upplägg som gör att det blir intressant ekonomiskt med framförallt hög skoj-faktor!!
Att punga in 50 000:- en gång är ju en sak...men om det är så att resultatet är minus 21mkr per år så blir det lite tråkigare...då får man ju punga in 50kkr per år vilket inte jag anser är lika roligt:rolleyes: |
||||||
|
om man får frivilliga att köpa den utan krav på payback eller mer än en gemensam gratiskörardag på banan så är man nere i 17.000:-/dag i stället för det dubbla ungefär då kan det kanske gå.
_________________ Björn Ågren 75räser "stödlänk": https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=52875&start=0 156an https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=74988&highlight= |
||||||
Ehh, är inte "driva stället" & "gå runt" samma sak?
Delat på de kalkylerade 500 andelarna är det bara 34 SEK/dag dvs ett ciggpaket (men jag får i och för sig SEK 1M/30 till drygt SEK 33K/dag)...hmmm, du slog nog ut det på hela året... Sedan måste man ju pruta hårt på insatsen eller som Sweanders föreslår låta någon mer kursa innan man går in. Jag skulle kunna tänka mig att lägga SEK 50K för en 500-del men jag vill se en bra kalkyl på driften som klarar sig utan att ägarna skjuter till. Edit: Fattade räknandet... _________________ Björn Larsson Life's to short for shortfillers. Lotus 7S1 -59 Lotus Elite -60 BMW E30 Baur TC2 -85 Sportscar F1000 van Diemen RF75 MG Midget -61 |
||||||
|
och jag hittade detta i en branchtidning: www.dataloggingacademy.com
_________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||||
|
Re:
Vad har datalogging med Sturup att göra, vad är det .
|
||||||
|
Re:
Hade de inte 17 milj i intäkter ifjol, eller läste jag fel? Drygt 3 milj/anställd i omsättning, kanske det stod också? Men det är ju förstås obekant vilken verksamhet som avses, de har kanske annat än banan? Kan man upprätthålla det så borde det räcka till drift och underhåll, men frågan är om det går att upprätthålla samt vad kapitalkostnaden blir. _________________ /Anders Ytterström #24, #64, #88 |
||||||
|
Re:
Hade du orkat klicka på länken så hade det varit rätt givet.
_________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||||
|
Re:
Det gjorde jag också men tyckte inte jag blev klokare för det. Datalogging, Sturup? Kanske bara jag som är lite trög. |
||||||
|
|
||||||
|
|
||||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
Sturup Raceway i konkurs?
|
<< 1, 2, 3, 4 >> 3 besök senaste veckan (14921 totalt) |