Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2 5742 besök totalt |
>>LittleBlue
Ha ha... där ser man var lösryckta citat kan ställa till med ![]() Håller med i allt du skrev (förutom det där med att den Seven ÄR rolig att köra - jag har inte ens suttit i en ![]() ![]() Dock ställer en aerodynamisk kaross bra mycket större krav på kunnande än att köpa en noskon och 4 skärmar, så för min del är det inget alternativ... _________________ M a t s K l i n g l ö f MGB GT 1967 |
||||
Läste på sylva smrtgroups forumet at kraschen skedde i 60 - 80 mph dvs 100- 130 km/h. Men läser även att Jeremy Philips som är konstruktör är mycket bekymrad och kollar vad som hänt med sikte på snara förbättringar.
_________________ Johan Lundberg *BBDB* Ex Marcos 2T EX Marcos 1600 GT Nu Lotus Elise S1 KR1 |
||||
Vi gör ett litet experiment: Hämta papper & penna. Rita en tegelsten i perspektiv. Rita in fyra hjul i tegelstenen. Lägg till en sittbrunn. Voila! En bättre aerodynamisk design än en Seven! Det har sagts för och kan sägas igen... Det är omöjligt att försämra aerodynamiken på en Seven. Jämfört med tegelstenen har den än sämre undersida. Tegelstenen är ju platt och sänker du den kan du t o m skissa på marktryck. Vad kanterna på stenen gör för luftströmmarna kan jag inte sia om men jag är säker på att kanterna är bättre än de friliggande hjulupphängningarna... Så var inte blyg! Snegla lite på lätta bilar med täckta hjul istället. Varför inte en Lotus 23 eller en Lotus Eleven? Eller en Ferrari 312 eller... Ja du ser hur jag menar. _________________ Peter Simons Kör tre Ginetta G20 i olika utförande med: ![]() |
||||
okej, handen på hjärtat - hur många av dessa egendesignade bilar du sett skulle du vilja bli sedd i utan hjälm med mörkt visir? De flesta ser ut som ![]() Det räcker att man tittar på några av de Locost som finns på nätet för att man skall inse att linjerna på en Se7en är mycket fråga om proportioner och långt ifrån alla får det att stämma! Huven blir för hög - bakdelen för låg, för liten eller för stor etc etc etc... Känns som en lagom utmaning för mig med den tid och summa pengar jag har till förfogande. Angående slät undersida har jag faktiskt funderat på det - har sett bilder på varianter där man gjort luftutsläpp vid sidorna och då borde man kunna täppa till hålet under motorn. ![]() _________________ M a t s K l i n g l ö f MGB GT 1967 |
||||
Det finns ett till problem med undersidan som kommer med designen på en Seven. Ytan är för liten om man vill ha marktryck. Du har ju dessutom en kilform som ställer till det. Däremot är det ju bra om man inte släpper ut luft undertill i onödan. Genom att täppa till undersidan framom motorn och att täppa till mot däcken under framskärmarna skall man enligt test i MIRAs vindtunnel kunna minska lyftkraften med 14 kg. Men som sagt... Det är ju inte en optimal skapelse aerodynamiskt sett... Jag antar att vad man än hittar på så blir det bättre. Påpekar en gång till: Att köra en bra inställd Seven är vansinnigt kul. Det är en ypperlig bil att lära sig köra i. Enkel att ställa in utan för många möjligheter att "ställa bort sig" (dvs skippa inställbara dämpare om du inte VET EXAKT vad du gör med dem). En seven med lite motor i är perfekt för att lära sig att hålla farten genom svängarna. _________________ Peter Simons Kör tre Ginetta G20 i olika utförande med: ![]() |
||||
Tja jag tycker att BeBin ser ganska OK ut... Det enda jag egentligen har svårt för är väl att man har skurit upp sådär framför bakhjulen. ![]() ![]() _________________ Peter Simons Kör tre Ginetta G20 i olika utförande med: ![]() |
||||
Det där såg inte roligt ut ! Lite förvånande att en bilbyggare som tydligen har gjort rätt många olika bilar gör ett så fundamentalt fel..... finns ju alla möjligheter att lyckas med en säker sittbrun när man bygger med motorn bak (ingen kardan och växellåda som tar massa plats).
|
||||
Nu kanske jag missar något väsentligt, men vid en snabb titt i min gamla samling med profiltabeller så är har ett kvadratiskt fyrkantsrör högre tröghetsmoment än cirkulärt rör med samma diameter och godstjockled som 4-kantsröret. Dock har cirkulärt rör med samma godstjocklek bättre tröghetsmoment/vikt-faktor än 4-kantsrör. Antar att man väljer 4-kantsrör av praktiska skäl, lättare att göra välpassande skarvar och lättare att fästa upp paneler i etc. _________________ Pär Hylander |
||||
Nu var det ju inte bilar som BeBin jag menade, utan mer diverse glasfiberskapelse som tittat fram ur garagen under åren. Hade jag haft kunskapen att bygga en bil liknande BeBin med den tid och kunnande jag har till förfogande hade aldrig en Locost varit aktuell ![]() Kolla bara på en så kunnig person som Magnus Ahlqvist på Motorima och hans första skapelser - kanske inte de mest lyckade designer enligt mitt tycke. Numera skulle jag kunna offra väl valda delar av kroppen för att ha hans kunnande i plåtknackandets ädla konst! _________________ M a t s K l i n g l ö f MGB GT 1967 |
||||
Eller en ![]() ![]() ![]() _________________ William Ekström |
||||
Peter S: Förtjänar inte BEBI:"N" en alldeles egen tråd!? Den verka vara något oerhört speciellt! Ju mera jag läser desto mindre vill jag ha nått annat!!
2 liters V8!?! Det måste ju bara bli ett högvarvigt monster! Bizzarrini verkar ju då vara en klar legend.. Huva huva.. jag kanitne sluta läsa! Men jag visste att du hade något med den att göra ![]() _________________ Johan - Prospekterar Cayman |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2 5742 besök totalt |