Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Sammanfattning 2008.
<<   1, 2, 3   >>
5206 besök totalt
OFFkeFF
Ekerö
Här sen Jul 2006

Hann med ett par träffar, inte så många som man hade velat dock.
Började säsongen hårt med Alfa-klubben på sviestad, där man började köra in sig lite på bilen och fick lite känn på hur den uppförde sig, då var bilen helt orginal förutom pfc-bromsar och stålspunna slangar, en riktigt kul dag med Alfaklubben och Claes Hoffsten som instruktör.

Nästa blev licenskurs och bmw springbreak på mantorp, riktigt kul bägge dagarna, men hade ju hjärtat i halsgropen när man snurrade av första passet på morgonen efter mjölbykurvan och prickade gräsvallen. Lyckligtvis räckte det att spola av bilen så man kunde fortsätta dagen, trodde att bilen skulle vara död efter den avåkningen..
Efter mantorp var gatdäcken mer eller mindre sopor, frambeläggen var slut etc. Man hamnade i någon sorts limbo, ville slänga på r-däck, men inte förrän man fixat chassi och hjulvinklar, och det hade jag inte råd med på en gång.

I september tyckte plånboken det var dags att köpa ett chassi, blev ett KW v3 och millway camberplattor.
Grejerna var tänkta att de skulle slängas på under vintern, men sen ville man ju köra lite till iaf, så blev att man lämnade iväg det och fick allt påmonterat i stress och hast hos Perra i huddinge. Han hade även ett par gula pagid på hyllan som jag bytte till, samt att jag lyckades hitta ett par beggade mpsc fram. Så setupen på KGA med bmwsc var lite rolig, nytt chassi, nya hjulvinklar, r-däck fram och slitna PS2 bak. Nu var det framdäcken som var viktigast att byta, de gamla hade inte hållt en dags körnning på KGA.
Iaf en skitrolig dag på KGA, bra med grepp fram, o lite slirigt bak.. Tog en stund innan man vande sig vid att ABS'en slog igång direkt vid bromsningen iom det kassa greppet bak, men till slut sket man i det och då funkade körningen rätt bra också.

Avslutningsvis blev det en dag till på mantorp och en radical-körning, svinigt roligt, och jag är inne på att köra mer riktig racebil, då gatbil, även om det är roligt, en jäkla kompromiss av allt. Dessutom går inte m3'an tillräckligt fort för att man ska bli rädd, förutom för plånboken om nåt går åt helvete. Med radical'en kändes det spännande igen

Förutom detta har det blivit lite alla möjliga gocart-race under säsongen, långlopp etc, vart skitroligt.

Nästa år ska m3'an iaf va skodd med fräscha r-däck och så ska det skruvas lite på kw-kitet, hoppas man hinner med fler bandagar än i år.

Citera
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003

Har mest varit funktionär/tidtagare/korvgrillare på ett par konbaneträffar i år.
Det närmaste jag kommit aktiv körning har varit ett par rallyträffar där bilarna naturligtvis blev skrot båda gångerna...
Annars har det varit det vanliga tempot i garaget, jag trodde i min enfald att bilen skulle vara klar till denna säsong.
Men motorbytet har dragit ut på tiden av flera orsaker, mest brist på motivation från min sida.
Nu börjar det dessutom bli riktigt kallt i garaget, och man är ju inte 20 längre precis... thumbs down

Magnus K
Linköping / Vikingstad
Här sen Jul 2003

Allt jag hunnit med är att bistå MSLS-gänget att skjuta motorn på säsongs-premiären på Mantorp. Sen gick det utför därifrån... Bilmässigt iaf.

Just det, jag hade ju en blivande banbil också. Den är fortfarande blivande banbil...

/Mangan

Bosse L
Tyresö
Här sen Feb 2003

Tja, det blev nog ett ganska bra racing år när man kikar tillbaka.
Det har delvis gått enligt principen "färre men värre".

Ett par långlopp med Swede Team Motor i vår ganska väl beprövade diesel Saab.
På pallen totalt bägge gångerna i MSLS. Men det berodde nog inte på mig så mycket.
För första gången kände jag mig lite feg i trafik och hade svårt att hitta det där riktiga flytet/tempot.
För lite tid på banan helt klart, för att återfå tempot till fullo. får väl acceptera att man har passerat bäst före datum som racerförare.

Midnattssolsrallyt med en Saab 93F i regularityklassen. Trots att regularity inte innebär fullfartsåka, så är det en riktigt kul upplevelse. Rally som det kördes förr, är en mycket kul upplevelse som bjuder på både tävling, nostlagi och socialt. Resultatet var kanske inget att skrika sig hes för, men en sträckseger och några toppplaceringar på ett par sträckor yttelrigare blev det trots allt. Men nöjet att köra sträckorna i de gamla hemtrakterna i Östergötland och Sörmland var nog den stora behållningen tillsammans med det mycket uppskattade hederspriset för mest tidstypiska ekipaget som jag fick ta emot på rallybanketten i Karlstad. För mig som såg Midnattssolsrallyt när det begav sigh som liten grabb har det alltid varit en dröm att få köra det. så att nu fått köra den klassiska upplagan för andra året i rad är jag mycket nöjd med.

Vi avrundar med det bästa av allt, Vinsten på Le Mans Classic!
Det har kostat hejdlöst med blod svett och tårar, eller snarare tid, engagemnang och pengar som det kanske bör översättas till.
Bara att få chansen att köra kanske världens mest berömda race är oslagbart. Även om det i mitt fall givetvis handlar om just den retrospektiva varianten.
Att som svensk förare få göra det i en klassisk svensk bil och med helsvenskt team gör det också lite speciellt. Det har ju de facto bara ett team till fått uppleva under Le Mans hela historia.
Att få uppleva den riktiga banan 1,3 mil lång och med namn som Mulsane, Trertre Rouge, Indianapolis, Arnage, Porsche Esses och Dunlop-bridge (och inte "bara" Bugatti Cicuriut som t.ex. Ekström och Alx får nöja sig med ) är en obetalbar höjdare thumbs up thumbs up
Mina första varv på den minst sagt legendariska banan kördes under nattkvalet runt midnatt. På något sätt var det lite extra passande att få göra debuten i mörker. Det har jag aldrig gjort på någon annan bana tidigare, där har de första varven körts i dagsljus. Men ska man nu ha den minsta rätt att kalla sig racerförare, ska man givetvis begå debut på Le Mans i mörker Att gå igenom Porsche Essen flat out med lagom fyrhjulssladd i beckmörkret, side by side med en av de Aston Martin DBR1:or som utgjorde vinnarteamet 1959, endast vägledda av våra svagt glödande gamla "tutt-marschal" är ett moment som sitter för evigt etsat i hjärnan.
Detsamma gäller för den helt otroliga känslan att ta målflagg på Le Mans som segrare i Index of performance. Kan lova att ögonen inte var helt torra efter målgång, när hela uppsamlingsvarvet in på Bugattislingan kantades av tusentals applåderande och människor på väg tillbaka till depån.
Jag funderar fortfarande på vad som skulle kunna överträffa denna känsla.
Svaret är nog: INGENTING slår detta.
Så Ja, jag är nöjd med säsongen 2008. Mycket nöjd till och med!

Citera
Rsjerry
Hedekas
Här sen Mar 2005

Min första riktiga banåkarsäsong med en bil byggd för ändamålet!

Bilen har gått som tåget och jag har fått kört ~100mil bankörning fördelat på 4 träffar på Rudskogen och Kinnekulle thumbs up

om man får vara lite grov: Fy åt helvete vad kul det är med banåka

Ser fram emot nästa säsong med värre krängare, bur och förhoppningsvis lite mindre vikt att släpa på

www.albertssonracing.se
Citera
ninja
Eeeisleeuöööv!
Här sen Okt 2004

2008 är knappast ett år som ens är värt att sammanfatta vad gäller bankörning för mig...
För någon bankörning blev det inte.

Mek blev det däremot första halvåret - motorrenovering... Jag fick ihop bilen och lyckades sälja den innan marknaden kraschade helt (annars hade den varit helt osäljbar och jag hade haft kvar den...)

Det närmaste bankörning jag kommit i år är ett par varv på Anderstorp... på inlines och en provtur med Melderts Speedster ( thumbs up thumbs up thumbs up ) på småvägarna runt Sturup under Rejsa-träffen.

Naeh, vi får se om nästa år blir bättre...

Andreas Millbro
Stockholm
Här sen Dec 2002

2008 var ett bra år trots att jag blev av med garaget till midsommar.

Var åskådare på Le Mans 24h och åkte lite välkänd motorväg med hyrbilen

Körde Top Gears greatest driving road

Lånade en bil och åkte till F1 på Monza.

Körde två allmänhetens körning på gotland ring och lyckades putsa min tidigare bästa tid på 1.42-1.43 till 1.38.9 utan att göra några andra modifieringar på bilen än hjulvinklar.

Men det är inflyttning i nya garaget om två veckor

Sammanfattningsvis var 2008 ett bra bilår men 2009 blir förhoppningsvis mer körning med egna bilen Har konstaterat att köra själv slår att titta på vilken racing som helst!

mcburn4ever
Södra Sverige
Här sen Apr 2005

För min del så har 2008 varit mitt absolut bästa banåkaår.
Eller vad säger ni?

2008.05.12 - Ring Knutstorp
2008.05.22 - Sturup Raceway
2008.06.01 - Ring Knutstorp
2008.07.08 - Mantorp Park
2008.07.15 - Falkenbergs Motorbana
2008.08.07 - Scandinavian Raceway
2008.08.31 - Scandinavian Raceway
2008.09.17 - circuit de SPA Francorchamps
2008.09.19 - Nürburgring
2008.09.20 - Nürburgring
2008.09.21 - Nürburgring
2008.09.24 - Ring Knutstorp
2008.09.27 - Ring Knutstorp

Nya banor för mig: Falkenberg, SPA o Nürburgring
Incidenter: Puspunka i depån på Mantorp samt oljeläckage från främre diff på Anderstorp.
Hann med 31 varv på nordslingan när jag var där + runt 10 passagerarvarv i diverse bilar.

Som sagt ett riktigt kalasår! thumbs up

NS: 143 varv / BTG: 7,56,48
Citera
rscliosport
sverige/sthlm/färentuna
Här sen Jan 2007

1 st konbana sen v-låderas i juni typ sen har jag väntat på nya diffen den kom för en vecka ren thumbs down ....
2009 ska det bli mera åka planerat licens å banåka å konbana... hoppas allt fungerar bara....

leksaks lös
Citera
Eric Josefsson
Skänninge
Här sen Maj 2003

Ummmh. jag har kört räserbilen säkert 100m i år. Det är mer än föregående 2 år.
Dock har inte ens bruksbilen fått gå på banasfalt iår och jag har bara sett ett race.

Citera
Nillet
Eslöv, Skåne
Här sen Okt 2004

Re:

Nillet skrev:
Hämtat från post på Speedster-forumet (11 november):
Ställer inte av men summerar ändå eftersom jag troligen kör årets sista mil idag (besiktigat).
670 mil thumbs down
8 bankörningar på 7 banor (inkl SS) thumbs up
2 nya banor körda (Rudskogen och Sviestad) thumbs up
Mindre nöjeskörning på vanlig väg thumbs down
Mindre "brukskörning" thumbs down
Opels bromsvätskebyte thumbs down

Hmmm, kanske borde lägga till sådant som inte rör bilen...
Har under året hjälpt till i MGCC:s komitté för klubbmästerskapet.
Varit med och fixat en trackday för Lotusklubben på Sturup.
Reste till F1 på Spa-Francorchamp med diverse kul omvägar (ringen bland annat).

Citera
Dignell
Västerås
Här sen Mar 2006

Moderator i ett av underforumen

Ett fantastiskt år av många anledningar:

- Köpt en ändamålsenlig bil thumbs up
- Byggt och utvecklat denna thumbs up
- Kört 1500mil gata+bana
- Bilen visade sig mer potent än jag kunnat ana thumbs up
- Gjort premiär med banåkning thumbs up
- Gjorde inte bort mig totalt thumbs up
- Tagit licensen thumbs up
- Kört ett tiotal olika banträffar, mest på Sviestad thumbs up
- Hittat ett grymt mekgarage thumbs up
- Träffat en massa super schyssta hjälpsamma människor. Tack till er alla! thumbs up

Kan igentligen bara komma på en dålig sak:

- Ringen resan blev inte av. thumbs down

Det ändrar vi på till nästa år

Tord
Ekerö
Här sen Jun 2004

Min säsong har varit en ej färdigbyggd bil, en körklar med lite service samt inköp av en bil.

Jag har kört en gång på www.challenge.nu, en gång på Sviestad, en gång på Gelleråsen och ett 5papps race. Jag har även besökt Monza men fick inte köra nåt där då det var nån slags privatträff samt varit på träffpunkt 80.

Challenge var första gången med R-däck på hånglian, det var läskigt, jag hörde hjulen ta mark mer än en gång:

Sviestad var lugnare eller så hade jag tränat psyket, jag var inte lika rädd längre:

Sen så köpte jag en e28 av nån anledning som jag testade på Gelleråsen:

Göteborg
Här sen Feb 2006

Detta skulle i princip bli ett premiärår banåkamässigt för mig, och i högsta grad ett lyckat sådant. Började med att byta diverse slitdelar i Alfan (bromsbelägg, motorkuddar, kamaxel, länkarm, lambdasond) sedan var den besiktigad och fit for fight!

Alla träffar var med CAR, började med att ta licens på Anderstorp (denna gång i min 240) Kul och snabb bana, men mina urdubbade gamla vinterdäck ville inte riktigt hänga med i de långa kurvorna, trots regnet.

Knutstorp, premiär för Alfan, glasade beläggen och kokade vätskan. Hade dock grymt kul på denna knixiga bana.

Mantorp med CAR, trots konstant regn var det helt ok, fick dock aldrig reda på om de uppgraderade beläggen fungerade som tänkt pga regnet.

Inför 2009 är r-däck inhandlade. Q2 diff kommer inhandlas och monteras. Ev. kommer även ett VEMS få ersätta org. styrstem...

Avslutar med en bild som inte är min från Kinekulle:

Citera
Nikel
Uddevalla
Här sen Aug 2005

Vann kördag på kinnekulle, motorn rasade 2 dagar innan. Det var andra gången det året den rasade

Har kört en konbana, kom då 3:a

Citera
Samuel S
Småland
Här sen Nov 2002

I år så var målet att köra riktigt mycket på Ringen och att köra under 8 min med en gammal M3a.
Båda målen uppnåddes. Det blev ca 120-130 varv på Ringen och en bästa tid på 7.55 BTG.
Hann dessutom med lite andra träffar på hemmaplan.
Allt har inte gått helt problemfritt, men det kan väl inte räkna med, men totalt en mycket lyckad säsong 2008.

Så blev träffresultatet av egen körning:

18-20 april Ringen, M3 (3 dagars körning)
9-18 maj Ringen, M3 (10 dagars körning i rad)
29 juni Uråsa, S2000
26 juli Superstage, M3
3 aug Knutstorp, M3
3 sept Anderstorp, M3
7 sep Uråsa, Fabia RS
13-16 sep Ringen, M3 (3 dagars körning)
5 okt Superstage, Fabia RS
10-14 Ringen, M3 (2 dagars körning)
1 nov Rallyträff, Golf GTI
11 nov Bilorientering, Fabia RS

CobraErik
Stockholm/Miami
Här sen Aug 2005

Ett helt OK år får man väl säga!

Ett 20-tal varv med flickvännens B7 RS4 på Ringen

Action meet på Mantorp, körde konbana där. Hade snabbaste tiden i vått, samt fick speakers choice för min körningen med lastbilen

2 körningar som nyintagen medlem i Ringrunners of Sweden, körde både Dodgen och RS4 där.

Stacc Gotland Ring med Corvetten, hade nog kört mer men motorn mår inte så bra just nu. Ny shortblock är beställd från Staterna som ska palla allt pulver. Även ny front är beställd efter min lilla avåkning på Gotland thumbs down

Långlopp (5h) på Gelleråsen i "Gelleråsen cupen" med deras Volvo C30's. Sjukt kul upplevelese som kommer göras fler gånger nästa år!

Superstage med Viper Club Nordic med SRT-10:an, dock så slutade det med trasig drivrem thumbs down

Hann även med 3000mil nöjeskörning runt Sverige och Europa!
Nästa år blir det ännu mera

E-mail: erik@gettorq.com
Citera
P.P.
Kalmar
Här sen Nov 2002

Hjälpmoderator
Trådstartare
Som jag sa först, det var upp och det var ner... Vintern våren började skitbra:

Autosportmässan, en resa i världsklass. Hur mycket bilar, bärs (och aningen mindre) brudar som helst. DieselDoris, rondellhärskarinnan, inräknad

Visningen av Union Raceway verkade lovande. Om inte annat för att jag skulle ha chansen till tränning på gångavstånd ifrån hem och garage. Och det är ju få förunnat.

Farsan meddelade att det efter 20 år vid sidan av banan nog var dags att ge sig ut. Jag antar att 2 fortkörningsböter på kort tid hade något med saken att göra Bilköp ihop var aktuellt.

Så småningom köptes en 944 med lite småfix in och saker började gå utför... det tog alldeles för lång tid och för mycket pengar att få ordning på den. Sen höll den bara för en kvällskörning på Sviestad (vilket i.o.f.s. var hur kul som helst, tempot kom tillbaka fort, även om banan var okänd för mig), för när farsan skulle ratta två veckor senare sköt tempen i taket med en gång...

Ronnie Peterson GP var kul ur en social synvinkel, men jag råkade bli indragen i depån för att kunna tälta och sa nått "dumt" om att betala tillbaka genom att jobba ett tag. Så jag såg 10 minuter racing av tänkta 12 timmar den helgen... Nåja, det var en kul fest.

Påssen skruvades ihop med mer och mer nya och gamla delar för att till slut börja funka hyggligt, men då var vi framme i augusti. Inte en körning fick man göra på sin semester. Och Union kom aldrig igång

Till slut verkade den i alla fall funka och vi åkte till anderstorp för att köra en PCS-träff där. Vi han med 24 mil bana den dan, pappa och jag, men när vi kom hem pissade det vatten ur den och vi saknade laddning. Jag blev så råtrött att den stått uppallad sen dess.

Ett blandad år... Hyggligt, men kunde varit MYCKET bättre.

Time Attack, är inte det bara en tidsträning?
Citera
Anton Lillsund
Sälen
Här sen Aug 2003

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Mitt år bestod av inte så mycket banåka..
Tanken var att få min gamla Opel på en konbana iaf.. Men men den har inte spelat spelat alla gånger och gör det inte nu heller för den delen..
Men jag sålde iaf något ganska tråkigt och köpte istället något ganska kul som kan komma att bli en kul sak på banan.
Jag var dessutom delaktig i Ronnie Peterson GP, vilket var ruskigt kul både on och off track. Jag fick några ritkgit fina bilder med min kamera den helgen.

Nästa år ska jag köra iaf något och vara mer på plats med kameran...

Lidköping
Här sen Aug 2005

2008 skulle bli ett mellan år utan bankörning och bil.

Summa sumarum:

April - tokinfall och snabbokade Ryanair till Nurburgring. Hyrde en Golf V GTi och hade sååå kul!!

Maj - Ner till Ringen. VLN och en massa köra. Provade M3 E36, nya M3 med DKG, 993 C2 bla
och så köpte jag min M3 E36 -93!!!!!

Juni - slalom på Råda med front motor Porscharna, samt banmöte på Kinnekulle med PCS. Ny bekantskap.

Juli - Banmöte med BMW SC på Anderstorp. Ny bekantskap! Kul som attan.
Banmöte Falkenberg med RG! Rikskul!!! Här körde jag så bromsarna nästan överhettade!!! o va kul!

Sen for jag ner till Ringen där bilen står nu!!

HAr väl blivit en 6 resor dit i år om jag inte minns fel.

Skapligt mellan år!!!

Citera
2fast4u
Gisekvarn
Här sen Okt 2004

Det har varit ett ganska bra banåkaår med en massa körande, ca 500 varv på Sviestad har det blivit i år. Nådde målet jag satt upp på varvtid på Sviestad (1:04:88) vilket kändes riktigt gott Dock så har det i år varit ganska liten spridning i var jag åkt:

20080330 Sviestad
20080407 Sviestad
20080505 Sviestad
20080519 Sviestad
20080616 Sviestad
20080630 Sviestad
20080810 Sviestad
20080908 Sviestad
20080922 Sviestad
20081012 Sviestad

Tittar man riktigt noga kan man skönja ett mönster tror jag bestämt. Ska nog försöka få in lite fler banor nästa år.

Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig.
No turbos, no superchargers. Just pure electricity.
Citera
Allmänt banåkaforum
Sammanfattning 2008.
<<   1, 2, 3   >>
5206 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande