Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Lätt, sladdvänlig,billig, rätthjulsdriven bil
<<   1, 2, 3   >>
7398 besök totalt
Per Hansson
Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003
Inlägg: 7292



300 är rätt intressant! Lite viking/ardenner-Alfa över den.

Hur bra funkar bladfjädringen?

(Vad gäller det där kardan-röret, så har jag likadan lösning mellan växellåda och slutväxel på kupan)

_________________
Per Hansson
https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
tvåtaktsmicke
Örnsköldsvik
Här sen Sep 2003
Inlägg: 662



Jag har Ascona B som favorit bland bakhjulsdrivna bilar. Jag hade en -80 i många år och fick frysa varje vinter . Det spelade ingen roll vad jag försökte med. Däremot så var det ingen konst att köra sig varm, jag satte i en 2.0E motor och bytte kam. Tillsammans med extraktorrör, 2,5" system och öppnad luftburk lät det rallybil om den. Den gick 160 knyck med rallydäck vid slutet av rakan på isbanan, sen var det bara att ställa upp i kurvan och titta ut genom sidorutan .

Det slutade med att vevlagrena gick ned sig > och att rambenet sprack > .

Det är lite synd bara att lådan är så glest stegad på 2an-3an. Annars så är det en bil att brutalköra med!

_________________
//Mikael Jardstam
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17961



En slamkrypare i träsket av sladdvänliga bakhjulsdrivna bilar är Rekord E. En bekant hade en sån efter att han stukat om taket på sin Ascona och Rekorden var minst lika sladdbenägen och kontrollerbar.

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
Per Hansson
Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003
Inlägg: 7292



Lennart Mäkinen skrev:
En slamkrypare i träsket av sladdvänliga bakhjulsdrivna bilar är Rekord E. En bekant hade en sån efter att han stukat om taket på sin Ascona och Rekorden var minst lika sladdbenägen och kontrollerbar.
Finns med 2.2 liters bojsänke på 118 hk om du menar -84 och fram till omega? Vad gäller Opelmotorer så (om jag minns rätt) så är det ungefär samma från 2.2 ner till 1700? Isåfall borde 2.2 vara "viktoptimerad" på nåt sätt.

_________________
Per Hansson
https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
Magnus Lundberg
Luleå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 80



Som e21-ägare är min röst given:D

Ursäkta om jag är trög men vad menas med detta?
Citat:
Det svåra är väl att hitta en som inte har bakstötdämparna supportade av hatthyllan...


/Magnus

_________________
/Magnus Lundberg

BMW 318i E21
Citera
GunnarÖ
hyffsat nära Gelleråsen
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1234



Magnus Lundberg skrev:
Ursäkta om jag är trög men vad menas med detta?
Citat:
Det svåra är väl att hitta en som inte har bakstötdämparna supportade av hatthyllan...

Så du har aldrig sett en E21 med rostiga stötdämparfästen bak?
Saltbilarnas skytteltrafik här nere märks på bilarna.

/Gunnar

_________________
Gunnar Östlund
"Jag kör för att det är kul, inte för att det ska se kul ut"
Citera
William Ekström
Åland
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1403



Pär Hansson skrev:
Finns med 2.2 liters bojsänke på 118 hk om du menar -84 och fram till omega? Vad gäller Opelmotorer så (om jag minns rätt) så är det ungefär samma från 2.2 ner till 1700? Isåfall borde 2.2 vara "viktoptimerad" på nåt sätt.


Som sk CIH-motorerna finns från 1600 till 2.4-liter . 2.4:an satt i omega och 1600 i ascona A tex. Sen har jag hört nånstans att som till och med fanns som 1300 , men jag har aldrig sett nån sån.
Jag tror inte dom är tyngre än tex ford pinto eller volvo b20.

_________________
William Ekström
Citera
JohanR
Jönköping
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1956



Vas / Lada!

Min farsa hade såna på 80-talet. Hemska på sommaren, men absolut de bästa vinterbilar jag kört. Ville man sladda gjorde man det, ville man inte, så slapp man. T.o.m. min morsa körde med uppställ runt gathörnen 'Slipper man vrida så mycket på ratten'. Bra värme var det också.

Finns det några kvar? Ruserna köpte väl tillbaka alla på 90-talet.

JohanR

_________________
Johan Rådlund
Citera
Claes Haglund
Brämhult
Här sen Jan 2003
Inlägg: 4467



Jag måste också (fast det bär mig emot) meddela att min röst faller på Volvo 360. Helt klockren ispiskarbil som kostar skit och ingenting. Köpte mig en för en vecka sedan och den ska ta mig till och från jobbet via isarna i vinter när BMW:n skall plockas ner.
Till och med B19-motorn får bilen att gå på riktigt kontrollerade ställ när det är vått ute. Kan tänka mig hur det blir när det är is eller snö ute...
Att det sedan finns precis hur mycket delar, däck, tillbehör till skiten gör ju det inte sämre.

Slår ett slag för Volvo 360.

_________________
Claes Haglund

Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen
Citera
Kunta
Karlstad
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1411


Trådstartare
Tycker Carl är rätt ute här. Det handlar inte om att åka fortast på sjöbn utan att ha så kuligt som möjligt och rejält med träning. Nu är jag iaf på väg till örebro och skall kolla åp ett par gammelalfor.

(btw har en arbetskamrat som har en 360 på jobbet, kanske skall sno den för han en dag. Då blir han glad thumbs up )

_________________
//Kenth Wiklund

Alfa 75 3.0 Potenziata #75
A4 Avant T
Citera
Carl R
Göteborg, så klart. Fast nu LA.
Här sen Nov 2002
Inlägg: 392



Pär Hansson skrev:
300 är rätt intressant! Lite viking/ardenner-Alfa över den.

Hur bra funkar bladfjädringen?

(Vad gäller det där kardan-röret, så har jag likadan lösning mellan växellåda och slutväxel på kupan)


Spiken på huvudet. Till skillnad från spiralfjädrar så håller bladisarna fjäderstyrkan längre. Det gjorde nog sitt till att få bilen att svänga bra, dvs den mjuknade mer fram i förhållande till bak. Med de däcken jag hade kunde man alltid svänga in bilen i böjarna så att innerbakhjulet lyfte. Gick utmärkt att dosera beroende på hur aggresiv man var. Men mjuk fin "uppböjning" in i svängarna var bäst, då svängde det runt riktigt bra och det var bara att "släppa ner" den igen när man skulle ut ur böjarna, för bilen är ju bakhjulsdriven och odiffad...
Citera
Magnus Lundberg
Luleå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 80



Citat:
Så du har aldrig sett en E21 med rostiga stötdämparfästen bak?
Saltbilarnas skytteltrafik här nere märks på bilarna.

/Gunnar


Det finns vissa fördelar med att bo i permafrostens förlovade land

/Magnus

_________________
/Magnus Lundberg

BMW 318i E21
Citera
Kunta
Karlstad
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1411


Trådstartare
Så, nu är man hemkommen igen. En masssa gammelalfor har man tittat på idag och dokumenterat. Dessutom så frågade vi en tant om vägen när vi var i Örebro. Jaha? Då hade hon en 360 på gården som var till salu för 3loppor. den såg helt intakt ut dessutom...
Nåja här är lite bilder på det vi såg idag. Bilarna som var intressanta hade skitkass lack, lätt rostiga men helt intakta i maskineriet.
Nästan bara 1,8:or och 2liters maskiner förutom boxrarna. Dreggel..
(för er som inte känner till dessa glädjemaskiner bör testaq vid tillfälle. Är det nått dom kan så är det bygga maskiner)

http://vp.mine.nu/gallery/album12
http://vp.mine.nu/gallery/album13

_________________
//Kenth Wiklund

Alfa 75 3.0 Potenziata #75
A4 Avant T
Citera
Wankelsport
Kungälv
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1979



360 är det givna valet.
Köpte en 360 GLS i våras för 1200 kr när flickvännens Audi hade blivit stulen. Nu har den övertagits av en kompis som är så nöjd som man kan bli med en bil. Kan tilläggas att killen är en fanatisk bilförare med en bakgrund som Alfa 1750 GTV och Alfa 75 ägare.
Trots dåliga däck, obefintlig funktion i stötdämparna och gott om rost så är den sällsynt underhållande att köra. Reparationerna har inskränkt sig till ett nytt fjäderben (fjädertallriken lossnade från benet, givetvis under besöket hos bilprovningen), ett nytt hjullager och en strålkastare. Delar får man nästan gratis på Biltema!

_________________
Göran Hackman
TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967
Sunbeam Alpine Mk III, 1963
Citera
rylander
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 661



Klart du ska ha en Alfetta! Hade en 3000-kronors Alfetta en vinter som fungerade suveränt (till växellådan sprak men det berodde på tidigare ägares oförmåga att skruva och inte på bilen...)...bekvämt och underbart roligt

_________________
/Patrik Rylander
Citera
Nicke Lindgren
Umeå
Här sen Jan 2003
Inlägg: 461






KÖP EN RIKTIG BIL PÅ BLOCKET.

_________________
/Nicke Lindgren
Citera
Kunta
Karlstad
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1411


Trådstartare
)
Rylander skrev:
Klart du ska ha en Alfetta! Hade en 3000-kronors Alfetta en vinter som fungerade suveränt (till växellådan sprak men det berodde på tidigare ägares oförmåga att skruva och inte på bilen...)...bekvämt och underbart roligt


Jo... Har ju hunnit med ett par transaxlar nu och visst är det kärlek
Postar en liten bild på min gamla busalfetta. Obefintlig markfrigång hade den och var helt sjukt bra att sladda runt i rondellerna med. Vinterkörde den ett år och han med ett dussintal snurrningar, avkörningar, tyvärr oxo en 940 pga av ett fyllo men visst suger det i tarmen. Kan ju inte påstå att det rycker i baguetten när man ser en stackars 360 (om den inte heter modena i efternamn )


_________________
//Kenth Wiklund

Alfa 75 3.0 Potenziata #75
A4 Avant T
Citera
rylander
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 661



Underbar bil thumbs up Ger mig ett plötsligt och oförklarligt (eller...nåja) habegär efter en Alfetta...

_________________
/Patrik Rylander
Citera
Per Wackt
Vaggeryd
Här sen Dec 2002
Inlägg: 353



När jag läser trådrubriken så kommer jag osökt att tänka på:

FORD ESCORT MK I/II

Perfekt isbil....





Så roligt hade vi i vintras ! thumbs up

_________________
Kör en PWR Seven....
www.attitudemotorclub.com
Citera
Fredrik C
Malmköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5388



Lägger min röst på en Toyota Starlet ! otroligt trevlig/rolig vintervagn thumbs up !

_________________
Fredrik Cednert
PCS 7484
NS: 9 varv
NS BTG: 9.10.21

Citera
Ekman
Färgelanda/Uddevalla
Här sen Aug 2003
Inlägg: 313



Rekomenderar ni 360?? ni är GALNA Fars gubben hade en sån som vinterbil o utanför oss så har vi en låååång uppförbacke o jag gav mig fan på att ta den med pappas 360GLT men jag kom aldrig upp utan kanade litesådär okontrollerat bakåt varje gång! så jag blev arg o åkte hem studsade min E30 325 o körde upp utan bekymmer på bresop =)

*kom inte på vad jag ville ha sagt men *

_________________
MVH/// Johnny Ekman.... 0739330744
Citera
Allmänt banåkaforum
Lätt, sladdvänlig,billig, rätthjulsdriven bil
<<   1, 2, 3   >>
7398 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande