Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4 >> 29466 besök totalt |
Min bekant hade tyvärr inte så mycket mer information om den än vad du förmodligen redan har själv, mest besiktnings resultat och att den mycket riktigt har tillhört KG Sönju:
" Min första uppgift om bilen är från 2006, ägare då K-G Sönju, BMW skruvare från Åstorp i Skåne. Såg den också på nätet härom dagen. Utdrag ur bilregistret 2006-09-27, antal ägare 8 st Avställd 1999-09-01, körförbud 1999-09-07. Följande brister; Avgasrening vevhusventilation inte sluten Avgassystem läckage, utsläppskontroll inte utförd Bakaxelbalk rostskadad Bakaxelbalk sprickor Stomme sidobalk fram vänster inre rostskadad Golv fram vänster rostskadat Stomme tvärbalk främre rostskadad Fjäder fram vänster och höger för kort (risk att komma ur läge) Noterad mätarställning 1999-08-05 048279 km. " _________________ Mattias Eriksson Porsche 996 Carrera 2 -99 Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you bring the wall with you. |
||
Ja, där hade vi den lilla rackaren på bild! Att där är rost står ganska klart för mig just nu ja
![]() Man kan se det både i besiktningsprotokollet och på bilden som Anders lade upp. Jag har varit i garaget ganska mycket nu och rostlagat, och för att ni ska förstå hur dålig den är så kommer här ett litet smakprov på vad jag har framför mig. OBS! Varning för starka bilder ![]() Jag vill poängtera att Patrick som sålde karossen sa att den var dålig, så jag försöker absolut inte ge honom skulden (det är jag som är vårdslöst impulsiv ![]() ![]() Fler bilder kommer jag att lägga upp OM jag klarar av rostlagningen. Så idag när jag stod i garaget och ville ge upp försökte jag fundera på vad jag har för mål med bilen. Och det bästa sättet att sammanfatta det jag försöker bygga är nog lite åt hållet "folkracebil för gatan". Det jag tänker då är altså att bilen är så pass rostig att det kommer bli svårt (nästintill omöjligt) att renovera den till originalskick. Som "extra topping" har någon tidigare ägare gjort rostlagningar som är lika "yxiga" som de jag gör nu. Så därför kommer jag försöka få bilen så pass rostfri att karossen håller ihop, och sen lägga krutet på att få den till att gå som en 02a ska (skitfort på bana altså). Det får se ut som det vill helt enkelt. Såhär försvarar jag det för mig själv: om jag inte hade räddat bilen så hade den med största sannolikhet gått i graven. Så om jag lappar ihop den så att den får ett par år till på vägarna så kan det kvitta hur det ser ut under skalet. Men hur som helst är det så att rostlagningen är till ca 40% komplett nu. I stort sett hela passagerarsidan är lagad. Så 20-30 timmars lagning till så är det dags att montera lite delar på bilen ![]() Jag längtar! _________________ Fredrik Moberg |
||
ok, nu är jag ganska säker på att jag kommer ro detta i land.
Även om det återstår lite jobb så tycker jag att bilen börjar se riktigt hyfsad ut ![]() Så här kommer lite bilder på eländet. Illa ![]() Jätteilla ![]() Ganska illa ![]() Bättre ![]() Mycket bättre ![]() Jättebra ![]() Passagerarsidan nästan färdig ![]() Då börjar vi på nästa sida ![]() Tillverkat nytt ramben ![]() Lite rostskyddning är bra ![]() och här är vi nu. Rostlagningen är klar till ungefär 80%. _________________ Fredrik Moberg |
||
|
||
oj att du orkar, blir en helt ny bil det där. Riktigt bra jobbat och ska bli skoj att se det färdiga resultatet.
_________________ R0b1n F0rsb3rg "Full of sport mind & luxury feeling super potential in winter wheel iver" ______________________ |
||
oj att du orkar, blir en helt ny bil det där. Riktigt bra jobbat och ska bli skoj att se det färdiga resultatet.
PS Såg en livs levande 02 imorse på väg till jobbet! ds _________________ R0b1n F0rsb3rg "Full of sport mind & luxury feeling super potential in winter wheel iver" ______________________ |
||
Jo, det har varit lite kämpigt, men nu har lite roligare jobb börjat. Idag svetsade
jag dit tröskellådan på förarsidan och resten kan jag laga när bilen står på hjul. Så jag började montera framvagn och byggde om och monterade bakvagnen. På bakvagnen har jag tagit bort gummibussningarna och svetsat dit 2st brickor med ett rör mellan. Stumt och fint! ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Nu måste jag verkligen få tag på ett par fjäderben. Ingen som har något liggande? ![]() _________________ Fredrik Moberg |
||
Re:
Jo, det är ju en bit. Men det verkar som om jag har hittat fjäderben här i Skåne nu. _________________ Fredrik Moberg |
||
Alltså.... måste berömma dig för din arbetstakt och ork!! Blir ju skit fint det där Fredrik....
![]() Med denna takten kommer ju bilen att rulla till våren... Grymt jobbat! Keep up the good work... ![]() P.s Har sett ditt mail och vi får bestämma tid när du vill hämta resten av grejorna. Jobbar dock borta till och med nästa fredag så det får bli då... D.s _________________ Patrick Sergmo |
||
Re:
![]() _________________ Fredrik Moberg |
||
och här kommer dagens rapport ;o)
Först fixade jag klart lite småsaker under bilen och vände den på rätt köl igen ![]() Lagade klart skärmkanten och popnitade dit skärmbreddaren ![]() Bakvagnen på plats, även drivaxlarna skruvades dit senare ![]() Styrsnäckan och styrningen skruvades dit ![]() Stolen är bara provisoriskt ditsatt ![]() _________________ Fredrik Moberg |
||
Idag har jag inte varit i garaget. Istället har jag ägnat dagen åt att köpa
prylar till bilen. ![]() Fjäderben har inhandlats, kompletta med 240-ok och ventilerade skivor från E21. Lite godis medföljde också. Fjäderben som ska renoveras ![]() ok som ska renoveras ![]() Godis som ska svetsas dit ![]() ![]() _________________ Fredrik Moberg |
||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4 >> 29466 besök totalt |