| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
kamaxelns läge vid motorns "noll"
|
8 besök senaste veckan (11131 totalt) |
|
jag kanske tänker fel nu men borde det inte kvitta om topp och block är planade när markeringarna ser ut som dom gör?? om jag ser rätt så skall markeringarna på kamdreven peka mot varandra och veven mitt imellan dreven.. men eftersom du planat behövs ställbara kamdrev för att få det rätt mot veven..
_________________ Tony Petersson Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen |
||||
|
Re:
Jag tror trådskaparen har överseende. Jag har specialverktygen, men dessa fungerar ju bara om kamremmen sitter på "typ service" om jag ska byta kamrem. Kameremmen hade gått av. så jag lyfte toppen och renovera toppen. Det finns inga markeringar på kammarna, kamhjulet nere på veven är runt, de sitter liksom "löst". hur får jag till det? _________________ Jacob oesterlindh |
||||
|
Men med specialverktygen behöver du inte bry dig i hur remhjulen är. Du sätter ju i vevaxeldonen och låser kamaxlarna i spåren som jag beskrev innan, på motsatt sida som kamdreven. Och i övredödpunkt på 1 så ställs spåren på kammarna horisontalt fast vända så att de ligger på den nedre halvan. Lite svamligt men förstår du
_________________ Dennis Håkansson Alpine V6 turbo USA nr:13av21 Alpine V6 turbo "vanlig europa modell" Alpine 310 4cyl |
||||
|
Köp Haynes manualen till Clio 2002- där står precis hur du ska göra. Finns både på Mekonomen och Biltema ett måste om du ska ge dig på det där.
Verktyget för att låsa kammarna kan man lätt tillverka själv, men en TDC-pin (låser veven i rätt läge) måste du låna/köpa för att få till det. Lycka till! |
||||
|
Re:
Jaaacob skrev Jahaa, i get it. Har inte sett verktyget TDC-pinnen, kan jag inte göra en sån?
TDC donet är en pinne som man gängar in i blocket tills den bottnar då motorn redan står i ungefär öd punkt för 1'n. Den stöder då på en motvikt och blockerar veven så att den inte kan röra sig när man drar åt remskivemuttern. Även med dessa originalverktyg får man dubbelkolla efter montage att skiten inte rörde sig när man drog ihop det. Den där konstruktionen verkar det som dom har gjort för att jävlas med mekanikern 2liters motorns vev däremot har ett spår i motvikten så ett annat don i verktygsatsen låser både framåt och bakåt.
_________________ Dennis Håkansson Alpine V6 turbo USA nr:13av21 Alpine V6 turbo "vanlig europa modell" Alpine 310 4cyl |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
kamaxelns läge vid motorns "noll"
|
8 besök senaste veckan (11131 totalt) |